AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Har kjøpt meg nesehorn for å skylle nesa som er potte tett. Leser nå at man ikke skal bruke salt med jod, ikke seltin og helst ikke grovkornet salt fordi det løser seg ikke opp så lett. Det eneste vi har i skapet er grove maldonsalt-flak og jeg er desp. Det står at det er uten tilsetning, så inneholder neppe jod, men det er jo grovt.. kan det funke om jeg passer på å røre godt ut?? Anonymkode: b1b4a...aac
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Bare pass på at konsentrasjonen er 9mg/ml (0,9%). Det spiller ingen rolle om det er tilsatt jod. Salt i flak løser seg lettere opp om du varmer opp vannet. Det er en svært liten mengde du skal løse opp. Anonymkode: 30fcd...f6d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 Nei, du skal bruke salt uten jod! Den blå pakken med salt  Tror den koster rundt 10 kroner. Ellers så kan du google spørsmålet ditt og du får svaret der. Anonymkode: 21673...07f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #4 Skrevet 15. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du skal bruke salt uten jod! Den blå pakken med salt  Tror den koster rundt 10 kroner. Ellers så kan du google spørsmålet ditt og du får svaret der. Anonymkode: 21673...07f Ja, fikk med meg at det skulle være uten jod og det står uten tilsetning på pakken jeg har så det var greit. Greia var at jeg er hjemme alene med barn som sover og ikke kommer meg på butikken og ville skylle... Jeg brukte maldonsalt jeg: kvernet det finkornet i morter og løste opp i lunket vann. Funka bra. Anonymkode: b1b4a...aac
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Jeg har brukt det. Har overlevd. Hvorfor kan man ikke bruke salt med jod? Om man kan spise det, så burde man kunne skylle nesa med det også? Anonymkode: 6cc1d...7ca
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt det. Har overlevd. Hvorfor kan man ikke bruke salt med jod? Om man kan spise det, så burde man kunne skylle nesa med det også? Anonymkode: 6cc1d...7ca Det er ikke rent. Man kan spise jod, men man putter det ikke akkurat i bihuler og sår osv.. Anonymkode: fcd0c...e76
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rent. Man kan spise jod, men man putter det ikke akkurat i bihuler og sår osv.. Anonymkode: fcd0c...e76 Jo, man kan rense sår med jod. Det gjøres før operasjoner bl.a. Derfor skjlnner jeg ikke hvorfor det er farlig å få litt salt med jod i nesen. Man tilsetter jod i salt, fordi folk kan få jodmangel og dermed øker risiko for struma og faltisk fosterskader. https://www.apotek1.no/produkter/jod-naf-2-liniment-10ml-332445p Anonymkode: 6cc1d...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rent. Man kan spise jod, men man putter det ikke akkurat i bihuler og sår osv.. Anonymkode: fcd0c...e76 Jod brukes til desinfeksjon. I salt er jodtilsetningen så liten at det absolutt ikke har noen betydning ved neseskylling. Det er ikke konsentrasjoner som ville være målbar som  når blodbanen, og det lille som diffunderer gjennom neseslimhinnen er ikke i store nok konsentrasjoner til å ha noen effekt. Dette er en fiks idé noen har fått. Anonymkode: 30fcd...f6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå