Gå til innhold

Overspising, vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med overspising. Ikke som i en sjokoladebit for mye men som i en grandiosa, potetgullpakke og kjekspakka tildet blir tomt og jeg ligger kvalm og ruller på sofan. Jeg kan planlegge når jeg skal gjøre dette og syns nesten det er pinlig å kjøpe alt på butikken. Jeg har også  i perioder gjprt dette med alkohol, planlagt å bli full alene. 

Nå er det heldigvis , får en vel si , en god stund siden jeg gjorde noe dette. Har begynt å  tenke etter hva jeg putter i munnen, teller kalorier sånn grovt og begynt å trene. Har gått ned 5 kilo. Vil gjerne ned 10 til. 

Problemet er bare at i denne perioden kjenner jeg meg aldri mett. Det føles ikke som at jeg får spist ORDENTLIG. Jeg har forsøkt mat som skal holde deg mett lenge. Slik som havregrøt, men det som liksom skal være en porsjon, er da ikke noe. Jeg kunne spist 5 slike tallerkner. Eller nøtter som mellommåltid , en neve liksom... kunne spist hele posen. Og mere til. Har også forsøkt proteiner. Kjøtt, cottage cheese, men jeg blir ikke mett. Hvis jeg skal bli mett må jeg gange  porsjonene med 4 . 

Mens samboer klapper seg på magen og sier han har overspist, kan jeg spise samme mengde mat og egentlig tenke at jeg kunne spist mye mer. Bare for å få fram poenget. 

Jeg forsøker å gå i kaloriunderskudd , men det er slitsomt å gå å aldri kjenne seg mett. 

Noen som har noen råd til meg. Hva metter? Må jeg bare gå å være sulten? Kan det være noe galt med meg, kan man ødelegge magesekken eller noe av å gjøre slik som jeg tidvis gjør? 

Anonymkode: 323ee...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at du bare er vant til at sprengt/kvalm=mett, det kan være at det du spiser nå ikke er nok for deg (hvor mye veier du, hvor høy er du, hvor mange kalorier spiser du pr dag?), det kan være at det du spiser ikke er mettende/næringsrikt nok for deg (spiser du "fem om dagen", 1 gram fett og 1 gram fett pr kilo kroppsvekt ved ideell BMI?), det kan være at det du spiser ikke gir deg følelsesmessig/smaksmessig tilfredsstillelse (spiser du mat du liker? Spiser du variert? Har du kuttet ut mye av det du liker?).

Vær oppmerksom på at det er et vidt spenn mellom "sulten" og "mett". Det aller meste av tiden er det normalt å ikke kjenne noen av delene. Det at vi har kapasitet for å spise masse mat på en gang, betyr ikke at vi alltid må bruke den. 

Jeg har brukt [the hunger scale] (google it) som hjelpemiddel side om side med kaloritelling og regner mitt forhold til mat som normalt i dag. Nå skal det sies at jeg aldri hadde noen spiseforstyrrelse, men jeg var så opphengt i alt jeg syntes jeg burde og måtte og ikke burde og for all del ikke måtte, at jeg spiste og tenkte som en spiseforstyrret person. 

Du må uansett ta grep og gjøre innsatsen selv, men hvis du opplever at det hele butter for mye til at du kan fikse spisingen din på egen hånd, og/eller spiseproblemene henger sammen med tvangstanker, selvbilde, depresjon eller lignende - ikke nøl med å søke profesjonell hjelp. 

Skrevet

Jeg har hatt det på HELT samme måte som deg. Kjenner meg veldig igjen i det å være mer sulten enn samboeren. :fnise: Blir veldig pinlig å sitte der og undertrykke at jeg fortsatt er sulten. 

Det eneste som funket for meg har vært periodisk faste. Har gått ned 10 kg nå og stanset helt med overspising. Jeg spiser kun to måltider daglig og da mellom klokka 12 på formiddagen og klokka 18 på ettermiddagen. Da spiser jeg med god og mett i stedet for å prøve med flere mellommåltider (passer da også på kaloriene, og spiser nogenlunde sunt). 

Hvis jeg plutselig blir uforutsett sulten så spiser jeg en Quest Bar - det blir jeg utrolig nok mett av. 

Mitt tips til deg er å prøve deg frem til hvilke vaner som funker for deg og holde deg til dem. For noen funker mange små måltider/lavkarbo eller det å kutte ut enkelte matgrupper, men til syvende og sist så tror jeg at man må lytte til kroppen og ikke kjøre et regime som gjør at man går og er sulten hele tiden. Da er man dømt til å sprekke. 

Anonymkode: f70bb...f3a

• Liker 1
Skrevet

Hei ts! Jeg sliter med det samme som deg vedr. Mat og alkohol. Jeg har tidligere hatt anoreksi og sliter nå med overspising/builimi. Hos meg er dette et psykisk problem, så jeg anbefaler deg faktisk å oppsøke legen din og fortelle om problemet!

Anonymkode: 837ff...bbb

Skrevet

Sover du nok? Spiser du regelmessige måltider? Trener du?

Underskudd på søvn, uregelmessig inntak av mat, lite trening er faktorer som påvirker fråtsing for min del. I tillegg må måltidene være satt sammen av nok fett, fiber og proteiner: Er det nærmest bare (raske) karbohydrater kan jeg spise meg fordervet.

Når det gjelder havregrøt, for eksempel, så fyller jeg på med frukt/bær og nøtter, og hvis jeg er veldig sulten lager jeg meg en smoothie med bær og avokado på forhånd, for ikke å sluke hele posen med havregryn.

Må kanskje legge til at jeg jobber med å bli frisk fra bulimi.

Anonymkode: 99a01...3bd

Skrevet

Prøvd ovnsbakte grønnsaker? F.eks en blanding av gulrot, kålrot, persillerot, sjalottløk og paprika for å ta et eksempel? Slikt kan du stappe i deg store mengder av ute at det blir noe særlig kalorier av det. Kombineres f.eks med en stor kyllingfilet eller en biff (ikke entrecote om du vil ha noe med lite kalorier).

Skrevet

Tusen takk for svar og råd alle sammen. Har vurdert å kontakte fastlege, men trekker meg alltid. Og nå er jeg jo inne i en god periode og jeg har fremdeles ikke sprukket. 

Ovnsbakte grønnsaker skal jeg jammen bli flinkere til!

Sjekket ut litt om både perodisk faste og hunger scale, må sette meg litt mer inn i dette. Usikker på om faste er noe for meg da. 

Jeg ligger på rundt 1600 nå. Så tror det burde være ok for dame 164 og 67 kilo? 

Anonymkode: 323ee...468

Skrevet

Jeg pleier å spise et skikkelig stort måltid i løpet av dagen, og synes det hjelper. Det kan f.eks være en normal/liten porsjon middag, men med 300 gram brokkoli/grønnsaker ved siden av. Da er det både vanlig middag og noe med lite kalorier og stort volum. Det er mest psykisk hos meg, og det at tallerkenen blir fylt opp hjelper meg å tenke at jeg har spist nok. Spiser mye grønnsaker ved siden av måltidene ellers også. 

Planen er å endre det etterhvert, men akkurat i en overgangsperiode synes jeg det funker bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...