Gå til innhold

Boligstyling ved salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi skal selge boligen vår nå, og vurderer boligstyling. Er det noen her som har erfaringer med dette? Hva var prisen, synes dere at dere fikk uttelling for stylingen? Leiligheten er i prisklassen 5-6 millioner, hvis det er relevant. 

Alternativet vårt er å låne/kjøpe inn litt diverse, vi har blant annet ikke sengeteppe eller en drøss med puter. Noen småmøbler bør vi nok også skaffe oss for å vise frem boligens potensial (herunder en liten skrivepult). Vi har fine hovedmøbler, men det skorter litt på detaljene. Ingen av oss er veldig opptatt av interiør. Jeg forsto det slik at de også leverer friske blomster, noe som utgjør noen kroner til sammen. 

Anonymkode: dcff8...27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde spart meg for de pengene. De som virkelig er interessert i huset deres, driter i (unnskyld utrykket) om dere har sengeteppe på sengen eller masse puter. Potensielle kjøpere bryr seg nada om hva dere har innredet med. De tenker på seg selv og hvordan de evt. kan innredet huset.

Det viktigste er at det er ryddig og rent. Gjem bort alt smånips. La det heller se tomt ut på feks. kjøkkenbenken. Litt friske blomster gjør susen.

Jeg har selv solgt 4 boliger de siste 5 årene, og jeg har heller ikke sengeteppe osv. Gikk fint for det om ;) 

Anonymkode: be1a3...4b5

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer til å style det lille selv. Som han over sier, noen friske urter og litt fint utforbi og det er nok.

Skrevet

Tror ikke du får valuta for pengene der, har inntrykk av at boligstyling er dyrt, de tar bort familiebildene, setter inn frisk frukt på kjøkken, friske avskårne blomster i stua, moderne puter i sofaen og fjerner tannkosten og do-rullen på badet. Det klarer du fint selv! Kikk på noen av de litt dyre leilighetene som selges på finn.no, og ser om du ikke finner litt inspirasjon til hva som ser pent ut. Men viktigst av alt, at det er rent og ikke lukter røyk på visning.

Anonymkode: d1f3e...60b

• Liker 1
Skrevet

Hadde kun leid dem inn hvis det var en tom bolig jeg skulle selge.

Anonymkode: 21a1b...849

Skrevet

Halvstyling er et alternativ. Det er billigere, og hvis hovedmøblene er fine, så trenger dere jo ikke fullstyling

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hvor flink du er med interiør selv. Er du dårlig og har null interesse for det, ville jeg hatt boligstyling. 

Men du kan også gjøre mye selv. Første bud er å vaske godt og rydde og fjerne nips og krimskrams. Har du piano, bør det f.eks. ikke stå noe oppå det. Fjern også personlige bilder og gjenstander. Er gulvene fine, bør du vurdere å ta bort gulvteppet. Ikke la det stå kjøkkenutstyr og -maskiner (toastjern, brødrister, microbølgeovn, juicepresse, blender o.l.) på kjøkkenbenken, kanskje en kitchen aid kjøkkenmaskin om du har det. Rydd gangen godt slik at førsteinntrykket er godt og luftig. Ta bort brukte håndklær, og kjøp noen nye, myke, gjerne litt eksklusive (eller lån av noen du kjenner). Kjøp gjerne litt flott/dyr håndsåpe. Sett fram grønne planter. Sett fram ev. urter og muligens olje, balsamico i fine flasker på kjøkkenbenken. Ved inngangspartiet bør du ha noen krukker med planter. Pass på at uteplassen ser innbydende ut, gjerne med krukker. Kanskje kan du låne noen av noen du kjenner? Dersom du trenger å krydre med noen "designting", kan du kanskje låne det av noen du kjenner?

Styr unna det som ser unaturlig ut. Fruktfat og oppdekkede bord faller under dette.  Vær ytterst forsiktig med å sette fram vin/champagne eller annen alkohol utenom i vinskapet (om du har det).

Snakk med megler om hvem som er målgruppa for boligen. Selv om du selger et hus, er det den gode følelsen som får folk til å legge inn bud, strekke seg litt ekstra og kjøpe. Det er derfor viktig å skape en stemning som gjør at målgruppa kjenner seg igjen (liker stilen) og tenker at her vil de bo. Å vite om akkurat du trenger hjelp for å treffe målgruppa, er vanskelig i si.

• Liker 2
Skrevet

Pleier ikke meglere å gi litt tips i forhold til hva som bør ommøbleres og fjernes før visning? Det gjorde i alle fall en megler i "budkrigen". 

Kanskje dere kjenner en som er flink til å plassere møbler logisk og slik at rommene ser større/mer gjennomført ut? 

Jeg ville heller kjøpt inn litt diverse selv eller lånt av venner/familie. Men jeg ville kun kjøpt ting som jeg fikk bruk for senere. F.eks kan dere jo få bruk for et sengeteppe senere. Puter kan dere låne av familie. Og blomster kan dere kjøpe selv. Prøv å gjør det litt hjemmekoselig slik at evt. kjøpere trives. F.eks med noen levende lys. Men alt mulig nips og naps bør fjernes. Det ser ikke fint ut. 

Skrevet

Det er mye billigere å kjøpe et sengeteppe og noen puter på Nille enn å leie boligstyling. Dessuten er det sånn at less is more. Vi kjørte bort en hel tilhenger med ting før bildene ble tatt og visningen. 

Anonymkode: 0cdfc...599

• Liker 2
Skrevet

Ananaser! Ingen vil kjøpe en bolig hvis det ikke ligger ananaser på dasslokk, ved siden av servanter, og rundt om kring. Kjøp en kasse ananaser og plasser dem rundt om kring. Velplasserte ananaser kan øke verdien av en bolig med 4 til 14%. 

Malplassert frukt er generelt sett en god investering, folk vil se bananer liggende å slenge i et hjørne (dess større hams, dess bedre, får du en hel grønn en har du vunnet jackpoten).

Jeg foreslår også at dere leier inn personer som kan sitte å se kleine ut, lei inn Hide The Pain Harold: 8a9.jpg

Han får huset til å se trivelig ut, med kaffekoppen og den nystrøkne skjorten virker det som en plass man vil bo. Legg merke til hvordan blomsterpotten og den O'en får de til å se ut som man har skrevet L O L. Dette er noe unge kjøpere liker. Få opp noe SMS-språk og lignende i boligen.

• Liker 2
Skrevet

Mye av det du kommer til å få beskjed om er enkelt og som nevnt ovenfor så er det ting som fjerning av bilder, etc. 

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg må presisere at vi selvsagt skal fjerne en masse ting osv, og er kjent med de vanlige rådene før salg. Jeg tenker ikke på boligstyling som en person som kommer og gir en masse selvsagte råd, men noen som kommer og supplerer leiligheten med mindre møbler, sengeteppe, håndklær, blomster osv. Det er altså snakk om halvstyling som nevnt ovenfor. 

Vi vurderer jo dette nettopp for å slippe å løpe rundt og låne/kjøpe inn en masse på kort tid, men jeg er også enig i en rekke av innvendingene. Vi får bare sette opp et lite budsjett hvor vi sammenligner innkjøpene som behøves mot prisen på stylingen. Problemet er jo at den type småmøbler som hadde vært lurt å ha ikke nødvendigvis passer i den nye leiligheten. 

Skrevet
23 timer siden, amativeReflection skrev:

Ananaser! Ingen vil kjøpe en bolig hvis det ikke ligger ananaser på dasslokk, ved siden av servanter, og rundt om kring. Kjøp en kasse ananaser og plasser dem rundt om kring. Velplasserte ananaser kan øke verdien av en bolig med 4 til 14%. 

Malplassert frukt er generelt sett en god investering, folk vil se bananer liggende å slenge i et hjørne (dess større hams, dess bedre, får du en hel grønn en har du vunnet jackpoten).

Jeg foreslår også at dere leier inn personer som kan sitte å se kleine ut, lei inn Hide The Pain Harold: 8a9.jpg

Han får huset til å se trivelig ut, med kaffekoppen og den nystrøkne skjorten virker det som en plass man vil bo. Legg merke til hvordan blomsterpotten og den O'en får de til å se ut som man har skrevet L O L. Dette er noe unge kjøpere liker. Få opp noe SMS-språk og lignende i boligen.

Jeg noterer meg alle disse fantastiske rådene - nå blir det fart på boligsalget! Har du tilfeldigvis nr til Harold? ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...