Gjest Lilleulv Skrevet 18. november 2004 #41 Skrevet 18. november 2004 Det som irriterer meg det er at det er vi som må respektere muslimene enten vi er i deres land, eller de er i vårt land. Det er VI som hele tiden retter oss etter de... Når skal de begynne å rette seg etter og godta vår kultur? Ser de ikke selv hvor feil det blir når vi skal kle oss for å respektere dem i deres land samtidig som de gir f... i vår kultur her i norge? Jeg blir også provosert av at det bygges moskeer i et kristent land, men det er en annen sak...
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #42 Skrevet 18. november 2004 Det som irriterer meg det er at det er vi som må respektere muslimene enten vi er i deres land, eller de er i vårt land. Det er VI som hele tiden retter oss etter de... Når skal de begynne å rette seg etter og godta vår kultur? Ser de ikke selv hvor feil det blir når vi skal kle oss for å respektere dem i deres land samtidig som de gir f... i vår kultur her i norge? Jeg blir også provosert av at det bygges moskeer i et kristent land, men det er en annen sak... Så alt dreier seg egentlig om dit hat til islam?
Gjest Lilleulv Skrevet 18. november 2004 #43 Skrevet 18. november 2004 Så alt dreier seg egentlig om dit hat til islam? nei, ikke hat. men jeg synes ikke islam hører hjemme i den norske kulturen. Religion i seg selv er noe jeg ikke har så mye til overs for...
Piglet Skrevet 18. november 2004 #44 Skrevet 18. november 2004 Lilleulv skrev: Det som irriterer meg det er at det er vi som må respektere muslimene enten vi er i deres land, eller de er i vårt land. Det er VI som hele tiden retter oss etter de... Irriterer du deg over at vi må respektere våre medmennesker?!? Det synes jeg rett og slett er litt trist. Og jeg oplever ihvertfall ikke at jeg må rette meg etter muslimer i min hverdag. Føler du at mange muslimer helst ser at du går med slør eller har du andre eksempler på hvordan du føler at du må rette deg etter islam? Piglet
Gjest Lilleulv Skrevet 18. november 2004 #45 Skrevet 18. november 2004 Lilleulv skrev: Det som irriterer meg det er at det er vi som må respektere muslimene enten vi er i deres land, eller de er i vårt land. Det er VI som hele tiden retter oss etter de... Irriterer du deg over at vi må respektere våre medmennesker?!? Det synes jeg rett og slett er litt trist. Og jeg oplever ihvertfall ikke at jeg må rette meg etter muslimer i min hverdag. Føler du at mange muslimer helst ser at du går med slør eller har du andre eksempler på hvordan du føler at du må rette deg etter islam? Piglet Hadde det vært snakk om gjensidig respekt hadde det vært noe annet... Muslimene lever jo etter sin kultur her i norge i steden for å tilpasse seg den norske kulturen. Synes jeg hadde sett det hadde fungert omvendt :-?
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #46 Skrevet 18. november 2004 Muslimene lever jo etter sin kultur her i norge i steden for å tilpasse seg den norske kulturen. Synes jeg hadde sett det hadde fungert omvendt :-? Så du er mot at man skal kunne leve som man vil?
Gjest Lilleulv Skrevet 18. november 2004 #47 Skrevet 18. november 2004 Så du er mot at man skal kunne leve som man vil? eh nei... :klø: Betyr det altså at jeg kan leve som jeg vil i alle muslimske land? HELT som jeg vil?
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #48 Skrevet 18. november 2004 eh nei... :klø: Betyr det altså at jeg kan leve som jeg vil i alle muslimske land? HELT som jeg vil? Nå er vi i Norge. Forskjellige land har ulike lover. Det virker som om du vil at det skal være ulovlig å kle seg som man vil her i landet, fordi andre land praktiserer et slikt lovverk.
Gjest Piglet i.i. Skrevet 18. november 2004 #49 Skrevet 18. november 2004 Hadde det vært snakk om gjensidig respekt hadde det vært noe annet... Hvorfor det, egentlig? Kan ikke du respektere folk, hvis ikke de respekterer deg? Er respekt NØDVENDIGVIS en toveis-prosses? Og opplever du ALDRI respekt fra NOEN muslimer? Og så var det dette med at du følte at du måtte tilpasse deg muslimske skikker i Norge. Det vil jeg fortsatt gjerne høre litt mere om... Piglet i.i.
@riel Skrevet 18. november 2004 #50 Skrevet 18. november 2004 Men det er jo litt kjekt å komme hjem med brunfarge etter du har vært i varme og solfylte land. Syns nå det er tåplig at en skal måtte springe rundt i heldrakt i 40 varmegrader fordi mennene der bare tenker med snurrebassen :-?
Gjest Lilleulv Skrevet 18. november 2004 #51 Skrevet 18. november 2004 Men det er jo litt kjekt å komme hjem med brunfarge etter du har vært i varme og solfylte land. Syns nå det er tåplig at en skal måtte springe rundt i heldrakt i 40 varmegrader fordi mennene der bare tenker med snurrebassen :-? bra sagt, @riel Jeg tror ikke jeg orker å diskutere dette her mer. når man har forskjellige meninger innen dette området så kommer man ingen vei uansett.
Gjest Valhalla Skrevet 18. november 2004 #52 Skrevet 18. november 2004 Piglet, måten jeg ordla meg på var selvsagt for å provosere frem en reaksjon og kanskje få deg til å fundere litt. "Hvorfor godtar jeg undertrykking og forsvarer det med kultur?" I Europa tok vi et oppgjør med kristendommen og dens undertrykkende elementer. Nå er tiden kommet for å gjøre det på ny med en ny religion/politisk ideologi.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. november 2004 #53 Skrevet 18. november 2004 Jeg må si at jeg faktisk synes det er støtende når jeg ser små jenter (ja jeg mener at jenter fra 10 og opp er små), gå tildekt. Eller når jeg ser de i bassenget med mye mere klær enn de andre, for ikke å snakke om de som sitter på benken og bare ser på. Jeg kjenner sinnet i meg ulme langt nedi magen. Jeg tror overhode ikke det er frivillig! Men jeg kler meg etter forholdene dit jeg reiser...
Diva Skrevet 18. november 2004 #54 Skrevet 18. november 2004 Jeg kler meg gjerne etter forholdene i andre land, så lenge det ikke tar HELT av. Det jeg reagerer på, er at jenter ofte blir uglesett her i landet også, når de har på seg kjole/skjørt/singlet. Jeg går IKKE løsaktig kledd på noen måte, men jeg gidder ikke pakke meg inn i telt heller. Går med klær som passer meg og som er elegante, enkle og pene. Jeg nekter å gi etter ovenfor muslimske gutter som "tror alle norske jenter er horer" bare fordi de ikke pakker seg inn i burka og slør. DER går grensa! Om vi skal være respektfulle, kan søren meg andre være det mot oss i Norge også, synes jeg. Vil til slutt bare presisere at dette nevnt over, ikke gjelder alle muslimske gutter. Jeg vil ikke skjære alle over en kam, men jeg har sett tendenser i mange år (spes. på Grünerløkka der jeg har bodd tidligere) og jeg synes det er ekkelt, trist og idiotisk å dømme folk etter antrekk eller blondt hår for den saks skyld. Om jeg vil vise bena mine, så gjør jeg det,- innenfor visse normale grenser.
Chihiro Skrevet 18. november 2004 #55 Skrevet 18. november 2004 Min tommelfingerregel på reise er "when in Rome, do as the Romans do". Med dette i bakhodet har jeg klart meg fint, bl.a. Bolivia og Marokko, som begge er ganske macho-land. Da vi skulle til Marokko, pakket jeg ned lange skjørt og topper (ikke trange) med ermer som dekket albuene. Jeg kunne sikkert gått i singlet og shorts hvis jeg ville, men da måtte jeg regnet med å få mer uønsket oppmerksomhet. Også min samboer gikk i lange bukser. Min tanke var at vi skiller oss nok ut allerede, og jeg ville ikke forsterke dette ved å vise mer hud enn nødvendig. Vi opplevde alltid å bli behandlet med respekt. (det eneste som irriterte meg var at folk alltid henvendte seg til mannen, ingen som snakket til meg :-? ) Sole oss gjorde vi på takterrassen på hotellet, så vi fikk da litt farge også.
Gjest Valhalla Skrevet 18. november 2004 #56 Skrevet 18. november 2004 http://www.middleastwomen.org/html/hejab.htm For all women, hijab (the veil) universally and unquestionably signifies subjugation and servitude. It is so everywhere and in every case. It is argued that there are some adult women in Europe who 'choose' to wear the hijab. This is a seemingly sound 'legal' argument. In real life, however, few veiled adult women ever get to taste any degree of freedom of choice in any respect of family, married and social life, be it in clothing, social life, behaviour, or even a simple thing like food. Few adult hijab-wearing women have not experienced the fear and terror of Islamic environments hanging over their lives. They are not citizens with freedom of choice but human beings fearful of jack knives, deprived of social rights, subjugated, and alienated by the atmosphere of terror existing in Islamic patriarchal environments. Under such conditions, speaking of 'volition' or 'free choice' in dress is a travesty of these concepts. Choosing the hijab as a mode of dress by adult women is no more 'voluntary' than, for instance, the 'choice' to stay in family relations that abound in terror and torture.
Orthia Skrevet 18. november 2004 #57 Skrevet 18. november 2004 Det som irriterer meg det er at det er vi som må respektere muslimene enten vi er i deres land' date=' eller de er i vårt land. Det er VI som hele tiden retter oss etter de... Når skal de begynne å rette seg etter og godta vår kultur? Ser de ikke selv hvor feil det blir når vi skal kle oss for å respektere dem i deres land samtidig som de gir f... i vår kultur her i norge? Jeg blir også provosert av at det bygges moskeer i et kristent land, men det er en annen sak...[/quote'] Angående moskeer i kristne land og kirker i muslimske: Sitatet er hentet fra en kommentarartikkel skrevet av Dag Herbjørnsrud i Aftenposten. les mer her: Norske akademikere sprer islamfrykt Videre opplysning: Islamfrykten fortsetter
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #58 Skrevet 18. november 2004 Er denne diskusjonen om burka er kvinneundertrykkende, og at innvandrere (ikke turister) ikke følger våre kleskoder? Jeg trodde den handlet om VGs artikkel som ga tips om hvordan man bør kle seg for å unngå negative reaksjoner når man er på ferie i andre land. De som går med burka i Norge får stygge blikk akkurat som bikinikledde damer i muslimske land. Hvem har sagt noe om at man MÅ noe som helst når man er på ferie? Dere som mener at dere kan gå akkurat hvordan dere vil i andre land og likevel klager over at det finnes de i Norge som går med burka bør tenke dere litt om.
Gjest Melk Skrevet 19. november 2004 #59 Skrevet 19. november 2004 Men det er jo litt kjekt å komme hjem med brunfarge etter du har vært i varme og solfylte land. Syns nå det er tåplig at en skal måtte springe rundt i heldrakt i 40 varmegrader fordi mennene der bare tenker med snurrebassen :-? Hvis man gjerne vil bade og sole seg får man dra til steder der dette er akseptert. De fleste land (tilogmed Saudi-Arabia) har hoteller og strender der man kan svømme og bade. Det samme har Dubai, Egypt, India, Indonesia osv. I Norge er det ikke akseptert å nudistbade over alt, det synes vi er helt naturlig. Vel, i en del andre land er en bikini på omtrent samme nivå som dette. har du ikke forståelse for at dette er kjekt å ta hensyn til? Når menn er HELT uvant med å se nakne damer over alt, syne sdu det da er rart om de tenker med snurrebassen? Ville du (og en haug menn) ikke tenkt en eneste merkelig tanke om du så en kvinne vandre toppløs på Karl Johan i blondeundertøy? Forøvrig trenger ikke en heldekkende drakt være veldig varm. Selv har jeg bodd en stund i India, og shalwar kameez er rikitg så luftig og deilig i forhold til stekende sol på bar hud. De fleste steder kan man jo uansett gå med hva man vil, men da må man også froholde seg til de reaksjoner man får ved å bruke det man gjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå