Gå til innhold

Å ha følelser for psykologen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om en situasjon der pasienten får følelser for psykologen sin, må det nødvendigvis være negativt? Vil det forringe kvaliteten på terapien? Hva burde man gjøre i en slik situasjon? 

Er det mulig å snakke åpent om dette uten at det ødelegger relasjonen? 

Og ja, er det noen som vet noe om dette er vanlig eller unormalt?

Anonymkode: ae162...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg er noen ekspert men har hørt at det er veldig normalt å få følelser for autoritære personer sånn som leger og psykologer.

Anonymkode: ea606...df6

Skrevet

Det er veldig normalt. Man er i en sårbar situasjon og kan nok lett falle for det mennesket som er der for oss og gir oss omsorg i tunge og vansklige situasjoner. Jeg var småforelsket i ene behandleren jeg gikk til som 17åring, men tok det aldri opp med han fordi jeg visste jeg snart skulle slutte. 

Har heldigvis ikke opplevd det etter jeg ble voksen.

Anonymkode: ff90c...8c4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg er noen ekspert men har hørt at det er veldig normalt å få følelser for autoritære personer sånn som leger og psykologer.

Ofte normalt ja. Derfor er det viktig at slikt kommer frem. Det er ikke heldig og ha sterke følelser for sin fastlege for eksempel. Ennå verre om legen har følelser for sin pasient.

Skrevet

Dette er langt mer vanlig enn de fleste tror og det kan være veldig effektivt. Når du tar dette med deg videre fra terapien så er det positivt. I psykologien har man det som kalles en "Rescue Fantasy".

Fordi psykologen er så fantatisk p.g.a hvordan terapien er strukturert så vil man gjerne reddes ut problemene sine ved å binde seg til vedkommende. Uttrykket kommer fra rundt 1910 definert av Freud, psykoanalysens far.

Det jeg mener som er bra med dette er at du tar med deg gnisten dette skaper videre og kan skape gode relasjoner utenfor terapirommet, men husk at psykologen er i en relasjonsrolle mot deg for din utviklings skyld, så det å forvente det samme utenfor er litt utopisk, så det er viktig å justere forventningene sine realistisk. 

Anonymkode: 924d5...399

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for følgende:

Sitat

Vi tillater ikke at brukere utgir seg for å være helsepersonell eller diskusjoner rundt dosering av medisiner. 

Daenerys, adm.

Skrevet

Det kalles overføring og er veldig vanlig. Dersom du tar det opp kan det så absolutt føre til noe positivt, gitt at ikke psykologen er en gris da.det er heldigvis sjelden. 

Anonymkode: 0e187...01d

Skrevet

Å få følelser for leger/psykologer er veldig normalt og kalles for Stockholm Syndrom.

Anonymkode: 40c68...129

• Liker 1
Skrevet

Ta det med ro. Psykologene tar høyde for det, det er helt vanlig. Jeg tror jeg hadde byttet psykolog om det hadde skjedd meg. Jeg hadde ikke vært ærlig og hadde følt meg veldig ubekvem hvis jeg var forelsket eller betatt av psykologen. 

Anonymkode: daf36...f4f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få følelser for leger/psykologer er veldig normalt og kalles for Stockholm Syndrom.

Anonymkode: 40c68...129

LOL

Anonymkode: c1b5a...bbb

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller bare hjelper en, kanskje til og med redder en.

Anonymkode: 8c634...3ba

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet

Freud skrev et interessant essay om dette i 1915; Observations on transference-love. Google it. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...