Gå til innhold

Slike saker kommer vi til å få mange av i framtiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ung kvinne saksøker foreldrene for bilder de har lagt ut av henne under oppveksten.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/datatilsynet/saksoeker-foreldrene-for-aa-publisere-pinlige-bilder/a/23795044/

Med tanke på hvor mange som legger ut bilder av barna sine, så kommer det til å florere av slike saker i framtiden. Dessverre finnes det mange foreldre som ikke tenker seg om. Men samtidig er det riktig og viktig at slike saker kommer, det er nemlig ulovlig å publisere offentlige bilder uten samtykke, tenk på hvor mange som er barn i dag som kommer til å være rasende på hva foreldrene har lagt ut om de.

Lykke til, til dere som har lagt ut bilder av ungene deres..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Florere tviler jeg på. Hvor mange foreldre vil nekte å fjerne bilder av barna når de ber om det ? Dessuten er de fleste foreldre mer bevisste på hvilke bilder de legger ut av barna har ihvertfall jeg inntrykk av. Nå er det ikke ulovlig å legge ut bilder av barna sine,så det er vel ikke så sannsynlig at det vil bli så mange som blir saksøkt.

Skrevet

Jeg legger ikke ut bilder av barnet mitt på sosiale medier lenger. Det av den grunn at jeg kan dele slikt i en helt annen setting enn på facebook og slikt. Men jeg delte noen bilder i starten, før jeg kjente etter at dette ikke ble helt riktig.

Anonymkode: d3ea2...8ad

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ikke ut bilder av barnet mitt på sosiale medier lenger. Det av den grunn at jeg kan dele slikt i en helt annen setting enn på facebook og slikt. Men jeg delte noen bilder i starten, før jeg kjente etter at dette ikke ble helt riktig.

Anonymkode: d3ea2...8ad

Tror det er lurt, dette med sosiale medier er fortsatt relativt nytt, konsekvensene i slike saker begynner først å merkes nå.

8 timer siden, NotNaomi skrev:

Florere tviler jeg på. Hvor mange foreldre vil nekte å fjerne bilder av barna når de ber om det ? Dessuten er de fleste foreldre mer bevisste på hvilke bilder de legger ut av barna har ihvertfall jeg inntrykk av. Nå er det ikke ulovlig å legge ut bilder av barna sine,så det er vel ikke så sannsynlig at det vil bli så mange som blir saksøkt

Problemet er vel ikke 16-åringen som har en mening om dette, problemet er små barn som har krav på å skjermes. Nå er jeg barn av en annen tid, men jeg er blant de som hadde reagert sterkt om det var lagt ut bilder av meg som barn. Som artikkelen viser til, så kan foreldrene gjøre hva de vil fram til ungene er 18, men deretter risikerer de søksmål. 

Skrevet
2 timer siden, H Smith skrev:

Tror det er lurt, dette med sosiale medier er fortsatt relativt nytt, konsekvensene i slike saker begynner først å merkes nå.

Problemet er vel ikke 16-åringen som har en mening om dette, problemet er små barn som har krav på å skjermes. Nå er jeg barn av en annen tid, men jeg er blant de som hadde reagert sterkt om det var lagt ut bilder av meg som barn. Som artikkelen viser til, så kan foreldrene gjøre hva de vil fram til ungene er 18, men deretter risikerer de søksmål. 

Jeg er helt enig i at barn skal skjermes. Likevel er jeg i sterk tvil om at søksmål vil florere. En hel generasjon som vil saksøke foreldre da ? Tror neppe det blir aktuelt. Da får en heller forby ved lov å legge ut bilder av barn,eller sette grenser for hva slags bilder. Akkurat det er jeg for,men det fins ingen lover om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...