AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Jeg pleide egentlig ikke å tenke på det før noen år siden da jeg leste en artikkel om ungdommer som fikk dårlig selvtillig om de ikke fikk nok "likes". Det var da jeg la merke til at jeg aldri får det selv. Jeg pleier ikke oppdatere status, eller dele ting, fordi jeg føler det er bare jeg som ser det. Det er veldig sjeldent at noen liker ting eller kommenterer ting på min Facebook. I en sosialarena som nesten bare handler om oppmerksomhet er jeg usynlig... eller jeg føler meg usynlig. Jeg har mange "venner" som jeg ikke er venner med lengre, og det er egentlig ikke så viktig. Men til og med de jeg er venner med i dag, liker aldri noe. For noen måneder siden postet jeg et bilde med en kamerat og tagget han, da fikk bildet mitt over hundre likes, fra hans venner og fellesvenner. Hadde det vært bare meg, hadde jeg ikke fått mer enn to eller tre, hvis noen i det hele tatt. Så på en måte så gir "like" deg en verdi, gjør det ikke? Det er opp til en selv hvor mye man tenker på det, men man kommer ikke unna at andre får mange fler enn deg, og det må jo bety noe. Anonymkode: f2d06...026 1
swaggie90210 Skrevet 15. september 2016 #2 Skrevet 15. september 2016 Jeg tror at det kommer veldig an på hvem de du er venn med bruker nettet. Jeg er ganske aktiv selv, og har venner som er ganske aktiv.... Men jeg har også venner som såvidt sjekker innom facebook engang i måneden. Jeg får mange likes, men ikke like mange som venner av meg får.
Aurelia Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 (endret) Jeg tenker aldri negativt om de som ikke får mange likes, men jeg tenker det om meg selv de gangene det skjer likevel. Tror de fleste tenker mer på seg selv, enn andre, er det jeg prøver å komme frem til. Endret 18. september 2016 av Aurelia
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Opplever ofte at de mest attraktive har minst likes, mens de som ikke er så attraktive får ofte mange likes... Anonymkode: 5f0fd...a74 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Jeg får lite likes, og det plager meg ja. Ca 22-30 gratulasjoner når jeg har bursdag. Ca 5 på nytt profilbilde. Max to på innsjekking her står jeg på times square! Anonymkode: 9fd91...4a7 2
SøtMelon Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 (endret) 😊 Endret 21. november 2023 av SøtMelon 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 I veldig stor grad så er det algoritmene til Facebook som "bestemmer" hvor mye din aktivitet er synlig for andre. Jo mer aktive folk er med å kommentere og "like" andres bilder, desto oftere dukker disse opp i feeden til de det gjelder. Og jo mer aktiv man er med å legge ut innhold på egen feed som får likes, desto oftere vil disse igjen komme opp. Aldersgruppe har også mye å si. For å sette det på spissen så kan en grovt sett si at det er to aldersgrupper som utmerker seg med mye aktivitet på Facebook: de under 20 og de over 35. Folk i 20-årene er som regel unge nok til at det er andre sosiale medier som er populære, og samtidig gamle nok til at de har samlet opp en del venner på Face som ikke er så nære og derfor mer bevisst på å verne privatlivet (i motsetning til de som er eldre og som har vokst opp uten sosiale medier og dermed ikke viser like mye nettvett. For å ta et eksempel: Person 1 er 24 år, studerer og har mange venner, både på og utenom Facebook. Legger ut mye innhold på insta og snap, men styrer unna Facebook fordi der har man har mamma, sjefen, naboen og mange andre som ikke nødvendigvis er i målgruppen for innholdet man deler. Bruker Facebook mest til å lese eller som messenger, og deler ikke ut mange likes eller kommentarer. Fordi denne personen ikke er så veldig aktiv selv, så vil h*n heller ikke komme opp i feeden til andre like ofte og får dermed færre likes. Person 2 er 40 år og synes at Facebook er kjempegøy. Bruker ikke messenger i like stor grad, men velger heller å dele "små og store oppdateringer" om hverdagen, "filosofiske" betraktninger eller politiske budskap gjennom Facebook. Deler mye hver dag og kommenterer ofte til andre "Godt sagt, Anne, ha en strålende mandag!". Dukker derfor oftere opp i feeden og får mye likes og kommentarer, selv om det i 90% av tilfellene bare er meningsløst fjas som blir delt. Anonymkode: 8ca38...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I veldig stor grad så er det algoritmene til Facebook som "bestemmer" hvor mye din aktivitet er synlig for andre. Jo mer aktive folk er med å kommentere og "like" andres bilder, desto oftere dukker disse opp i feeden til de det gjelder. Og jo mer aktiv man er med å legge ut innhold på egen feed som får likes, desto oftere vil disse igjen komme opp. Anonymkode: 8ca38...1e3 Jeg har også merket dette. Dvs, jeg har merket at de som oppdaterer ofte (inkludert meg selv) også får en del Likes. De som oppdaterer sjelden, får som regel veldig få. Jeg tror ikke nødvendigvis det alltid har med popularitet å gjøre, men at Facebook er et sted hvor man lettest blir sett og får Likes om man er aktiv. Anonymkode: 186ed...32c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Jeg er veldig pen, lagt merke til at andre damer ikke har prioritert å ta bilder av meg, de har hatt fokus på kroppen min og ikke villet være min beste venn. Nei, det er ingenting gale med min personlighet. Likes får jeg, men middelmådige får flere.. det er ikke viktig, det som er viktig er å leve i rl-synes faceb er skremmende. Anonymkode: b2973...7ec
Lofilteret Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 Ut fra hva jeg har erfart får jeg mest likes på egne bilder og egenskrevne statuser, gjerne med litt humor. Om jeg deler artikler eller annet jeg er engasjert i er det få likes. Morsomme bilder fra nettet får midt på treet. Dersom jeg sjelden legger ut noe får jeg desto mer likes (burde jo vært omvendt?). Poster jeg ofte synker antall likes. Jeg bryr meg veldig lite om dette. Den virkelige verden er ikke på facebook! 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 1 time siden, Betrakteren skrev: Ut fra hva jeg har erfart får jeg mest likes på egne bilder og egenskrevne statuser, gjerne med litt humor. Om jeg deler artikler eller annet jeg er engasjert i er det få likes. Morsomme bilder fra nettet får midt på treet. Dersom jeg sjelden legger ut noe får jeg desto mer likes (burde jo vært omvendt?). Poster jeg ofte synker antall likes. Jeg bryr meg veldig lite om dette. Den virkelige verden er ikke på facebook! Det spørs nok hva du mener med "sjeldent". I korte trekk så fungerer algoritmen slik at Facebook til enhver tid prøver å beregne hvem du har en relasjon til eller er interessert i og sender dine innlegg til de du er aktiv med, enten det er på din eller deres profil at aktiviteten skjer. Om du legger ut ett innlegg den ene uka og 3-4 den neste vil ikke endre så mye på dette mønsteret, og i tillegg kommer det an på hvor mye du liker eller kommenterer. Det finnes også andre unntak: venner som nylig er lagt til vil vises oftere hos deg og vice versa, og hvis du har et innlegg som får ekstra stor oppmerksomhet hos de Facebook anser som dine nærmeste, så vil dette innlegget oftere dukke opp i feeden til de som sjeldent får deg opp. For å bruke et eksempel: jeg er ganske sløv og lite aktiv på facebook og kommenterer/liker ting sjeldent. Stort sett bare hos nær familie og venner, og det er nettopp disse som får opp min aktivitet og "liker" mine ting tilbake. Da jeg byttet jobb for en stund siden fikk jeg plutselig mange flere likes i en periode fordi mine jobbvenner fikk opp min aktivitet ofte nettopp fordi jeg var nylig lagt til i vennelista deres. Det betyr ikke at jeg er mer eller mindre populær på jobb enn ellers i vennelista, bare at min aktivitet ble mer synlig for flere. Det at jeg fikk flere likes førte også til at enda flere av mine mer perifere FB-venner fikk opp min aktivitet og da det ble da en slags snøball-effekt. Anonymkode: 8ca38...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #12 Skrevet 20. september 2016 Den 18.9.2016 at 2.56, AnonymBruker skrev: Opplever ofte at de mest attraktive har minst likes, mens de som ikke er så attraktive får ofte mange likes... Anonymkode: 5f0fd...a74 Hadde dette stemt så skulle jeg ha fått mange likes,men jeg får veldig få. Jeg er ikke spesielt pen. Tror nok heller det er slik som ab over meg skriver. Anonymkode: 1849d...c2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå