Gå til innhold

5åringen kan ikke uttale gr og kv, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 åringen kan ikke uttale gr og kv, det blir dr og tv. (Grå blir drå og kvist blir tvist).

Barnehagen er på saken, men fikk en følelse av at dette er noe barnehagen ikke egentlig anser som noe problem. Før jeg evt begynner å krangle lurer jeg på om det er noen som vet om dette er noe som burde vært tatt tak i før skolestart?

Barnet er forresten arvelig disponert for dysleksi.

Anonymkode: 9efa9...e52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Talefeil eller problemer med å uttale enkelte lyder har da ikke noe med dysleksi og gjøre. 

Anonymkode: 933eb...db3

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Talefeil eller problemer med å uttale enkelte lyder har da ikke noe med dysleksi og gjøre. 

Jeg vet at det ikke er det samme, men spesifikke språkvasker kan i hvertfall utvikle seg til dysleksi. Om problemene vårt barn har går inn under kategorien spesifikke språkvansker vet jeg ikke. I og med at det kan sees en sammenheng mellom spesifikke språkvansker og dysleksi anså jeg det som relevant å nevne at barnet allerede er arvelig disponert for dysleksi 🙂

Ts

Skrevet

Dere kan jo gjøre noe selv da.

Bevisstgjøring på muskler i tunge/munn; se i speil, lage grimaser, herme etter hverandre. Blåse såpebobler, blåse fjær etc.

Snakke om hvordan ulike lyder lages, leke m lyder.

Lytte etter ulike lyder for å bevisstgjøre. Alt i leks form.

K og G er som regel på plass v 5-6 år som de siste før den vanskelige R.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det korrelerer.

Anonymkode: fb3e2...6d3

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, Sukrin skrev:

Dere kan jo gjøre noe selv da.

Bevisstgjøring på muskler i tunge/munn; se i speil, lage grimaser, herme etter hverandre. Blåse såpebobler, blåse fjær etc.

Snakke om hvordan ulike lyder lages, leke m lyder.

Lytte etter ulike lyder for å bevisstgjøre. Alt i leks form.

K og G er som regel på plass v 5-6 år som de siste før den vanskelige R.

Takk for tips. En del av dette gjør vi allerede, og har gjort det som en naturlig del av lek, på lik linje med tall og bokstaver. Vi føler allikavel at vi nå kommer til kort. Hadde vi kunne løst det vi anser som et problem selv hadde vi ikke bedt om hjelp.

Det er mye mulig det som regel er på plass ved 5-6 års alderen. Dersom det allikavel viser seg å ikke gjelde i vårt tilfelle vil det være seint å sette inn tiltak ved 7-8 års alderen når det kan gjøres nå.

ts

Skrevet

Dette er en spesifikk språkvanske, da den ikke har kommet pga en skade, sykdom, osv. Hvis det ikke retter seg i løpet av 6 mnd, med bevisstgjøring og trening hjemme og i bhg, ville jeg bedt bhg/skole om å få inn spesialpedagog evt logoped. Selv om språkvansken er der nå, så vil ikke det automatisk si at barnet vil utvikle dysleksi, men det kan være greit å forberede skolen på at barnet er disponert for å utvikle dysleksi. Hvis dere er bekymret så burde dere ikke vente, det er dere som kjenner barnet best og jeg syns det er bra at dere vil ta tak i det så tidlig som mulig da tiltak har best effekt ved tidlig alder 😊

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Irriterende at du uttaler deg så bastant ang noe som er helt feil..

Anonymkode: 04cab...9ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...