Gå til innhold

6-åring sint hele tiden etter å ha begynt på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen begynte på skole nå, og merker at han er veldig amper og sinna hele tiden. Når vi går hjem er han bare sutrete og nekter å stoppe så lillesøster skal få se på noe som helst langs veien, han sutrer og klager i ett sett. Når vi kommer inn døra maser han om å få sitte på nettbrettet med en gang og alt er galt. Han sier han hater skolen og skulle ønske han kunne gå på en annen skole (skolen hans er under ombygging og ikke ferdig før etter jul), så sier han at han skulle ønske at skolen hans var ferdig for den andre er så barnslig osv osv. Han kaller oss rompe, bæsj osv hele tida og er ikke spesielt grei å ha med å gjøre. Han repeterer hver dag at skolen er såå kjedelig for alt er så lett og han kan alt. Jeg tror ikke han får brukt seg nok, han kan både lese og skrive og regne ganske kompliserte regnestykker (tror jeg iallefall...han kan f.eks. 5x2, 9-3, 20:2, t.o.m 2000-1999). Han lå langt foran de andre i barnehagen. Nå er alt urettferdig også fordi lillesøster gjør morsomme ting i barnehagen, f.eks. høstfest osv. mens han bare må gjøre kjedelige oppgaver som han sier. I tillegg klager han på at han må være ute på SFO i flere timer (han er ikke så glad i å være ute alltid). Han legger seg til samme tid som før, men er alltid trøtt om morgenen. Vi skal prøve å legge ham før nå, men det virker ikke som det er hovedgrunnen. .Det virker som han syns det bare er kjedelig fordi han kan alt. Har han krav på ekstraoppgaver e.l.? Han elsker å gjøre oppgaver, men de han har nå tar han på 10 sekunder, så det er ikke noe utfordrende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en stor overgang å begynne på skolen. Høres ut som han trenger litt ekstra tid alene med deg eller pappaen sin. Og gjerne legge seg litt tidligere. 

Og ja, lærer skal tilrettelegge undervisningen før svake og sterke elever. Be om en samtale.

Anonymkode: 88cda...c39

• Liker 5
Skrevet

Når legger dere han nå? 

Skrevet

Trur nok at han blir sliten av overgangen til skule, det er mange nye krav, lite tid til frileik, og i mange klasser mykje venting fordi alle må trene på å site stille, vente på å få snakke, gå på rekke, friminutt og inn og ut og inn og ut... 

Lærar må tilpasse for alle. Kanskje kan han få andre oppgåver enn dei andre, slik at han får meir passelige utfordringar.

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som han er sliten, - ikke pga for lite søvn, men fordi det kanskje er mer stress og urolig rundt ham i forbindelse med skolen, SFO mm. Kanskje han ikke føler seg helt sett i den nye hverdagen på skolen, der det er mye færre voksne i forhold til barn? 

Har et barn som forandret seg veldig til det positive, etter å ha flyttet fra en skole med mer enn 50 førsteklassinger i åpen løsning samt et litt kaotisk SFO, til et sted med 12-15 førsteklassinger og roligere forhold. 

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Outlander skrev:

Når legger dere han nå? 

Han legger seg rundt 1930-20, men sovner sjelden før 2030, er jo egentlig altfor lite når han må opp kl 0640, han er jo også steintrøtt om morgenen. Men er slik i helgene også, han legger seg til samme tid, men er alltid først oppe om morgenen, selvom han da kanskje sover til 0730.

Skrevet

Hmm...Ja, våres hadde sengetid 19-1930 når de var 6 år.  Hvis ikke de fikk nok søvn var de super vanskelig og et helvete å være sammen med.  Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg ville ha hatt kvelds kl 19 og ingen skjerm etter det.  Feks barnetv til xx tid, bad etter det, så kvelds så seng.   Jeg ville ha prøvd at han får mer søvn først før jeg ville ha tenkt adferdsproblemer.  

Skrevet
Den Thursday, September 15, 2016 at 21.41, lady90 skrev:

6-åringen begynte på skole nå, og merker at han er veldig amper og sinna hele tiden. Når vi går hjem er han bare sutrete og nekter å stoppe så lillesøster skal få se på noe som helst langs veien, han sutrer og klager i ett sett. Når vi kommer inn døra maser han om å få sitte på nettbrettet med en gang og alt er galt. Han sier han hater skolen og skulle ønske han kunne gå på en annen skole (skolen hans er under ombygging og ikke ferdig før etter jul), så sier han at han skulle ønske at skolen hans var ferdig for den andre er så barnslig osv osv. Han kaller oss rompe, bæsj osv hele tida og er ikke spesielt grei å ha med å gjøre. Han repeterer hver dag at skolen er såå kjedelig for alt er så lett og han kan alt. Jeg tror ikke han får brukt seg nok, han kan både lese og skrive og regne ganske kompliserte regnestykker (tror jeg iallefall...han kan f.eks. 5x2, 9-3, 20:2, t.o.m 2000-1999). Han lå langt foran de andre i barnehagen. Nå er alt urettferdig også fordi lillesøster gjør morsomme ting i barnehagen, f.eks. høstfest osv. mens han bare må gjøre kjedelige oppgaver som han sier. I tillegg klager han på at han må være ute på SFO i flere timer (han er ikke så glad i å være ute alltid). Han legger seg til samme tid som før, men er alltid trøtt om morgenen. Vi skal prøve å legge ham før nå, men det virker ikke som det er hovedgrunnen. .Det virker som han syns det bare er kjedelig fordi han kan alt. Har han krav på ekstraoppgaver e.l.? Han elsker å gjøre oppgaver, men de han har nå tar han på 10 sekunder, så det er ikke noe utfordrende.

Stakkar. Han høres ut som disse smarte barna som faller mellom to stoler pga enhetsskolen der de ikke tilrettelegger for elevene som er forbi de andre i klassen i nivå. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville også ha snakket med læreren hans.  Mulig han kan ha med en bok slik han kan lese når han er ferdig med det han må gjøre av skolearbeid.  

• Liker 3
Skrevet

Dette er kanskje å banne i kirka, men jeg innbiller meg at dagene kan bli ganske slitsomme for disse små. Hvorfor ikke la ham sitte litt med nettbrettet som en avkobling når dere kommer hjem? Ikke ubegrenset altså, men her får ungene sitte litt (15-20 min) når vi kommer hjem, og så må de legger det fra seg. De er begge to slitne og synes det er godt å koble av. Jeg er jo også sliten etter en dag på jobb, så forstår dem godt! 

Anonymkode: 8b06c...810

• Liker 7
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje å banne i kirka, men jeg innbiller meg at dagene kan bli ganske slitsomme for disse små. Hvorfor ikke la ham sitte litt med nettbrettet som en avkobling når dere kommer hjem? Ikke ubegrenset altså, men her får ungene sitte litt (15-20 min) når vi kommer hjem, og så må de legger det fra seg. De er begge to slitne og synes det er godt å koble av. Jeg er jo også sliten etter en dag på jobb, så forstår dem godt! 

Anonymkode: 8b06c...810

Joda han får stort sett lov til det, men han blir kjempesur når han ikke får sitte med det lenger.  Hadde det vært opp til ham hadde han sittet der fra ettermiddag til leggetid, de eneste gangene det er ro og fred i heimen er når han får spille på nettbrettet, derfor har det en tendens til å skli ut litt og han får sitte litt for lenge med det. 

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt en prat med lærer med en gang! Og SFO også, der er det jo lagt opp til frileik, så der er det jo ingen"kjedlige oppgaver" å skylde på.Høres ikke ut som han trives i det hele tatt, har han venner på skolen?

Anonymkode: f4b92...3b6

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville absolutt tatt en prat med lærer med en gang! Og SFO også, der er det jo lagt opp til frileik, så der er det jo ingen"kjedlige oppgaver" å skylde på.Høres ikke ut som han trives i det hele tatt, har han venner på skolen?

Anonymkode: f4b92...3b6

Ja mange og det virker som han er en gutt som folk søker seg til også,  det sa iallefall en ansatt på sfo. Han har ingen problemer sosialt såvidt jeg vet 

Skrevet

Mi jente kan også lese og skrive.og på god vei i matte. Hun er nesten helt selvlært.  Hun spurte læreren sin i går om hun kunne få mer lekse. Det skulle hun få fra neste uke av. 

på foreldremøte sa de at nå når de snart er ferdig med innkjøringen av klassen skal de snakke med hver enkelt elev for å se hvordan de ligger ann med lesing, skriving og rekning. Så skal de tilpasse hver enkelt, så de får tilpassende oppgaver etter hvordan de ligger ann faglig. Om dere har lenge til kontaktmøte ville jeg tatt en telefon til læreren å snakket om sønnen din.

mi jente legger seg ca kl20, og står opp kl7. Er de flinke å spise og kle på seg får de se på tv en halvtime før vi må kjøre i skole og barnehge. Hun går ikke på sfo. Hun må gjøre lekser med en gang vi kommer hjem. Så får hun se på tv eller nettbrett etterpå frem til middag. Etter middag er det ikke tv før etter kveldsmat. Så nå vet hun hva sol forventes av henne før hun får tv/nettbrett. 

Skrevet

Jeg tipper han er sliten pga overgangen.Man får ikke tilrettelagt undervisning etter 4 uker. Det må gå lenger tid. Man skal bli kjent med hverandre og rutinene.

Ettersom han er så sliten så er nok oppgavene, utfordringene for store for han akkurat nå.

Skole forplikter på en annen måte enn før. Det handler ikke om å lese og skrive.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, lady90 skrev:

Joda han får stort sett lov til det, men han blir kjempesur når han ikke får sitte med det lenger.  Hadde det vært opp til ham hadde han sittet der fra ettermiddag til leggetid, de eneste gangene det er ro og fred i heimen er når han får spille på nettbrettet, derfor har det en tendens til å skli ut litt og han får sitte litt for lenge med det. 

Han virker bortskjemt.

• Liker 5
Skrevet
Den 15.9.2016 at 21.41, lady90 skrev:

Datteren min klager over at jeg henter henne så sent og hun vil ikke på sfo...

Det høres rett og slett ut som om din sliter med å finne sin plass...

slapp av - det går seg til :)

Jeg vil anbefale som jeg gjorde å ta kontakt med de på sfo og be de holde øye med han, hjelpe han inn i lek om han står alene... for enkelte unger trenger et lite puff i starten.
Jeg tror ikke problemet er at han kan for mye, som oftester det det sosiale barna sliter med, 

kanskje kjenner de andre ungene hverandre fra barnehagen, mens  han kjenner ingen... 

Hvorfor har du lært han matte så tidlig?

Snakk også med læreren om at han må få litt ekstraoppgaver som er litt vanskeligere - så han har noe å gjøre på da... kanskje han kan få litt 3. klassepensum. jeg vil ikke anbefale å bytte klasse og hoppe over klassetrinn, for selv om han er faglig flinkere enn de andre, så vil han slite med det sosiale, noe som hans oppførsel reflekterer... han høres temmelig barnslig ut når han går tilbake til barnehagestadie med å begynne med bæsj og promp og sånn.... 

Det er faktisk viktig å kunne være sammen med barn som er jevne når det gjelder sosial og emosjonell utvikling, mye viktigere enn det faglige...

Det kan være at han kjeder seg, men en løsning kan jo være at han får litt ekstra oppgaver da utenom det de andre har.

Anonymkode: 81863...d19

• Liker 2
Skrevet

Noe annet som jeg tenker på kan være at han har autistiske trekk... altså det at han er så "skoleflink" og allerede kan 3. - 4. klassepensum virker det som.... De som har autistiske trekk er ofte veldig smarte, men sliter sosialt.. han har mange venner sier du, men de blir sliten av å ha for mange rundt se - 

å være sint og få sinneanfall er også vanlig hos autister... det kan være han har en mild utgave.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, lady90 skrev:

Han legger seg rundt 1930-20, men sovner sjelden før 2030, er jo egentlig altfor lite når han må opp kl 0640, han er jo også steintrøtt om morgenen. Men er slik i helgene også, han legger seg til samme tid, men er alltid først oppe om morgenen, selvom han da kanskje sover til 0730.

6 åringer skal legge seg kl 19! 
Prøv å legge han tidligere, og unngå nettbrett og tv siste timen før leggetid.
Avslutt kvelden med å lese et eventyr til han på senga. Det er en fin måte å fremme leselyst også :9

Om han kjeder seg på skolen, kan han i tillegg til ekstraoppgaver kanskje få bøker å lese?  Så får han trent opp leseferdighetene... Noe å foreslå for lærer.
Vil også anbefale en liten helsesjekk. Noe så enkelt så dårlig syn eller hørsel kan faktisk gi seg utslag i slik oppførsel. Ville også sjekket for autistiske trekk som nevnt... 

Men som sagt, han virker emosjonelt umoden tross faglig modenhet, og jeg vil derfor fraråde å hoppe over trinn.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

6 åringer skal legge seg kl 19! 
Prøv å legge han tidligere, og unngå nettbrett og tv siste timen før leggetid.
Avslutt kvelden med å lese et eventyr til han på senga. Det er en fin måte å fremme leselyst også :9

Om han kjeder seg på skolen, kan han i tillegg til ekstraoppgaver kanskje få bøker å lese?  Så får han trent opp leseferdighetene... Noe å foreslå for lærer.
Vil også anbefale en liten helsesjekk. Noe så enkelt så dårlig syn eller hørsel kan faktisk gi seg utslag i slik oppførsel. Ville også sjekket for autistiske trekk som nevnt... 

Men som sagt, han virker emosjonelt umoden tross faglig modenhet, og jeg vil derfor fraråde å hoppe over trinn.

Hvorfor SKAL han legge seg kl 7? Er bare i norge folk legger ungene bastant kl 7.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...