Gå til innhold

Hvordan lønner BSU seg? Får det ikke til å stemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at man heller bør spare i BSU enn å betale ned ekstra på boliglånet sitt. Men jeg skjønner ikke. Man kan ikke spare mer enn 25.000 i året på BSU og max 300.000kr.

Men om man har et lån på 2.000.000 med rente på 2,4% og 25 års nedbetalingstid koster det 4.050kr i renter og 4.872 i avdrag i begynnelsen. Om man betaler 25k ekstra på lånet hvert år så blir man kvitt gjelden fortere. Sparer man ikke mer rentepenger på å få nedbetalt gjelden 4 år raskere for eksempel?

Dersom man sparer 25.000 i året i BSU med rente på 3,8% får man 950kr-27% skatt på rentepenger? og så 5000 kroner i skattefradrag.

Så hva lønner seg? Betale 2.083kr ekstra på lånet i måneden (25k i året) i 12 år eller ha de i BSU? 

Man får jo skattefradrag på renter.

Anonymkode: ab5bb...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om BSU-renten er høyere enn boliglånsrenten, lønner det seg alltid å spare der i stedet for å betale ekstra på boliglånet.

Anonymkode: ca735...6d9

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du har inntekt og råd så vil BSU lønne seg.  For mange så har BSU høyere rente enn boliglånet, så selv uten skattegevinsten hadde det lønnet seg.  Min BSU er full, men jeg lar heller pengene stå der og forrente seg enn å bruke den på nedbetaling.  Den dagen BSU og boliglån er like store kan jeg bruke hele til å nedbetale og være gjedlsfri.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at man heller bør spare i BSU enn å betale ned ekstra på boliglånet sitt. Men jeg skjønner ikke. Man kan ikke spare mer enn 25.000 i året på BSU og max 300.000kr.

Men om man har et lån på 2.000.000 med rente på 2,4% og 25 års nedbetalingstid koster det 4.050kr i renter og 4.872 i avdrag i begynnelsen. Om man betaler 25k ekstra på lånet hvert år så blir man kvitt gjelden fortere. Sparer man ikke mer rentepenger på å få nedbetalt gjelden 4 år raskere for eksempel?

Dersom man sparer 25.000 i året i BSU med rente på 3,8% får man 950kr-27% skatt på rentepenger? og så 5000 kroner i skattefradrag.

Så hva lønner seg? Betale 2.083kr ekstra på lånet i måneden (25k i året) i 12 år eller ha de i BSU? 

Man får jo skattefradrag på renter.

Anonymkode: ab5bb...dbd

Du plasserer pengene der de gir høyest avkastning. For bsu er dette rente + skattefradrag. Dersom lånet ditt har høyere rente enno et så blir du flådd (dersom du betaler over 3% blir du flådd..) Når 25 000 er plassert der har du to valg: finne en sparemetoder med høyere rente enn boliglånet (de finnes) eller betale ned på lånet. Det siste er det kun logisk å gjøre dersom du:

1. Finner det mentalt stressende å ha lån

2. Vet at du mangler selvkontroll og vil bruke av pengene

Og, ja, du får skattefradrag på renter. Nei, det tilsvarer ikke i nærheten av 5000 i gevinst per 25 000 kroner. Det du gjør over er å sammenligne hele lånet (flere millioner) med 25 000. Det du skulle sammenlignet er 25 000 lånte kroner med bsu. For 25000 dekker kun 25000 uansett hvordan du snur dem. Forstår du den store forskjellen? 

Selvsgat er det slik at ingen forventer at du har et boliglån i 25 eller 30 år - de aller fleste av oss er fint i stand til å betale det ned på 5-15 år. Og når du vel har fyllt opp bsu og andre kontoer er det bare å velte penger over i lånenedbetaling.

Anonymkode: 7d135...80f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...