Gå til innhold

Fjerne asbestplater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har kjøpt meg hus med asbestplater på 3 av 4 vegger.. vurderer å ta dem av selv, noen her som har gjort dette og kan komme med erfaring og tips? Samt hvor lang tid brukte du på det?😊😊 

Takk! 

Anonymkode: 6af10...16e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det, alt for dyrt og kvitte seg med asbest

Anonymkode: a3b24...901

Skrevet

Ikke ta dem ned selv uten skikkelig verneutstyr. Få heller noen profesjonelle til å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det, alt for dyrt og kvitte seg med asbest

Anonymkode: a3b24...901

Ikke noe problem å kvitte seg med det, var ikke så alt for dyrt. Har også såpass stor tomt så kan vurdere å grave det ned på egen tomt, mener det skal være lov😊 har du gjort det selv?

-ts

Skrevet
4 minutter siden, Persephone skrev:

Ikke ta dem ned selv uten skikkelig verneutstyr. Få heller noen profesjonelle til å gjøre det.

Skulle jeg gjøre det så blir alt slikt fulgt til punkt å prikke😉 tenkte jeg skulle sjekke med profisjonelle, men om jeg kan spare penger på å gjøre det selv, frister det😛

-ts

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har kjøpt meg hus med asbestplater på 3 av 4 vegger.. vurderer å ta dem av selv, noen her som har gjort dette og kan komme med erfaring og tips? Samt hvor lang tid brukte du på det?😊😊 

Takk! 

Du har faktisk ikke lov å ta dem ned selv. Ved demontering frigis aspeststøv og dette er så helseskadelig at de som gjør jobben skal ha spesielt verneutstyr og platene skal pakkes på forsvarlig måte og destrueres på forsvarlig måte. 

Tar du de ned selv, så får du problemer med å bli kvitt platene og du utsetter deg selv for alvorlig helseskade i dine egne luftveier. Huset skal og innvendig sikres, mot aspeststøv mens arbeidet pågår utvendig. 

Før du begynner med risikoarbeid, sett deg inn i lover og regler rundt det du planlegger å gjøre. 

Anonymkode: c7985...1f7

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem å kvitte seg med det, var ikke så alt for dyrt. Har også såpass stor tomt så kan vurdere å grave det ned på egen tomt, mener det skal være lov😊 har du gjort det selv?

-ts

Du er bare ikke sann! Grave aspest ned på egen tomt, til fare for etterkommerne på kloden! 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har faktisk ikke lov å ta dem ned selv. Ved demontering frigis aspeststøv og dette er så helseskadelig at de som gjør jobben skal ha spesielt verneutstyr og platene skal pakkes på forsvarlig måte og destrueres på forsvarlig måte. 

Tar du de ned selv, så får du problemer med å bli kvitt platene og du utsetter deg selv for alvorlig helseskade i dine egne luftveier. Huset skal og innvendig sikres, mot aspeststøv mens arbeidet pågår utvendig. 

Før du begynner med risikoarbeid, sett deg inn i lover og regler rundt det du planlegger å gjøre. 

Har nå forstått det slik at man kan søke om å få fjerne det selv når man har det på eget hus.. men kan hende jeg tar feil. Det er jo noe jeg må sjekke opp i. Nå var jeg ute etter erfaringer fra andre som faktisk har gjort en slik jobb bare for å få en pekepinne på det, om det ble til at jeg gjorde (har lov til å) det selv. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare ikke sann! Grave aspest ned på egen tomt, til fare for etterkommerne på kloden! 

Trodde det var vanlig.. men var ikke min plan i utgangspunkte,  vil ha det bort fra eiendommen😋😉

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må må ikke bli hysterisk. Asbest er først og fremst skadelig for de som (har) jobbet med dette i industrisammenheng i mange år uten tilstrekkelig beskyttelse mot å puste inn partikler. Jeg vet at folk har fått tillatelse til å grave ned eternittplater (det er dette produktet som de fleste får fjernet) såfremt kommunen får beskjed om plassering og hvor mye. Dette varierer sikkert hvor i landet det er. Når det gjelder plater brukt innendørs ville jeg ha levert på mottak. Riving innendørs er også mer krevende da det er støvet man vil unngå.

Endret av skrue
  • Liker 1
Skrevet

Kun for info: Dersom du er disponert for lungekreft skal det ett asbestfiber til. Ett eneste fiber.

ikke alle er disponert. Det er derfor mannen som jobbet på eternittfabrikken kanskje ikke fikk kreft, mens hans kone som vasket arbeidstøyet hans med asbestfibre på/i fikk kreft.

Husk at det holder med ett eneste fiber for de som er disponert. Ett eneste asbestfiber.

Asbest - Faktablad om eksponering og helserisiko

Anonymkode: e6fba...612

Skrevet

Da naboen min skiftet tak, fant de asbest under, håndverkerne kom tilbake med sånn type politisperringtape og blokkerte mot veien, og satte container innenfor. Håndverkerene hadde hvite engangs-kjæledresser, hansker, munnbind osv som de kastet hver dag etter jobb og tok nytt hver morgen, asbesten ned fra taket og oppi containeren skjedde ved ved et rør fra tak og nedi containeren med plastikk rundt, så ingenting skulle komme på avveie. Det var ganske omstendelig for å si det slik. Jeg har ingen tro på at det kan være lovlig for en vanlig privatperson å håntere fjerning av asbest. En er nok pålagt å bruke et firma som er autorisert for asbest fjerning.

Anonymkode: fd334...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...