AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #1 Skrevet 16. september 2016 Hei! Har kjent liv siden uke 17, og kjenner daglig liv flere ganger om dagen nå i uke 29, men jeg synes det varierer hvor mye jeg kjenner fra dag til dag! Siste uka har han vært helt turbo i magen og tumlet rundt så kroppsdeler har stukket ut overalt, mens de siste dagene har han blitt roligere... ikke så hyppige bevegelser og ikke så mye turning, men fortsatt gode spark flere ganger om dagen og endel turning om kvelden. Er dette noe dere ville reagere på? Synes det er så vanskelig å vurdere da jeg generelt har vært litt småhysterisk i graviditeten og kjenner veldig mye etter og er VELDIG oppmerksom på hvor mye bevegelser jeg kjenner, så jeg legger nok merke til mere enn andre! Med andre ord ingen fare for at jeg går 12 timer uten å kjenne liv før jeg ringer føden Kjenner jo spark mens jeg skriver også, men blir så usikker da jeg kjente nesten konstant bevegelse tidligere på uken, på samme tidspunkt... Vil gjerne høre hva dere synes, godt å få noen andres vurdering Anonymkode: 2c3dd...fb4
Gjest Bledle Skrevet 16. september 2016 #2 Skrevet 16. september 2016 Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre, men ikke færre!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 6 minutter siden, Bledle skrev: Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre, men ikke færre! Ja, men det er jo litt færre bevegelser også... ikke så livlig som før liksom, selv om jeg jo kjenner liv flere ganger daglig.. Anonymkode: 2c3dd...fb4
Gjest Sunhands Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Sånn er det for meg også, jeg er straks uke 31. Tror det begynte å avta i uke 29. Føler fortsatt liv, men ikke så ofte eller kraftig som før. Har tenkt at det er fordi baby har dårligere plass? Men tenkte jeg skulle ringe føden om jeg blir veldig usikker. Har du gjort det, TS?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Det høres jo ut som du kjenner godt med liv, selv om det er litt mindre enn for noen dager siden. Men er du bekymret ville jeg heller ringt føden en gang for mye enn en gang for lite. Forklar dem "problemet" så får du sikkert råd om hva du skal gjøre. Kanskje tar de deg inn til sjekk, eller så vurderer de opplysningene dine dit at det ikke er noen fare, men da har du jo hvertfall fått en vurdering fra noen med skikkelig kompetanse på det. Jeg syns også det har vært litt vanskelig å forholde meg til det at man liksom skal kjenne like mye liv hver dag, og til omtrent samme tidspunkt. Slik har det nemlig ikke vært for meg. Det kan godt hende fosteret har hatt en fast døgnrytme likevel, men at jeg ikke har kjent alt av bevegelser. For i motsetning til mange som sier de kjenner mindre eller færre bevegelser mot slutten har jeg hatt det stikk motsatt. Min baby er definitivt ingen bokser eller fotballspiller, men heller en turner. Så nå som det er trangt om plassen der inne, kjenner jeg tumling "hele tiden". Spark forekommer kanskje et par ganger daglig, og noen dager ikke i det hele tatt. Før det ble så trangt kjente jeg jo ikke alle disse turnebevegelsene. Anonymkode: 9dfa0...836
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Jeg synes det varierer mye hvor mye liv jeg kjenner. Noen dager er det aktivitet nesten hele dagen, mens andre ganger er det litt om morgenen og ettermiddag/kveld. Så lenge jeg kjenner liv, og det ikke er svake bevegelser, så tar jeg det med ro. Tenker at de dagene jeg kjenner mindre liv, så er det en del liv innover som jeg ikke legger merke til, samt at fosteret kan ha en litt roligere dag eller at jeg ikke har kjent etter. Jordmor har bekreftet dette når jeg har spurt. Jeg har termin i morgen, og har hatt det slik noen uker. Er redd for morkakesvikt (egentlig uten noen spesiell grunn), og synes det er litt skummelt når jeg ikke har kjent noe særlig liv på noen timer, men så kommer kvelden og det blir masse liv igjen. Hadde morkaka svikta eller vært dårlig, så hadde fosteret ikke bevegd masse på seg igjen. Anonymkode: d1a1b...45d 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 Den 18. september 2016 at 8.53, Sunhands skrev: Sånn er det for meg også, jeg er straks uke 31. Tror det begynte å avta i uke 29. Føler fortsatt liv, men ikke så ofte eller kraftig som før. Har tenkt at det er fordi baby har dårligere plass? Men tenkte jeg skulle ringe føden om jeg blir veldig usikker. Har du gjort det, TS? Hei! Sorry sent svar. Jeg dro på føden samme dag faktisk (jobber på sykehus så var bare å gå opp en trapp), og fikk CTG og sparketest som var fin. Han var rolig resten av helgen, og har vært aktiv igjen som han pleier siden, med små variasjoner selvfølgelig. Hvordan har det gått med deg? Jeg hadde utvilsomt ringt, men jeg er også veldig var på dette med bevegelse, og veldig bekymret av natur! Generelt sier man (sa JM og lege til meg) at bevegelsene skal ikke avta pga plassproblemer, men de blir annerledes. Den 18. september 2016 at 9.39, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som du kjenner godt med liv, selv om det er litt mindre enn for noen dager siden. Men er du bekymret ville jeg heller ringt føden en gang for mye enn en gang for lite. Forklar dem "problemet" så får du sikkert råd om hva du skal gjøre. Kanskje tar de deg inn til sjekk, eller så vurderer de opplysningene dine dit at det ikke er noen fare, men da har du jo hvertfall fått en vurdering fra noen med skikkelig kompetanse på det. Jeg syns også det har vært litt vanskelig å forholde meg til det at man liksom skal kjenne like mye liv hver dag, og til omtrent samme tidspunkt. Slik har det nemlig ikke vært for meg. Det kan godt hende fosteret har hatt en fast døgnrytme likevel, men at jeg ikke har kjent alt av bevegelser. For i motsetning til mange som sier de kjenner mindre eller færre bevegelser mot slutten har jeg hatt det stikk motsatt. Min baby er definitivt ingen bokser eller fotballspiller, men heller en turner. Så nå som det er trangt om plassen der inne, kjenner jeg tumling "hele tiden". Spark forekommer kanskje et par ganger daglig, og noen dager ikke i det hele tatt. Før det ble så trangt kjente jeg jo ikke alle disse turnebevegelsene. Anonymkode: 9dfa0...836 Takk for svar Fikk sjekket det ut, og alt var heldigvis i orden! Nå er han back on track Helt enig i at det er vanskelig å forholde seg til! Noen dager beveger han seg som en villmann tidlig på morgenen og er stille på formiddagen, dagen etter er det helt motsatt. Den 18. september 2016 at 11.32, AnonymBruker skrev: Jeg synes det varierer mye hvor mye liv jeg kjenner. Noen dager er det aktivitet nesten hele dagen, mens andre ganger er det litt om morgenen og ettermiddag/kveld. Så lenge jeg kjenner liv, og det ikke er svake bevegelser, så tar jeg det med ro. Tenker at de dagene jeg kjenner mindre liv, så er det en del liv innover som jeg ikke legger merke til, samt at fosteret kan ha en litt roligere dag eller at jeg ikke har kjent etter. Jordmor har bekreftet dette når jeg har spurt. Jeg har termin i morgen, og har hatt det slik noen uker. Er redd for morkakesvikt (egentlig uten noen spesiell grunn), og synes det er litt skummelt når jeg ikke har kjent noe særlig liv på noen timer, men så kommer kvelden og det blir masse liv igjen. Hadde morkaka svikta eller vært dårlig, så hadde fosteret ikke bevegd masse på seg igjen. Anonymkode: d1a1b...45d Akkurat sånn jeg har det og - har bare litt vanskelig for å ta det med ro, hehe. Men du har jo helt rett, er jo bare irrasjonell tankegang og frykt hos meg. Håper babyen din har kommet nå Anonymkode: 2c3dd...fb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå