minister-mio Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Jeg jobber fortiden med å utarbeide en ny felles årsplan for kjeden jeg arbeider i. Vi er en gruppe på fem stykker og vi sitter og skriver i et felles google dokument. Jeg er ikke verdens beste til å skrive selv, men i alle fall to av de andre prøver hele tiden å lure inn uttrykket «I forhold til» på steder hvor det ikke passer! Hver gang går jeg og endrer det til noe mer riktig, ofte mener de «med tanke på» f. eks. De forsøker så å få dyttet «i forhold til» inn i neste setning, og jeg går inn og endrer. De ser jo at jeg endrer det, men de bare fortsetter? Jeg er redd det blir dårlig stemning om jeg sier noe, men jeg fatter ikke at de ikke tar hintet når jeg endrer det hver gang de bruker det feil. Og hva er greia med denne ekstreme trangen til å få lurt disse tre ordene inn i årsplanen på steder det ikke hører hjemme? Jeg fatter det ikke!? Hva skal jeg gjøre? Ta det opp? 1
Gjest RaspberryPi Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Mener du hva du skal gjøre i forhold til om du skal si fra eller ikke? Neida Du må SI noe. Gudhjelpemeg, voksne mennesker må da tåle at noen påpeker en så innlysende feil bruk av et utrykk. Si noe slikt som "folkens, kan vi ikke la være å bruke uttrykket "i forhold til" når det ikke er to forhold som måles opp mot hverandre? Jeg er redd det virker litt useriøst om vi konsekvent bruker dette utrykket feil i teksten"
minister-mio Skrevet 14. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2016 1 minutt siden, RaspberryPi skrev: Si noe slikt som "folkens, kan vi ikke la være å bruke uttrykket "i forhold til" når det ikke er to forhold som måles opp mot hverandre? Jeg er redd det virker litt useriøst om vi konsekvent bruker dette utrykket feil i teksten" Dette virker jo som det eneste logiske å gjøre, men det blir så klein stemning. Og han ene som gjør det er en ganske god venn av meg også :/
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 16 minutter siden, minister-mio skrev: Jeg fatter det ikke!? Hva skal jeg gjøre? Ta det opp? Ja, selvfølgelig. Du er vel ikke tolv år gammel? Anonymkode: 7c25f...225
minister-mio Skrevet 14. september 2016 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig. Du er vel ikke tolv år gammel? Anonymkode: 7c25f...225 neida...
Gjest RaspberryPi Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 1 minutt siden, minister-mio skrev: Dette virker jo som det eneste logiske å gjøre, men det blir så klein stemning. Og han ene som gjør det er en ganske god venn av meg også :/ Ser den. Jeg har liksom ikke noe filter for sånt, men kan godt forstå at det kan være kleint å ta opp. Jeg stemmer likevel for at du skal gjøre det, bare pass på å fremstå ydmyk (noe jeg tror du gjør uansett).
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 1 minutt siden, minister-mio skrev: neida... Så hva er problemet? Anonymkode: 7c25f...225
minister-mio Skrevet 14. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så hva er problemet? Anonymkode: 7c25f...225 At jeg føler jeg har hinta så hardt at det blir kleint når jeg tar det opp. De andre mener jo tydeligvis at dette er helt innenfor, så jeg ville bare forsikre meg om at det ikke var jeg som er en særing
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 1 minutt siden, minister-mio skrev: At jeg føler jeg har hinta så hardt at det blir kleint når jeg tar det opp. De andre mener jo tydeligvis at dette er helt innenfor, så jeg ville bare forsikre meg om at det ikke var jeg som er en særing Jamen, kjære deg. Du jobber vel med voksne folk? Jeg antar du ikke går på barneskolen? Anonymkode: 7c25f...225
Gjest RaspberryPi Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 2 minutter siden, minister-mio skrev: At jeg føler jeg har hinta så hardt at det blir kleint når jeg tar det opp. De andre mener jo tydeligvis at dette er helt innenfor, så jeg ville bare forsikre meg om at det ikke var jeg som er en særing Du er bare normalt oppegående (+) som reagerer på feil bruk av dette uttrykket. Si fra, for guds skyld. La oss sammen stoppe galskapen!
minister-mio Skrevet 14. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jamen, kjære deg. Du jobber vel med voksne folk? Jeg antar du ikke går på barneskolen? Anonymkode: 7c25f...225 Ja, de er voksne og derfor stusser jeg over at de skriver på den måten og ikke tar ett hint. Så da tenkte jeg kanskje det er jeg som er problemet.
Gjest Mibella Skrevet 14. september 2016 #12 Skrevet 14. september 2016 Bare la det stå de neste gangene og se hva som skjer. Tenk helhet og ikke heng deg opp i detaljene før dere er kommet til renskrivingen og sluttprodukt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #13 Skrevet 14. september 2016 15 minutter siden, minister-mio skrev: Jeg jobber fortiden med å utarbeide en ny felles årsplan for kjeden jeg arbeider i. Vi er en gruppe på fem stykker og vi sitter og skriver i et felles google dokument. Jeg er ikke verdens beste til å skrive selv, men i alle fall to av de andre prøver hele tiden å lure inn uttrykket «I forhold til» på steder hvor det ikke passer! Hver gang går jeg og endrer det til noe mer riktig, ofte mener de «med tanke på» f. eks. De forsøker så å få dyttet «i forhold til» inn i neste setning, og jeg går inn og endrer. De ser jo at jeg endrer det, men de bare fortsetter? Jeg er redd det blir dårlig stemning om jeg sier noe, men jeg fatter ikke at de ikke tar hintet når jeg endrer det hver gang de bruker det feil. Og hva er greia med denne ekstreme trangen til å få lurt disse tre ordene inn i årsplanen på steder det ikke hører hjemme? Jeg fatter det ikke!? Hva skal jeg gjøre? Ta det opp? Jeg føler med deg. Dette burde ha blitt tatt ved roten for mange år siden, da "i forhold til"-syken kom til syne, en fin huskeregel er at "i forhold til" kan oversettes med "sammenlignet med". Hvis "sammenlignet med" høres helt rart ut i setningen passer ikke "i forhold til" inn heller ... Folk liker å flotte seg med setninger og nordmenn er ikke særlig flinke med språk, lite bevissthet rundt eget språk, og nåde deg om du sier i fra, da kommer fraser som "jammen jeg har jo alltid sagt det, det er en del av språket mitt, idiolekten min!!!". De fleste er flokkdyr.. ikke prøv å forandre dem hvis majoriteten gjør det samme. Bare la dem fortsette. Anonymkode: 38f0a...1db 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Vis dem http://forholdisme.no. Anonymkode: bd4c8...738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå