Gå til innhold

Fri alkohol?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har tenkt til å ta bet. i baren for det gjestene velger å kjøpe av alkohol. Dvs. de får drikke til maten, men alt utenom må de selv kjøpe til selvkost pris. Vi har leid et lokale, og må selv kjøpe inn drikkevarene.

Er nyskjerrig på hvordan andre har løst dette? Hvor mye tok dere betalt......?

8)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv planer om å ha fri bar, synes ikke at man skal kunne be folk betale for drikke (selv alkohol) når man ber inn til et bryllup. Gjestene har jo stort sett brukt mye penger på gave, mange kjøper nye klær, overnatting hvis det er langt unna, transport osv.

Men hvis jeg skulle tatt betalt for drikke så hadde jeg kontaktet polet og hørt hvor mange glass det går pr. flaske (vin, cognac, likør osv) så er det jo bare å dele flaskeprisen på antall glass. (regner med at dere ikke skal tjene på å selge drikke)

Skrevet

Vi skal ha åpen bar,men med bartender slik at det foregård i ordnede former. Jeg har aldri vært i et bryllup hvor man måtte betale for drikke,men det er jo også en måte å gjøre det på.

Vi regner ca 1 enhet i timen pr. person og kjøper inn der etter. Jeg vet at det også vil være flere som kommer til å drikke alkoholfritt den kvelden.

Jeg personlig kunne ikke tenke meg å ta betalt hos gjestene for den drikken de skulle ha. Vi er en forholdsvis rolig familie på begge sider og forventer oss absolutt ingen fylle-fest.

Vi skal ha baren åpen fra halv åtte til to men regner selv med at vi forlater festen litt før. Så får vi nyte bryllupsuiten også :wink:

Gjest Betty Boop
Skrevet

Enig med svarene her inne. Jeg hadde skjønt det om man ville tatt betalt for drinkene hvis man hadde hatt det på et hotell med bar hvor man måtte kjøpe drinkene allikevel - men når man har muligheten til å kjøpe inn fra polet selv blir det jo ikke så dyrt.

Vi skal også ha bar med selvinnkjøpt alkohol, men det kunne ikke falle meg inn å ta betalt for det.

Skrevet

Når man har bar med selvinnkjøpt alkohol, kan man ikke ta betalt for drikkevarene, det er min meming. Sorry, men jeg tror det er noe gjestene kommer til å snakke og le av i lange tiden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Grunnen til at vi velger å gjøre dette er at det kommer noen slektninger som vi er redd for vil drikke seg kanone hvis de får fri tilgang (er veldig svake for det våte). Disse må vi be, pga de er nære slektninger.

Men jeg forstår gått poenget deres. Kanskje ikke det hadde vært dumt å fått tak i en bartender som kunne ha passet på, slik at disse ikke får mer enn det som sømmer seg. Har jo ikke lyst på et fylle selskap heller.

Skrevet

Tror nok jeg hadde leid inn en til å stå i baren da, og bedt han blande litt svakere drinker til de som får for mye :hoho:

Skrevet

Vi har festen på et hotell, og derfor får gjestene "bonger" (ikke helt bestemt i praksis hvordan det blir løst da men) til etter maten, og drike utover dette må de betale selv. Pga hotellet er dette vanlige barpriser.

Skulle vi hatt selskapet et sted der vi selv kjøpte alkoholen ville jeg nok uansett leid inn en bartender. Både for å kunne begrense enkelte gjesters inntak (ville heller ikke ønsket at noen gjester ble snydens i vårt bryllup), og fordi mange (og etter hvert berusede) kokker blir _bare_ søl. Dessuten er det jo hyggeli at gjestene slipper å lage sin egen drink. Kanskje det også hjelper til litt begrensning (kontra at de bare heller spriten rett i glasset sitt selv) ?

Ps - har dere muligheten til å si fra til disse trøste gjestene på forhånd at dere ønsker at de begrenser seg i bryllupet deres??

-Smilepia-

Skrevet

vi hadde ikke alkehol i brykkupet vårt for noen av gjesten har problemer med å stoppe. Etter bryllupsfeten gikk vi og noen av gjestene på byen og tok oss ett glass vin. Var veldig kos, men kanskje ikke så vanlig. :wink:

Gjest Pamella - ikke innlogget
Skrevet

Hvis man har kjøpt inn egen alkohol tror jeg det er ulovlig å ta betalt!Da må man nok søke om skjenkebevillning. Men jeg er ikke helt sikker på dette.

Hadde jeg vært gjest i bryllup og måtte betale for den alkoholen som er selvinnkjøpt ville jeg nok reagert på det, men har man egen bartender er det ingen som finner ut av det likevel En løsning er å ta en lav pris for selvinnkjøpt alkohol hvis det er lovlig, men pass på å ha en bartender da! Da sparer dere en del penger!!

Pam

Skrevet

(Hvis man har kjøpt inn egen alkohol tror jeg det er ulovlig å ta betalt!Da må man nok søke om skjenkebevillning. Men jeg er ikke helt sikker på dette.)

Det stemmer det, der vi skal ha vår fest fikk vi beskjed om at hvis vi skulle selge drikke i baren var det ulovlig uten en engangs sjenkebevilgning. Men vi skal selvfølgelig ikke selge drikke, ville aldri ha gjordt det, vi skal ha en bartender som skal stå der slik at det ikke blir noen 8cl drinker og folk bir kanon drita!!

P

Skrevet

lei eller bruk en man stoler på som bartender(det gjør vi)... Å ta betalt for alkohol i et bryllup som man har kjøpt selv har jeg aldri hørt om... Tror i alle fall jeg hadde reagert på det!!! Det hadde blitt rart tror jeg... Men selvfølgelig kommer det vel litt ann på hva man er vant til og hvor man bor og sånn!

Skrevet

Vi skal ha to drikkebonger til gjestene etter middag og kaffe/avec. Middagsgjestene får vin eller annen drikke til middagen, og tre drikkebonger,inkludert den til kaffen (man de kan bruke den som de vil, til brus, konjakk eller annen drikke) , og de som kommer til kaffen får to drikkebonger hver. Resten må de kjøpe selv.Ifølge de som driver stedet/hotellet, er dette over gjennomsnittet, til vanlig gir de bare en drikkebong utover den gratis som følger med middagen/kaffen... Var i et større privat selskap for ikke lenge siden, og de hadde bartender. Det gikk greit, men jeg tror bartenderen syntes det var vanskalig å "roe ned" de som drakk mest....Utover kvelden var det en del som drakk litt FOR mye, og disse kommer og i vårt bryllup....Er glad vi kan begrense det ved å ta betalt ut over de faste bongene, jeg.... :-? :-?

Skrevet

På de festene jeg har arrangert/vært tilstede på har det vært drikke til maten, hvor det da har vært innleide folk som serverer så ingen drikker seg snydens allerede før desserten kommer.

Etterpå har det vært fri bar, men da har servitørene stått i baren og servert. På den måten unngår man de verste fyllekulene.

Jeg ville heller aldri tatt betalt for drinkene, og som andre sier her; man må ha sjenkebevilling for å kunne ta betaling. Ikke at noen ville funnet ut av det/sjekket, men OM det skulle skje ville jo det vært særdeles flaut da :)

Skrevet

Jeg hadde reagert dersom jeg var nødt til å betale for noe i det hele tatt om jeg var gjest et sted, og hvis det attpåtil var noe brudeparet selv allerede hadde kjøpt ville jeg virkelig lurt......

Dessuten pleier jeg ikke å ta med meg penger når jeg blir invitert i bryllup.

Skrevet

Hei

vi skal gifte oss neste år og er godt i gang med planleggingen. Skal som mange her ha fri bar på leid lokale. Har snakket med kommunen og de ga meg beskjed om å søke sjenkebevilling og vi har fri bar attpåtil!

Tenkte noen ville ha vite det

Skrevet

Vi har bryllupet på hotell, og kommer ikke til å ha fri bar. Det blir litt dyrere enn det vi vil ta oss råd til, i tillegg til at vi vil begrense folks alkoholbruk. De med størst alkotørst er ofte ikke like tørste når de må betale. Dessuten blir det nok av drikke under middagen. Har vært i flere bryllup i vennekretsen hvor dette har vært gjort. Da har de hatt det på hotell, slik som oss.

Pengeproblemet løser vi ved å notere ned det med baren i info-skriv som vi sender med invitasjonen.

Catzy

Skrevet
Hei

vi skal gifte oss neste år og er godt i gang med planleggingen. Skal som mange her ha fri bar på leid lokale. Har snakket med kommunen og de ga meg beskjed om å søke sjenkebevilling og vi har fri bar attpåtil!

Tenkte noen ville ha vite det

I kommunen vår er det ikkje nødvendig med ambulerande skjenkeløyve ved private selskap med inviterte gjester, som f.eks. bryllup.

Skrevet

Dersom du skal servere alkohol trenger du ikke skjenkeløyve uansett hvor du bor. Dersom du skal selge alkohol må du ha sjenkeløyve uansett hvor du bor.

Skrevet
Vi har bryllupet på hotell, og kommer ikke til å ha fri bar. Det blir litt dyrere enn det vi vil ta oss råd til, i tillegg til at vi vil begrense folks alkoholbruk. De med størst alkotørst er ofte ikke like tørste når de må betale. Dessuten blir det nok av drikke under middagen. Har vært i flere bryllup i vennekretsen hvor dette har vært gjort. Da har de hatt det på hotell, slik som oss.

Pengeproblemet løser vi ved å notere ned det med baren i info-skriv som vi sender med invitasjonen.

Catzy

Tror det er veldig lurt. Jeg hadde aldri tenkt på at jeg måtte ta med meg penger i et bryllup hvis jeg ikke på forhånd hadde fått beskjed om å gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...