Gå til innhold

Jeg lar meg behandle som en dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig dårlig selvtillit og selvbilde. Jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å føle det sånn, men det er vanskelig å endre tankemønsteret. Jeg "holder på" med en gutt som behandler meg skikkelig dritt. Han vet at han har meg i som hule hånd, og vet å utnytte dette. Det verste er at jeg lar han fortsette. Hvor har det blitt av selvrespekten? Jeg er avhengig av bekreftelse fra han, derfor lar jeg det bare skure og gå. Har havnet i en ond sirkel der jeg ikke føler meg god nok, etterfulgt av litt bekreftelse av han, før jeg føler meg skikkelig dritt pga han, før han igjen gir meg noen gode ord, og sånn holder det på. 

Jeg vet at jeg må bare kutte han ut. Jeg er verdt mer enn som så. Men jeg er helt avhengig av bekreftelse av noen. Jeg klarer meg ikke på egenhånd. 

Har noen vært i samme situasjon eller følt det samme? 

Anonymkode: d32a0...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har veldig dårlig selvtillit og selvbilde. Jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å føle det sånn, men det er vanskelig å endre tankemønsteret. Jeg "holder på" med en gutt som behandler meg skikkelig dritt. Han vet at han har meg i som hule hånd, og vet å utnytte dette. Det verste er at jeg lar han fortsette. Hvor har det blitt av selvrespekten? Jeg er avhengig av bekreftelse fra han, derfor lar jeg det bare skure og gå. Har havnet i en ond sirkel der jeg ikke føler meg god nok, etterfulgt av litt bekreftelse av han, før jeg føler meg skikkelig dritt pga han, før han igjen gir meg noen gode ord, og sånn holder det på. 

Jeg vet at jeg må bare kutte han ut. Jeg er verdt mer enn som så. Men jeg er helt avhengig av bekreftelse av noen. Jeg klarer meg ikke på egenhånd. 

Hei. Ja, jeg vet litt hva du snakker om. Du må prøve og hente den bekreftelsen fra deg selv kjære deg. Du må bli trygg på deg selv, for vi må alle stå alene av og til. Og når du mestrer det vil du føle at du vokser veldig på det. Du skal ikke måtte ha bekreftelse fra andre for og føle deg noe verdt, det blir veldig slitsomt både for den du er sammen med og deg. Tror du vet dette selv egentlig, men så var det og klare det da. Jeg ble tvunget til slutt og være alene etter eksen dro, først var det mitt verste mareritt nesten, men nå har jeg det faktisk fint. Så det er fullt mulig å klare, men det krever endel jobb. Håper du finner styrken i deg selv til å gå fra han, han tilfører deg jo ikke så mye bra. Ønsker deg alt godt! Og lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt behandlet dårlig, men har aldri følt meg avhengig av et slikt menneske.

Anonymkode: 35c98...dbf

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere og hvor lenge har dere vært sammen? Du må lære deg å være alene. Anbefaler deg psykolog. 

Anonymkode: 79dc8...254

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen vits i å syte over en situasjon du ønsker selv, er du som velger å finne deg i dette...

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Jeg har veldig dårlig selvtillit og selvbilde. Jeg vet at jeg ikke har noen grunn til å føle det sånn, men det er vanskelig å endre tankemønsteret.

-Jeg "holder på" med en gutt som behandler meg skikkelig dritt. Han vet at han har meg i som hule hånd, og vet å utnytte dette. Det verste er at jeg lar han fortsette. Hvor har det blitt av selvrespekten?

-Jeg er avhengig av bekreftelse fra han, derfor lar jeg det bare skure og gå. Har havnet i en ond sirkel der jeg ikke føler meg god nok, etterfulgt av litt bekreftelse av han, før jeg føler meg skikkelig dritt pga han, før han igjen gir meg noen gode ord, og sånn holder det på. 

-Jeg vet at jeg må bare kutte han ut. Jeg er verdt mer enn som så. Men jeg er helt avhengig av bekreftelse av noen. Jeg klarer meg ikke på egenhånd. 

-Ja, det er vanskelig å endre tankemønster, men det er ikke umulig å gjøre det. Å endre tankemønster som er innpoda fra oppvekst, kultur og miljø er programmert inn i underbevisstheten - selv om den ikke passer inn og hører hjemme der. Måten å hanskes med tankemønster er å gjøre det motsatte av hva man instinktivt vil gjøre (som er dårlig for deg). Det sies at kroppen kan vende seg av en vane i løpet av tre måneder, det tar litt lenger tid med underbevisstheten. Men jo mer du jobber med selvtilliten og gir deg selv oppgaver som du kan bestå (ikke oppgaver som du ikke kan bestå) så vil du få mer troa på deg selv. 

- Du er ikke avhengig av bekreftelsen hans, du er avhengig av bekreftelsen du gir deg selv i de øyeblikkene. Tankene er faktisk ganske interessant på den måten; du kan velge hva du vil tenke. Jo mer du forteller deg selv at du er avhengig av hans bekreftelse, jo mer avhengig blir du av hans bekreftelse fordi du gir disse tankene en bekreftelse. Det må du slutte med; du må si til deg selv at bekreftelsen til slike mennesker er det siste du bryr deg om. Hvorfor skal den type bekreftelse være interessant for deg? Han er jo ikke interessant hvis han behandler kjæresten sin dårlig, det sier seg selv? Hvem som helst klarer å behandle noen dårlig; det er faktisk mer utfordrende og interessant å behandle noen bra. Det krever faktisk mer av en person.

- Igjen sier du at du er avhengig av bekreftelsen fra han og ikke klarer deg på egenhånd. Du må snu om på tankene dine, for det er bare tankefeller. Du vet hva du har å gjøre

Dessuten. Hvorfor legger du din egen verdi i hva andre gjør mot deg? Om han behandler deg dårlig så sier det mer om han enn om deg som person. Du kan gå med rak rygg, det har ingenting med din verdi å gjøre som menneske. 

Anonymkode: 35c98...dbf

• Liker 1
Skrevet

Det tar lang tid å bygge selvtillit, så du bør begynne nå.

Anonymkode: e2f99...37f

Skrevet

Jeg har vært der. Jeg aksepterte for mye av eksen min. Og i visse andre situasjoner tidligere Fikk beskjed av noen venner av meg å skjerpe meg!. Sitte grenser og være strengere. Og det har jeg blitt. Men nå orker jeg ikke å date. Men når jeg begynner på igjen så skal jeg sette klare strenge grenser. Vil ikke føle det slik igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...