Gå til innhold

Kle deg riktig...

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

I could'nt agree more.

Helt enig! Bra sagt!

Forskjell på hva man ikke liker personlig og hva man bir støtt og fornærmet over.

Synes vi i Norge skal være stolte over å kunne gå kledd som vi vil - det innbefatter at andre kan dekke seg til hvis de vil.

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet
Jeg føler meg støtt av kvinne og særlig barneundertrykkende klær som slør.

Hva i all verden er barneundertrykkende klær?? Mener su barn i slør? Land som bruker burka (dekker hele kroppen, av og til ansikt) brukes IKKE av barn. Det begynner de med når jentene får menstruasjon.

Slør (dekker kun hår/hode) er det noen som begynner med i 8-9 års alder, men nå få jo jenter mens tidliger og tidligere så...

JEG føler meg støtt av mennesker som påroper seg "kvinnefrigjøring" i intoleransens navn! Som bruker dette argumentet mot andre menneskers religioner og kulturer.

Regner med at jødenes kalotter, svarte klær og krøller, er mannsundertrykkende da? Det er jo også ett slags påbud..Men siden det er jøder så er det greit?? :roll:

Vær konsekvent i det minste!

Skrevet
Når det gjelder andre som reiser til Norge: Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange her som blir støtt av å se en tildekket kropp' date= selv på sommeren. Vi er nå engang så heldige å bo i et land der nærmest "anything goes". Vi har heller ingen kulturelle koder som tilsier at man "må" flerre av seg mest mulig..

Jeg blir faktisk støtt av å se kvinner i burka med dekt ansikt. Slik jeg ser det lyser dette kvinneundertrykking, noe jeg ikke godtar. (Dette er min helt persolige mening om akkurat dette klesplagget.)

Gjest Valhalla
Skrevet

Vel siden jeg har bodd i et av de mest innvandrertette steder i Norge har jeg sett barn ned i 6 årsalderen med slør. Det er ikke engang et religiøst påbud, det er et triks for å vise at man ikke tilhører det skitne norske samfunn. Et mannspåfunn for å hindre kvinner frihet.

Gjest Valhalla
Skrevet

JEG føler meg støtt av mennesker som påroper seg "kvinnefrigjøring" i intoleransens navn!

Og jeg føler meg støtt av mennesker som aksepterer ufrihet og undertrykking i toleransens navn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå handlet vel artikkelen om hva de ANBEFALER å gå i, ikke hva vi MÅ gå i.

At noen velger å gå i burka i Norge eller i bikini på gata i Egypt er vel opp til den enkelte, og de får selv vurdere det ut fra reaksjonene de vil møte.

Skrevet

Det er jo helt greit å bli støtt av dette. Men da må man huske på at det ikke er rart om folk blir støtt av singlet og shorts i andre land. Ønsker man at folk helst ikke skal gå i burke i Norge (hvilket få gjør), må man også akseptere at folk i andre land ikke ønsker bruk av singlet og shorts.

Skrevet
Jeg føler meg støtt av kvinne og særlig barneundertrykkende klær som slør.

Hva hvis kvinnene velger å gå med slør selv, blir du støtt da? Kan du se forskjellen på de som blir tvunget og de som gjør det av egen fri vilje? Blir du også støtt av folk som bærer andre symboler på deres religion/kultur? Her tenker jeg på alt fra kalot via bunad og over til forskjellige smykker...

Ellers så synes jeg at folk kan kle seg som de selv vil, og det kan man vel rent faktisk i de fleste andre land også. Disse rådene ble vel gitt å gi turister en mest mulig behagelig reise og for å informere om hva som var ønskelig/mest riktig i div. land.

Piglet

Gjest Valhalla
Skrevet

Man ser at dess mer innvandrere det blir i et område dess mer øker presset på å gå tildekt. Det er et mannspåfunn og noe enhver feminist med respekt for seg selv burde kjempe imot.

Skrevet
Jeg synes det nesten er en selvfølge at man tar hensyn til et lands klesskoder når man er ute og reiser. Ser ingen grunn til å støte lokalbefolkningen med navle og lår, dersom dette er noe som flertallet der vil reagere negativt på av kulturelle grunner.

Når det gjelder andre som reiser til Norge: Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange her som blir støtt av å se en tildekket kropp, selv på sommeren. Vi er nå engang så heldige å bo i et land der nærmest "anything goes". Vi har heller ingen kulturelle koder som tilsier at man "må" flerre av seg mest mulig..

Svært bra sagt, og jeg er veldig veldig enig!!

Nelle

Skrevet

Det prøvde jeg og ei venninne også... Ikke å anbefale. Med mindre man liker 20-30 smågutter, tenåringer og unge menn løpende bak deg som leter etter et ubevoktet øyeblikk å klype deg i baken.. :oops:

Hadde det vært så vel.

Voknse menn spyttet etter oss.

Vi var ganske raske til å skifte til noe mer anstendig etter det.

Skrevet

Jeg gir meg ikke... Er dette:

Man ser at dess mer innvandrere det blir i et område dess mer øker presset på å gå tildekt. Det er et mannspåfunn og noe enhver feminist med respekt for seg selv burde kjempe imot.

et svar på dette:

Hva hvis kvinnene velger å gå med slør selv, blir du støtt da? Kan du se forskjellen på de som blir tvunget og de som gjør det av egen fri vilje? Blir du også støtt av folk som bærer andre symboler på deres religion/kultur? Her tenker jeg på alt fra kalot via bunad og over til forskjellige smykker...

Kan du ikke bare svare ja eller nei på om du blir støtt av kvinner som selv velger å gå med slør? Og gjerne på om du blir støtt av andre religiøse/kulturelle symboler?

Piglet

Gjest Valhalla
Skrevet

Problemet er at det er så vanskelig å vite hva som er tvang og ikke. Det er ikke kult å gå rundt å si dette har jeg på meg fordi faren min/mannen min sier det.

Etterhvert som innvandrere samles på et område blir de ofte "tvunget" til å dekke seg til. Hvorfor tar du så lett på andres rettigheter bare fordi de er mørk i huden?

Gjest Valhalla
Skrevet

http://www.city-journal.org/html/eon_11_15_04td.html

The abuse of women has often, if not always, appealed to men, because it gives them a sense of power, however humiliated they may feel in other spheres of their life. And the oppression of women by Muslim men in Western Europe gives those men at the same time a sexual partner, a domestic servant, and a gratifying sense of power, while allowing them also to live an otherwise westernized life. For the men, it is convenient; interestingly, but perhaps not surprisingly, almost the only openly hostile expressions toward Islam from British-born Muslims that I hear come from young women, some of whom loathe it passionately because they blame it for their servitude.

Religious sanction for the oppression of women (whether theologically justified or not) is hence the main attraction of Islam to young men in an increasingly secular world. This explains why a divide often opens between brothers and sisters in the same European Muslim family; the sisters want liberty, but the brothers enforce the old rules. They have to, or the whole gratifying system breaks down.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke sikker påat det mange kvinner som går i burka av egen fri vilje... de gjør det sikkert ubevisst for å unngå ubehageligheter av mannen..

Og det er det verste jeg har lest, ble noen her SPYTTET etter i egypt når du gikk i shorts og singlet???? det er det verste jeg har hørt, jeg kan i hvertfall ikke tenke meg å reise dit!!!! :evil: :evil:

Det er de hel***** mannfolka som ikke tåler å se en kvinnekropp utildekt som har skapt alle disse problemene....... det synes jeg blir helt for dumt!!! :evil:

Jeg er i hvertfall ikke tilbøyelig til å bøye av for andre folks meninger, jeg kommer til å gå i nesten hva jeg vil, uansett hvor jeg er i verden, ingen skal få bestemme over meg.

Det er ikke å respektere andre folks kultur, det bidrar bare til at man godkjenner underdanighet.

En gang jeg var i Italia, og skulle inn i peterskirken, ble det opplyst at man måtte dekke til skuldrer og knær osv.

Da jeg fikk høre det, gikk i hvertfall ikke jeg inn i den kirken. :-?

Hvis jeg blir spyttet etter i egypt av voksne menn i egypt hvis jeg noengang drar dit på ferie, kommer jeg til å spytte etter dem, i mildeste fall kommer jeg til å titte stygt på dem :o , det er jo ikke ulovlig å gå så bart kledd vel?

Skrevet
Jeg er i hvertfall ikke tilbøyelig til å bøye av for andre folks meninger, jeg kommer til å gå i nesten hva jeg vil, uansett hvor jeg er i verden, ingen skal få bestemme over meg.

Det er ikke å respektere andre folks kultur, det bidrar bare til at man godkjenner underdanighet.

En gang jeg var i Italia, og skulle inn i peterskirken, ble det opplyst at man måtte dekke til skuldrer og knær osv.

Jøssenavn.

Hvorfor denne redselen for å vise andre respekt?

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg og mor bodde hos en arabisk familie da vi var i Egypt. De ville ikke la oss dra ut alene, men det kan ha noe med at det ikke var så trygt nabolag da :wink:

Ellers hyggelig.

Skrevet
Lei av at vi alltid må tilpasse oss når vi reiser til andre land' date=' mens de som reiser inn i norge skal fritt få leve ut sin kultur her.[/quote']

?

Hadde vi vært et sterkt religiøst eller moralsk land så hadde det nok eksistert klesnormer for turister som ville hit også. Problemet er ikke-eksisterende, vi godtar alt.

Det er vel ingen her i landet som blir støtt av å se en burka.

Selvfølgelig skal vi ta hensyn til vertslandets skikker når vi er gjester, og det blir plumpt og lite dannet og bare ture rundt som de nordmenn vi er, med rumpa halvveis ute og utringing ned til navlen.

Jeg synes det vitner om forståelse og intellekt jeg, at vi kan te oss når vi er utenlands på besøk.

Gjest Valhalla
Skrevet
Det er vel ingen her i landet som blir støtt av å se en burka.

Jo det er det, og ikke er det få heller.

Skrevet
Hvorfor tar du så lett på andres rettigheter bare fordi de er mørk i huden?

Hvor har du fra at jeg tar lett på andres rettigheter og hvem har sagt et eneste pip om mørk i huden? Jeg tar overhode ikke lett på andres (eller mine) rettigheter, og en del av folk rettigheter (i Norge) er at man faktisk kan kle seg som man selv vil.

Og du har fortsatt ikke svart på din holdning til andre religiøse/kulturelle symboler...

Piglet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...