Gå til innhold

Mannen vil ha flere barn, men jeg synes det holder med ett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift og har en datter på snart 1 år. Mannen min vil veldig gjerne ha flere barn, to til. Men jeg er helt kjørt etter første. Jeg hadde en normal fødsel og problemfri graviditet, men er plaget av ryggsmerter etter graviditeten. Jeg har også hendene fulle ned dattera vår, mannen er en super pappa og tar nye ansvar. Men jeg Ee sliten og vil ikke ha flere unger. Mannen mener vi må ga flere og dette er tydeligvis veldig viktig for ham. Hva bør jeg gjøre? Burde jeg gi etter ? Jeg synes det holder med en unge, men vil ikke skuffe mannen min... 

Anonymkode: a86d0...265

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta di er bare ett år enda, så jeg skjønner at du synes det er stress å tenke på det allerede. Kanskje du endrer mening etter hvert som hun vokser til? Trenger jo ikke å få to tette heller. 

• Liker 21
Skrevet

Du kan jo se an litt,for nå er jenta deres bare ett år,så det er mulig du ombestemmer deg. Skriver det bare fordi jeg vet om de som har vært HELT sikre på at de ikke ville ha flere,og de fikk likevel nr 2 tre år etter. Er det sånn at du da fremdeles ikke vil,så syns jeg jo at mannen din bør godta det. Spesielt med tanke på ryggproblemene,for da går det jo faktisk ut over helsa di,og ryggproblemer er ikke akkurat til å ta lett på. Ingen skal bli presset til å få ( flere ) barn,for det skal alltid være to som er enige om det i et forhold.

Skrevet

Prøv å være åpen for å endre mening etterhvert. Beslutningen haster ikke hvis dere ikke er "gamle". Er ryggsmertene maksimalt håndtert? Vært hos fysio, gjør øvelser og holder variert aktivitet som holder ryggen i best mulig form? Det er fint for jenta å få et søsken, også senere i livet.

Til syvende og sist har du selvsagt veto. Her er det omvendt, og jeg som har tenkt på nummer 2 daglig fra vår første var et par uker. Det er vondt at det jeg opplever allerede kan være siste gang, og jeg føler at oppveksten til barnet vil bli litt "fattig" og presset ved å være den eneste på barnenivået. Mannen har også et barn fra før, men hen blir myndig før fellesbarnet blir tre. De vil ikke vokse opp sammen.

Anonymkode: cb127...d49

• Liker 3
Skrevet

Jeg følte det sånn iallfall til barnet var 2 år, og fortsatt ved 2,5 år så er det ikke helt overkommelig for meg å tenke meg flere barn.

Men vi har bestemt oss for 2 barn, så jeg hopper i det. Dog har ikke jeg skader etter fødsel som du, så om du faktisk sliter med ryggen så er det noe han må ta i betraktning også.

Har du vært hos lege og fått oppfølging og behandling?

Du kan bare si det som det er, at nå er ikke helsen din på plass - og du kommer til å måtte ta helsen din i betraktning fremover. De fleste er faktisk alt for slitne etter bare 1 år - jeg hadde det helt jævlig da rent mentalt og var helt utkjørt. Men det skal sies at vi hadde en unntakstiltstand i motsetning til dere. Uansett så er det normalt å føle det sånn etter bare 1 år.

Anonymkode: cfaf7...0dc

• Liker 1
Skrevet

Jenta di er ennå veldig liten! Jeg var bombesikker på at jeg var helt ferdig frem til førstemann var 12 mnd, da ville jeg ha en til fordi mannen min også ønsket det. Når nr 2 kom, DA var vi ferdige!! .... helt til det gikk 2-3 år til, og nå er jeg 6 mnd på vei med nr 3 (de to andre er 3 og 5). Vær åpen for å endre mening i fremtiden, du må ikke bestemme deg nå med mindre du nærmer deg 40 ;)

Anonymkode: 492d4...33c

• Liker 1
Skrevet

... Og forresten; her var det mannen som var pådriveren til barn nr 2, og derfor var det også helt naturlig for oss at han tok størstedelen av foreldrepermisjonen (han var hjemme i 9 mnd med nr 2). HVis mannen din virkelig vil ha et barn til, så får han også ta all den byrden som du ikke MÅ ta (svangerskap/fødsel).

Anonymkode: 492d4...33c

• Liker 6
Skrevet

Med mindre dere er veldig godt voksne, trenger dere ikke ta stilling til dette enda. Jeg synes det skjedde noe i 3-årsalderen. Da ble barnet veldig mye mer selvstendig. Vi har 3,5 år mellom våre to eldste, og det var en veldig grei aldersforskjell. Førstemann sov godt, mestret en hel del alene, var ikke bare avhengig av meg, og søkte mye mer til andre barn enn tidligere. Da tredjemann ble født, var mellomste to år. De har nok sikkert mer glede av hverandre tidligere, men hjelpe meg så travelt det er i perioder!

Anonymkode: 9e584...28d

Skrevet

Jeg er i amme båt som deg. Jeg ønsker kun ett barn. Mon er kun 3 måneder (jeg er 26 år), men jeg VET at dette blir mitt første og siste barn. 

Mange mener; som over, at jeg vil endre mening. Mange synes nok det er egoistisk kun å ha ett. Men helt ærlig, så synes jeg det er mer egoistisk å få flere enn ett. 

Om du ikke ønsker mer enn ett barn, så synes jeg det er en dårlig idé som ei over skriver, at du er åpen for det. Å være åpen for det i fremtiden vil skape falskt håp og det kan skape store konflikter i fremtiden dersom du ikke endrer mening. 

Å ville ha ett barn er greit. Vit det. Så lenge det er rett for deg, så skal du ikke måtte gi deg på et så stort valg. 

Jeg trodde jeg ønsket to, kanskje tre. Så fikk jeg mitt første.  Alt endret seg. Og jeg ønsker kun han. Min mann er nok lei seg for at jeg plutselig har bestemt meg for at jeg ikke kommer til å få flere.  Men sånn er det... Og jeg kommer ikke til å gjøre det, kun fordi han vil. 

Anonymkode: a75cf...416

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk bare et barn til min store sorg. Tenkte tidlig på det ansvaret ett barn vil få når vi foreldre en gang blir gamle og trenger hjelp. Det er ikke sånn at det offentlige tar seg av alt når vi blir syke eller trenger hjelp fra andre. Ungene MÅ stille opp i tillegg til hjelp utenfra. Da synes jeg synd på min etterkommer som får alt ansvar alene. Selv jobber jeg på et eldresenter med kommunale leiligheter og ser hvor mye hjelp fra familie mange der trenger. Nå som dere selv er unge og har kanskje friske foreldre, klarer dere ikke å se så langt fremover. Så hvis det er fysisk mulig å få flere enn ett barn, så tenk dere godt om.

Anonymkode: 41c8b...5d0

Skrevet

Hvis du vil ha ett oh han tre, møtes på midten i 2 barn?

Anonymkode: 18a8e...258

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men helt ærlig, så synes jeg det er mer egoistisk å få flere enn ett. 

På hvilken måte er det mer egoistisk å få flere enn ett barn?

Mannen min er enebarn av to enebarn, noe som betyr at han ikke har noe familie.  Det var veldig viktig for ham at hans kone ville gi ham flere barn, fordi han ville ikke at hans barn og barnebarn skulle vokse opp uten familie slik han gjorde.

Hvorfor er det mer egoistisk enn å bare få ett barn?

Anonymkode: 6d2bd...6ff

• Liker 4
Skrevet

Jeg sa og det lenge. Hadde en tøff graviditet og fødsel og orka ikke tanken på å gå gjennom det en gang til. Men plutselig ombestemte jeg meg og er veldig glad for det nå. Er fire år mellom våre og de har mye glede av hverandre. (er 2 og 6 år) 

Barnet ditt er bare 1 år, du trenger ikke å ta stilling til det enda. 

Anonymkode: 65e59...973

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mer egoistisk enn å bare få ett barn?

Anonymkode: 6d2bd...6ff

Skjønner ikke hvem som har funnet på at dette med at det er egoistisk å få barn. Folk ofrer kropper, frihet og penger for barna sine og går over lik for dem. Jeg forstår ikke hva som er det egoistiske aspektet..

Anonymkode: 18a8e...258

• Liker 3
Skrevet

Synes kanskje du skal møte han litt på halvveien

Anonymkode: a74b5...040

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i amme båt som deg. Jeg ønsker kun ett barn. Mon er kun 3 måneder (jeg er 26 år), men jeg VET at dette blir mitt første og siste barn. 

Mange mener; som over, at jeg vil endre mening. Mange synes nok det er egoistisk kun å ha ett. Men helt ærlig, så synes jeg det er mer egoistisk å få flere enn ett. 

Om du ikke ønsker mer enn ett barn, så synes jeg det er en dårlig idé som ei over skriver, at du er åpen for det. Å være åpen for det i fremtiden vil skape falskt håp og det kan skape store konflikter i fremtiden dersom du ikke endrer mening. 

Å ville ha ett barn er greit. Vit det. Så lenge det er rett for deg, så skal du ikke måtte gi deg på et så stort valg. 

Jeg trodde jeg ønsket to, kanskje tre. Så fikk jeg mitt første.  Alt endret seg. Og jeg ønsker kun han. Min mann er nok lei seg for at jeg plutselig har bestemt meg for at jeg ikke kommer til å få flere.  Men sånn er det... Og jeg kommer ikke til å gjøre det, kun fordi han vil. 

Om dere tidligere var enige om mer enn ett barn, håper jeg mannen din dumper deg og får barn med noen andre istedenfor. Jeg hadde følt meg skikkelig lurt om partneren min, uten noen annen grunn enn "jeg ønsker kun han", plutselig bare ville ha det ene barnet. Det er ikke egoistisk å få mer enn ett barn, men du virker ufattelig egoisitisk.

Anonymkode: 50d52...5c7

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk bare et barn til min store sorg. Tenkte tidlig på det ansvaret ett barn vil få når vi foreldre en gang blir gamle og trenger hjelp. Det er ikke sånn at det offentlige tar seg av alt når vi blir syke eller trenger hjelp fra andre. Ungene MÅ stille opp i tillegg til hjelp utenfra. Da synes jeg synd på min etterkommer som får alt ansvar alene. Selv jobber jeg på et eldresenter med kommunale leiligheter og ser hvor mye hjelp fra familie mange der trenger. Nå som dere selv er unge og har kanskje friske foreldre, klarer dere ikke å se så langt fremover. Så hvis det er fysisk mulig å få flere enn ett barn, så tenk dere godt om.

Anonymkode: 41c8b...5d0

Ja, man føder barn fordi de skal ta vare på en når man blir eldre. Flott holdning! For en fin byrde å legge på sine barn. Hadde faltisk forventet mer av en som faktisk jobber i eldreomsorgen. Der har jeg selv sett mange eldre som ikke får hjelp av sine barn, særlig om de blir demente. 

Anonymkode: 734c3...8bd

• Liker 5
Skrevet

Hvordan gjør man det om man ikke ønsker å føde flere barn?

Ts du har all rett til å ikke fø flere barn. Det er din kropp og ditt liv. Selv om du er gift så er det ingen som eier deg. Dere burde snakke sammen, kanskje med en familieterapeut, så han kanskje kan forstå din side av saken også. Det er tross alt kvinnen som skal bære frem og føde disse barna.

Anonymkode: 734c3...8bd

• Liker 3
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

I saker som dette er det alltid den som ikke vil ha flere barn ( eller ikke vil ha barn ) man skal ta hensyn til.

Dette gjelder uansett om det er mannen som ikke vil ha barn\flere barn eller om det er kvinnen som ikke vil ha barn\flere barn

Skrevet

Hvordan da? Få et halvt barn? :laugh:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...