Gå til innhold

Hvorfor går jeg opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting. 
Sitter her å leser på nettet om hvorfor man (jeg) muligens går opp i vekt. Å der står det at man går opp i vekt om man spiser for lite. Men likevel blir anorektikere tynne av å spise lite eller ingenting? Hva er det som er rett? Har i en lengre periode nå godt opp i vekt (75 kg for noen år siden) og har nå bikket 102 kg (170 cm). Noe som er for mye, synes jeg selv og legen,  i forhold til at jeg er i en alder hvor jeg ønsker barn, men er for tung. Har prøvd grede roede flere ganger og det fungerer på 5 kg, men spretter opp 5 nye på tur opp igjen. Hvorfor klarer jeg ikke gå ned i vekt? Hva må jeg spise evt ikke spise for å gå ned i vekt? 

Spiser som regel to grove knekkebrød med smør og ost til frokost. To grove brødskiver til lunsj med assosiert pålegg. Middag varierer mellom 1 porsjon fisk, svin/kyllingwok, grøt, pasta etc. Noen ganger 2 brødskiver til kvelds om jeg er sulten. Sper på med frukt mellom måltidene. Pizza/ taco i helgene. Litt godis om jeg har lyst på. 

Hvorfor går jeg bare opp i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi du spiser for mye. 

• Liker 14
Skrevet

Utfra det du beskriver ser det ut som du ikke spiser alt for mye men brødskiver med smør og pålegg blir fort mange kalorier selv om mengden ikke er stor. Kanskje bytte ut frokost mot havregrøt f eks? Omelett er også bra og mettende med relativt få kalorier.

Trener du? Begynn å gå turer jogge ute eller på treningssenter, dra på svømming og lignende så burde nok vekten gå ned etterhvert. 

Anonymkode: 693d1...f1e

Skrevet (endret)

At man går opp i vekt av å spise for lite (starvation mode) er en myte. Man går ned i vekt hvis an bruker flere kalorier enn man inntar- og omvendt.

Endret av Catnip
  • Liker 7
Skrevet

Man går ikke opp i vekt av å spise for lite nei, men kroppen din venner seg fort til et forbrenningsnivå, derfor må man endre litt på ting når vekta begynner å stå stille. Den eneste måten å finne ut hvor mange kalorier du får i deg per dag er ved å veie all maten du spiser en dag, slik at du kan regne ut eksakt kaloriinnhold. Det er ekstremt lett å tenke at man spiser mindre, og når man skriver at man spiser en porsjon middag for eksempel så kan det bety to vidt forskjellige ting for deg og for meg. Dersom du spiser under kaloribehovet ditt hver ukedag, men skeier ut i helgene ( og da gjerne litt hver dag i helgen; fredag-lørdag-søndag), så går du lett over kaloribehovet ditt for uka, og da legger man på seg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man spiser for lite en dag kan det resultere i at man blir veldig sulten dagen etter og da overspiser. Det har jeg selv opplevd så for meg syns jeg det er best å prøve å ha et relativt likt kaloriinntak hver dag. Helgekos kan fort bli for mye også tror jeg, så hvis man vil gå ned i vekt kanskje man ikke bør kose seg alt for masse i helgen heller. Alkohol er heller ikke så bra hvis man vil gå ned i vekt, så hvis man drikker vin/øl osv kan det vare lurt å kutte ned på det også. 

Anonymkode: 693d1...f1e

Skrevet

Hadde kuttet ned på brødskivene hvis jeg var deg. Bytt ut med knekkebrød, yoghurt, grønnsaker eller frukt. Dessuten hjelper deg jo med litt fysisk aktivitet, gå deg en tur noen kvelder i uka, så merker du nok snart forskjell.

Anonymkode: db8c8...e36

Gjest Sugemerke
Skrevet

Begynn med å skrive ned ALT du putter i munnen. All frukt, all godis, all drikke, alle smuler du putter inn. Gjør dette i en uke så ser du fort hvor du synder. Vi småspiser ofte mye mer en vi tror. Vi teller ikke med det ene lille biten eller den ene skjeen, den lille supen og den halve nøtta, men dette drar opp kcalnivået. Om du da ikke rører deg nok til å forbrenne alt, så går du opp i vekt.

Vi er mestere på å lure oss selv, så den beste måten å gå ned i vekt på er å få ærlig oversikt. 

Skrevet

Hallo du spiser godteri, pizza, pasta og taco.

• Liker 7
Skrevet

Hei! Anbefaler først og fremst at du setter deg inn i grunnleggende ernæring for å forstå hva som er karbohydrater, protein og fett og hva de gjør og oppfører seg i kroppen din. Da er det også lettere for deg å forstå hvorfor noen lykkes og andre ikke (HVA spiser du, og HVOR mye av det bør/kan du spise?) spesielt i forhold til det du skriver her om kostholdet ditt og at du lurer på hvordan noen går opp av å ikke spise (slik fungerer det ikke).

https://www.coursera.org/learn/food-and-health/home/welcome

Dette er et internettkurs fra Stanford University som er lett, oversiktlig og lærer deg helt basic ting som forskjellene på mettet, umettet fett og transfett og hvilke typer karbohydrater som er bra for deg (grønnsaker f.eks) og hva du bør få i deg mindre av (fint brød, sukker o.l.)

Som andre her påpeker - en diett av såpass mye brød er kanskje ikke ideellt i forhold til vektnedgang. Jeg ville sett over og lagt inn mye mer proteiner og grønnsaker - fisk og kylling og kjøtt som du sier du spiser er fint, men kanskje f.eks salater istedet for brødmat, sett på mulighetene for å bytte ut f.eks frokosten/lunsjen med kokt(e) egg, gresk yoghurt og andre matvarer - kanskje grønnsaker med (kesam)dipp til kvelds o.l.

Se på mulighetene for å droppe wraps/skjell til tacoen, dropp osten, bruk drømmelett istedet for rømme - og lag grov og tynn pizzabunn når du spiser pizza. Helt til slutt vil jeg tipse deg om myfitnesspal.com der du kan loggføre alt du spiser, vekten din osv. :) Super app/nettside!

Skrevet

En jeg kjenner skjønner heller ikke hvorfor hun legger på seg. Hun spiser da ikke så mye. Og det stemmer. Hun spiser sunne og gode måltider. Noe ala dine. 

Hun glemmer bare å legge til den literen med helmelk hun drikker daglig, samt all juice og brus og veldig ofte potetgull som kos. Dette faller utenfor måltidene og hun glemmer litt at hun putter dette i munnen. All den ekstra småspisingen ødelegger alt

Jeg synder på dette selv jeg og legger lett på meg en kilo i uka om jeg drikker juice og spiser potetgull. 

Anonymkode: 8265e...165

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, Nøste~ skrev:

Hallo du spiser godteri, pizza, pasta og taco.

Det gjør jeg også. Har fortsatt gått ned 15kg. Det handler om mengde. 

Anonymkode: 4839b...f2a

• Liker 2
Skrevet

Ingen går opp i vekt av å spise for lite. Da hadde ikke hungersnød vært nød, bare en uleilighet. Når man snakker om "sultmodus" eller "sparebluss", er de fleste helt på jordet, men det dreier seg i korte trekk om at man ikke kan gå ned i vekt så fort som man helst vil. Kroppen kan bare bruke opp en viss mengde fett pr døgn, og forsøker man å forsere dette, vil kroppen automatisk spare på energien, ved å senke kroppstemperaturen, du vil bli slapp og få mindre tilbøyelighet til å bevege deg, og spiser du veldig lite, vil kroppen begynne å bryte ned muskelmasse, du blir sulten, irritabel og til slutt syk. Den viktigste "trusselen" mot slankeprosjektets suksess er dog ikke at alt går saktere, men at sulten (og søtsuget), irritasjonen og den generelle følelsen av dritalitet, blir for mye, så man gir opp, enten bevisst, kaster inn håndkleet, eller ubevisst, man "jukser", "glemmer", "sniker" og lar seg "sabotere". En mindre kropp bruker også mindre energi, så den helt naturlige reduksjonen i kaloriforbrenning, som fører til at vektnedgangen går saktere etterhvert - uansett hva man gjør - må også tas med i beregningen. 

Du klarer å gå ned i vekt, men du har erfart, som de fleste andre, at utfordringen er å fortsette å gå ned i vekt, og så holde vekta. 

Du må ikke spise noe bestemt eller la være å spise noe bestemt for å gå ned i vekt. Vekta styres av det antallet kalorier vi tar inn og forbruker, over tid. Sånn er det for alle, alltid, og nærmest med matematisk forutsigbarhet.

Det man må gjøre for å gå ned i vekt og bli der, er å slutte å gjøre det som gjør en overvektig og starte å gjøre det som holder en normalvektig. Det burde være en enkel sak å finne tilbake til gode gamle vaner, men mange av oss er ikke lenger i en livssituasjon hvor det er mulig, eller det er så lenge siden at man knapt husker hvordan det var. Men man kan sette i verk bestemte tiltak. Siden det er nødvendig å kunne gjøre dette over lang tid, er det best å finne noe som ikke påvirker livskvaliteten negativt. Hvilket opplegg som passer den enkelte, vil være individuelt. Det er derfor du får så mange forskjellige, ofte totalt motsatte, råd. Og fordi mange tjener godt på at folk er forvirret, selvfølgelig. Du skal ikke behøve å betale for å gå ned i vekt, eller gjøre rare eller ubehagelige ting, men mange later til å bli motivert av å føle at de "virkelig gjør en innsats" - men som sagt, all erfaring tilsier at hvis det er slitsomt, ubehagelig eller føles som et offer, kommer man ikke til å orke/gidde å fortsette så lenge at det blir påtakelige resultater, og ihvertfall ikke holde vekta etterpå, om man har greid å gå ned alt man ville.

Så jeg ville tatt en runde og analysert spise- og mosjonsvaner, timeplan for jobb og fritidsakiviteter, og sett hvor det kan ryddes opp. For noen er det nok med en ørliten justering, andre trenger en helomvending. Husk at du ikke trenger å endre alt på en gang (og det er mye lettere å gjøre endringer gradvis), og "mål-atferden" din skal ikke være ekstrem, den skal være normal. Vekta blir som atferden - ekstrem atferd gir ekstrem vekt, normal atferd gir normal vekt.

• Liker 4
Skrevet

1: Jeg spiser kun ett brødmåltid om dagen, og det er enten frokost eller lunch. Jeg sørger for at pålegget er proteinrikt: skinke, makrell i tomat, kokt eller stekt egg, røkt ørret eller laks + grønnsaker til. Ikke mer enn en brødskive, heller mer pålegg på (det begrenser seg hvor mye proteinrikt pålegg jeg klarer å putte i meg, erfarer at jeg blir fortere mett)

2: Jeg erstatter ett brødmåltid med enten hjemmelagde grove knekkebrød (lagd på ulike frøtyper, proteinrikt mandelmel) - men aldri mer enn to knekkebrød med ulikt pålegg, favorittpålegg er kokt egg eller mager ost + skinke. Lunch kan dessuten være havregrøt med cottage cheese eller mager kesam og litt nøtter, cottage cheese med en banan i biter, salat med minst halvparten kylling, mager skinke, egg eller tunfisk. Eller en god omelett av minst to egg.

3: Kjøper aldri "ta-med-kaffe", da denne ofte er mere fristende med smaker (og dermed kalorier) i. Dessuten er det så lett å bare putte noe i munnen samtidig som man nyter en kaffe i farten....
Til mellommåltider spiser jeg en neve nøtter eller litt mager kesam eller en proteinrik yoghurt. For mye frukt gjør meg fysen på søtt.

4: TIl middag spiser jeg aldri mer enn en potet, naturris eller quinoa på størrelse av en lyspære, eller bare salat til. Rene fiske- og kjøttprodukter, har sluttet med pølser og fiskekaker. Kylling. Jeg sørger for at middagen inneholder en god del proteiner, blir ikke mett av en salat feks., og den gir meg ikke energi til å trene.

5: Kantina på jobben min ligger i 9. etg. Jeg kjøper kun mat der hvis jeg gidder å gå trappene, tar aldri heis opp dit - = hverdagsaktivitet. Sykler på jobb hver dag, går på vinteren når snøen kommer. Forsøker å gjøre lystbetont trening to ganger i uka. Appen "seven" redder meg på de dagene jeg ikke gidder noe.

6: I perioder har jeg fokus på periodisk fasting, dvs at jeg lar det gå minst 14 timer mellom måltidene over natt. Spiste jeg middag kl 18, spiser jeg ikke frokost før kl 08. Kveldsmat kl 21 betyr at jeg ikke spiser før lunch. For meg fungerer dette, jeg vet at det ikke vil fungere for alle.

Med disse rådene har jeg gått ned og deretter holdt vekt og aktivitetsnivå de siste to årene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...