Gå til innhold

Hjemmelaget majones

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Noen som har laget dette og har en god oppskrift de vil dele? Noe en skal huske på ved oppbevaring
så den ikke blir ubrukelig for fort? Det ser så lekende lett ut når Jamie visper for hånd, men....er det det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker alltid en elektrisk håndvisp, som fulgt med stavmikseren min. Jeg bruker som regel denne oppskriften:

- to eggeplommer (romtemperert)

- 1,5-2 dl solsikkeolje (eller annen nøytral olje)

- 2 ts hvitvinseddik (eller sitron) 

- 1 ts dijon sennep

- salt og pepper

det blir best når jeg lager det i stål- eller glassbolle. Noe med plast som gjør det vanskeligere å få til. 

Start med to eggeplommer og visp mens du tilsetter oljen sakte, i en tynn stråle. Bland til slutt inn eddik, sennep, salt og pepper. Viktig å smake til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. :) Da skal jeg forsøke den til uka som kommer. Tror ikke jeg eier en stålbolle,
men en glassbolle får gjøre nytten. Hmm...så man trenger ikke en stavmikser for å gjøre dette skikkelig?
Da forsøker jeg med min lille gamle mixmaster og tester så smått. Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca samme oppskrift som Arista, men jeg heller alt oppi et syltetøyglass som er stort nok til å akkurat bruke stavmikseren oppi. Vær forsiktig med eggeplommene, og fyll opp med olje/smakstilsetninger, dytt stavmikseren nedi (hold den rett over eggeplommene i bunn). Start mikseren, og dra den oppover i en jevn bevegelse.

Majones på 5 sekunder! 🙂👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Tusen takk. :) Da skal jeg forsøke den til uka som kommer. Tror ikke jeg eier en stålbolle,
men en glassbolle får gjøre nytten. Hmm...så man trenger ikke en stavmikser for å gjøre dette skikkelig?
Da forsøker jeg med min lille gamle mixmaster og tester så smått. Dette blir spennende.

Jeg pisker som regel majones med vanlig håndvisp. 

Anonymkode: 97ea2...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jummi! :jepp:  Hva med holdbarheten da? Går det greit å ha det i en uke?

Ok,d36. Da skal jeg forsøke det etterpå. :biggrin:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Jummi! :jepp:  Hva med holdbarheten da? Går det greit å ha det i en uke?

Minst to uker.

Anonymkode: 97ea2...d36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :)  Er aioli altså bare majones med hvitløk i?  Kan jeg bruke vanlig løk også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Takk for tips. :)  Er aioli altså bare majones med hvitløk i?  Kan jeg bruke vanlig løk også? 

Det vil jeg absolutt ikke anbefale. Hva tenker du at rå løk skal tilføre en majones? :klo: 

Anonymkode: 4d48e...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan teste ut karrimajones/chipotlemajones/etc.. Bare fantasien som setter grenser!

Karrimajones på lunken baguette, med strimlet kyllingkjøtt og litt grønt til pynt, er veldig godt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg, Oppgitt78. Jeg skal teste. :) 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du at rå løk skal tilføre en majones? :klo: Anonymkode: 4d48e...3a6

Tja....jeg vet ikke helt. :)  Måtte bare spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare måtte forsøke å lage en liten oppskrift akkurat nå. En eggeplomme og en/litt av alt annet
og brukte stavmikseren: det ble ei tyntflytende suppe. :klo:  Holdt på å kaste det, men tenkte så at 
eggehviten også måtte forsøkes....og jammen meg ble det ikke en tykk og god majones av det.
Et helt egg altså og ikke bare plommen. Jeg var nok litt ivrig på sennepen for å få en voksen smak,
men neste gang skal det justeres ned og has i litt hvitløk også. Dette kan bli moro og mine dager 
som majoneskjøper i butikkene er omme.

Så får vi se hvor lenge det holder seg i kjøleskap. Går ut i fra at det blir enda litt fastere med kulde i seg. 
Wuu-huu! Det var jo lett jo. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar litt salt i eggeplommene og visper de tykke først, og så drypper jeg i en og en dråpe olje tl å begynne med, og så mer og mer olje, da skiller det seg ikke så lett. Bruk økologiske egg, det blir best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...