Gjest Lilleulv Skrevet 16. november 2004 #1 Skrevet 16. november 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101290 OK, jeg har 1 spørsmpl til denne artikkelen: Hva i h.... er androgyn (tvekjønned) look ? :o Og noe å tilføye til muslimer som reiser til norge: "når dere reiser til norge bør dere legge burkaen hjemme. Turban, burka, slør og andre lignende intetkjønn-klær egner seg ikke i dette landet, og det betraktes som uhyienisk å gå med så mye klær på seg spesielt om sommeren da dette fremkaller mye svette". Lei av at vi alltid må tilpasse oss når vi reiser til andre land, mens de som reiser inn i norge skal fritt få leve ut sin kultur her.
Gjest Lea Skrevet 16. november 2004 #2 Skrevet 16. november 2004 Androgyn kan f.eks bety at kvinner kler seg i dress og skjorte (slik som en mann). Jeg synes absolutt at vi skal respektere at andre land har en annen religion og kultur. Her hjemme får gjerne folk gå kledd i det de vil for min del. Og vi oppfordres nok til å kle oss på denne måten pga vår egen sikkerhet og trivsel. Jeg har prøvd å gå i shorts og singlet i Egypt. Ingen stor suksess :oops:
Blomsterenka Skrevet 16. november 2004 #3 Skrevet 16. november 2004 Av og til ønsker jeg meg en burka...befriende, slippe møte kjentfolk og naboer osv. når man har de dagene og bare skal i butikken en tur og naske til seg litt godteri...men jeg ville ikke hatt et påbud... Men over til androgyn klesstil, det kom ikke så mye fram i den vg-artikkelen. Kle seg som verken mann eller kvinne, direkte oversatt, kanskje kle seg i en supermanndrakt? Vet androgyni handler om menn og deres skavanker/sykdommer... Kanskje det er noen som kan forklare begrepet litt bedre?
Gjest Lea Skrevet 16. november 2004 #4 Skrevet 16. november 2004 Å kle seg androgynt betyr rett å slett at man kler seg kjønnløst. Kvinner i "herreklær" for eksempel. Burka hadde vært greit en gang i blant ja
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #5 Skrevet 16. november 2004 AndroLOGI...handler om sykdommer i menns kjønnsorganer .....
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #6 Skrevet 16. november 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101290 OK, jeg har 1 spørsmpl til denne artikkelen: Hva i h.... er androgyn (tvekjønned) look ? :o Og noe å tilføye til muslimer som reiser til norge: "når dere reiser til norge bør dere legge burkaen hjemme. Turban, burka, slør og andre lignende intetkjønn-klær egner seg ikke i dette landet, og det betraktes som uhyienisk å gå med så mye klær på seg spesielt om sommeren da dette fremkaller mye svette". Lei av at vi alltid må tilpasse oss når vi reiser til andre land, mens de som reiser inn i norge skal fritt få leve ut sin kultur her. Det er stor forskjell på å dra på ferie til et annet land, og det å bosette seg i et land. Kanskje er man også tvangsplassert i akkurat dette landet. Når vi reiser som turister er vi gjester. Flytter vi og bosetter oss i et land er vi innbyggere. Nordmenn er vel forøvrig blant dem som har konservert sin levestil mest i norske kolonier i utlandet. Det er ikke mye tilpasset levestil i de norske koloniene i spania. Matvarer, TV kanaler, språk osv. Nordmenn lever jammen ut sin kultur der. Tenk også på de norske koloniene i USA. Nordmenn beholdt lenge både språk, matvaner, kultur og sine måter å gjøre ting på. Nå over 100 år etter blir fremdeles det "norske" fremhevet blant mange norskættede. Tenk også på nordmenn som har bosatt seg i østen. Har norske forretningsfolk i Japan gått inn og tilpasset seg? Forretningsfolk i Hong kong? Det er ikke bare DE som kommer her og vil beholde sin egen kultur.
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2004 #7 Skrevet 16. november 2004 Lei av at vi alltid må tilpasse oss når vi reiser til andre land, mens de som reiser inn i norge skal fritt få leve ut sin kultur her. Jeg synes det er flott at vi godtar at folk kler seg annerledes her i Norge jeg.
Gjest Lilleulv Skrevet 16. november 2004 #8 Skrevet 16. november 2004 Jeg synes det er flott at vi godtar at folk kler seg annerledes her i Norge jeg. jepp jeg synes også det, men da synes jeg også at vi kan kle oss etter vår kultur andre steder...
Gjest Gjesta Skrevet 16. november 2004 #9 Skrevet 16. november 2004 jepp jeg synes også det, men da synes jeg også at vi kan kle oss etter vår kultur andre steder... Jo, det synes jeg også. Men likevel dekker jeg meg mer til når jeg drar til f.eks Tyrkia,..for jeg kan ikke fordra oppmerksomheten man får,..
Blomsterenka Skrevet 17. november 2004 #10 Skrevet 17. november 2004 AndroLOGI...handler om sykdommer i menns kjønnsorganer ..... androgyni da, (måtte slå opp) er tvekjønnethet... ok...nesten det samme...(menns feil alt sammen uansett...)
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #11 Skrevet 17. november 2004 Jo, det synes jeg også. Men likevel dekker jeg meg mer til når jeg drar til f.eks Tyrkia,..for jeg kan ikke fordra oppmerksomheten man får,.. Egentlig ganske frekt å nistirre synes jeg.. vi er vel rett og slett litt mer høflige her som ikke glaner på folk som går i uvante klær. Jeg stirrer ikke på folk som går i burka, selv om jeg synes det ser tåpelig ut og er et idiotisk klesplagg. Det er litt merkelig, vi skal respektere kleskulturen i land vi reiser til, og kleskoden til folk som kommer hit. Greit nok. Men hvorfor skal det da være så vanskelig for disse landene, som var listet opp, å respektere VÅR påkledning? Fikk ikke akkurat lyst til å dra til India etter å ha lest artikkelen..
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #12 Skrevet 17. november 2004 Jeg aynes godt de kunne skrevet at: skal du til Norge, kan du kle deg normalt, ingen vil kikke rart på deg, og hvorfor ikke kle seg mer som en nordmann med jeans og bluser og pene skjørt? det ville gledet normenn!
Superlammet Skrevet 17. november 2004 #13 Skrevet 17. november 2004 Det er litt merkelig, vi skal respektere kleskulturen i land vi reiser til, og kleskoden til folk som kommer hit. Greit nok. Men hvorfor skal det da være så vanskelig for disse landene, som var listet opp, å respektere VÅR påkledning? Fordi vi er såpass gjestfrie som vi er.. Vi respekterer alt og tror det beste i andre uansett inntil det motsatte er bevist. Vi er rett og slett dumsnille (les: naive) til tider..
Suzy Skrevet 17. november 2004 #14 Skrevet 17. november 2004 Ikke at det har så mye med diskusjonen å gjøre, men mest av alt merket jeg meg ved denne: INDONESIA Ikke like strengt her som i Midtøsten, men det er best å dekke skuldrer og overarmer og leggene over knærne. .. og jeg lurer litt på hvordan journalisten er skapt... evt vedkommendes engelskkarakter (fordi jeg regner emd at det er en oversettingsfeil)
Gjest Ninakanin Skrevet 17. november 2004 #15 Skrevet 17. november 2004 Jeg har prøvd å gå i shorts og singlet i Egypt. Ingen stor suksess :oops: Det prøvde jeg og ei venninne også... Ikke å anbefale. Med mindre man liker 20-30 smågutter, tenåringer og unge menn løpende bak deg som leter etter et ubevoktet øyeblikk å klype deg i baken.. :oops:
Gjest Starya Skrevet 17. november 2004 #16 Skrevet 17. november 2004 Jeg synes det nesten er en selvfølge at man tar hensyn til et lands klesskoder når man er ute og reiser. Ser ingen grunn til å støte lokalbefolkningen med navle og lår, dersom dette er noe som flertallet der vil reagere negativt på av kulturelle grunner. Når det gjelder andre som reiser til Norge: Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange her som blir støtt av å se en tildekket kropp, selv på sommeren. Vi er nå engang så heldige å bo i et land der nærmest "anything goes". Vi har heller ingen kulturelle koder som tilsier at man "må" flerre av seg mest mulig..
Gjest Litjmæ Skrevet 17. november 2004 #17 Skrevet 17. november 2004 Ikke at det har så mye med diskusjonen å gjøre, men mest av alt merket jeg meg ved denne: .. og jeg lurer litt på hvordan journalisten er skapt... evt vedkommendes engelskkarakter (fordi jeg regner emd at det er en oversettingsfeil) Der fikk jeg dagens latter ja, takk Suzy Forøvrig enig med Starya i debatten!! Personlig ønsker jeg alltid å ta hensyn til andre, samtidig som jeg ikke synes jeg har noe med hvordan andre kler seg.
Monstermagnet Skrevet 17. november 2004 #18 Skrevet 17. november 2004 Jeg synes det nesten er en selvfølge at man tar hensyn til et lands klesskoder når man er ute og reiser. Ser ingen grunn til å støte lokalbefolkningen med navle og lår, dersom dette er noe som flertallet der vil reagere negativt på av kulturelle grunner. Når det gjelder andre som reiser til Norge: Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange her som blir støtt av å se en tildekket kropp, selv på sommeren. Vi er nå engang så heldige å bo i et land der nærmest "anything goes". Vi har heller ingen kulturelle koder som tilsier at man "må" flerre av seg mest mulig.. I could'nt agree more.
Gjest Melk Skrevet 17. november 2004 #19 Skrevet 17. november 2004 jepp jeg synes også det, men da synes jeg også at vi kan kle oss etter vår kultur andre steder... Det kan vi da også.... Denne artikkelen var ment som tips om man vil unngå å vekke uønsket oppmeksomhet. Om man går i burke i Norge får man også ganske mye ekkel oppmekrsomhet, akkurat som man vil få om man går i singlet og shorts i en del andre land.
Gjest Valhalla Skrevet 17. november 2004 #20 Skrevet 17. november 2004 Jeg føler meg støtt av kvinne og særlig barneundertrykkende klær som slør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå