AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Nå i sommer gikk kontrakten min ut på det stedet jeg bor i. Av diverse årsaker bestemte jeg meg for å bli. Men huseieren har enda ikke tegnet noe kontrakt med meg, siden de aldri har tatt bryet med å komme med det. Men jeg har skriftelig sagt ja på melding til å bo her. Men nå har jeg mistet jobben min, og jeg har ikke lenger råd til å bo hjemmefra. Må tilbake og få tatt i privatøkonomien. Vil veldig gjerne slutte å bo her etter september måneden. Spørsmålet er; kan jeg flytte uten at huseieren kan hindre meg i og med at jeg ikke har skrevet under en kontrakt? Anonymkode: c8cd4...b02
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 Da føler det husleieloven, tre mnd oppsigelse. Anonymkode: 4a8a1...662 12
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da føler det husleieloven, tre mnd oppsigelse. Anonymkode: 4a8a1...662 Selv når jeg ikke har noe kontrakt? De snakket om ettårskontrakt. Jeg har virkelig ikke engang råd til 2 måneder til her Anonymkode: c8cd4...b02
Fjompen Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå i sommer gikk kontrakten min ut på det stedet jeg bor i. Av diverse årsaker bestemte jeg meg for å bli. Men huseieren har enda ikke tegnet noe kontrakt med meg, siden de aldri har tatt bryet med å komme med det. Men jeg har skriftelig sagt ja på melding til å bo her. Men nå har jeg mistet jobben min, og jeg har ikke lenger råd til å bo hjemmefra. Må tilbake og få tatt i privatøkonomien. Vil veldig gjerne slutte å bo her etter september måneden. Spørsmålet er; kan jeg flytte uten at huseieren kan hindre meg i og med at jeg ikke har skrevet under en kontrakt? Anonymkode: c8cd4...b02 Du er bundet av husleieloven når det kommer til oppsigelse, siden du har en muntlig kontrakt om å bli boende. I tillegg er det slik at ved utløpet av en tidsbegrenset leiekontrakt må utleier innen tre måneder skritlig anmode deg om å flytte, om ikke blir kontrakten tidsubestemt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 Et øyeblikk siden, Fjompen skrev: Du er bundet av husleieloven når det kommer til oppsigelse, siden du har en muntlig kontrakt om å bli boende. I tillegg er det slik at ved utløpet av en tidsbegrenset leiekontrakt må utleier innen tre måneder skritlig anmode deg om å flytte, om ikke blir kontrakten tidsubestemt. Denne fortod jeg ikke helt. Vil du forklare litt grundigere? Anonymkode: c8cd4...b02
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv når jeg ikke har noe kontrakt? De snakket om ettårskontrakt. Jeg har virkelig ikke engang råd til 2 måneder til her Anonymkode: c8cd4...b02 Ja, du har en muntlig kontrakt og det at du er blitt boende i felles forståelse med huseier gjør at dere følge husleieloven, som sier tre mnds gjensidig oppsigelse. Du kan snakke med huseier og forsøke å få inn noen nye leietakere snarest, men ellers skylder du husleie i tre mnd fra neste mndskifte, altså ut desember. At du ikke har penger er ikke huseier sitt problem, det er ditt. Anonymkode: 4a8a1...662 1
Fjompen Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne fortod jeg ikke helt. Vil du forklare litt grundigere? Anonymkode: c8cd4...b02 Det er ikke påkrevd med en skriftlig og utdypende kontrakt for å etablere et leieforhold. Et muntlig tilsagn om leie/utleie er like bindende. Om du bor ut leieperioden med en måneds oppsigelse, og så fortsetter å leie basert på et muntlig/skriftlig tilsagn uten kontrakt, så er det husleieloven, og tre måneder, som gjelder. Det er til din fordel om huseier forsøker å si deg opp, og til huseiers fordel om du vil si opp. I tillegg er det slik at om kontrakten er utgått, så kan du alikevel fortsette å bo der, og om huseier er sløv nok til å la deg bo tre måneder uten å skriftlig anmode deg om å flytte ut, så endrer den forrige kontrakten seg til å bli tidsubestemt. (Dette gjelder jo da såklart ikke tidsubestemte kontrakter siden de er, nettopp, tidsubegrensede). En mulighet for deg, om din kontrakt spesifiserte en måneds oppsigelse, er om kontraktens utløp er mer enn tre måneder siden, og du dermed med en måneds varsel kan si opp kontrakten med kun en måneds oppsigelse.
Fjompen Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du har en muntlig kontrakt og det at du er blitt boende i felles forståelse med huseier gjør at dere følge husleieloven, som sier tre mnds gjensidig oppsigelse. Du kan snakke med huseier og forsøke å få inn noen nye leietakere snarest, men ellers skylder du husleie i tre mnd fra neste mndskifte, altså ut desember. At du ikke har penger er ikke huseier sitt problem, det er ditt. Anonymkode: 4a8a1...662 I dette tilfellet, hvor leietager allerede har nytt bosted, så burde det jo være muligheter for å finne en ny leietager ganske raskt, all den tid trådstarter kan flytte ut på kort varsel og dermed stille leiligheten tilgjengelig til ny leietager. En spørrende og konstruktiv dialog med utleier,hvor du forklarer problemet, og kanskje også tilbyr å arrangere visninger vil være fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #9 Skrevet 16. september 2016 En mulighet for deg til å komme unna oppsigelsestiden på er fremleie. Hvis du bor sentralt i en større by, er det sjelden problem å finne noen som trenger bosted for en måned eller to. Anonymkode: a0dab...f9d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #10 Skrevet 16. september 2016 Har du snakket med huseier da? Det kan jo tenkes vedkommende er forståelsesfull nok til å etterkomme ditt ønske, særlig hvis det ikke er vanskelig å skaffe ny leieboer. Uansett må du varsle om at du sier opp, så den generelle fristen begynner å løpe. Men du må i hvert fall spørre Anonymkode: 07d8e...ff9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 5 minutter siden, Fjompen skrev: Det er ikke påkrevd med en skriftlig og utdypende kontrakt for å etablere et leieforhold. Et muntlig tilsagn om leie/utleie er like bindende. Om du bor ut leieperioden med en måneds oppsigelse, og så fortsetter å leie basert på et muntlig/skriftlig tilsagn uten kontrakt, så er det husleieloven, og tre måneder, som gjelder. Det er til din fordel om huseier forsøker å si deg opp, og til huseiers fordel om du vil si opp. I tillegg er det slik at om kontrakten er utgått, så kan du alikevel fortsette å bo der, og om huseier er sløv nok til å la deg bo tre måneder uten å skriftlig anmode deg om å flytte ut, så endrer den forrige kontrakten seg til å bli tidsubestemt. (Dette gjelder jo da såklart ikke tidsubestemte kontrakter siden de er, nettopp, tidsubegrensede). En mulighet for deg, om din kontrakt spesifiserte en måneds oppsigelse, er om kontraktens utløp er mer enn tre måneder siden, og du dermed med en måneds varsel kan si opp kontrakten med kun en måneds oppsigelse. Tusen takk for gode svar, det setter jeg veldig pris på. Jeg bor rimelig nær høgskolen på Gjøvik, men tror ikke det er SÅ mange som leter etter leiliegheter her på gamle Gjøvik akkurat. Får bare gjøre det beste ut av det! Anonymkode: c8cd4...b02
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 Snakk med huseier og forklar situasjonen så fort som mulig. Kanskje ordner det seg, uansett jo fortere du tar tak i dette, jo fortere kommer du ut av det. Kanskje går det fort å få leid ut til noen andre. Lykke til Anonymkode: f6fa9...d6e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 Har du ikke depositum kan du bare flytte. Anonymkode: 7c6c6...a12
Fjompen Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke depositum kan du bare flytte. Anonymkode: 7c6c6...a12 For å korrigere deg litt: Om TS ikke har depositum, inntekt, verdigjenstander eller bil registrert på seg, eller planer om å anskaffe seg dette for all nærmeste fremtid, og vil trives med en dom mot seg i forliksrådet og innkrevning av et mye, mye høyere beløp via namsmannen...så er det bare å flytte. 6
Million Skrevet 20. september 2016 #15 Skrevet 20. september 2016 Har du betalt inn depositum for leiligheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå