Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om å komme på et jobbintervju for en jobb i et norsk selskap i Asia. De vil ha meg inn til en annen by, langt unna hjemstedet mitt,  om 2 uker. Jeg har fått avslag på permisjon fra min nåværende jobb (må ha fri en hel dag), som gjør at jeg ikke kan delta på dette intervjuet. Har jeg noen rettigheter i det hele tatt?? Hva kan jeg gjøre? Arbeidsgiveren min mener de ikke kan diskriminere meg pga dette og at de bør tilby meg et telefon/Skypeintervju.. Og at det altså er umulig med fri.. Vet ikke hva jeg skal gjøre, dette er drømmejobben.. :(

Anonymkode: f9e8a...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å ta noen dagers ferie?

Jobbintervju er nok ikke permisjonsgrunn.

• Liker 1
Skrevet

Har du søkt permisjon uten lønn eller prøvd feriedager?

Anonymkode: 5a910...e65

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Har du mulighet til å ta noen dagers ferie?

Jobbintervju er nok ikke permisjonsgrunn.

Nei, har ikke det. :(

Tenkte permisjon uten lønn altså, men får ikke dette heller.

Jeg er visst uunnværlig akkurat denne dagen.. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt permisjon uten lønn eller prøvd feriedager?

Anonymkode: 5a910...e65

Permisjon uten lønn.

Har ikke feriedager. 

Skrevet

Du spør arbeidsgiver om når du kan få fri, og så foreslår du den dagen til intervju.  Seriøse aktører har forståelse for at ikke alle kandidater kan hoppe på et fly den dagen de sier ifra.

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Kara W skrev:

Du spør arbeidsgiver om når du kan få fri, og så foreslår du den dagen til intervju.  Seriøse aktører har forståelse for at ikke alle kandidater kan hoppe på et fly den dagen de sier ifra.

Problemet er at de flyr inn til denne byen kun denne dagen..og intervju av de aktuelle kandidatene da. Til Oslo altså..og de andre kandidatene er derfra. Mens jeg sitter i Bergen. 

Utrolig kjipt!

Skrevet

Men fra bergen til oslo går det fly hele tiden, kan du ikke bare ordne intervju etter arbeidstid, evt før hvis du jobber ettermiddag? Jeg gjorde det, hadde seinvakt og fikk ikke fri. Fly fra Bergen kl 08, intervu kl 10 og returfly kl 13, måtte ta taxi fra Flesland til jobb for å rekke det, men det gikk tidsmessig. 

Anonymkode: dbc71...3ed

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fra bergen til oslo går det fly hele tiden, kan du ikke bare ordne intervju etter arbeidstid, evt før hvis du jobber ettermiddag? Jeg gjorde det, hadde seinvakt og fikk ikke fri. Fly fra Bergen kl 08, intervu kl 10 og returfly kl 13, måtte ta taxi fra Flesland til jobb for å rekke det, men det gikk tidsmessig. 

Har ikke fleksitid, må være på jobb 8-16. 

Skrevet

Og intervjuet er på dagen..

Skrevet

Nå syns jeg egentlig du gjør deg litt vanskelig... Hvorfor kontakter du ikke firmaet du skal på intervju til, gir beskjed om at du ikke får fri, men at du kan være i oslo kl 18 hvis det er muligheter for å få intervju da. Hvis noen har retst fra andre siden av verden for å finne kandidater så er det nok i deres interesse å få intervju de som er aktuelle, og dessuten står neppe konemor klar med maten kl fire... Du må nesten gidde å forsøke å finne en løsning, ingen på kg har makt ti, å gi deg fri, og det er ikke noe du har krqv på heller. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tipper det er et slikt fellesintervju, mange store selskaper arrangerer slike og da kan det være flere måneder til neste intervju.

Til TS, har dessverre ikke noen tips, annet enn at jeg synes arbeidsgiveren din gjør seg vrang.

Anonymkode: 29ab6...091

• Liker 3
Skrevet

Sånn er det dessverre, og mange arbeidsgivere gjør seg dessverre ganske vrange hvis de får nyss om at man skal på intervju et annet sted, da er man plutselig "uunnværlig den dagen", "den dagen har vi lansering av nytt produkt" eller lignende. Men jeg ville forsøkt følgende:

1) Forsøk å jobbe på et annet tidspunkt denne dagen, kan du evt. få hjemmekontor? I så fall kan du være i Oslo, jobbe fra hotellrommet eller lignende, stikke på intervju, så tilbake og avslutte arbeidsdagen i Oslo før du drar hjem igjen.

2) Tilby å kunne ta intervjuet via Skype eller lignende, så kan du forsøke å ta det i lunsjen på jobben der du jobber nå.

3) Tilby å ta intervjuet sent ettermiddagen/kveld dersom de er villige til det. 

Men får du ingen løsning må du dessverre bare bite deg i det. Man har ikke krav på fri på grunn av jobbintervju, og selv om det er bittert så vet man i det minste hvor arbeidsgiver står i forhold til å ta hensyn og vise fleksibilitet. Og, jeg sier ikke at du har tenkt tanken, men jeg ville generelt ikke anbefalt å "tilfeldigvis" være syk den dagen og bruke egenmelding, for det vil være veldig synlig hva du faktisk gjør når du allerede har fortalt at du behøver fri for å gå på intervju den dagen. Et forsøk på en "hvit en" kan straffe seg senere. 

Anonymkode: ffa49...8aa

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg egentlig du gjør deg litt vanskelig... Hvorfor kontakter du ikke firmaet du skal på intervju til, gir beskjed om at du ikke får fri, men at du kan være i oslo kl 18 hvis det er muligheter for å få intervju da. Hvis noen har retst fra andre siden av verden for å finne kandidater så er det nok i deres interesse å få intervju de som er aktuelle, og dessuten står neppe konemor klar med maten kl fire... Du må nesten gidde å forsøke å finne en løsning, ingen på kg har makt ti, å gi deg fri, og det er ikke noe du har krqv på heller. 

At en arbeidsgiver tilpasser seg og tilbyr intervju utenfor tidspunktene som allerede er satt opp er faktisk ikke veldig vanlig, særlig ikke i et arbeidsmarked vi har nå, med mindre det dreier seg om veldig spesialisert kompetanse og/eller lederstillinger der det er ekstremt vanskelig å finne kvalifiserte kandidater (tenk doktrogradsnivå eller tilsvarende). Man kan selvfølgelig prøve, men det bør ikke være en løsning man gjør seg avhengig av. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At en arbeidsgiver tilpasser seg og tilbyr intervju utenfor tidspunktene som allerede er satt opp er faktisk ikke veldig vanlig, særlig ikke i et arbeidsmarked vi har nå, med mindre det dreier seg om veldig spesialisert kompetanse og/eller lederstillinger der det er ekstremt vanskelig å finne kvalifiserte kandidater (tenk doktrogradsnivå eller tilsvarende). Man kan selvfølgelig prøve, men det bør ikke være en løsning man gjør seg avhengig av. 

Nå er vel saken den at ts enten kan prøve, elelr sutre over at det ikke går uten å prøve. Jeg har forresten fått endret intervjutid to ganger siste halvåret fordi det ikke passet med arbeidstidene mine, og jeg har ingen uerstattelig kompetanse, men en litt spesiell cv kanskje. Fikk forresten begge jobbene, så de så neppe på meg som vanskelig. Den som ikke spør får heller ingentil pasning. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør meg vrang? Jeg gidder ikke prøve å finne løsninger? 

Da tar du feil. Har prøvd alle mulige måter å få dette til på. Og det er faktisk umulig å få det til denne dagen pga nåværende jobb og ny. Jeg Må være til stede her på de eneste tidspunktene som er mulige for de nye. Har gjort alt som går an og prøvd forskjellige måter å løse det på. Men det er umulig.

Så på hvilken måte gjør jeg meg vrang og ikke gidder å finne løsninger.. Må vel være lov å spørre om noen her vet om jeg har rettigheter, herregud. Og: kan ikke kg gi meg permisjon? What?

Heldigvis er den nyearbeidsgiveren veldig forståelsesfull, og jeg skal ha intervju over Skype allerede i morgen. :)

Endret av Nori
  • Liker 3
Skrevet

Her gjør arbeidsgiver seg vanskelig, så du har ikke noe annet valg enn å kontakte de som skal intervjue deg og si at du dessverre ikke får fri av arbeidsgiver den aktuelle dagen, og spørre om det er mulig å bli intervjuet via Skype eller om det er mulig å legge intervjuet til kveldstid (sjekk når det går fly) 

Ellers kan du spørre arbeidsgiver om det er mulig for deg å jobbe kveld denne dagen i stedet, dersom du har oppgaver du kan løse på egen hånd og ikke behøver å stille i møter eller samarbeide med kollegaer for å løse oppgavene. Er det heller ikke mulig for deg å jobbe ekstra på kvelden(e) før intervjuet for å ha jobbet inn det du må ha gjort denne dagen? Og det er ikke mulig å få forskjøvet arbeidsdagen slik at du kan reise på intervjuet og heller jobbe litt senere den dagen? 

Dersom du tror arbeidsgiver gjør seg vanskelig fordi de ikke vil miste deg til en annen arbeidsgiver kan det kanskje være lurt å ikke spille med åpne kort neste gang su behøver fri for å reise på intervju. Kanskje det hadde gått greit likevel dersom du ønsket fri uten lønn for å feire en syk tantes 80-års dag eller lignende...

Anonymkode: e581e...b19

• Liker 3
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør meg vrang? Jeg gidder ikke prøve å finne løsninger? 

Da tar du feil. Har prøvd alle mulige måter å få dette til på. Og det er faktisk umulig å få det til denne dagen pga nåværende jobb og ny. Jeg Må være til stede her på de eneste tidspunktene som er mulige for de nye. Har gjort alt som går an og prøvd forskjellige måter å løse det på. Men det er umulig.

Så på hvilken måte gjør jeg meg vrang og ikke gidder å finne løsninger.. Må vel være lov å spørre om noen her vet om jeg har rettigheter, herregud. Og: kan ikke kg gi meg permisjon? What?

Heldigvis er den nyearbeidsgiveren veldig forståelsesfull, og jeg skal ha intervju over Skype allerede i morgen. :)

Nei, du har ingen rettigheter ift å få fri til å gå på jobbintervju.

Anonymkode: 5a953...83a

Endret av Nori
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at det ordnet seg! :) Enig med vedkommende som foreslo at du kanskje ikke bør spille med åpne kort dersom situasjonen skulle oppstå igjen.

Anonymkode: 9b4d0...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...