AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Jeg har ett eksempel. Vi har regler i huset om én lydkilde i stua, der tvn sol sitter fast på veggen er hovedkilde. Blir tv skrudd på, så må den andre lydkilden(oftest telefon eller ipad) skrus av/tilkobles ipad.. i går kveld satte stebarnet på 13 seg ned og begynte å se en serie på telefonen, mens jeg så på et program på tvn. Jeg ba henne koble på headset eller gå ettt annet sted, men hun bare latet som at hun ikke hørte meg. Jeg spurte henne flere ganger uten respons, så jeg gav opp og gikk til sengs istedet.. Orker ikke sitte å se på tv dersom ørene mine må konkurere om hvilke lyd de skal høre på.. Hva gjør jeg i en sånn situasjon? Jeg har veldig lett for å bare gi opp for å unngå krangel.. Men her har vi jo en klar regel på dette. Anonymkode: 826c1...7a4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 Da sier du at det er du som bestemmer, og napper telefonen ut av hendene på barnet. Den får hun ikke tilbake før hun vet å oppføre seg. Anonymkode: 9af7d...cc8 18
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett eksempel. Vi har regler i huset om én lydkilde i stua, der tvn sol sitter fast på veggen er hovedkilde. Blir tv skrudd på, så må den andre lydkilden(oftest telefon eller ipad) skrus av/tilkobles ipad.. i går kveld satte stebarnet på 13 seg ned og begynte å se en serie på telefonen, mens jeg så på et program på tvn. Jeg ba henne koble på headset eller gå ettt annet sted, men hun bare latet som at hun ikke hørte meg. Jeg spurte henne flere ganger uten respons, så jeg gav opp og gikk til sengs istedet.. Orker ikke sitte å se på tv dersom ørene mine må konkurere om hvilke lyd de skal høre på.. Hva gjør jeg i en sånn situasjon? Jeg har veldig lett for å bare gi opp for å unngå krangel.. Men her har vi jo en klar regel på dette. Anonymkode: 826c1...7a4 Du høres ynkelig og patetisk ut som lar deg styre av et barn på 13. Anonymkode: 49cdd...e3e 14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 Hun trasser jo med vilje. Enig i at det er patetisk å ikke klare å håndtere dette bedre enn å gå og legge deg. Anonymkode: 51c6c...750 6
Skogshuldra Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 Det er vel ikke forskjell på egne barn og stebarn om husets regler. Men du har vel strengt tatt ikke en regel om lydkilder i huset når du SÅ lett lar deg tråkke på av et barn og backer ut - ditt barn eller ikke. Grow a spine, please. 13
MapleSirup Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett eksempel. Vi har regler i huset om én lydkilde i stua, der tvn sol sitter fast på veggen er hovedkilde. Blir tv skrudd på, så må den andre lydkilden(oftest telefon eller ipad) skrus av/tilkobles ipad.. i går kveld satte stebarnet på 13 seg ned og begynte å se en serie på telefonen, mens jeg så på et program på tvn. Jeg ba henne koble på headset eller gå ettt annet sted, men hun bare latet som at hun ikke hørte meg. Jeg spurte henne flere ganger uten respons, så jeg gav opp og gikk til sengs istedet.. Orker ikke sitte å se på tv dersom ørene mine må konkurere om hvilke lyd de skal høre på.. Hva gjør jeg i en sånn situasjon? Jeg har veldig lett for å bare gi opp for å unngå krangel.. Men her har vi jo en klar regel på dette. Anonymkode: 826c1...7a4 Regelen jeg oppfatter er: Dersom dere ikke hører på meg så går jeg og legger meg. Mohahahaha... Som trettenåring hadde jeg vært livredd Du må nok ta litt tak her ja 14
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 Du gjorde HVA? Du er klar over at du gjorde det myyyye vanskeligere for deg selv med grensesetting fremover, santvel? Reagerer du ofte slik? Kan det være at stebarnet tester deg? Er du veldig ung, slik at stebarnet får mer "stesøsterfølelse" for deg? Her er det ihvertfall noe som skurrer, og det er ikke at 13åringen trasset.... Anonymkode: a0587...9d1 5
Biloba Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 Push over er ikke en god strategi for å få respekt. Du må våge å bli mer upopulær. 1
Gjest made4u Skrevet 16. september 2016 #9 Skrevet 16. september 2016 Helt hårreisende dårlig håndtering!!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #10 Skrevet 16. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett eksempel. Vi har regler i huset om én lydkilde i stua, der tvn sol sitter fast på veggen er hovedkilde. Blir tv skrudd på, så må den andre lydkilden(oftest telefon eller ipad) skrus av/tilkobles ipad.. i går kveld satte stebarnet på 13 seg ned og begynte å se en serie på telefonen, mens jeg så på et program på tvn. Jeg ba henne koble på headset eller gå ettt annet sted, men hun bare latet som at hun ikke hørte meg. Jeg spurte henne flere ganger uten respons, så jeg gav opp og gikk til sengs istedet.. Orker ikke sitte å se på tv dersom ørene mine må konkurere om hvilke lyd de skal høre på.. Hva gjør jeg i en sånn situasjon? Jeg har veldig lett for å bare gi opp for å unngå krangel.. Men her har vi jo en klar regel på dette. Anonymkode: 826c1...7a4 Greit, så taklet du ikke akkurat den situasjonen så godt. Regner med jeg ikke trenger å gni det inn. Tenker at her gjelder det å være konsekvent: Ikke gi deg! Neste gang går du bort til 13-åringen og gjentar det du sa. Oppnå øyekontakt. Om vedkommende ikke hører/later som- si ifra! Nå virker det som du prøver å ignorere meg, men det tolererer jeg ikke. Stå på ditt! Opptre så rolig som mulig. Bestemt, men ikke ufin. Igjen og igjen og igjen. Håper det går bedre neste gang! Anonymkode: d18c3...54e 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 Planen var ho å gå å legge seg når programmet var ferdig uansett.. Jeg trasset ikke, men orket ikke å høre på to lydkilder.. Fikk jo ikke med meg det jeg skulle se.. Jeg gikk å la meg fordi jeg ikke orket rett og slett ikkje å lage noe styr for en mobiltelefon.. Jeg hadde da bedt henne pent mange ganger. Tok det opp med faren i dag da.. Han fikk snakke med henne om akkurat dette. Jeg er ikke her for å oppdra hans barn.. Det er fars jobb.. Oppdragelse blander jeg meg ikke i, men syns det er slitsomt når hun aldri hører etter.. Takk til deg som foreslo å nappe ut telefonen.. Det var ett svar på spørsmålet mitt istedet for hets for at jeg tydeligvis er en dårlig stemor.. Anonymkode: 826c1...7a4
Maleficenta Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett eksempel. Vi har regler i huset om én lydkilde i stua, der tvn sol sitter fast på veggen er hovedkilde. Blir tv skrudd på, så må den andre lydkilden(oftest telefon eller ipad) skrus av/tilkobles ipad.. i går kveld satte stebarnet på 13 seg ned og begynte å se en serie på telefonen, mens jeg så på et program på tvn. Jeg ba henne koble på headset eller gå ettt annet sted, men hun bare latet som at hun ikke hørte meg. Jeg spurte henne flere ganger uten respons, så jeg gav opp og gikk til sengs istedet.. Orker ikke sitte å se på tv dersom ørene mine må konkurere om hvilke lyd de skal høre på.. Hva gjør jeg i en sånn situasjon? Jeg har veldig lett for å bare gi opp for å unngå krangel.. Men her har vi jo en klar regel på dette. Anonymkode: 826c1...7a4 Du kjefter og sier at oppfører du deg ikke nå så må jeg ta fra deg tlf. Hører hun ikke tar du tlf fra henne 2
Maleficenta Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen var ho å gå å legge seg når programmet var ferdig uansett.. Jeg trasset ikke, men orket ikke å høre på to lydkilder.. Fikk jo ikke med meg det jeg skulle se.. Jeg gikk å la meg fordi jeg ikke orket rett og slett ikkje å lage noe styr for en mobiltelefon.. Jeg hadde da bedt henne pent mange ganger. Tok det opp med faren i dag da.. Han fikk snakke med henne om akkurat dette. Jeg er ikke her for å oppdra hans barn.. Det er fars jobb.. Oppdragelse blander jeg meg ikke i, men syns det er slitsomt når hun aldri hører etter.. Takk til deg som foreslo å nappe ut telefonen.. Det var ett svar på spørsmålet mitt istedet for hets for at jeg tydeligvis er en dårlig stemor.. Anonymkode: 826c1...7a4 Du må jo bidra i oppdragelsen du også 6
absinthia Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 Da fortsetter du bare å gi beskjed, til det går gjennom, eller setter TV kjempehøyt på slik at tenåringen føler seg forstyrret og skjønner tegninga. Om ikke TV virker, sett på musikk du liker i tillegg 2
MapleSirup Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 9 minutter siden, absinthia skrev: Da fortsetter du bare å gi beskjed, til det går gjennom, eller setter TV kjempehøyt på slik at tenåringen føler seg forstyrret og skjønner tegninga. Om ikke TV virker, sett på musikk du liker i tillegg Man løser ikke konflikter med trettenåringer ved å te seg som en. Man må være den voksne. 2
Hengebuksvinet Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen var ho å gå å legge seg når programmet var ferdig uansett.. Jeg trasset ikke, men orket ikke å høre på to lydkilder.. Fikk jo ikke med meg det jeg skulle se.. Jeg gikk å la meg fordi jeg ikke orket rett og slett ikkje å lage noe styr for en mobiltelefon.. Jeg hadde da bedt henne pent mange ganger. Tok det opp med faren i dag da.. Han fikk snakke med henne om akkurat dette. Jeg er ikke her for å oppdra hans barn.. Det er fars jobb.. Oppdragelse blander jeg meg ikke i, men syns det er slitsomt når hun aldri hører etter.. Takk til deg som foreslo å nappe ut telefonen.. Det var ett svar på spørsmålet mitt istedet for hets for at jeg tydeligvis er en dårlig stemor.. Anonymkode: 826c1...7a4 Da får du det vanskelig fremover :( Når du finner deg en mann med barn fra før, er min erfaring at det beste er å behandle det som man ville gjort med egne barn i hverdagen. Det blir tungt for far også, om han skal være en mellommann mellom en voksen og et barn i eget hjem. Tror dessverre ikke dette vil funke. 3
Maleficenta Skrevet 16. september 2016 #17 Skrevet 16. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjorde HVA? Du er klar over at du gjorde det myyyye vanskeligere for deg selv med grensesetting fremover, santvel? Reagerer du ofte slik? Kan det være at stebarnet tester deg? Er du veldig ung, slik at stebarnet får mer "stesøsterfølelse" for deg? Her er det ihvertfall noe som skurrer, og det er ikke at 13åringen trasset.... Anonymkode: a0587...9d1 Det tror jeg. Her prøver hun å se hvor langt hun kan gå for å teste grensene.
absinthia Skrevet 16. september 2016 #18 Skrevet 16. september 2016 10 minutter siden, MapleSirup skrev: Man løser ikke konflikter med trettenåringer ved å te seg som en. Man må være den voksne. Det er voksent å vise et barn hvorfor en har reglene og hvor irriterende det er når folk ikke følger dem. Har forsåvidt ikke hatt større problemer med de av mine barn som er over tenårene, men innimellom har jeg foretatt en demonstrasjon som fikk dem til å høre litt kjappere etter senere fordi de skjønte tegninga bedre. Det er mye mer fornuftig enn å stå å mase uten suksess for døve ører. - Akkurat som jeg ikke ville tatt ut av oppvaskmaskinen om den av barna som fikk beskjed om å gjøre det skulket unna, slik at vedkommende ser hvor utrolig kjedelig det er å både tømme og måtte rydde halve kjøkkenbenken for skitne kopper og glass.
jupiter_c Skrevet 16. september 2016 #19 Skrevet 16. september 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok det opp med faren i dag da.. Han fikk snakke med henne om akkurat dette. Jeg er ikke her for å oppdra hans barn.. Det er fars jobb.. Oppdragelse blander jeg meg ikke i, men syns det er slitsomt når hun aldri hører etter.. Anonymkode: 826c1...7a4 Jeg henger meg litt opp i det du sier her jeg.... du vil ikke være med å oppdra denne tenåringen, men du vil alikevel at de skal høre på det du sier.... og jeg regner med du da også gjerne vil at denne tenåringen skal behandle deg med respekt? jeg beklager, men da må du nok forandre holdningene dine litt... enten må du bli en klar voksen person i huset, som har klare regler (og konsekvenser hvis reglene blir brutt), eller, så må du bare akseptere at denne tenåringen ikke kommer til å høre etter når du gir beskjeder.... det å tro at du kan få en tenåring i hus som oppfører seg eksemplarisk og bestandig hører etter er jo utopisk tenkning i utgangspunktet, og når du da i tillegg så tydelig ikke vil gjøre noen ting selv for at denne tenåringen faktisk skal høre etter, ja da beklager jeg, men jeg tror nok det er dømt til å mislykkes... 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #20 Skrevet 16. september 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen var ho å gå å legge seg når programmet var ferdig uansett.. Jeg trasset ikke, men orket ikke å høre på to lydkilder.. Fikk jo ikke med meg det jeg skulle se.. Jeg gikk å la meg fordi jeg ikke orket rett og slett ikkje å lage noe styr for en mobiltelefon.. Jeg hadde da bedt henne pent mange ganger. Tok det opp med faren i dag da.. Han fikk snakke med henne om akkurat dette. Jeg er ikke her for å oppdra hans barn.. Det er fars jobb.. Oppdragelse blander jeg meg ikke i, men syns det er slitsomt når hun aldri hører etter.. Takk til deg som foreslo å nappe ut telefonen.. Det var ett svar på spørsmålet mitt istedet for hets for at jeg tydeligvis er en dårlig stemor.. Anonymkode: 826c1...7a4 Enig, det er faktisk fars oppgave å oppdra sitt eget barn! Anonymkode: a242d...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå