Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla på 5 måneder klarer ikke å falle til ro eller å sovne selv. På grunn av kolikk har vi bært og bysset henne i søvn helt siden hun var et par uker gammel. Dette, i tillegg til trilling i vogn og bilkjøring var/er det eneste som fungerer. På dagtid triller vi tur eller hun sovner i bilen hvis vi skal avgårde (hun våkner nesten alltid når jeg parkerer vogna eller bilen). Noen få ganger bæres hun i søvn og sover en liten dubb på armen. Om kvelden bæres hun i søvn og legges i egen seng. I løpet av natten sovner hun som regel ved brystet og legges tilbake i sengen sin. Dersom hun våkner før hun er ferdig med å sove klarer hun heller ikke å sovne igjen uten hjelp.

Hvordan kan jeg lære henne å falle til ro og sovne selv?

Skrevet

Mitt tips til deg er å bare la henne være, la henne skrike seg ferdig, da blir hun så trøtt at hun til slutt slokner. Det har fungert på alle barna våre, og om det blir for mye gnåling så er det jo bare å overdøve det med stereoanlegget eller TVen ;) 

Anonymkode: 19b28...f69

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt tips til deg er å bare la henne være, la henne skrike seg ferdig, da blir hun så trøtt at hun til slutt slokner. Det har fungert på alle barna våre, og om det blir for mye gnåling så er det jo bare å overdøve det med stereoanlegget eller TVen ;) 

Jeg vet ikke om dette er et seriøst svar, men det er helt uaktuelt å gjøre det slik du beskriver

• Liker 9
Skrevet

Vi sliter med akkurat det samme! Gutten min er 4 mnd og klarer ikke sovne av seg selv - han også sover godt i vogn og bil så lenge den er i fart, men våkner så fort vi stopper. Håper noen har noen gode tips her - og det er selvfølgelig IKKE aktuelt å la han skrike!!

Skrevet
1 time siden, Cookiemonster! skrev:

Jeg vet ikke om dette er et seriøst svar, men det er helt uaktuelt å gjøre det slik du beskriver

Hvorfor lager du denne tråden da, hvis du ikke ønsker hjelp fra mer erfarne mødre? 

Litt ydmykhet hadde kanskje ikke skadet, nå har jeg vært mor lengre enn deg og har naturligvis mer erfaring enn deg i hvordan man bør oppdra barn. 

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer om du legger henne våken ned i senga ?

Vi har brukt alt fra 10 minurter til en time for å få gutten vår til å sovne. Han har liggi i seng inntil vår og vi stryker, synger, hysjer og nynner. Har han grått mye så tar vi han opp og roer han inntil oss, tilbyd vann på flaske, smokk evt ammet og lagt han  ned igjen når han er roligere. Da vente han seg til legging over tid. Nå bruker vi ca 20 minutter og han er 11 måneder, er alltid hos han helt til han sovner. 

Anonymkode: 1ed40...d42

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager du denne tråden da, hvis du ikke ønsker hjelp fra mer erfarne mødre? 

Litt ydmykhet hadde kanskje ikke skadet, nå har jeg vært mor lengre enn deg og har naturligvis mer erfaring enn deg i hvordan man bør oppdra barn. 

Jeg ønsker innspill fra andre mødre/fedre/fagfolk med sunne og gode råd for hvordan et lite barn på en god måte skal lære seg å sovne selv. Jeg tror at du uttaler deg slik du gjør for å provosere, så jeg velger å stoppe svaret mitt til deg her...

• Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om du legger henne våken ned i senga ?

Vi har brukt alt fra 10 minurter til en time for å få gutten vår til å sovne. Han har liggi i seng inntil vår og vi stryker, synger, hysjer og nynner. Har han grått mye så tar vi han opp og roer han inntil oss, tilbyd vann på flaske, smokk evt ammet og lagt han  ned igjen når han er roligere. Da vente han seg til legging over tid. Nå bruker vi ca 20 minutter og han er 11 måneder, er alltid hos han helt til han sovner. 

Anonymkode: 1ed40...d42

Hvis jeg legger henne våken i senga om kvelden så starter hun ofte med å leke/ta smokken ut og inn, bable og fikle med tærne sine. Så blir hun utålmodig og begynner å sutre, gni seg i øynene og etter hvert kave. Dersom hun ligger lenger enn dette så blir kavingen voldsommere, hun drar seg i ørene og klorer seg i ansiktet. Så går sutringen over til gråt og til slutt skriking hvorpå jeg tar henne opp. På dette tidspunktet er hun tydelig trøtt, men har da kavet seg sånn opp at vi må starte på nytt med amming og roe det hele ned igjen.. 

Jeg har ikke vært konsekvent med å gjøre det på denne måten, det kan jo hende problemet ligger der... Men hun sovner i armene mine etter 2-5 minutter og kan legges rett i egen seng dersom jeg ikke forsøker at hun skal sovne selv.

Skrevet

Min erfaring er at dette går seg til av seg selv, selv om det fort tar litt tid. Har ikke ønsket å presse på dette med å sovne selv så lenge barna ikke har vist tegn til å ønske det. Har derfor valgt å gi trygghet og kos under innsovning så lenge det trengs, tiden det tar går gradvis nedover. Var ikke så mye råd til deg i dette da. Men kan anbefale å sjekke ut boka og Facebooksida "Sove uten gråt". 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Cookiemonster! skrev:

Jeg ønsker innspill fra andre mødre/fedre/fagfolk med sunne og gode råd for hvordan et lite barn på en god måte skal lære seg å sovne selv. Jeg tror at du uttaler deg slik du gjør for å provosere, så jeg velger å stoppe svaret mitt til deg her...

Sunne og gode råd, så du kaller meg en dårlig mor og dårlig forbilde. Du er ikke lite frekk og høy på deg selv når du kaller meg et dårlig menneske når alt jeg gjør er å prøve og dele noen gode råd. 

Strengt tatt er det du som er usunn og har et dårlig syn på barneoppdragelse ettersom at du har så lite kontroll at du må hyle ut i en anonym tråd for å få hjelp til å komme gjennom hverdagen med barn. Og at på til går du til angrep på de som prøver å hjelpe deg. Vil si det er du som provoserer, men kanskje ikke så lett å se seg selv? 

Ydmykhet trenger du iværtfall mer av, og kanskje være litt mer vennlig med de som faktisk prøver å hjelpe deg!

• Liker 2
Skrevet

http://www.vg.no/annonsorinnhold/familieliv/rema1000/394-studie-greit-a-la-babyen-grate-seg-i-sovn

Jeg respekterer at du ikke ønsker å gjøre det ved skriking, men det var til slutt den eneste måten det fungerte for oss - og vår baby fikk en helt ny tilværelse etter endelig å greie å sove lengre strekk. (Jeg er forresten ikke samme AB som over).

Artikkelen over nevner også en annen metode som kan fungere. Ellers vet jeg at andre har lykkes med opp/ned metoden, men den var nytteløs for vår del (siden vi hadde gått for langt i å etablere dårlige vaner). 

Anonymkode: 6da80...7f5

Skrevet

Har en på 6 mnd og her har det gått litt av seg selv, også har vi brukt opp/ned-metoden. Det har tatt litt tid, hvertfall i starten, men har funket. Når det er sagt så må jeg si at det alltids er dager hvor INGENTING funker.

Med opp/ned-metoden så legger du baby ned i senga. Når hen starter å gråte(ikke bare sånn småsurving) så tar du babyen opp og trøster. Når hen blir rolig igjen så legger du den ned :) og sånn fortsetter man. Vi begynte for en mnd siden og nå sovner han helt av seg selv(med unntak selvfølgelig, han er en baby). Legger han ned, også ligger han som regel å "prater" og fikler med henda sine i 5-10 minutter før han sovner. Også må han ha minst mulig distraksjon,ingen prating, ingen leker og bamser i senga, så senga her ser skikkelig stusselig ut :P vi kan bråke så mye vi vil når han har sovna, men akkurat når han driver å sovner så våkner han av absolutt alt. Også blir han irritert om jeg stryker på han og koser :P

Anonymkode: d3349...216

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte timesvis på å legge vår gutt (8-mnd), han ble bare mer og mer oppspilt når vi var sammen med han. Så begynte vi å legge han i sengen, si god natt og gå. Han hylskriker når vi legger han, etter et halvt minutt er stortsett griningen gått over til sutring og somregel sovner han innen 5 minutter. Det gjør vondt langt inn i sjelen når han gråter, men det fungerer for han. Vi har babycall med kamera, så vi ser han og vi roper opp med jevne mellomrom at vi er her, slik at han ikke skal føle seg alene. 

Anonymkode: 01167...6a0

Skrevet

Jeg tror kanskje også dette vil bare gå over av seg selv? Jeg har ihvertfall aldri brydd meg om at sønnen min måtte sovne selv, jeg ammet ham i søvn nesten til jeg sluttet å amme, jeg bæret og trillet ham. Han begynte etterhvert å sovne selv i senga si uansett. Jeg "oppdaget" det helt tilfeldig, da jeg la ham i senga for å gå på do - han var svært misfornøyd men jeg måtte, og når jeg kom tilbake 2 minutt etter, sov han! Det prøvde jeg flere ganger etter - å bare legge ham i senga, si at mamma må på do, og forsvinne for 2 min - og det funket bare sånn plutselig. :fnise: Og da fant jeg plutselig ut at jeg ikke lengre måtte ut og trille for å få ham til å sove på dagtid. Usikker hvor gammel han var men er vel rundt 6 mnd, jeg var ihvertfall overbevist at han skjønte "mamma må på do" fordi det aksepterte han greit. 

Dette var på dagtid, han var enklere å legge på dagtid, og på kveldstid fortsatt jeg med amming. Etterhvert når han begynte å spise middag og grøt til kveldsmat, var han ikke sulten når han la seg og ville ikke ha pupp, så han sovnet uten.. 

I min barselgruppe med 8 mødre med babyer, hadde vi litt forskjellige erfaringer med legging, noen ammet lengre, noen kortere, noen ammet i søvn, andre ikke. Men alle babyer kunne sovne selv i senga si ved 9 måneders alder - bortsett fra to som fortsatt da foretrakk å bæres i søvn. Han ene av de to hadde refluks, han andre hadde trange øreganger og ofte ørebetennelse, begge tilstander var bekreftet av leger - så det var fysisk grunn til at disse to foretrakk å sove oppreist og kunne ikke ro seg liggende flatt i en seng. Dette overbeviste meg at alle babyer sover i senga når de er klare for det - og de som ikke gjør det, er ikke "bortskjemte" men har grunner til det. Veldig liten testgruppe, jeg skjønner det, men allikevel. Jeg har sterk mistanke at sovetrening er svært oppskrytt og unyttig. 

Jeg ville, som absolutt de alle fleste i 2016 i min erfaring, aldri lot min unge ligge å skrike i timevis, for å skrike seg i søvn. Her kan du tidligere AB bare akseptere, at de aller fleste finner ikke dette akseptabelt nå, uansett hva du skal mene. Det er helt ut, for å si det på denne måten.

Anonymkode: 611ae...2b0

Skrevet

Å skru opp TVen for å overdøyve barnegråt ser jeg på som høyst bekymringsverdig. Gråt er barnets kommunikasjon. En ting er at man kan tåle det noen minutter, men å la barnet gråte seg slitent og i søvn. Nei, skjønner godt at vi avviser det rådet, det virket følelsesløst og grusomt. 

Men det finnes middelveier. Jeg hadde en som din. Som kavet og klorte og var vant til å bli båret og bysset etter mange mange måneder med kolikk. Vogna dugde så lenge den var i bevegelse osv. Søvn slet vi veldig med. For oss ble løsningen noe som landsforeningen for krybbedød fraråder + en annen ting.

Vi kjøpte en Stokke sovepose som hindret at dyna ble sparket av, sokker ble dradd av osv. + at vi innførte et kosedyr til søvnassosiasjon. Det tok oss en måned før det begynte å ta effekt. Et kosedyr barnet likte ble følgesvenn i vogna på tur, i armene våre når vi bysset i sovn, i bilstolen når vi ante at han kom til å sovne. Og etterhvert så la vi ham ned våken, i sovepose, og la ham litt på siden med armene rundt kosedyret. Kosedyret ble da fikla med i stedet for tær og kloring, og han falt faktisk til ro. Vi strøk og holdt på ham i starten. Etter en overgangsperiode så kan vi nå legge ham våken ned i egen seng (med kosedyret) og si natta/synge eller lese.. og gå ut. Vi må ofte inn igjen, et hyl eller gråt eller sutring. Men det har stort sett gått seg til nå. 

Med enkelte hederlige unntak der leggingen tar to timer med gråt og kamp og slit. (Han er snart 2,5 år). 

Vår løsning er ikke noe fasit. Eller noe jeg mener du bør prøve, for det tar tid. Vi bare prøvde kosedyret sammen med alle andre triks for å ikke ha noe uprøvd. Han sover med denne fortsatt og letes etter ved leggetid. Den er viktig. Men soveposen hjalp også stort i alderen 5-11 måneder, hvor han kavet endel under unnsovning. Det setter hvertfall beina ut av spill + ingen dyne på ville veier. Bare et tips på veien som dere kan velge å prøve.

Vi har også brukt opp-ned metoden mye i perioden hvor vi begynte å gå ut før han sovnet. Inn, ta opp, stagge gråt/sutring, legge ned.. og gå ut igjen. Gjenta til du blir gal, eller til ungen sovner. Hva enn som skjer først. (Ofte blir man gal først).

• Liker 1
Skrevet

(Det er altså kosedyr som frarådes av LUB.no, alle løse/myke ting ved sovesituasjonen frarådes. Vi gikki mot dette ved å innføre et fast kosedyr ved soving. Men var til gjengjeld påpasselige med å ta det bort til fotenden når vi selve la oss til å sove, samt med kantbeskyttere/puter osv. Så.. ta det med i vurderingen.)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvantitet og kvalitet er to ganske forskjellige ting, for å si det sånn... 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunne og gode råd, så du kaller meg en dårlig mor og dårlig forbilde. Du er ikke lite frekk og høy på deg selv når du kaller meg et dårlig menneske når alt jeg gjør er å prøve og dele noen gode råd. 

Strengt tatt er det du som er usunn og har et dårlig syn på barneoppdragelse ettersom at du har så lite kontroll at du må hyle ut i en anonym tråd for å få hjelp til å komme gjennom hverdagen med barn. Og at på til går du til angrep på de som prøver å hjelpe deg. Vil si det er du som provoserer, men kanskje ikke så lett å se seg selv? 

Ydmykhet trenger du iværtfall mer av, og kanskje være litt mer vennlig med de som faktisk prøver å hjelpe deg!

Men du kommer jo faktisk ikke med et godt råd. Det er stor enighet både i fagmiljøer og blandet foreldre flest at man ikke skal la de små gråte seg i søvn. Google it. Så her er det nok du som må ta deg en teskje med ydmykhet og muligens oppdatere deg litt. 

Anonymkode: 8548d...eb3

• Liker 1
Skrevet

Vår våknet innen 5 minutter etter at vogna stoppet.

Løsningen på det ble at de dagene jeg ikke ville trille en hel sovetid, trillet jeg fram og tilbake utenfor huset. Med en gang babyen sovnet, stoppet jeg vogna. Da fortsatte søvnen, i motsetning til når hen hadde sovet en stund under trilling og så plutselig stod stille. Vipps, plutselig tid til en kopp kaffe i frihet eller å kunne gjøre litt husarbeid med begge hender.

Kveldssovning er fortsatt å amme i søvn her, vi har ikke øvd på det.

Skrevet
Den Thursday, September 15, 2016 at 14.33, AnonymBruker skrev:

I min barselgruppe med 8 mødre med babyer, hadde vi litt forskjellige erfaringer med legging, noen ammet lengre, noen kortere, noen ammet i søvn, andre ikke. Men alle babyer kunne sovne selv i senga si ved 9 måneders alder - bortsett fra to som fortsatt da foretrakk å bæres i søvn. Han ene av de to hadde refluks, han andre hadde trange øreganger og ofte ørebetennelse, begge tilstander var bekreftet av leger - så det var fysisk grunn til at disse to foretrakk å sove oppreist og kunne ikke ro seg liggende flatt i en seng. Dette overbeviste meg at alle babyer sover i senga når de er klare for det - og de som ikke gjør det, er ikke "bortskjemte" men har grunner til det. Veldig liten testgruppe, jeg skjønner det, men allikevel. Jeg har sterk mistanke at sovetrening er svært oppskrytt og unyttig.

Anonymkode: 611ae...2b0

Så godt å høre! :)

Den Thursday, September 15, 2016 at 15.20, Havrekjeksen skrev:

Vi kjøpte en Stokke sovepose som hindret at dyna ble sparket av, sokker ble dradd av osv. + at vi innførte et kosedyr til søvnassosiasjon. Det tok oss en måned før det begynte å ta effekt. Et kosedyr barnet likte ble følgesvenn i vogna på tur, i armene våre når vi bysset i sovn, i bilstolen når vi ante at han kom til å sovne. Og etterhvert så la vi ham ned våken, i sovepose, og la ham litt på siden med armene rundt kosedyret. Kosedyret ble da fikla med i stedet for tær og kloring, og han falt faktisk til ro. Vi strøk og holdt på ham i starten. Etter en overgangsperiode så kan vi nå legge ham våken ned i egen seng (med kosedyret) og si natta/synge eller lese.. og gå ut. Vi må ofte inn igjen, et hyl eller gråt eller sutring. Men det har stort sett gått seg til 

Sovepose har fungert veldig bra her for å hindre at hun er våken store deler av natten fordi hun sparket av seg dynen! :) Kosedyr er verdt et forsøk! Hun vil gjerne gni nesen inntil noe når hun sovner.

Den Thursday, September 15, 2016 at 20.25, Biloba skrev:

Vår våknet innen 5 minutter etter at vogna stoppet.

Løsningen på det ble at de dagene jeg ikke ville trille en hel sovetid, trillet jeg fram og tilbake utenfor huset. Med en gang babyen sovnet, stoppet jeg vogna. Da fortsatte søvnen, i motsetning til når hen hadde sovet en stund under trilling og så plutselig stod stille. Vipps, plutselig tid til en kopp kaffe i frihet eller å kunne gjøre litt husarbeid med begge hender.

Akkurat det du beskriver her har jeg også lagt merke til noen ganger! Vesla har nå klart å sove utenfor i vognen til første dubb flere dager på rad :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...