Gå til innhold

Jeg trenger innspill: Verdiøkning på hans gård.. Hva blir riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg kan høre med advokat, men akkurat nå er det ikke midler til dette, så derfor spør jeg om deres mening om dette:

Jeg har bodd på hans gård i noen år. Jeg deler utgiftene med han, men lånet betaler han alene.

Jeg jobber tilnærmet like mye på gården som han, og jeg føler vi har likeverd innenfor dette. Gården betaler også endel goder for oss, som strøm, fyring, forsikringer etc.

Vi har snakket om samboerkontrakt (på tide) , og i den forbindelse lurer jeg på hva som blir korrekt i forhold til min innsats på gården og verdien av dette. I form av verdiøkning på gården, og en eventuell prosentsats av dette.

Han eier som sagt alt av maskiner, utstyr og selve gården, så det blir ikke riktig at jeg skal få 50% syntes jeg (som han foreslo) , men er det kanskje med riktig med 30/70 ?

Jeg har også min egen leilighet, som jeg leier ut, men denne har det ikke vært vesentlige utgifter på siste årene.( Bør han få verdiøkningen her også?)

Til slutt lurer jeg på: Vi jobber jo begge på gården, og har inntekter i forbindelse med dette. Men vi er litt usikre på hva som blir riktig her også i forbindelse med "lønn" . Siden han eier alt utstyret som brukes, og jeg bare jobber der..

Tar gjerne i mot innspill fra dere!

Anonymkode: 31799...406

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er advokatmat!
Har dere ikke råd til 1500 kr når dere eier både gård og leilighet, bør dere virkelig se over økonomien deres!

Anonymkode: 023bf...433

• Liker 6
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er advokatmat!
Har dere ikke råd til 1500 kr når dere eier både gård og leilighet, bør dere virkelig se over økonomien deres!

Anonymkode: 023bf...433

Jeg spør om innspill på det grunnlaget som beskrevet over. Det jeg blant annet skriver at advokat har vært i tankene. 1500,- kan du gange med 10 om du skal ha dette, inkl rådgivning og papirarbeid. 

Om du ikke har svar på det jeg spør om.. Hvorfor svare?

• Liker 2
Skrevet

Gift dere og del alt 50%. Problem solved. Livet er for kort til å telle på skillingsmynten når man har viet livet til hverandre

Anonymkode: 70686...144

• Liker 2
Skrevet

Får hAn 30/70 av din leilighet også, eller er det kun du som skal ha? 

Anonymkode: 5340c...a1c

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at du også betaler for vedlikehold/reperasjoner som bytte av tak etc. på gården siden det er snakk om at du skal ha noe av verdiøkningen? Isåfall ville jeg delt etter hvor mye dere spytter inn (50/50, 30/70 osv). 

Hva angår inntekt og lønn av arbeidet så ville jeg delt dette etter innsats, ettersom du er med på å betale utgifter i forbindelse med gården og utstyret som brukes(?). 

Men beste er å bare gifte seg (uten særeiekontrakt) som noen har foreslått;)

Anonymkode: 008a2...223

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at du også betaler for vedlikehold/reperasjoner som bytte av tak etc. på gården siden det er snakk om at du skal ha noe av verdiøkningen? Isåfall ville jeg delt etter hvor mye dere spytter inn (50/50, 30/70 osv). 

Hva angår inntekt og lønn av arbeidet så ville jeg delt dette etter innsats, ettersom du er med på å betale utgifter i forbindelse med gården og utstyret som brukes(?). 

Men beste er å bare gifte seg (uten særeiekontrakt) som noen har foreslått;)

Anonymkode: 008a2...223

Ja, det er jo dette vi lurer litt på . Jeg jobber på gården, og det som blir av inntekter på gården brukes da til å pusse opp stedet. SÅ da er jeg vel med å betaler på dette i grunn...

Men når han som sagt står for maskinene, så er det ikke rettferdig med 50/50 tenker jeg..

Til AB over deg så skal han selvsagt ha en prosentandel av min verdiøkning også, men det må jo også forutsette at vi deler på oppussingen der også.. ?

Snakket for øvrig med advokat i går, som anbefalte oss å snakke sammen og bli enige om grunntankene for samboerkontrakten før vi bestilte time..

Så da er jeg veldig glad for innspill fra dere :)

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...