Gå til innhold

Kattungen min spiste en spissmus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer her ang spissmus? :( Hun er bare 4 måneder gammel. Min andre katt kom inn med en spissmus og før jeg fikk sukk for meg hadde kattungen slukt den hel. Er så nervøs for jeg måtte på jobb og er ikke hjemme akkurat nå, min samboer er hjemme og følger med, men han har ikke sertifikat dersom hun blir veldig dårlig.. Vet de er giftige så hadde trodd den skulle komme opp i retur snart men det har gått over en time nå. 

Anonymkode: 5a7d5...378

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattungen har ikke blitt syk enda pga giftige spissmus er en myte.

Slapp av, det går helt fint!

Anonymkode: 94bba...af1

• Liker 2
Skrevet

Spissmus er ikke giftige. Det ligger i katters natur å spise mus. Katta mi spiser mus hele tida, og det er vanlig at kattemødre fanger mus og tar med seg til ungene slik så de kan øve seg på å jakte og for at de får spise. 

• Liker 2
Skrevet

Går nok sikkert bra :) Skader ikke å ta en telefon til dyrlegen å høre hva de mener i og med at katten er såpass ung. Katter får forresten ikke stedssans før den er rundt 1 år gammel, så hva gjør den egentlig ute? :/
Ikke glem markkur.

Anonymkode: d26eb...b26

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattungen har ikke blitt syk enda pga giftige spissmus er en myte.

Slapp av, det går helt fint!

Anonymkode: 94bba...af1

Og "alle" sier at å når hunder spiser bæsj så er det helt ufarlig. Mhm, helt til valpen min ble smittet av parasitten giardia, som spres via avføring. Spesielt unge dyr blir dårlige av slike ting fordi de ikke har fullt utviklet immunsystemet enda.

Jeg skrev ikke dette for å gjøre deg mer opprørt Ts, da jeg vet absolutt ingenting om spissmus, men jeg skjønner bekymringen din og satser på at det går bra. Ingen vits i å ta eventuelle sorger på forskudd. Blir det for ille så får kjæresten din bestille taxi til dyrlegevakta.

Anonymkode: f3205...240

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går nok sikkert bra :) Skader ikke å ta en telefon til dyrlegen å høre hva de mener i og med at katten er såpass ung. Katter får forresten ikke stedssans før den er rundt 1 år gammel, så hva gjør den egentlig ute? :/
Ikke glem markkur.

Jeg forstod det slik at den andre katten hadde tatt med musa inn og så slukte kattungen den. Veldig snill voksenkatt som deler med de små da :P

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det slik at den andre katten hadde tatt med musa inn og så slukte kattungen den. Veldig snill voksenkatt som deler med de små da :P

Ops! jeg leste vist litt for fort :O

Skrevet

Noen spissmus er giftige ja. Det kommer an på arten. Spissmus er rovdyr, og noen har da giftig spytt. Spissmus blir som regel ikke spist av huskatter fordi de smaker og lukter jævlig pga kjertlene. Men det plager feks ikke ugler fordi de svelger maten hel. 

Vet ikke om det er farlig eller ei jeg ts :/

Anonymkode: 097af...531

Gjest Baremenneske
Skrevet

Katter er av den natur at de spiser mus! Sånn er det bare... !  - men en markkur iblandt skader ikke likevel. 

Gjest Baremenneske
Skrevet
7 timer siden, atropos skrev:

Spissmus er ikke giftige. Det ligger i katters natur å spise mus. Katta mi spiser mus hele tida, og det er vanlig at kattemødre fanger mus og tar med seg til ungene slik så de kan øve seg på å jakte og for at de får spise. 

Burde vært en selvfølge at folk visste...

Skrevet

Det er ikke farlig å spise spissmus, men de smaker vondt. I Norge er det for øvrig én art som har giftig spytt, nemlig vannspissmusen, som er sort i motsetning til de andre brune. 

Anonymkode: 3250b...f55

Skrevet

Dette går nok helt fint. Det eneste er vel at du bør få gitt ormkur til begge kattene og ikke bare den som er ute nå :)

Anonymkode: 63de9...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...