Gå til innhold

"Venn" ringer etter flere år som "uvenn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde i en periode mye kontakt med en familie. Det var ting som skjedde (småting, men nok tilsammen) som gjorde at vi ble uvenner, blant annet at jeg mottok en haug med mail som var så ufine at jeg til slutt ikke ble provosert engang, jeg satt bare og måpte. Man kan si at de viste en side jeg ikke hadde sett til fulle før. Ting som jeg har sagt i fortrolighet ble brukt mot meg. De har også lånt penger av meg som de ikke har betalt tilbake.

Etter dette sa jeg tydelig ifra at jeg ønsket ikke noe mere kontakt. 

Opprinnelig var jeg venn med mannen, men ble etter hvert kjent med hele familien, de har voksne barn nå. Etter at jeg sa jeg ikke ønsket kontakt har kona sendt meg meldinger og ringt meg sporadisk. Sist gang hun ringte sa jeg igjen at jeg ønsket ikke kontakt. Jeg orker ikke sitte og høre på livshistorien hennes, og hvor forferdelige folk har vært mot henne i det uendelige, om og om igjen.

Nå ringer hun igjen, fordi de plutselig hadde blitt overbevist om at jeg hadde vært i nærheten der for å besøke dem (det har jeg ikke) og ombestemt meg og reist igjen. Med det samme ble jeg litt glad for å høre stemmen hennes, men så kom jo bare all klagingen igjen, om hvor fæle alle har vært mot henne, og dette fortsatte i tre kvarter, og det var jeg som betalte samtalen fordi hun ikke hadde penger.
Hun sa også at de mailene var det mannen hennes som hadde stått for, og hun hadde ikke stoppet han, fordi han hadde sånn kontroll over henne, men at det var annerledes nå, nå er de iferd med å "frigjøre seg fra hverandre". Hun lovet også å betale tilbake pengene (det har hun lovd for noen år siden også). Og hun vil gjerne ha kontakt med meg, men jeg sa jeg var usikker.

Hva ville dere ha gjort? Har hun foandret seg? Skal jeg stole på at ikke alt jeg sier går tilbake til mannen (som det pleide før)? Blir det bare mere drama? Får jeg noe positivt utav dette? Hva vil hun egentlig?

Anonymkode: d2e58...db9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at det er flott hun vil betale tilbake pengene og hadde sagt meg villig til å være med å skrive en nedbetalingsplan med henne. Når det gjelder videre kontakt hadde jeg sagt at jeg hadde det så travelt i livet mitt nå med mann/barn/studier/hobbyer/kirkegåing/vaske badet med tannkost at jeg ikke har tid til noe sosialisering. :)  Men at det er veldig hyggelig at hun vil gjøre opp for seg.

Skrevet (endret)

Jeg har en mening om at "Livet er altfor kort til å ikke være venner". Vet at folk mener forskjellig om det. 

Har et eksempel på det. Var noen jeg kjenner som hadde en krangel som de gikk i retten med. Det ble en fiendtlig konflikt der flere ikke likte hveandre. Altså var flere involverte parter på begge sider. Han ene hadde hatt en alvorlig sykdom, og han sa rett ut: "Nå får dere slutte å krangle. For jeg mener at samme hva dere mener så er livet altfor kort til å ikke skvære opp. Dette har jeg tenkt over etter at jeg ble syk. Og jeg har fått livet i gave. Etter dette så fatter jeg ikke hvorfor dere skal hate hveandre og ikke kan bry dere mer. Livet er for kort til dette!. Og en dag kan dere for faen angre på at dere var så jævla stolte at dere ikke kunne rede opp i dette her, og da kan det være for sent..." Men selvfølgelig var det noen som insisterte på at de ville være fiender for resten av livet. 

Min mening er : livet er for kort til å være sure mot hveandre, og livet er for kort til å ikke rede opp i konflikter. Jeg har vært i situasjoner selv der folk har gått ifra meg og aldri ville pratet med meg igjen, men jeg har ikke ønsket det. Jeg fatter ikke at de klarer det. Mener livet er for kort til å vende ryggen til noen man var glad i. 

Endret av MelissaEros
  • Liker 2
Skrevet

Om disse menneskene ikke tilfører livet ditt noe positivt, så trenger du heller ikke ha kontakt med dem

Du har vel hørt om "energivampyrer"? Sånne som suger energi og glede ut av deg med negativitet, uten å selv tilføre deg noe. Ofte mye sykdomsprat, elendighet, sladder, "alt er galt, alt er alle andres feil og snøen som falt i fjor skal snakkes om tusen ganger. Alltid veldig selvsentrert.

Dere trenger ikke være "uvenner". Men dere trenger ikke være venner heller! Ikke bruk tid og energi på å krangle og vær uvenn med noen, da er du liksom like langt.9

Vedrørende de pengene kan jeg si med en eneste gang at de vil du ALDRI se noe til. Det er bare noe de sier for å holde på deg. En god del av disse "energivampyrene" får med årene en svært liten omgangskrets (ingen orker et slikt enveisvennskap i lengden), og de vil derfor klore seg fast i de få som blir igjen.

• Liker 4
Skrevet

14 timer siden, Alice123 skrev:

Om disse menneskene ikke tilfører livet ditt noe positivt, så trenger du heller ikke ha kontakt med dem

Du har vel hørt om "energivampyrer"? Sånne som suger energi og glede ut av deg med negativitet, uten å selv tilføre deg noe. Ofte mye sykdomsprat, elendighet, sladder, "alt er galt, alt er alle andres feil og snøen som falt i fjor skal snakkes om tusen ganger. Alltid veldig selvsentrert.

Dere trenger ikke være "uvenner". Men dere trenger ikke være venner heller! Ikke bruk tid og energi på å krangle og vær uvenn med noen, da er du liksom like langt.9

Vedrørende de pengene kan jeg si med en eneste gang at de vil du ALDRI se noe til. Det er bare noe de sier for å holde på deg. En god del av disse "energivampyrene" får med årene en svært liten omgangskrets (ingen orker et slikt enveisvennskap i lengden), og de vil derfor klore seg fast i de få som blir igjen.

Det er dette jeg føler på også. De snakker bare om ting som hendte for lenge lenge siden, og dro frem ting som skjedde for 20 år siden i de mailene de sendte til meg for en tid tilbake. De snakker også mye om andre ja, og hva andre har gjort mot dem, ingenting er deres egen feil. I begynnelsen trodde jeg på det og syns veldig synd på dem...

Jeg bruker ikke noe energi på å krangle med dem, har skrudd av mobilen nå og vurderer hemmelig nummer, fordi jeg fikk en "drama-melding" etter at hun ringte igjen og ikke kom frem på mobilen fordi jeg hadde blokkert nummeret.

Stemmer nok det med pengene også. Jeg bryr meg ikke om de pengene, jeg har sagt at de bare kan ha dem.

Og de har så og si ingen omgangskrets nei, ikke kontakt med noe slekt heller.

Skrevet

Glemte å skrive at noe av grunnen til at jeg kuttet med dem er at når jeg fikk de mailene, så kjente jeg igjen en følelse jeg har hatt før av han mannen. Jeg begynte å skjelve, fikk vondt i magen, og ble liksom "lam" i armene. Før bortforklarte jeg det med at det er jeg som ikke klarer å forholde meg til konflikter (som det jo har vært med dem flere ganger før). Jeg kommer nok aldri mere til å ha kontakt med han, da jeg opplevde at han hadde kontroll over meg (over hva jeg skulle mene og gjøre), og når han mistet kontrollen så ble han ubehagelig. Kona hans er fortsatt i dette grepet, og jeg tror nok hun vil ut, men hun tør ikke, så mulig det er litt derfor hun ringer meg også...

Skrevet

forstår ikke hvorfor folk må se seg nødt til å blokkere noen telefonnumre. 

Skrevet
Den 15.9.2016 at 0.04, MelissaEros skrev:

forstår ikke hvorfor folk må se seg nødt til å blokkere noen telefonnumre. 

Hva gjør man når folk ikke respekterer at man ikke vil ha kontakt da, uten å blokkere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...