Gå til innhold

Riktig at jeg får hele strømregningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle flytte i kollektiv med 5 andre. De flyttet inn en måned etter meg. Når jeg søkte etter et sted å bo og i kontrakten står det at strømmen fordeles på alle SEKS. Men jeg flyttet inn en måned før de og visste ikke at de ikke skulle flytte inn senere. 

Så fikk jeg en strømregning på 1000kr fordi det er gjennom BKK og den strømmen er dyrere. Så sier huseier at jeg skal bestille strømabonnement i mitt navn siden jeg flyttet inn først. Skal ikke huseier ha det i sitt navn? Så har jeg nå fått en regning som han har bestilt uten mitt samtykke i mitt navn fra BKK, og det er tydligvis lov. 

Jeg leste av strømmen og brukte 30 KWH i den perioden og får en regning på 1000kr. Altså i snitt litt over 1 kwh hver dag, som er ingenting.

Synes dere det er riktig at jeg skal få den regningen. Huseieren har vært i leiligheten å pusset opp i den perioden også så det var ikke innflytningsklart en gang. I tillegg flyttet jeg inn i midten av måneden men fikk regningen for hele måneden.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke få de regningene i mitt navn. Dessuten har huseier låst seg inn gjentatte ganger i leiligheten. Jeg har depositumet på huseier sin private konto og har ikke lov å si opp kontrakten på 1 år. Først og fremst er problemet strømregningen som jeg har i mitt navn og som jeg kan få inkasso på om jeg ikke betaler. Jeg kan ikke fortsette å få de i mitt navn og få problemer om ingen andre betaler.

Fikk helt sjokk når jeg skal betale full pris på alt når huseier pusser opp og låser seg inn, bruker strøm, det er mange mangler, manglet først internett men må betale den dyre nettleien alene. Føler meg litt utnyttet, hadde du gått med på dette? Jeg kan ikke nekte å betale regningen for den er i mitt navn.

Anonymkode: f61ae...9e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt BKK og si at du har fått feil regning, den skulle være til huseier og si at du aldri har bestilt strøm. 

• Liker 16
Skrevet

Her har du gjort mye dumt. Det dummeste du har gjort, var å sette inn depositumet på huseierens privatkonto. De pengene kan du anse for tapt. At folk ikke lærer! Denne huseieren er ikke god. Han gjør mye ulovlig. Flytt så snart du kan. Jeg tror ikke du skal frykte at huseier truer deg for kontraktsbrudd. Da tar du det videre eventuelt.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Han kan ikke bare opprette strømabonnement i ditt navn, så det må du rette opp i med leverandøren og du må i alle fall ikke gå med på at abonnementet står på deg. Da får du ansvaret dersom de andre flytter ut før deg. 

Endret av penny_
  • Liker 5
Skrevet

Jussbuss kan hjelpe til i husleiesaker! Anbefaler deg å ta kontakt med dem på neste saksmottak og spørre dem om hva utleier kan kreve av deg. Du bør også fortelle at husleier kommer inn i leiligheten uten invitasjon, og at du skulle ønske han lot være. 

Du kan jo snakke med strømselskapet og be om utsatt betalingsfrist til dere har funnet ut hvem av dere som er ansvarlig? Sikkert ikke dumt å gjøre dem oppmerksomme på at det ikke er du som har tegnet abonnementet heller.

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Jeg ville begynt å lete etter et nytt sted å bo, dette lukter råttent. Anbefaler deg å lese deg opp på loven om husleieavtaler her: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17

Spesielt kapittel 9 om tidsbestemt leieavtale, som i utgangspunktet ikke kan være kortere enn tre år, med enkelte unntak. Hvis du er riktig heldig vil det si at kontrakten er ugyldig, men jeg har ikke studert juss, så jeg skal ikke være bastant på noe som helst. Hvis du har muligheten til å få rådgivning fra noen med kompetanse på den slags ting ville jeg absolutt gjort det. F.eks. Jussbuss som nevnes over her :)

Endret av Raindrops
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre?

Her var det utrolig mye å ta tak i.

Skaff hjelp. JussBuss (eller skriv samme innlegg i Duskisjon.no, der er det mer pålitelige svar å få)

Og kom deg ut av kontraktsforholdet, dette er åpenbart en useriøs utleier som garanterer deg problemer utover i leieforholdet.

Anonymkode: fb024...022

Skrevet

*diskusjon.no

Anonymkode: fb024...022

Skrevet

Skulle det bu 6 der, men det vart berre du?? 

Skrevet
11 timer siden, Fjaselina skrev:

Skulle det bu 6 der, men det vart berre du?? 

Les de to første setningene i HI, så finner du det ut.

Skrevet
23 timer siden, Arabella skrev:

Her har du gjort mye dumt. Det dummeste du har gjort, var å sette inn depositumet på huseierens privatkonto. De pengene kan du anse for tapt. At folk ikke lærer! Denne huseieren er ikke god. Han gjør mye ulovlig. Flytt så snart du kan. Jeg tror ikke du skal frykte at huseier truer deg for kontraktsbrudd. Da tar du det videre eventuelt.

At Ts kan anse depositumet for tapt er bare tull. Ulovlig innbetalt  depositum kan kreves tilbake når som helst og er et rettslig krav. Her har leietaker loven på sin side §3-7 Husleieloven.

Anonymkode: 2029d...11d

• Liker 1
Skrevet

Hva står i kontrakten din angående strømmen? Det skal følge av kontrakten og kontrakten er utgangspunktet for hva slags avtale du har inngått eller ei. 

Nei, jeg hadde ikke gått med på å betale full strøm for hele måneden, hvis ikke innflyttingsdato var første og det var årsaker på min side som førte til sen innflytting. 

Utleiers forbruk kan trekkes fra. 

Ta disse tingene opp med huseier, i skriftlig form. 

Kan være lurt å melde seg inn i leieboerforeningen. https://www.leieboerforeningen.no

Skrevet

Når det er BKK, så konkluderer jeg med at du er i Bergensområdet? Kontakt enten Jussformidlinge, (gratis) eller Leieboerforeningen (koster og krever medlemskap for å gi hjelp). Alternativ egen advokat, eller Huseiernes Landsforbund (koster og penger.)

Du bør og vurdere å flytte, fordi huseier gjør noe ulovlig ved å ha depositum på privat konto og ved å opprette abonnement i ditt navn. 

Anonymkode: 94ba3...5c5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At Ts kan anse depositumet for tapt er bare tull. Ulovlig innbetalt  depositum kan kreves tilbake når som helst og er et rettslig krav. Her har leietaker loven på sin side §3-7 Husleieloven.

Det kommer helt an på om TS har bevis. Hun har satt depositumet på huseierens privatkonto. Her har huseieren gjort noe ulovlig, sikkert i den hensikt å lure TS. Hvorfor skulle han ellers gjort det?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Det kommer helt an på om TS har bevis. Hun har satt depositumet på huseierens privatkonto. Her har huseieren gjort noe ulovlig, sikkert i den hensikt å lure TS. Hvorfor skulle han ellers gjort det?

Det er ganske mange som skroter i depositumkonto, fordi de synes det er merarbeid. Derfor har husleieloven dekket akkurat dette området. Husleieloven er tvingende i leiers favør. Den er altså en beskyttelse for den sårbare part.

Det er som oftest ikke vanskelig å sannsynliggjøre hvorfor den pengesummen ble overført og kvittering kan man skrive ut i nettbanken. De fleste er da oppegående nok til å skrive "Depositum" "for leieforholdet" og dato/årstall for overføringen, som også vises på kvitteringen. 

Skrevet
Den Friday, September 16, 2016 at 17.30, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle flytte i kollektiv med 5 andre. De flyttet inn en måned etter meg. Når jeg søkte etter et sted å bo og i kontrakten står det at strømmen fordeles på alle SEKS. Men jeg flyttet inn en måned før de og visste ikke at de ikke skulle flytte inn senere. 

Så fikk jeg en strømregning på 1000kr fordi det er gjennom BKK og den strømmen er dyrere. Så sier huseier at jeg skal bestille strømabonnement i mitt navn siden jeg flyttet inn først. Skal ikke huseier ha det i sitt navn? Så har jeg nå fått en regning som han har bestilt uten mitt samtykke i mitt navn fra BKK, og det er tydligvis lov. 

Jeg leste av strømmen og brukte 30 KWH i den perioden og får en regning på 1000kr. Altså i snitt litt over 1 kwh hver dag, som er ingenting.

Synes dere det er riktig at jeg skal få den regningen. Huseieren har vært i leiligheten å pusset opp i den perioden også så det var ikke innflytningsklart en gang. I tillegg flyttet jeg inn i midten av måneden men fikk regningen for hele måneden.

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke få de regningene i mitt navn. Dessuten har huseier låst seg inn gjentatte ganger i leiligheten. Jeg har depositumet på huseier sin private konto og har ikke lov å si opp kontrakten på 1 år. Først og fremst er problemet strømregningen som jeg har i mitt navn og som jeg kan få inkasso på om jeg ikke betaler. Jeg kan ikke fortsette å få de i mitt navn og få problemer om ingen andre betaler.

Fikk helt sjokk når jeg skal betale full pris på alt når huseier pusser opp og låser seg inn, bruker strøm, det er mange mangler, manglet først internett men må betale den dyre nettleien alene. Føler meg litt utnyttet, hadde du gått med på dette? Jeg kan ikke nekte å betale regningen for den er i mitt navn.

Anonymkode: f61ae...9e2

Ikke legg skylden på huseier at kr står på hans konto. Det har du bidratt med selv

Anonymkode: d29b5...00d

Skrevet

Høres ut som husutleier from hell. Kanskje han tror han kan overkjøre andre bare fordi det er så vanskelig for folk i leiemarkedet. Man må følge reglene fordi om.

Anonymkode: 9fedb...f5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...