AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Føler alle rundt oss eier og jeg er den eneste som ikke har sjans til å kjøpe. Føler jeg som verdens største taper, men jeg har ikke sjans til å spare. Jeg tjener 20 000 i mnd. etter skatt og har 4 barn. Får noe i barnebidrag og overgangsstønad men det dekker jo ikke noe... Vet at det er vanlig å være evig leietaker i andre land, men når vi nå en gang bor i Norge føles det tungt. Vi har måttet flytte mye fordi vi "bare" leier, stadig blir vi kastet ut og jeg og barna må etablere oss på nytt i nytt nabolag, barnehage, skole.... Anonymkode: 5d423...7e9 2
penny_ Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 (endret) Hva er det du lurer på? Du har valgt å få 4 barn fremfor å kjøpe egen bolig. Det er opptil hver enkelt å bestemme hva man vil prioritere. Man kan ikke få i pose og sekk når man tjener 20 000 i måneden. Men har du sjekket muligheten for startlån fra kommunen/husbanken? Endret 16. september 2016 av penny_ 15
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 Dette burde du vel strengt tatt tenkt over før du fikk ideen om å sette fire barn til verden. Den som er med på leken osv. Anonymkode: f6775...a36 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 11 minutter siden, penny_ skrev: Hva er det du lurer på? Du har valgt å få 4 barn fremfor å kjøpe egen bolig. Det er opptil hver enkelt å bestemme hva man vil prioritere. Man kan ikke få i pose og sekk når man tjener 20 000 i måneden. Men har du sjekket muligheten for startlån fra kommunen/husbanken? jeg valgte ikke å få 4 barn alene. Vi var to om det. De aller færreste planlegger å skulle bli aleneforelder. TS Anonymkode: 5d423...7e9 9
LittleBabyBlue Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 Ser egentlig ingen løsning på det her. Ikke kan du flytte inn i et kollektiv med fire barn, å finne en annen jobb er også vrient nå om dagen, og å flytte fra familie og venner til er sted med billigere boligpriser er ingen god løsning. Ikke er det mye å cash å gå på heller.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 Husbanken. Du er midt i målgruppen og vil få fullfinansiering uten problemer. Men du må nok være beredt på å bo i noe mindre attraktive områder. Anonymkode: 4b132...27e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husbanken. Du er midt i målgruppen og vil få fullfinansiering uten problemer. Men du må nok være beredt på å bo i noe mindre attraktive områder. Anonymkode: 4b132...27e har snakket med de, de mener jeg har for liten inntekt... TS Anonymkode: 5d423...7e9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, LittleBabyBlue skrev: Ser egentlig ingen løsning på det her. Ikke kan du flytte inn i et kollektiv med fire barn, å finne en annen jobb er også vrient nå om dagen, og å flytte fra familie og venner til er sted med billigere boligpriser er ingen god løsning. Ikke er det mye å cash å gå på heller. Vi er avhengige av å bo her i nærheten av min mor. Uten henne går ikke hverdagen rundt. TS Anonymkode: 5d423...7e9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #9 Skrevet 16. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: har snakket med de, de mener jeg har for liten inntekt... TS Anonymkode: 5d423...7e9 Du har ikke for liten inntekt. Husk å regne med alle ytelser du får for fire barn, inkludert barnebidrag. Du har for liten inntekt til et hus med rom til hvert av barna, men du må selvsagt velge bolig etter inntekt, så får heller barna dele rom og du sove i stua. Da får dere hvert med på prisstigningen og etterhvert kjøpe større. Anonymkode: 4b132...27e 3
Mystico Skrevet 16. september 2016 #10 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg valgte ikke å få 4 barn alene. Vi var to om det. De aller færreste planlegger å skulle bli aleneforelder. TS Anonymkode: 5d423...7e9 Altså, selv om man er to, og velger å få ikke mindre enn FIRE barn - FØR man kjøper seg et hus (antar dere ikke hadde dette da dere var sammen heller). Så synes jeg egentlig ikke du kan klage... Alt handler om prioriteringer. Du valgte barn før hus, og da må du ofre en del ting. 16
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 Jeg synes synd på unge mennesker som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Men når folk velger å få fire barn før de begynner å bekymre seg tenker jeg de har seg selv å takke. Anonymkode: e99ba...dde 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes synd på unge mennesker som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Men når folk velger å få fire barn før de begynner å bekymre seg tenker jeg de har seg selv å takke. Anonymkode: e99ba...dde Unge mennesker som klager over at de ikke kommer inn på boligmarkedet er de som vil bo innenfor ring 3 i Oslo. Det er da boliger nok overalt. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum. Dette må folk bare få inn i skallen. Anonymkode: 3a6a6...0b5 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler alle rundt oss eier og jeg er den eneste som ikke har sjans til å kjøpe. Føler jeg som verdens største taper, men jeg har ikke sjans til å spare. Jeg tjener 20 000 i mnd. etter skatt og har 4 barn. Får noe i barnebidrag og overgangsstønad men det dekker jo ikke noe... Vet at det er vanlig å være evig leietaker i andre land, men når vi nå en gang bor i Norge føles det tungt. Vi har måttet flytte mye fordi vi "bare" leier, stadig blir vi kastet ut og jeg og barna må etablere oss på nytt i nytt nabolag, barnehage, skole.... Anonymkode: 5d423...7e9 Har det akkurat som deg. Snakk med husbanken om lån og bostøtte. Anonymkode: 3554e...db8 2
Lofilteret Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 Skjønner godt at det er mulig å havne i en slik situasjon. 2 eller fire barn er vel ikke den største problemet. Boligmarkedet er sykt høyt her til lands! Har ikke noen gode råd å komme med dersom det ikke er mulig å flytte pga moren din. Det eneste måtte være om du og din mor har et godt forhold og at dere kan bo gratis hos henne i f.eks 2 år. Da vil du vel ha ca 200000,- i egenkapital og være bedre rustet på boligmarkedet. 3
Gjest Baremenneske Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 Lett å føle seg litt utafor om man havner litt utafor "A4" her til lands... Har man et fast forhold så skjer det iblandt at man blir gravid...- og noen ganger kan det gjenta seg... Tviler ikke på at TS er glad i barna sine og det skal hun også være. Likevel så er det faktisk lov å savne ting- i dette tilfellet egen bolig! Men er jo som regel dyrt å leie også....så ville nok undersøkt Husbanken litt mer- som noen andre også har nevnt. Hør hva mulighetene egentlig er, og prøv gjør det beste utav det?😊
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husbanken. Du er midt i målgruppen og vil få fullfinansiering uten problemer. Men du må nok være beredt på å bo i noe mindre attraktive områder. Anonymkode: 4b132...27e At st er midt i målgruppen for hjelp fra Husbanken/Kommunalt startlån stemmer nok ikke, med de opplysningene ts gir. Hun blir stadig kastet ut i følge hi. Skal man få Startlån og annen kommunal hjelp så må man kunne bo i en bolig og vise at man kan fungere i bolig med flere mnennesker som f.eks. borettslag. Med en historikk der ts stadig blir kastet ut, så vil dette, uavhengig av årsak være svært negativt for henne. Anonymkode: 11fc0...028 2
I Grosny Skrevet 16. september 2016 #17 Skrevet 16. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke for liten inntekt. Husk å regne med alle ytelser du får for fire barn, inkludert barnebidrag. Du har for liten inntekt til et hus med rom til hvert av barna, men du må selvsagt velge bolig etter inntekt, så får heller barna dele rom og du sove i stua. Da får dere hvert med på prisstigningen og etterhvert kjøpe større. Anonymkode: 4b132...27e Dette med å eie noe fryktelig trangt er dessverre den eneste inngangsbilletten jeg har hørt om i boligmarkedet.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #18 Skrevet 16. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler alle rundt oss eier og jeg er den eneste som ikke har sjans til å kjøpe. Føler jeg som verdens største taper, men jeg har ikke sjans til å spare. Jeg tjener 20 000 i mnd. etter skatt og har 4 barn. Får noe i barnebidrag og overgangsstønad men det dekker jo ikke noe... Vet at det er vanlig å være evig leietaker i andre land, men når vi nå en gang bor i Norge føles det tungt. Vi har måttet flytte mye fordi vi "bare" leier, stadig blir vi kastet ut og jeg og barna må etablere oss på nytt i nytt nabolag, barnehage, skole.... Anonymkode: 5d423...7e9 Jeg skjønner godt at du ser tilbake og tenker på hva du kunne gjort bedre, hva kunne du gjort ordentlig. Det er ganske naivt å få fire barn før du kjøper bolig. Selvfølgelig, kommer både husbanken og banken din til å se på deg med store øyne. Det er ikke så veldig mye du får gjort med det nå antageligvis, du må nok bare akseptere at det kanskje ikke var det smarteste du har gjort. Anonymkode: 4f1fc...af2
Gjest Mysticgirl Skrevet 16. september 2016 #19 Skrevet 16. september 2016 Du kan søke om startlån i kommunen. Det er forbeholdt de med dårlig råd og ikke sjanse til å få lån i vanlig bank Verdt å søke iallefall. Du kan også få bostøtte når du leier og er alene med barn
Avril-Sunstar Skrevet 16. september 2016 #20 Skrevet 16. september 2016 Jeg leier. Og har ikke råd til annet. Men får stadig spørsmål: "hvorfor eier du ikke? hvorfor kjøper du ikke bare en leilighet?". Jeg har søkt etter lån i husbanken men fikk avslag. Jeg må bare belage meg på å leie med denne inntekten. Jeg slipper å flytte ut tilstadigheter. Har veldig hyggelige husverter og de virker ikke som om de har tenkt å si opp leieavtalen med det første. Heldigvis for det 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå