Gå til innhold

Ta jula tilbake!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Butikkene, og turbokapitalistene, gjør hva de kan for å gjøre jula så kommersiell som overhodet mulig, bruke penger og mer penger! Det er press om at julekalenderes skal koste 10 000 kr, og julegaver skal være så dyre (eller så mange) som mulig. Jeg mener at det er helt feil! Vi må ta jula tilbake! En gave skal være gjennomtenkt og spesielt utvalgt til mottakeren. Den trenger heller ikke å koste allverden :)

Så dette er en oppfordring til alle dere som kan noe; dere som kan strikke, hekle, sy, bake og kokkelere, eller lage gaver på andre måter: Ta jula tilbake! Lag personlige gaver i år, bruk tid på gaven og gjør den spesiell. Det er DE gavene som virkelig betyr noe i det store og det hele. Ikke bli med på kjøpepresset, ikke bli med på pengesløsingen! Lag egne, flotte gaver :)

Anonymkode: 4066c...530

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett år lagde jeg konfekt og ga til nesten alle jeg må gi gaver til. Det var veldig koselig egentlig. Skulle også ønske man kunne ta jula tilbake slik at det kun var i desember at julemaset pågår. :sukk: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det enkelt, gir kun gaver til barn. Voksne ytterst sjelden.

Anonymkode: 95efa...3ec

Men da håper jeg at gavene, til barn, er nøye utvalgt for den enkelte mottaker og ikke bare noe dyrt fordi det skal være dyrt :) Jeg gir gaver til store og små, men jeg gir gaver som kommer fra hjertet - ikke fra lommeboka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da håper jeg at gavene, til barn, er nøye utvalgt for den enkelte mottaker og ikke bare noe dyrt fordi det skal være dyrt :) Jeg gir gaver til store og små, men jeg gir gaver som kommer fra hjertet - ikke fra lommeboka.

Nei, de få gangene jeg gir gaver til barn er fordi det kreves i settingen.  Jeg gir aldri dyre gaver til barn uansett. De barna jeg kjenner er så bortskjemte med materielle ting at de ikke evner å sette pris på noe av det de får.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de få gangene jeg gir gaver til barn er fordi det kreves i settingen.  Jeg gir aldri dyre gaver til barn uansett. De barna jeg kjenner er så bortskjemte med materielle ting at de ikke evner å sette pris på noe av det de får.

Det er feil grunnlag å gi gaver på. Da kan du like gjerne kutte ut, så feig er det ikke lov å være

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil grunnlag å gi gaver på. Da kan du like gjerne kutte ut, så feig er det ikke lov å være

Eh. Jeg dukker ikke opp i julekaffe eller bursdagsfeiring uten en symbolsk gave. Det bare irriterer meg at jeg skal gi enda en ting til unger som har tusenogførti leker de aldri leker med eller bryr seg om. Det er så meningsløst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er meningsløst å gi gaver til en unge som allerede har alt og mer til. Gaver skal, etter min mening, være noe som passer til mottakeren. Om den er kjøpt eller hjemmelaget er ikke viktig.

Anonymkode: 0db18...d6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta jula tilbake?

Dette er problemer i land som ikke er kommet like langt i løypa som store land i Vest-Europa. I Storbritannia snakker de ikke om å ta jula tilbake fra kapitalistene, men om å ta aktivt grep for å forhindre at jula og andre sentrale deler av britisk kultur forsvinner om 20 år.

Kanskje på tide å revurdere hvilke problemer jula i Norge egentlig står overfor?

Endret av Jus sanguinis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎09‎.‎2016 at 10.03, AnonymBruker skrev:

Eh. Jeg dukker ikke opp i julekaffe eller bursdagsfeiring uten en symbolsk gave. Det bare irriterer meg at jeg skal gi enda en ting til unger som har tusenogførti leker de aldri leker med eller bryr seg om. Det er så meningsløst.

Det er ingenting som tilsier at du må gi leker i gave til de barna som har tusenogførti leker fra før! ;)  Forstår at det føles meningsløst, når ungene har alt og ikke bryr seg om tingene sine. Siden du gir i settinger der du føler deg forpliktet til å gi, hva med å bruke situasjonen til å påvirke i annen retning enn overflødige leker? ;) Gaver som er med på å gi barnet mer varige verdier, som eks bøker (finnes i utallige utgaver, temaer og prisklasser), brettspill, kortspill, garn og strikkepinner (finnes mange fine strikkesett for luer/skjerf som er ment for barn, i fine farger og passende til begge kjønn. Kan kjøpe så enkelt som bare et nøste og pinner også). Eller du kan gi klær eller noe du selv har laget. (Barn setter som regel ikke prislapper på gavene de får, det er det evt de voksne som står for) Dette er rimelige gaver, som varer i lang tid, og som jeg dessuten tenker at er gaver med fin mening og verdi i.:) Når det er sagt, spiller det jo stor rolle da mht hvordan foreldrene tar imot slike gaver på vegnet av barnet, mht veiledning osv. Om ikke den voksne viser interesse for gaven, vil ofte ikke barnet gjøre det heller, og går dermed glipp av verdien i slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎09‎.‎2016 at 9.44, AnonymBruker skrev:

Butikkene, og turbokapitalistene, gjør hva de kan for å gjøre jula så kommersiell som overhodet mulig, bruke penger og mer penger! Det er press om at julekalenderes skal koste 10 000 kr, og julegaver skal være så dyre (eller så mange) som mulig. Jeg mener at det er helt feil! Vi må ta jula tilbake! En gave skal være gjennomtenkt og spesielt utvalgt til mottakeren. Den trenger heller ikke å koste allverden :)

Så dette er en oppfordring til alle dere som kan noe; dere som kan strikke, hekle, sy, bake og kokkelere, eller lage gaver på andre måter: Ta jula tilbake! Lag personlige gaver i år, bruk tid på gaven og gjør den spesiell. Det er DE gavene som virkelig betyr noe i det store og det hele. Ikke bli med på kjøpepresset, ikke bli med på pengesløsingen! Lag egne, flotte gaver :)

Enig, dette er så sant som det er skrevet! :) Jeg blir selv svært så glad for hjemmelagde gaver, og det er alltid de gavene som rører mest ved mitt hjerte! :) Det er svært raskt at det blir pengesløserier mht julegaver, stress og press for mange, og det gir dårlig følelse hos folk, i stedet for å nyte den hyggelige tiden som julen og førjulstiden er ment til å være! :) Tenker dessuten at det å kunne gi en liten julehilsen til flere er hyggeligere, enn å bare kunne gi til få pga dyre gaver. Jeg ble svært inspirert av din tråd/innlegg nå, og vil prøve å følge ditt svært gode råd! :) Takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎09‎.‎2016 at 9.47, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det enkelt, gir kun gaver til barn. Voksne ytterst sjelden.

Kom i prat med en kollega om julen og det å ha mange barn å kjøpe til, barn i familien og ikke minst en flokk med barn som er barn av venner. Da sa kollagaen min noe som jeg syns var en fin tanke: De har startet med å gjøre motsatt av de de fleste gjør. At i deres vennegjeng, hadde de bestemt seg for at siden julen er for barna, og at de alltid overfalles av gaver hver jul, så hadde de voksne bestemt seg for å kutte ut gaver til hverandres barn, men heller gi til hverandre. Altså de voksne, for spenningens og morohetens skyld, en symbolsk liten gave. :) Siden det allerede blir mer enn nok på barna, og mindre og mindre på de voksne! Altså ikke gi til de voksne pga lite gaver i seg selv, men for kosens skyld, og da være gjerne eller helst noe hjemmelaget. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det kommer mange gode forslag til hjemmelagede gaver :) Har sett mange fine hekklede ting, men jeg kan ikke hekle ... Tror dere jeg kan lære det så kjapt at jeg rekker noen julegaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Betrakteren skrev:

Jeg håper at det kommer mange gode forslag til hjemmelagede gaver :) Har sett mange fine hekklede ting, men jeg kan ikke hekle ... Tror dere jeg kan lære det så kjapt at jeg rekker noen julegaver?

Jeg tror dvs vet du kan lære deg kjapt som bare det, i løpet av no time! Om du har ønske om det! ;) Mange videoer på youtube, det er ofte svært mye enklere å se noen gjøre det, enn å lese en oppskrift. ;) Hva vil du hekle? Jeg er ingen heklemester, men kan hekle trekk til glasslykter. De blir jo i grunn svært koselige!   På videoene er det bare å sette på pause mange ganger, etter hver nye lille ting! :) Det er svært kjapt å lage trekk til glasskrukker, store som små, du fint rekke å lage flere/mange lykter i løpet av en kveld! :) Kan lages i ulike størrelser og farger, så kan du pimpe de opp til slutt med fine sløyfebånd, eller/og henge noe passende pynt på! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagede gaver er langt fra gratis! Garn og utstyr til en genser eller kofte kommer ofte på over tusen kroner. Hobbyartikler er heller ikke billig. Hvis man ikke skal gi bort dorullnisser, så er det iallfall ikke billigere å lage hjemmelagede julegaver.

Anonymkode: ffb2b...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2016 at 0.09, Lykkehjerte skrev:

Jeg tror dvs vet du kan lære deg kjapt som bare det, i løpet av no time! Om du har ønske om det! ;) Mange videoer på youtube, det er ofte svært mye enklere å se noen gjøre det, enn å lese en oppskrift. ;) Hva vil du hekle? Jeg er ingen heklemester, men kan hekle trekk til glasslykter. De blir jo i grunn svært koselige!   På videoene er det bare å sette på pause mange ganger, etter hver nye lille ting! :) Det er svært kjapt å lage trekk til glasskrukker, store som små, du fint rekke å lage flere/mange lykter i løpet av en kveld! :) Kan lages i ulike størrelser og farger, så kan du pimpe de opp til slutt med fine sløyfebånd, eller/og henge noe passende pynt på! :) 

Takker så mye for tipset om youtube! Det er jo genialt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det behøver ikke alltid være slik at det er de hjemmelagde gavene som er billigst, nei.

Ark bokhandel har gjerne en håndfull fine barnebøker på salg til 80 kr per bok, selv om de opprinnelig kostet enten én eller to hundrelapper. 80 kr synes jeg ikke er for dyrt.

Anonymkode: 417ec...82b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Betrakteren : Ja, det er så kjekt med youtube! ;) Der kan du jo også få mange andre fine tips mht lage gaver! Nå har du ikke bedt om det, men vil gi deg flere tips til, mht hekling. Om du vil lage lykter. Det er jo smak og behag, men syns at lykter med litt grovere garn enn vanlig heklegarn er vel så flotte! Da kommer du enda rimeligere ut av det også! (tror jeg) Og enda raskere å hekle med. ;) Jeg har heklet med all slags garn, alt fra "pels" garn til ullgarn, blandingsfarger/melerte, og heklegarn. Jeg liker best å hekle med det som ikke er heklegarn! :fnise: På europris for eksempel har de noe sportsgarn med ull, tror jeg, i et merke som koster rett under 20kr nøstet, mulig det koster rett over nå. Finnes i mange farger. (Trenger ikke eksklusivt garn så lenge det ikke skal være plagg inntil kroppen) Til det, kan du bruke str 3.5 eller str 4 på heklenålen. Der selger de heklenåler også. Jeg har vel brukt mest str 3.5, syns det blir tettest og penest, men det er jo etter hver sin smak. Har også heklet med to garn samtidig, eks ett grått og ett hvitt. Blir et mildere uttrykk i fargen, samt tettere og røffere i utseende, som f.eks passer godt til å pynte med ute, spesielt på vinteren. :) Og kan du hekle lykter, kan du lage flere gaver ut av samme tingen, trenger ikke bare gi bort som lykter, men som f.eks oppbevaring av penner/skrivesaker, telys, lange stearinlys, søtsaker/konfekt eller andre ting, kommer an på størrelsen du lager i, bare fantasien setter grenser! ;) Kjente at jeg ble litt ivrig nå, tror jeg må tørke støvet av heklenålen, og bare sette i gang selv! :fnise:

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

@Betrakteren : Ja, det er så kjekt med youtube! ;) Der kan du jo også få mange andre fine tips mht lage gaver! Nå har du ikke bedt om det, men vil gi deg flere tips til, mht hekling. Om du vil lage lykter. Det er jo smak og behag, men syns at lykter med litt grovere garn enn vanlig heklegarn er vel så flotte! Da kommer du enda rimeligere ut av det også! (tror jeg) Og enda raskere å hekle med. ;) Jeg har heklet med all slags garn, alt fra "pels" garn til ullgarn, blandingsfarger/melerte, og heklegarn. Jeg liker best å hekle med det som ikke er heklegarn! :fnise: På europris for eksempel har de noe sportsgarn med ull, tror jeg, i et merke som koster rett under 20kr nøstet, mulig det koster rett over nå. Finnes i mange farger. (Trenger ikke eksklusivt garn så lenge det ikke skal være plagg inntil kroppen) Til det, kan du bruke str 3.5 eller str 4 på heklenålen. Der selger de heklenåler også. Jeg har vel brukt mest str 3.5, syns det blir tettest og penest, men det er jo etter hver sin smak. Har også heklet med to garn samtidig, eks ett grått og ett hvitt. Blir et mildere uttrykk i fargen, samt tettere og røffere i utseende, som f.eks passer godt til å pynte med ute, spesielt på vinteren. :) Og kan du hekle lykter, kan du lage flere gaver ut av samme tingen, trenger ikke bare gi bort som lykter, men som f.eks oppbevaring av penner/skrivesaker, telys, lange stearinlys, søtsaker/konfekt eller andre ting, kommer an på størrelsen du lager i, bare fantasien setter grenser! ;) Kjente at jeg ble litt ivrig nå, tror jeg må tørke støvet av heklenålen, og bare sette i gang selv! :fnise:

Du er en :gullengel: I morgen skal jeg ut og handle garn og utstyr :) Meldte meg nettopp inn i hobbybokklubb og der skulle det være noe "hekleting" (er analfabet på området - foreløbig :fnise:) i velkomstpakken mener jeg. Dette blir spennende :hoppe:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Den ‎18‎.‎09‎.‎2016 at 20.44, Betrakteren skrev:

Du er en :gullengel: I morgen skal jeg ut og handle garn og utstyr :) Meldte meg nettopp inn i hobbybokklubb og der skulle det være noe "hekleting" (er analfabet på området - foreløbig :fnise:) i velkomstpakken mener jeg. Dette blir spennende :hoppe:

Nå, hvordan går det med heklingen? Fått startet? :) Hørtes jo meget bra ut med den hobby bokklubben, jeg vil også! ;) Hvilken bokklubb er det? Veldig spennende ja, og ikke minst veldig gøy! Resultatene blir jo så flotte, selv om det i utgangspunktet er enkle saker (i alle fall det jeg driver med:fnise:) Håper du er godt i gang, og syns det er morsomt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...