Gå til innhold

Sang og sangstemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen er født med en nydelig sangstemme, andre ikke. Men, er det slik at hvis man har "vanlig" sangstemme, (altså slik at man kan synge uten å skremme folk), så kan man trene opp stemmen til å synge fint??

Menst, noen bare må innfinne seg med at de aldri vil kunne klare å synge en ren tone?

Satt og diskuterte det med en venninne en dag,..men ble ikke akkurat klokere. :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan trene seg opp til å få bedre stemme. :)

Sang er like mye teknikk som medfødt evne.

Skrevet
Man kan trene seg opp til å få bedre stemme. :)

Sang er like mye teknikk som medfødt evne.

Kan alle det?

(Hvis f.eks Olga Marie Michaelsen hadde vært 30år, hadde hun kunnet fått en brukbar stemme?)

Skrevet

Kan alle det?

(Hvis f.eks Olga Marie Michaelsen hadde vært 30år, hadde hun kunnet fått en brukbar stemme?)

Hei, brems nå litt, Olga Marie Michalesen har en knallbra stemme, og selvsagt kan man trene opp stemmen sin, uansett utgangspunkt, men alle kan ikke synge opera... (men tror alle kan delta i kor om de vil om de trener opp potensialet i stemmen...)

Skrevet

Tja.. Noen er vel kanskje født med "deformert" stemmebånd.. Og om man kan trene det opp, vet jeg ikke.

Jeg vet bare selv at jeg ikke er født med noen super sangstemme, men mens jeg sang i kor, klarte jeg å bygge opp sangstemmen min rimelig bra.

Skrevet

Ok, takk for svar dere to :)

*do re mi fa so la si do* :plystre:

Skrevet

Klart man kan trene opp stemmen, men det er vanskelig for noen som ikke er musikalsk og bli det, å kunne synge rent, er ikke det det da? Kanskje det er håp for noen, men de umusikalske menneskene jeg kjenner ser jeg ingen håp for. Noen har ikke grep om hva som er falskt eller ikke, mens andre kan lage musikk ved å f.eks spille på keyboard uten å kunne noter. Noen er musikalsk, noen er ikke. Samme som om noen er flink med tall og andre er ikke ;)

Skrevet

Noen _ER_ tonedøve... Og det ødelegger mye hvis man f.eks. synger.. :ler:

Gjest Ninakanin
Skrevet
Tja.. Noen er vel kanskje født med "deformert" stemmebånd.. .

"Hei, jeg heter Nina, og jeg har deformert semmebånd - og det er mange av oss"

:hoho:

jeg synger som ei kråke, så for å sikre at samfunnet ikke lider skal jeg ikke prøve å øve den opp engang!!

Skrevet
"Hei, jeg heter Nina, og jeg har deformert semmebånd - og det er mange av oss"

Heiii Nina...

Skrevet

Jeg synger rent i allefall, men har ingen fantastisk sangstemme av den grunn. Men i hvertfall høres jeg ikke ut som ei kråke og kan synge blandt folk uten å skjemmes. :ler:

Skrevet

Teller svartmetallvokal? :sjarmor:

Er faktisk ikke så lett som man skulle tro! Kreves endel faktisk.. ;)

Men sangstemme kan øves opp ja. Holder på å øve meg opp selv.. ;)

Skrevet

Jeg og søsteren min har ganske lik stemme, så når jeg er på besøk hos henne, og hun roper til meg at jeg skal ta telefonen når den ringer f.eks. når hun er på badet, så begynner folk å snakke til meg som om det er henne...

(jeg har slutta å ta telefonen når jeg er på besøk hos henne, å f.eks. få hennes svigermor på tråden og ikke slippe til, før det har gått ti minutter, er ikke særlig gøy...)

Skrevet

Har ganske bra sangstemme tror jeg. Gikk jo i barnekor i 6 år, men ganske mange år siden nå. Deltar i skolekoret(med en ekte sanglærer) hvor jeg er sopran(lys stemme). Men jeg kan ikke noter(litt), det blir til at jeg "bare" hører hva som er riktig eller ikke. Men jeg kan veksle mellom lyst til ganske kraftig sangstemme, noe flere har kommentert. Enda godt jeg har noe.. :roll:

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest la la la
Skrevet

Jeg har også hørt at det går an å øve opp stemmen til at den blir bedre, men jeg tror ikke at jeg kommer til å bli noen strålende sangfugl allikevel.

Min mor hadde en fin sangstemme, men den har ikke gått i arv..... hoftene og de tunge øynene har jeg arvet men ikke sangstemmen........ urettferdig. Men det ser ut til at datteren min kan ha arvet sang-genene til sin mormor.

Har alltid ønsket å kunne synge skikkelig godt, tror det må nesten være bedre enn sex............. eller minst like godt.

Skrevet

Å synge er så herlig! Mange har nok blokkeringer når det gjelder synging, disse kommer gjerne når man er barn. Tror en uheldig kommentar fra en voksen eller kanskje et annet barn kan skape slike blokkeringer. Så og si alle kan trene opp stemmen sin til å synge bedre, har hørt om folk som har tatt privattimer i sang, bare for sin egen del. :)

Skrevet

Jeg kan ikke synge for alt i verden. Det er nok delvis fordi jeg mangler øvelse, og delvis fordi jeg er så flau over stemmen min (eller mangelen på sådan! :ler: ). Kunne nok helt sikkert blitt litt bedre hvis jeg hadde fått profesjonell hjelp, både til å forbedre teknikken og bli kvitt hemningene, men jeg hadde nok likevel aldri blitt noe mer enn bare "brukbar". Skulle gjerne vært flink til å synge, men jeg trøster meg med at jeg er flink til mange andre ting, tegne for eksempel. :-)

Skrevet

La meg bare rette litt på dere;

ALLE(!) kan synge.. Men ikke alle synger like bra ;)

Skrevet

Jeg har en aldeles nydelig kråke-stemme.... :ler: Jeg har ganske mørk stemme, noe som gir morsomme utslag når vi har allsang på skola. Jeg kan ikke synge like lyst som jentene, og kan ikke gå like langt ned som guttene. Da blir det litt sånn: "Mmmhmm hmm Tra la lala mm hmm hmm.." :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...