Gå til innhold

Svinekam dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere kokker :D
Har en svinekam i kjøleskapet, MEN den går ut i morgen!
Jeg har ikke tid til å lage noe med den hverken i dag eller i morgen.... så jeg lurer på - går det greit om jeg fryser den ned om den er i dag? Så kan jeg f.eks. ta den frem igjen f.eks. neste helg? (skal vekk i helga, og neste uke er travel..) -

og om jeg fryser den ned nå, 2 dg før holdbarhetsdato, hvor lenge holder den seg da i fryseren?
(dypfryser).

Og en ting til...

når jeg skal tilberede den.

Bør jeg A: Ta den ut om morgenen og legge den til tining i kaldt vann noen timer

B: Ha den i kjøleskapet over natten

C: Tine i mikro

Som dere skjønner er jeg en skikkelig amatørkokk, så håper på hjelp fra dere flinke hobbykoker på kg :)

ha en super dag <3

Anonymkode: 46267...b35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fryse den, ja :) Du kan også steke den idag, og fryse den ned etterpå.. Men du har ikke tid, så da har du ikke tid (det tar vel ca 2-2,5 t i ovn hvis du ovnssteker den, så den lager jo seg selv hvis du har noen timer på kveldinga)

Jeg timer bare slikt på benken i romtemp. Aldri blitt sjuk av det :P !!!

Skrevet

Ja, du kan putte den i fryseren. Den kan ligge der i inntil tre måneder. Den vil ha holdbarhet på en dag når du tar den ut. Tin den i kjøleskapet.

Anonymkode: 964a1...1e5

Skrevet
4 minutter siden, Aamu skrev:

Jeg timer bare slikt på benken i romtemp. Aldri blitt sjuk av det :P !!!

Greit nok at du aldri har blitt det, men man skal ikke tine kjøtt i romtemperatur.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at du aldri har blitt det, men man skal ikke tine kjøtt i romtemperatur.

Jo, det rekker ikke å danne seg giftstoffer, og alle bakterier dør ved 70+, og den skal jo holde mer enn som så i kjernen under steking/trekking.

Skrevet (endret)
Den 15.9.2016 at 11.16, AnonymBruker skrev:

Hei dere kokker :D
Har en svinekam i kjøleskapet, MEN den går ut i morgen!
Jeg har ikke tid til å lage noe med den hverken i dag eller i morgen.... så jeg lurer på - går det greit om jeg fryser den ned om den er i dag? Så kan jeg f.eks. ta den frem igjen f.eks. neste helg? (skal vekk i helga, og neste uke er travel..) -

og om jeg fryser den ned nå, 2 dg før holdbarhetsdato, hvor lenge holder den seg da i fryseren?
(dypfryser).

Og en ting til...

når jeg skal tilberede den.

Bør jeg A: Ta den ut om morgenen og legge den til tining i kaldt vann noen timer

B: Ha den i kjøleskapet over natten

C: Tine i mikro

Som dere skjønner er jeg en skikkelig amatørkokk, så håper på hjelp fra dere flinke hobbykoker på kg :)

ha en super dag <3

Anonymkode: 46267...b35

Den kan holde seg i 6 måneder i frysen.  Og når du skal tine den så bør du ha den i kjøleskapet i to dager. Dersom svinekammen er hel så bør du det, men dersom den er delt opp i skiver så kan du ta den opp dagen i forveien. Hvis ikke to dager før du skal bruke den. 

Lykke til :)

Endret av Avril-Sunstar
Skrevet
Den 15.9.2016 at 11.26, Aamu skrev:

Jo, det rekker ikke å danne seg giftstoffer, og alle bakterier dør ved 70+, og den skal jo holde mer enn som så i kjernen under steking/trekking.

Man skal helst  tine kjøtt i kjøleskap, eller i kaldere temperatur enn hva romtemperatur er. Helst. Bakterier dør når man steker den men kjøttet kan bli dårlig om det oppbevares på feil måte frem til man steker det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...