Gjest svigers Skrevet 18. november 2004 #21 Skrevet 18. november 2004 Jeg bor 60 mil unna mine foreldre og har feiret jul sammen med mine svigerforeldre siden jeg ble samboer. Mine foreldre har kommet til oss noen ganger. Nå er svigermor alene og min samboer er hennes eneste barn så da føles det naturlig at vi feirer med henne, og skulle vi dratt bort så hadde vi også tatt med henne. Hun hadde nok ikke tatt det nådig opp hvis vi hadde feiret jul uten henne. Med tre barn så synes jeg også det er veldig deilig å slippe den lange kjøreturen på variabelt føre. Å bare være hjemme og nyte julefreden er det beste med julen for meg. Jeg vil vel også si som mange andre at det er veldig egoistisk av deg å ikke holde avtalen med å feire jul annenhver gang hos din familie og annenhver gang hos hans familie. Han har sikkert også sin måte å feire jul på som han liker, at ikke andre feirer julen på samme måte som din familie betyr ikke at de andres jul er mindreverdig. For drar du til din familie i år så vil du sikkert dra dit neste jul også, og året deretter og ...............
Gjest Embla s Skrevet 18. november 2004 #22 Skrevet 18. november 2004 Har dere avtale om annenhver jul så er vel det en grei deal? Alle vil vel helst ha det på sin måte, men du kan vel gi&ta litt?! Når det gjelder den hysteriske kritikken fordi hovedinnlegger vurderer å reise alene til sine slektninger og la 2-åring bli igjen med far og hans familie så: :o Hun er da vel ikke en dårlig mor for den grunn? Så lenge dette barnet er omgitt av familie og varme vil han ha det topp han. Og det er vel ikke ensbetydende med at hun skal bli borte i flere uker? En to-åring overlever vel uten mamman sin et par dager så lenge far er der?! (Og hva med skilsmissebarn som feirer annenhver jul hos foreldrene?...)
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #23 Skrevet 24. november 2004 helt enig! hva med skilsmisse barn? som må overleve alle slags juler uten begge foreldrene? det er det ingen som sier noe på? jeg og min samboer har ikke hatt det så godt i høst, vi har kranglet en del, og jeg prøver å gi ett hundre prosent for at ikke sønnen min ikke skal ende opp som skilsmisse barn, det vil jeg ikke utsette sønnen min for. DESSUTEN har jeg vært hjemme med sønnen min i over 20 mnd, og har faktisk litt behov for frihet og pusterom.... det høres rart ut, men det er ikke mange fristunder jeg har hatt i disse 20 mnd! jeg synes samboeren min har godt av å passe på sønnen sin litt alene, det har han ikke gjort mye i forhold til meg. Jeg er voksen nok til å si at det som jeg skal gjøre, er ikke noen drømmesituasjon, jeg oppfører meg en smule barnslig, men jeg har behov for å se mine slektninger jeg også, og da blir det slik som dette i år. selvfølgelig skulle jeg helst vært sammen med dem. jeg har ikke noe god samvittighet for dette, men etter mye om og men er det dette jeg vil, jeg ser ikke slektningene min mye.
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #24 Skrevet 24. november 2004 Så det at du ikke vil holde en avtale som du og din samboer har inngått, vil hjelpe på det dårlige forholdet? Jeg skjønner at du savner dine foreldre, og jeg skjønner at du har behov for å komme deg litt ut etter å ha tilbrakt nesten to år med en liten unge. Det er ingenting som tærer mere på et forhold enn det å få barn når ingen ønsker å oppgi den tilværelsen de hadde før barnet kom. Begge må kunne fire litt og gi hverandre rom til å gjøre noe alene. Jeg tror heller ikke at barnet ditt tar skade av å feire julen uten deg et år. Men i dette tilfelle hadde dere gjort en avtale. og hvorfor mener du at den måten DIN familie feirer julen på er mere viktig enn den måten HANS familie feirer julen på. Det er ikke sikkert du mener det slik men det er sånn det virker.
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #25 Skrevet 24. november 2004 Jeg har bare en ting å si og det er at det er veldig dårlig gjort å bryte den avtalen du har med din samboer. Hadde jeg vært han hadde jeg nesten syns at det var utilgivelig at du dro hjem på juleferie alene..... Jeg bor også et stykke fra min familie mens samboer sin familie bor rett i nærheten. Selvfølgelig ser jeg mye mere til hans familie enn min men vi har avtale om annenhver jul hos hverandres familie. Bortsett fra i år, da kommer mine foreldre på besøk til oss og vi skal lage vår egen jul for første gang. Gleder meg veldig
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #26 Skrevet 24. november 2004 for meg er julen tradisjon, jeg liker å tenke tilbake på at:slik skal julen være , sov. Vi kan ikke ha vår egen jul enda, til det er leiligheten vår altfor liten til....... Og for meg handler julen om å besøke slektninger, kjenne lukten av jul, oppleve de samme tingene i år som i fjor, osv..... er ikke julen slik for dere da?
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #27 Skrevet 24. november 2004 For meg handler julen om å være sammen med de jeg er glad i. Så om det blir pinnekjøtt eller kalkun til middag er ikke det så viktig. Det er viktig å skape sine egne tradisjoner også. Når ditt barn vokser opp så skal han/hun sitte igjen med den samme gode, varme følelsen rundt jul som du har nå. En 2-åring er kanskje litt liten så det er vel ikke akkuratt så krise i år.....
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #28 Skrevet 24. november 2004 anonym: for meg er julen tradisjon, jeg liker å tenke tilbake på at:slik skal julen være , sov. Vi kan ikke ha vår egen jul enda, til det er leiligheten vår altfor liten til....... Og for meg handler julen om å besøke slektninger, kjenne lukten av jul, oppleve de samme tingene i år som i fjor, osv..... er ikke julen slik for dere da? Jeg tror at for de fleste er det slik vi ønsker at julen skal være, men da kan vi ikke gifte oss eller bli samboer....... for det skal da ikke være slik at kun MIN måte å feire jul på skal være den eneste riktige.... For at begge parter i ett forhold skal kunne oppleve SIN jul så må det byttes på eller så får paret lage sin egen jul som vil bli deres tradisjon.
Linselus Skrevet 24. november 2004 #29 Skrevet 24. november 2004 Hvorfor får jeg et lite inntrykk av at det egentlig ikke er julen som er problemet her *klø seg i hodet* Men for min del: dra når hvor man vil i julen, men en avtale er en avtale, noe som medfører at man tenker over det, og dessverre så er det dumt å lese det med liten skrift etter..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå