Gå til innhold

Samvær i sommerferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år har jeg fått sønnen hjem tidligere fra fars samvær i sommer på to uker fordi han spør om jeg vil. Alltid sagt ja. Nå har han fått ny dame. Koselig ovenfor meg. Men b.f er så vrang på allverdens og skaper problemer som ikke har vært problem før. Godt sammarbeid. Nå skal han vise seg så veldig fram på alle mulige måter. Jeg ser gjennom fingrene på glemte medisiner, glemt tøy,regulering av barnebidrag på flere år og div. Masse styr han lager nå. Og nå foreslår han at han skal redusere b.bidrag sommermåneden han har mer samvær og forlanger 3 ukers ferie. Kan han forlange 3 ukers sommerferie ? Står i kontrakten : far skal ha vanlig samvær dersom vi ikke blir enig om noe annet.vanlig samvær er bla bla i jul og påske+++ To uker i sommerferien. 

Sier ikke at han ikke skal få lov tre uker i sommer. Men vil vite hva reglene er. Han har samvær en dag i uka fra morgen tilkveld.men det har han ikke hatt på flere år.kun fredag til søndag annen hver helg.

Anonymkode: 876bc...224

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samvær er noe dere avtaler, det er egentlig ikke noe som er "ulovlig" så lenge dere har blitt enige om det. 

Hvis han ønsker endringer på ordningen foreslå at dere enes om en ny ordning. 

• Liker 2
Skrevet

Samværet regnes over hele året, og så betaler man et snitt. Så selv om han hadde hatt barne i 4 uker i hele juli skal han betale bidrag. 

Jeg tror du finner en bidragskalkulator inne på NAV, reng ut hva du bør få i bidrag. Om han driver med å "pisse opp grenser" så kan du fint sette noen krav tilbake. 

• Liker 2
Skrevet

Det er nok hu ny typen hans som hvisker i ørene lol. 

• Liker 3
Skrevet

Reglene rundt samvær er at det er noe foreldre er fritt til å sette selv.  Dere har nå en kontrakt. Dere kan når som helst endre kontrakten (så lenge dere er begge enige)

§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for samvær. Dersom tilsyn blir sett som vilkår, kan retten utpeike ein person som skal føre tilsyn under samværet, eller be foreldra gjere det. Den av foreldra som skal ha samvær, dekkjer kostnadene til tiltaka som er sett som vilkår for samvær etter denne føresegna.

Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.

Anonymkode: a8092...e29

• Liker 2
Skrevet

Synes det kommer an på alderen på sønnen deres og hva han er komfortabel med. Har en stedatter på 10 år, til hun var 4 år hadde vi annenhver onsdag-søndag og den andre uken var bf hjemme hos mor og datter annenhver kveld etter barnehagen. Vi hadde 4 uker om sommeren, men splittet opp så hun ikke skulle være så lenge borte fra mor, feks 2 uker hos oss, 2 uker hos mor, to uker hos oss. Fra barnet var 4 år begynte vi med 50/50 fordi vi fikk et fellesbarn og både bf og mor synes det var viktig at jenta fikk mer tid med søskenet sitt. Men dette var selvfølgelig noe vi måtte prøve først for å se hvordan hun tok det.

Er ikke noe fasit på samvær, men må finne noe som passer for barnet. Kan hende at denne nye dama prøver å få han til å innse at han har vært lite delaktig i sønnen deres liv? Hvis jeg var deg ville jeg krevd at han hvertfall overholdt samværet ellers i året før han skal ha sønnen i tre uker om sommeren. Barn trenger stabilitet. 

Anonymkode: 67073...bae

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvert år har jeg fått sønnen hjem tidligere fra fars samvær i sommer på to uker fordi han spør om jeg vil. Alltid sagt ja. Nå har han fått ny dame. Koselig ovenfor meg. Men b.f er så vrang på allverdens og skaper problemer som ikke har vært problem før. Godt sammarbeid. Nå skal han vise seg så veldig fram på alle mulige måter. Jeg ser gjennom fingrene på glemte medisiner, glemt tøy,regulering av barnebidrag på flere år og div. Masse styr han lager nå. Og nå foreslår han at han skal redusere b.bidrag sommermåneden han har mer samvær og forlanger 3 ukers ferie. Kan han forlange 3 ukers sommerferie ? Står i kontrakten : far skal ha vanlig samvær dersom vi ikke blir enig om noe annet.vanlig samvær er bla bla i jul og påske+++ To uker i sommerferien. 

Sier ikke at han ikke skal få lov tre uker i sommer. Men vil vite hva reglene er. Han har samvær en dag i uka fra morgen tilkveld.men det har han ikke hatt på flere år.kun fredag til søndag annen hver helg.

Vil bare kommentere at vanlig samvær inkulderer 3 uker sommerferie.

Du går se det positive I at far ønsker "vise"seg mer frem. Det kan nå tenkes det blir til det postive det som har vært negativt. Gi det en mulighet. Det også slik at det er ikke bare deg som mor som bestemme samvær. 

• Liker 2
Skrevet

Ja må få ordnet en mer konkret skriftlig samværsavtale. Ja det må være den nye dama som trekker i trådene for plutselig er alt galt og ting  skal forandres. For meg sier det seg selv at far erstatter ødelagte ting. Akkurat slik jeg må. Aldri vært problem før. Men nå er det visst galt av meg å forlange erstattet tøy. Of. Ja de får bare begynne å kjøpe eget tøy hvis jeg da er urimelig. Å jeg kjøper ikke regntøysett å reservesko for at far skal ha det stående hos seg. Det kan han ordne sjøl hvis han er lei av å ta det fram å tilbake plutselig. Frustrert ! Takk for svar.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja må få ordnet en mer konkret skriftlig samværsavtale. Ja det må være den nye dama som trekker i trådene for plutselig er alt galt og ting  skal forandres. For meg sier det seg selv at far erstatter ødelagte ting. Akkurat slik jeg må. Aldri vært problem før. Men nå er det visst galt av meg å forlange erstattet tøy. Of. Ja de får bare begynne å kjøpe eget tøy hvis jeg da er urimelig. Å jeg kjøper ikke regntøysett å reservesko for at far skal ha det stående hos seg. Det kan han ordne sjøl hvis han er lei av å ta det fram å tilbake plutselig. Frustrert ! Takk for svar.

Spørs jo litt hvordan de blir ødelagt da. Du får jo bidrag så du skal jo stå for mesteparten av klær osv, så om det er ødeleggelser i form av slitasje så er det vel ikke riktig at han skal erstatte det. 

I stedenfor å bare ordne en mer konkret skriftlig avtale ville jeg hatt et møte på FVK for å finne en løsning som passer dere alle. 

Akkurat nå virker det faktisk som om du bare er bitter for at bf har fått seg ny kjæreste og ser alt det negative i ting. 

Anonymkode: 67073...bae

Skrevet

Det er jo ærlig talt ganske naturlig at det oppstår behov for endringer når det er flere enn ham selv som skal taes hensyn til, så jeg skjønner ikke helt hvorfor (oftest) mødre skal vise så ekstremt lite velvilje til det.

Skrevet

Fet er jo du som er ansvarlig for klær,små med mindre det konkret er far som ødelegger trenger han ikke erstatte. Er vel positivt at far vil ha mer samvær?? 

Anonymkode: ab463...320

Skrevet
12 timer siden, Peter007 skrev:

Vil bare kommentere at vanlig samvær inkulderer 3 uker sommerferie.

Du går se det positive I at far ønsker "vise"seg mer frem. Det kan nå tenkes det blir til det postive det som har vært negativt. Gi det en mulighet. Det også slik at det er ikke bare deg som mor som bestemme samvær. 

I utgangspunktet enig i det du sier her, men forstår også mors skepsis siden han ikke har tatt sin del av samværet de har i avtalen. Som mann tenker jeg at om/når jeg ber om mer samvær så er det nesten en forutsetning at jeg har fulgt opp den avtalen som har vært. 

Anonymkode: 9346c...9f1

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at far må erstatte klær som ødelegges mens barnet er hos far?  F.eks. at det blir rift i regnjakka?  Har aldri hørt om slikt før.  
Så lenge du er hovedforsørger og barnefar betaler bidrag, er det din oppgave å holde barnet med klær og utstyr.  Barnefar skal hente barnet hos deg, holde dem med mat mens de er hos ham og bringe både barn og klær tilbake.  Har barnet ødelagt regnjakken eller skiene sine mens h*n var hos far, er det sånt som skjer.  Far har ingen plikt til å erstatte så lenge det ikke var han selv som utførte skaden.      

Skrevet

Vi må erstatte alt barna ødelegger hos oss. Rift I tøy = ny bukse. Mistet ball = ny ball med til mor. Falt på sykkel = ga fra vår og så har vi den som er litt bøyd på styre hos oss. Brukt sko til å bremse på sparkesykkel = nye sko. Sendt barnet I for små klær til oss = vi må sende med passelige klær hvor mor tar det tøyet og vi beholder det som må legges bort. Så nå sendes ingenting med og det barna kommer I legges bort og tas frem når de skal dra. Nå er det bare det med for smått tøy som skjer. Og at mor tar bort byttetøyet I hyllen I bhg slik at vi må legge med på mandagene så tar mor tøyet når hun henter barna og legger sitt tilbake. Barna går også på aktiviteter, men vi må kjøpe alt fordi guttungen får ikke ha med seg fotballbanen til oss, heller ikke fotballsko så vi kjøpte like og betalte 2000 slik at han ikke skulle bli påvirket. Vi måtte ikke, men vi valgte det. Eldste er 14 og de minste 4 og 5. Så her er det dobbelt opp av hver en ting.

Anonymkode: 78c70...fbc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi må erstatte alt barna ødelegger hos oss. Rift I tøy = ny bukse. Mistet ball = ny ball med til mor. Falt på sykkel = ga fra vår og så har vi den som er litt bøyd på styre hos oss. Brukt sko til å bremse på sparkesykkel = nye sko. Sendt barnet I for små klær til oss = vi må sende med passelige klær hvor mor tar det tøyet og vi beholder det som må legges bort. Så nå sendes ingenting med og det barna kommer I legges bort og tas frem når de skal dra. Nå er det bare det med for smått tøy som skjer. Og at mor tar bort byttetøyet I hyllen I bhg slik at vi må legge med på mandagene så tar mor tøyet når hun henter barna og legger sitt tilbake. Barna går også på aktiviteter, men vi må kjøpe alt fordi guttungen får ikke ha med seg fotballbanen til oss, heller ikke fotballsko så vi kjøpte like og betalte 2000 slik at han ikke skulle bli påvirket. Vi måtte ikke, men vi valgte det. Eldste er 14 og de minste 4 og 5. Så her er det dobbelt opp av hver en ting.

Skulle stå fotballbagen :-p

Skrevet

Vi måtte også erstatte hvis tøy fikk en flekk 😂 de første 3 årene var helt gale så det måtte bli stopp. Nå krever hun bare at vi kjøper de "riktige" merkene til sønnen og at at de minste ikke bare må gå I jogge klær. De måtte også ha sandaler hos oss i sommer. Vi sa nei, men kjøpte ett par likevel uten å si dette til mor da jeg kom over ett tilbud og paret har blitt brukt 2 ganger......... Yngste barna må også gå I hipster truser 🙈 hun har veldig mange regler når jeg tenker etter. 

Gi far 2 + 1 uke samvær eller omvendt. Og nei, bidraget blir ikke mindre så lenge han evt. får over snittet døgn så det kan du regne på nav kalkulatoren, men synes du bør gi far den uken og så får han heller søke om endring selv. Det burde ikke stå på pengene når det kommer til mer samvær

Skrevet
Den 15.9.2016 at 21.34, AnonymBruker skrev:

Glem alle kostnader bortsett fra konfirmasjon og tannregulering. Det meste har far dekket gjennom barnebidraget, bortsett fra de to nevnte. Skitten tøy og skadet tøy,  sykkel  og ski bringes tilbake til mor etter hvert samvær. Altså viktig å bringe tilbake etter samvær. 

At mor har laget sine egne regler trenger ikke dere forholde dere til.

Innkall til mekling hos familevern kontoret. La de fortelle mor regelverket. Få en meklingsattest. Vil ikke mor bedre seg, samle beviser. Kontakt advokat og få stevning til rettsak. Dette er desverre det eneste språket mor skjønner. 

En stevning går I praksis ut på å få bosted barnet. Er dere klar for dette ovs. Hør med advokaten om mulighetene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...