AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #1 Skrevet 15. september 2016 Hvordan best oppbevare papirer, tegninger, skolesaker, brev osv over tid? Vet de ikke må lagres i boder i kjellere f.eks hvor det er rått. Men kan det oppbevares i plastbokser som dette? Da i vanlige boder med vanlig romtemperatur? Har tidligere fått mye delvis ødelagt pga hvordan jeg oppbevarte det. Anonymkode: 1cef4...f27
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Hvordan oppbevarte du sist? Så lenge det er tørt i rommet, bør det til og med kunne oppbevares i en plastpose. Anonymkode: 83204...515
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #3 Skrevet 16. september 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan oppbevarte du sist? Så lenge det er tørt i rommet, bør det til og med kunne oppbevares i en plastpose. Anonymkode: 83204...515 Det ble oppbevart i plastmapper og plastposer i pappesker nede i en kjeller. Tenkte kanskje at papirene "fikk puste" i slike bokser? Anonymkode: 1cef4...f27
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #4 Skrevet 16. september 2016 Du kan også legge i noen av de små posene som kommer med vesker og sko og slikt som skal suge opp fukt Eller litt kattesand eller ris eller andre ting som suger til seg fukt. Anonymkode: bece5...7cc
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #5 Skrevet 16. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan også legge i noen av de små posene som kommer med vesker og sko og slikt som skal suge opp fukt Eller litt kattesand eller ris eller andre ting som suger til seg fukt. Anonymkode: bece5...7cc Bra tips! Anonymkode: 1cef4...f27
Lykkehjerte Skrevet 16. september 2016 #6 Skrevet 16. september 2016 Papir liknende saker holder seg svært bra over lang tid i slike esker! Har selv benyttet meg av slike til oppbevaringer av bladserier, kort og brev, (Jeg har benyttet meg av slike esker i mange år, til oppbevaring av det meste, også bl.a. skjør nostalgisk julepynt ting og liknende, som tåler svært lite, holder seg flott år etter år!)
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #7 Skrevet 16. september 2016 3 timer siden, Lykkehjerte skrev: Papir liknende saker holder seg svært bra over lang tid i slike esker! Har selv benyttet meg av slike til oppbevaringer av bladserier, kort og brev, (Jeg har benyttet meg av slike esker i mange år, til oppbevaring av det meste, også bl.a. skjør nostalgisk julepynt ting og liknende, som tåler svært lite, holder seg flott år etter år!) Takk! Det jeg trengte å høre Tar da sjansen! Anonymkode: 1cef4...f27
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #8 Skrevet 16. september 2016 3 timer siden, Lykkehjerte skrev: Papir liknende saker holder seg svært bra over lang tid i slike esker! Har selv benyttet meg av slike til oppbevaringer av bladserier, kort og brev, (Jeg har benyttet meg av slike esker i mange år, til oppbevaring av det meste, også bl.a. skjør nostalgisk julepynt ting og liknende, som tåler svært lite, holder seg flott år etter år!) Helt til du får sølvkre, et lite insekt som kommer som par på tusenvis, som er til absolutt ingen skade bortsett fra at de kan spise papir Anonymkode: 2b340...201
Lykkehjerte Skrevet 17. september 2016 #9 Skrevet 17. september 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt til du får sølvkre, et lite insekt som kommer som par på tusenvis, som er til absolutt ingen skade bortsett fra at de kan spise papir Anonymkode: 2b340...201 Sølvkre kommer vel bare dersom det er fukt tilstede? Trodde det var da de dukket opp? Men jeg vet ikke, for har i grunn ingen erfaring med sølvkre, bare hørt om, og mener jeg har hørt at da må det være en del fukt for at de skal komme? Jeg ga mitt råd til ts, da jeg personlig har hatt svært god erfaring mht oppbevaring av papir i slike esker. Nå skulle vel eskene stå på vanlig bod med romtemperatur, og med slike esker med lokk, skulle det vel ikke være sjanse for å få sølvkre? Har som sagt bare god erfaring selv med papir i plastesker med lokk! Noe har til og med vært i uteboden på hytten i flere år, uten slike "inntrengere". Slett ikke vært romtemperert i boden heller. Så har personlig ikke hatt erfaring med sølvkre eller andre innsekter for den sak skyld, i mine esker. Men til deg TS: for å være på den aller sikreste siden, kan du jo legge papirene i poser, tape igjen, og legge i eskene. (Eller pakke cellofan rundt, akkurat som man pakker inn en pakke, bare at det blir synlig innhold.) Blir litt ekstra jobb, men da skulle det vel ikke være mulig at papir-etende monstre kommer og spiser de opp!
Gjest Ellii Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 Ta kopi av viktige kvitteringer på skikkelig papir. Blekket på tynt kvitteringspapir falmer ofte bort.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #11 Skrevet 17. september 2016 16 timer siden, Lykkehjerte skrev: Sølvkre kommer vel bare dersom det er fukt tilstede? Trodde det var da de dukket opp? Men jeg vet ikke, for har i grunn ingen erfaring med sølvkre, bare hørt om, og mener jeg har hørt at da må det være en del fukt for at de skal komme? Jeg ga mitt råd til ts, da jeg personlig har hatt svært god erfaring mht oppbevaring av papir i slike esker. Nå skulle vel eskene stå på vanlig bod med romtemperatur, og med slike esker med lokk, skulle det vel ikke være sjanse for å få sølvkre? Har som sagt bare god erfaring selv med papir i plastesker med lokk! Noe har til og med vært i uteboden på hytten i flere år, uten slike "inntrengere". Slett ikke vært romtemperert i boden heller. Så har personlig ikke hatt erfaring med sølvkre eller andre innsekter for den sak skyld, i mine esker. Men til deg TS: for å være på den aller sikreste siden, kan du jo legge papirene i poser, tape igjen, og legge i eskene. (Eller pakke cellofan rundt, akkurat som man pakker inn en pakke, bare at det blir synlig innhold.) Blir litt ekstra jobb, men da skulle det vel ikke være mulig at papir-etende monstre kommer og spiser de opp! Det er det jeg er litt redd for å ha de liggende i tette poser, mtp fukt. Hmm.... litt usikker. Tror jeg bare tar sjansen på disse boksene i første omgang og skulle jeg oppdage disse småkrypene så får jeg gå hardere til verks. Takk for tips! Anonymkode: 1cef4...f27 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #12 Skrevet 17. september 2016 11 timer siden, Ellii skrev: Ta kopi av viktige kvitteringer på skikkelig papir. Blekket på tynt kvitteringspapir falmer ofte bort. Ja det fungerer bra, men dette er ikke så viktig i den forstand, mest minner. Anonymkode: 1cef4...f27
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #13 Skrevet 17. september 2016 Gi de god lønn og gode arbeidsforhold, så blir au pairene boende en god stund Anonymkode: d6add...495
Lykkehjerte Skrevet 17. september 2016 #14 Skrevet 17. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg er litt redd for å ha de liggende i tette poser, mtp fukt. Hmm.... litt usikker. Tror jeg bare tar sjansen på disse boksene i første omgang og skulle jeg oppdage disse småkrypene så får jeg gå hardere til verks. Takk for tips! Anonymkode: 1cef4...f27 Ja, enig med deg! Har så god erfaring med slike bokser, til alt mulig! Så ryddig og kjekt når noe skal lagres! Tett samtidig som litt luftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå