Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Hei jeg har en jente på 9 år og som har begynt på en ny skole i et nytt sted. Jeg er muslim og vennene til min datter vet at vi er muslimer. Men det er en i klassen som sa til min datter at hun ikke får lov til å besøke oss av foreldrene for å ikke lære henne om vår religion. Jeg kjenner et stort sår mitt hjerte, hva har min datter å gjøre med de som kaller seg muslimer og ødelegger verden. Vi er ikke terrorist vi er helt vanlige mennesker som alle andre. Liker andre og respekterer andre. Jeg har aldri i mitt liv mislikte en religion og har lært min datter at alle oss er like og at vi skal respektere hverandre og like hverandre. Er redd for det som kommer, redd for at andre jenter ikke besøker min datter, er redd for at min datger skremmer dem. De som ødelegger verden og kaller seg for muslimer er jeg imot. Jeg har lyst til å gå og si til hele verden at vi ikke farlig:( hva skal jeg gjøre? 3
allesote Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 Hva med å invitere disse foreldrene, og kanskje noen flere foreldre fra klassen, på middag eller kaker? Noe sosialt og fint, så dere får snakket sammen, og de kan lære seg dere å kjenne? Ikke involver barnene, ta det med bare foreldrene 14
Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2016 Veldig god ide... Prøver så godt jeg kan å bli kjent med dem. Skal planlegge en dag for oss voksne det blir sikkert hyggelig. 6
allesote Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 6 minutter siden, Ønsker noe! skrev: Veldig god ide... Prøver så godt jeg kan å bli kjent med dem. Skal planlegge en dag for oss voksne det blir sikkert hyggelig. Lykke til! Det går nok bra når de bare blir kjent med deg! 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 Antar at du kanskje bor et sted hvor Islam ikke er så vanlig? Kanskje du kunne bedt om å få si noe på ey foreldremøte for klassen? Bare ta noen minutter og presenter dere og si kort noe om deres religion. Du trenger ikke si hva du har hørt om denne andre familien, men evt bare si at dere vet at mange kanskje er litt skeptiske til muslimer fordi de kanskje forbinder det med terror el.l. Alternativt kunne du jo snakket med kontaktlæreren t jenta di og bedt henne ha det som tema på foreldremøtet (inkludering på et mer generelt nivå). Anonymkode: 57fe3...492 3
Zienna Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 Jeg synes at du skal ta din bekymring opp med kontaktlæreren. Be om råd. Kontaktlæreren kjenner barna, og vet sikkert hvordan dette bør takles. Jeg forstår veldig godt din bekymring. 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 Jeg forstår de på en måte.. Jeg ble rasende etter min 7 år gamle datter hadde vært på besøk hos nabojenta og familien hennes(de er muslimer), og kom gråtende hjem, fordi de hadde truet med at Allah skulle ta henne, hvis hun ikke var snill.. Anonymkode: fac72...5dc
Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Antar at du kanskje bor et sted hvor Islam ikke er så vanlig? Kanskje du kunne bedt om å få si noe på ey foreldremøte for klassen? Bare ta noen minutter og presenter dere og si kort noe om deres religion. Du trenger ikke si hva du har hørt om denne andre familien, men evt bare si at dere vet at mange kanskje er litt skeptiske til muslimer fordi de kanskje forbinder det med terror el.l. Alternativt kunne du jo snakket med kontaktlæreren t jenta di og bedt henne ha det som tema på foreldremøtet (inkludering på et mer generelt nivå). Anonymkode: 57fe3...492 Bor et sted der det er en del muslimer også. skal snakke med læren om det men skal ikke si navnet på jenta for å ikke gjøre saken stort. Får håpe at blir sterk og får si noe i foreldremøtet. 2
Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2016 11 minutter siden, Zienna skrev: Jeg synes at du skal ta din bekymring opp med kontaktlæreren. Be om råd. Kontaktlæreren kjenner barna, og vet sikkert hvordan dette bør takles. Jeg forstår veldig godt din bekymring. 11 minutter siden, Zienna skrev: Jeg synes at du skal ta din bekymring opp med kontaktlæreren. Be om råd. Kontaktlæreren kjenner barna, og vet sikkert hvordan dette bør takles. Jeg forstår veldig godt din bekymring. Ja det må jeg nok gjøre. Hvis jeg ikke snakker med læreren da kommer jeg til å alltid bli beskymret. 2
Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 16. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår de på en måte.. Jeg ble rasende etter min 7 år gamle datter hadde vært på besøk hos nabojenta og familien hennes(de er muslimer), og kom gråtende hjem, fordi de hadde truet med at Allah skulle ta henne, hvis hun ikke var snill.. Anonymkode: fac72...5dc Du har rett til å bli rasende, ingen skal skremme våre barn. Ja det finnes gode og dårlige mennesker men man blir lei seg når man prøver alt man kan for å vise at man ikke er farlig men at det er fremdeles noen som er redd. Skjønner at mange er skeptiske mot muslimer og det har de rett til, men at barnet ditt kommer til deg og sier mamma hvorfor er vi farlige? da begynner man å lure om hvorfor blande barn inni dette og skape hat fra man er barn. 9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 Det er ikke alle som klarer å komme på at det finnes både liberale muslimer, og at det finnes konservative muslimer. Også finnes de radikale muslimene. Det er på en måte slik med kristendommen også, det finnes ulike ytterpunkter av dette selv om kanskje kristendommen ikke viser det radikale på en like stor grad i forhold til bokstavlig Bibeltro (tenker da på gamle testamente) slik som de radikale muslimene gjør. Jeg synes det er synd at man ikke kan prøve å være venner i stedet for å være uvenner. Hvordan skal man ellers skape fred i verden om man ikke starter med seg selv? Personlig er jeg kristen, men er på godfot med liberale muslimer og har vært på besøk hjemme hos mer konservative muslimer i tillegg til at de har besøkt meg. Jeg tror dere må snakke med barnets kontaktlærer om dette med holdninger til mennesker som har ulike religiøse ståsted som en selv. Fortell kontaktlæreren om frykten du kjenner på for at dere skal bli misforstått. Be kontaktlæreren om å ta dette opp på foreldremøte. Anonymkode: 98500...7bd 1
Ønsker noe! Skrevet 16. september 2016 Forfatter #12 Skrevet 16. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som klarer å komme på at det finnes både liberale muslimer, og at det finnes konservative muslimer. Også finnes de radikale muslimene. Det er på en måte slik med kristendommen også, det finnes ulike ytterpunkter av dette selv om kanskje kristendommen ikke viser det radikale på en like stor grad i forhold til bokstavlig Bibeltro (tenker da på gamle testamente) slik som de radikale muslimene gjør. Jeg synes det er synd at man ikke kan prøve å være venner i stedet for å være uvenner. Hvordan skal man ellers skape fred i verden om man ikke starter med seg selv? Personlig er jeg kristen, men er på godfot med liberale muslimer og har vært på besøk hjemme hos mer konservative muslimer i tillegg til at de har besøkt meg. Jeg tror dere må snakke med barnets kontaktlærer om dette med holdninger til mennesker som har ulike religiøse ståsted som en selv. Fortell kontaktlæreren om frykten du kjenner på for at dere skal bli misforstått. Be kontaktlæreren om å ta dette opp på foreldremøte. Anonymkode: 98500...7bd Det du skrev gjorde meg lettet, håper en dag alle lever i fred og kjærlighet. Jeg husker en gang for mange år siden en kvinne kom bort til meg og sa "jeg er kristen og liker å bli venn til en muslim fordi vi har flere ting felles" jeg glemmer aldri ansiktet hennes og smilet hennes som gjorde dagen min strålenede. Hver gang jeg går i samme vei som da jeg så henne så husker jeg og smiler. Skulle ønske det bare var kjærlighet på denne jord. Skal snakke med læreren på mandag, og håper hun kan hjelpe meg. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår de på en måte.. Jeg ble rasende etter min 7 år gamle datter hadde vært på besøk hos nabojenta og familien hennes(de er muslimer), og kom gråtende hjem, fordi de hadde truet med at Allah skulle ta henne, hvis hun ikke var snill.. Anonymkode: fac72...5dc Dette eksempelet er bare dårlig stil å komme med... Datteren din er muligens en oppsternasig, uoppdragen drittunge. Den som sa det er muligens en oppsternasig fjortenåring. Kanskje datteren din er for dum til å skjønne humor, eller kom med totalt upassende kommentarer som hun har lært av deg og dermed provoserte frem dette. Det er ihvertfall ingenting ved din historie som virker sant eller vekker empati hos meg. Anonymkode: a327e...731 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår de på en måte.. Jeg ble rasende etter min 7 år gamle datter hadde vært på besøk hos nabojenta og familien hennes(de er muslimer), og kom gråtende hjem, fordi de hadde truet med at Allah skulle ta henne, hvis hun ikke var snill.. Anonymkode: fac72...5dc Dette tror jeg ingenting på! Jeg har hatt utallige muslimer i min omgangskrets (naboer, foreldre til venner av barnet mitt og foreldre til klassekamerater). Aldri i livet om de plutselig hadde sagt noe sånt til et lite barn. Da er det isåfall ditt barn som har spurt rett ut (og muligens dømmende) og så har de svart deretter. Vi "vanlige" innfødte nordmenn har jo også sånne ting vi sier, som at man ikke får gaver av julenissen hvis man er slem etc. Tror absolutt ingenting på at de har sagt noe sånt på en slik måte at barnet ditt ble skremt, da er det barnet ditt som har overdrevet eller tolket feil. Muligens har de sagt det fordi din datter ikke hadde oppdragelse. Anonymkode: b81d4...0ed 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 Går dere med hijab? Mange nordmenn misliker dette klesplagget og det kan i noen tilfeller føre til at de oppfører seg sånn Anonymkode: 1c7ec...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 5 timer siden, Ønsker noe! skrev: Hei jeg har en jente på 9 år og som har begynt på en ny skole i et nytt sted. Jeg er muslim og vennene til min datter vet at vi er muslimer. Men det er en i klassen som sa til min datter at hun ikke får lov til å besøke oss av foreldrene for å ikke lære henne om vår religion. Jeg kjenner et stort sår mitt hjerte, hva har min datter å gjøre med de som kaller seg muslimer og ødelegger verden. Vi er ikke terrorist vi er helt vanlige mennesker som alle andre. Liker andre og respekterer andre. Jeg har aldri i mitt liv mislikte en religion og har lært min datter at alle oss er like og at vi skal respektere hverandre og like hverandre. Er redd for det som kommer, redd for at andre jenter ikke besøker min datter, er redd for at min datger skremmer dem. De som ødelegger verden og kaller seg for muslimer er jeg imot. Jeg har lyst til å gå og si til hele verden at vi ikke farlig:( hva skal jeg gjøre? Det er ikke rart at folk er skeptiske etter alt det vonde som skjer i verden og som muslimer står bak. Er glad jeg ikke lenger har små barn, for da slipper jeg å forholde meg til denne situasjonen, og jeg velger selv hvem som er velkommen inn i mitt hjem. Når datteren min var barn ble også muslimene invitert i bursdagene, men synes det var et pes at de ikke kunne spise maten som var vanlig å servere i bursdag. Personlig så synes jeg at muslimene forlanger at vi nordmenn innretter oss etter dem og ikke omvendt - som jo er det riktige siden de/ dere kommer til vårt land. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår de på en måte.. Jeg ble rasende etter min 7 år gamle datter hadde vært på besøk hos nabojenta og familien hennes(de er muslimer), og kom gråtende hjem, fordi de hadde truet med at Allah skulle ta henne, hvis hun ikke var snill.. Anonymkode: fac72...5dc Skremmende. Dit hadde ikke mitt barn fått lov til å gå noe mer. Men hvis du snakker for høyt om dette, blir du stemplet som rasist - dessverre. 43 minutter siden, Ønsker noe! skrev: Du har rett til å bli rasende, ingen skal skremme våre barn. Ja det finnes gode og dårlige mennesker men man blir lei seg når man prøver alt man kan for å vise at man ikke er farlig men at det er fremdeles noen som er redd. Skjønner at mange er skeptiske mot muslimer og det har de rett til, men at barnet ditt kommer til deg og sier mamma hvorfor er vi farlige? da begynner man å lure om hvorfor blande barn inni dette og skape hat fra man er barn. Men det er sikkert helt greit og naturlig for deg når muslimer diskriminerer nordmenn. Anonymkode: 9a96f...76f 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #17 Skrevet 16. september 2016 Ta det opp med læreren. Men tror ikke du skal bekymre deg så mye. De fleste er ikke sånn, begge mine barn har venner som er muslimer, og de er hjertelige velkomne hit, og de er på besøk hos de og. Og jeg skravler alltid med foreldrene da jeg møter på de. Anonymkode: d2dcd...b15 1
Gjest Baremenneske Skrevet 16. september 2016 #18 Skrevet 16. september 2016 Igjen så er det noen som ødelegger for alle andre, og folk som kun ser svarthvitt og ikke tenker lengre enn at de tar alle under samme kam.. Ble lei meg da jeg leste dette - og håper at det ordner seg med jenta di! Mange blir nok litt påvirket av alt de hører om i media med mer og glemmer å tenke selv.. Syns absolutt du bør ta det opp med lærer. Hadde kanskje vært fint om man kunne fått til et felles treff med alle i klassen også ( med foreldre..),kanskje gjort litt enkle aktiviteter, Kanskje alle kunne tatt med litt hver av mat eller noe sånt også... Så kunne alle fått et visst inntrykk av alle og blitt litt mer kjent.. Kanskje hørt med fler ( og lærer?) om hva de syns om det... ? 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå