AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Har en datter på 17 år som jeg faktisk er litt bekymret for. Hun går på videregående, men har ikke spesielt mye lekser (ikke hver dag hun har det). Så burde ikke være totalt utslitt. Har kjæreste, men de er ikke sammen mer enn kanskje en dag i uken og en dag i helga. Hun har aldri vært spesielt aktiv, og er litt bedagelig anlagt. Men nå er jeg litt oppgitt og litt bekymret. Hun beveger seg faktisk INGENTING utenom en dag med 2 timer gym i uka. Hun kjører moped, så ikke går hun lenger til bussen heller. Etter skolen tilbringes timer på rommet/ i senga med serier og Internett. Kostholdet er sånn passe. Ikke spesielt sunt, men heller ikke av de verste. Hun er ikke tykk eller noe, helt vanlig. Ser at kroppen har forandret seg det siste året, litt mer mage og lår enn tidligere. Men ikke noe som er bekymringsfullt. Jeg trener ca to ganger pr uke, og går noe tur i tillegg. Det samme gjør pappaen. Lillebror trener 4-5 ganger pr uke. Hva gjør vi for å få henne mer aktiv? Spør om hun vil være med meg/ oss, men nei. Venninner spør om hun vil være med på treningssenteret (hvor hun har støttemedlemsskap). Men hun er ikke interessert. Orker ikke. Er sliten.... Men hun får jo ikke energi av å bare ligge i senga! Flere av dere sier sikkert at det bare er å ta fra henne mobil/ Mac etc. Men det er ikke så lett og jeg vet at hun da bare kommer til å legge seg til å sove. Vanskelig å tvinge henne. Ikke får hun penger heller, for hun jobber litt innimellom og tjener egne. Så vi kan ikke 'true' med at hun ikke får penger til ditt og datt. Anonymkode: 4c13a...764
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Hun er ikke deprimert da? Anonymkode: cbbfd...be0 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #3 Skrevet 15. september 2016 Legge seg til å sove? Hun har ikke vitaminmangel eller no? Anonymkode: 693fe...62b 2
ElineRB Skrevet 15. september 2016 #5 Skrevet 15. september 2016 Jeg sov kjempe masse på vgs. 8 -10timer dagen. Det var det jeg trengte for å fungere på skolen. Nå får jeg vitamin tilskudd av legen, B12, og spiser etter foodmap dietten. Det fungerte for meg 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #6 Skrevet 15. september 2016 Husker jeg fikk jernmangel på den alderen. Sov HELE tiden og var så ukonsentrert og generelt helt utenfor. Ta henne med til legen og få tatt blodprøver. Anonymkode: 2be38...800
urenluren Skrevet 15. september 2016 #7 Skrevet 15. september 2016 Man må bruke energi for å få energi, så det er ikke rart hun er sliten når hun bare ligger i senga omtrent hele dagen. Da er det ekstra vanskelig å komme i gang med trening også. Det kan jo også hende at hun mangler et eller annet, som jern, D-vitamin eller B12? Mulig hun ikke har det så bra med seg selv heller. Kanskje hun trenger å prate med noen profesjonelle? Ellers er hun såpass stor at dere ikke akkurat kan tvinge henne på trening heller... 3
Gjest NotNaomi Skrevet 15. september 2016 #8 Skrevet 15. september 2016 Hva er du bekymret for ? Tror ikke at det er noen fare for helsa til en 17-åring fordi hun ikke er så aktiv.Hun har jo alltid vært litt bedagelig anlagt sier du,javel,så er hun den typen da. Det er ikke alle som er opptatt av trening og fysisk aktivitet,og de overlever fint de også. Hun spiser grei mat,hun har kjæreste,venninner,går på skole og har jobb. Altså,ingen er perfekte,og syns kanskje du forventer litt mye. La henne være den typen hun er så lenge det ikke er fare for helse og psyke,og det ser det da ikke ut til å være.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #9 Skrevet 15. september 2016 TS her. Takk for svar dere😊 Hun fikk påvist jernmangel for noen måneder siden og har gått på jerntabletter siden den gang. Skal snart ta nye prøver. Hun sier selv at hun ikke føler at de hjelper. Dette glemte jeg helt å nevne i hovedinnlegget.... Dere har nok rett; dette er sikkert ikke uvanlig for en tenåringsjente. Hun er arvelig belastet når det gjelder "bedageligheten", ha ha (fra sin mor🙈), men jeg kan ikke huske jeg aldri orket noe.... Tror ikke hun er deprimert. Vi prater en del sammen, hun og jeg, og hun forteller meg mye, så tror jeg hadde fanget det opp. Det går seg nok til. Jeg (og pappaen) er bare litt engstelige for at hun skal få dårlig helse. Og det er vel i ungdommen man ofte legger grunnlaget? Anonymkode: 4c13a...764 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #10 Skrevet 16. september 2016 Det er ikke så mange år siden jeg var på alder med datteren din, og vet med meg selv at jeg ikke hadde likt om foreldrene blandet seg i hvor mye jeg beveget meg eller hva jeg spiste. Spesielt ikke siden jeg var normalvektig som datteren din. 17 åringer vil bestemme selv, og pusher du for mye kan det virke mot sin hensikt. Fortsett å fortell at det er godt å bevege seg, man får energi av en frisk tur ute, fortsett å spørre om hun vil joine. Men ikke mas eller bland deg for mye, tenker jeg. Anonymkode: 1fc9f...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #11 Skrevet 16. september 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar dere😊 Hun fikk påvist jernmangel for noen måneder siden og har gått på jerntabletter siden den gang. Skal snart ta nye prøver. Hun sier selv at hun ikke føler at de hjelper. Dette glemte jeg helt å nevne i hovedinnlegget.... Dere har nok rett; dette er sikkert ikke uvanlig for en tenåringsjente. Hun er arvelig belastet når det gjelder "bedageligheten", ha ha (fra sin mor🙈), men jeg kan ikke huske jeg aldri orket noe.... Tror ikke hun er deprimert. Vi prater en del sammen, hun og jeg, og hun forteller meg mye, så tror jeg hadde fanget det opp. Det går seg nok til. Jeg (og pappaen) er bare litt engstelige for at hun skal få dårlig helse. Og det er vel i ungdommen man ofte legger grunnlaget? Anonymkode: 4c13a...764 Vet du hvilke jerntabletter hun tar (hvor mange mg)? Kaffe og grønn te kan hindre jernopptak om dette drikkes nært inn mot måltid. Men ja, har man jernmangel så er der bare ikke ork til aktivitet. Det er på en måte som å være syk, man orker ikke gå på fjellet når man har tung influensa, blir det samme om man har mye jernmangel Anonymkode: 693fe...62b 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #12 Skrevet 16. september 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar dere😊 Hun fikk påvist jernmangel for noen måneder siden og har gått på jerntabletter siden den gang. Skal snart ta nye prøver. Hun sier selv at hun ikke føler at de hjelper. Dette glemte jeg helt å nevne i hovedinnlegget.... Dere har nok rett; dette er sikkert ikke uvanlig for en tenåringsjente. Hun er arvelig belastet når det gjelder "bedageligheten", ha ha (fra sin mor🙈), men jeg kan ikke huske jeg aldri orket noe.... Tror ikke hun er deprimert. Vi prater en del sammen, hun og jeg, og hun forteller meg mye, så tror jeg hadde fanget det opp. Det går seg nok til. Jeg (og pappaen) er bare litt engstelige for at hun skal få dårlig helse. Og det er vel i ungdommen man ofte legger grunnlaget? Anonymkode: 4c13a...764 Jernlageret tar det jo ofte mange måneder å fylle opp igjen. Spiser hun c-vitamin i tillegg? Det er viktig for jernopptaket. Ellers synes jeg ikke det er så rart å ha en inaktiv periode når hun går vgs. Hun jobber jo, og har kjæreste. Når hun jobber vil hun jo bevege seg. Å slappe av 4-5 dager i uken når man er i den alderen og i tillegg har jernmangel synes jeg ikke er noe å bekymre seg for. Anonymkode: e7da5...a12 3
Fashionistaen Skrevet 16. september 2016 #13 Skrevet 16. september 2016 Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Var lik som din datter da jeg var på den alderen og har inntrykk av at det er vanlig for jenter i tenårene. Hadde aldri ork/ lyst til noe som helst, ble kjørt på skolen og trente så godt som aldri. Foreldrene mine maste på meg om at jeg skulle begynne å trene/bevege meg til ingen nytte. Hadde skole med lite lekser og ikke jobb, så det var ikke tiden det sto på heller. Helomvendingen for meg kom først for et år siden - da jeg var 20 år. Etter en lang periode uten idrett (spilte håndball fra jeg var 7-15, men ingen mosjon etter det), noen kilo ekstra etter jeg flyttet og det ble mye usunn mat, så fant jeg ut at jeg måtte trene. Nå trener jeg stort sett 4 ganger i uken og har ikke vært i bedre form siden jeg var 15. Poeng: tror ikke det hjelper så mye med masing. Spør om hun vil være med å gå en tur eller liknende, men la være å pushe da dette kan oppfattes som "mas". For meg var det som gjorde at jeg begynte å trene mer at jeg innså det selv pga. vekt, ikke foreldrene mine. Det samme kan gjelde din datter, at hun må forstå det selv, for når foreldre sider noe er det gjerne bare "mas" 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #14 Skrevet 16. september 2016 Kan hun ha ME? Anonymkode: 0938b...706
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #15 Skrevet 16. september 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ha ME? Anonymkode: 0938b...706 ME? Hun høres da kun ut som en helt vanlig tenåring som ikke driver med idrett. Anonymkode: 66c4c...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #16 Skrevet 16. september 2016 Hun er 17, det er alt for seint å begynne å oppdra henne nå. Grunnlaget for aktivitet og turglede må legges fra barna er små, og det er også helt vanlig at de blir slacke i tenåra. Foreldrene min trakk oss med på fjellet nesten hver helg i oppveksten, men i tenåra trente jeg ikke, gikk bare noen tilfeldige turer. Men jeg har alltid vært naturlig tynn og grei form, så jeg så ikke behov for å trene før jeg hadde passert tredve. Nå trener jeg masse, men det er jo noe jeg har funnet ut av selv. Anonymkode: 1382c...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #17 Skrevet 16. september 2016 Hva med å foreslå en aktivitet som er så spennende at det frister? Ikke alle som synes overfyllte treningssentere er fristende. Danse kurs? Pole fitnes er kjempe kult og god trening! Og det er ikke noe strippe kurs! haha, har prøvd det selv! Men det er kanskje noe som er litt vågalt og spennende? Svømming, klatrekurs, badmington, magedans, yoga, pilates, fekting... Hva med å være ærlig med henne og si at du syns hun er litt mye i ro og at du betaler for kostnaden av kurset/ avgifen mot at hun begynner på noe. Anonymkode: ff8e7...350 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå