AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Vi venter vårt første barn sammen( jeg har et barn fra før) og så er det diskusjon om etternavn. Han står på sitt og skal absolutt ha sitt etternavn til slutt mens jeg vil mitt skal være sist, siden barnet jeg har fra før av har kun mitt etternavn( bf har ikke noe med barnet å gjøre) grunnen til at jeg vil det er fordi at jeg vil at søskene skal "ha det samme navnet" og at jeg har sakt til samboeren min at om vi gifter oss engang så har jeg ikke noe imot at vi alle kan ha det samme etternavnet (hans) men det driter han i og skal absolutt stå på at etternavnet hans skal barnet kun ha og vist ikke så er jeg utrolig råten osv, jeg har prøvd å forklare han at jeg ikke mener noe vondt med det. Men det som toppet alt på dette var at svigermor klikka fordi jeg luftet tanken (hun som spurte) og blei furten/irritert for barna barna hennes SKAL hete det samme som faren, så sa jeg at vi lever trossalt i 2016 og det er ikke nødvendigvis slik at vi forsatt lever i gamledager og barnet må absolutt ikke ha etternavnet deres til slutt, jeg synst heller at vi skal tenke på at det er et annet barn her og som kan føle på dei tinga selv og dei blir trossalt søsken, men hun og han ga seg ikke! Så spurte jeg om at ok, vist det var slik at vi giftet oss da og jeg hadde villa at alle skulle ta kun mitt etternavn, hadde du godtatt det? Da fikk jeg tilbake at det er alltid damen som skal ta etternavnet til mannen og det samme gjelder barna. Er jeg slem som vil dette/ tenker på dette? Anonymkode: 3c56e...341
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Om dere begge to står på deres, så trekk om det. Dere har begge to like stor rett til å ønske eget etternavn. Svigermor holder seg ute av saken. Anonymkode: 26a20...1f4 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Siden ditt forrige barn har ditt etternavn så er det kanskje mer "rettferdig" at dette barnet får hans etternavn? Anonymkode: 3c0ce...bd9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Siden ditt forrige barn har ditt etternavn så er det kanskje mer "rettferdig" at dette barnet får hans etternavn? Anonymkode: 3c0ce...bd9 Hvorfor det? Nå kommer det frem av HI at det første barnet til TS har en annen far. Hvorfor er det da rettferdig at det siste barnet skal ha et annet etternavn enn sitt søsken? Anonymkode: 28c1c...612 3
Gjest Sly Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Jeg kan aldri tenke meg at det vil bety noe for søskenforholdet at søsknene ikke har samme etternavn. Mine barn har et annet etternavn enn meg og det betyr ingen ting for noen av oss.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #6 Skrevet 14. september 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jeg slem som vil dette/ tenker på dette? Nei synes absolutt ikke du er slem. Kan jo også snu det; er han slem som krever sitt etternavn? Synes det høres logisk ut at søsknene gis samme etternavn. Det handler kanskje litt om stolthet fra hans side. Tradisjonen er at barn får fars etternavn, men slik trenger det absolutt ikke være i dag. Som du skriver så er vi i 2016 og man trenger ikke følge den gamle tradisjonen. Håper dere kommer til enighet. Dersom dere ikke gjør det så tror jeg det er slik at barnet automatisk får mors etternavn dersom navn ikke blir meldt inn. Anonymkode: 28c1c...612 1
Gjest H Smith Skrevet 14. september 2016 #7 Skrevet 14. september 2016 Rart at verken trådstarter eller de som svarer har tenkt på dobbelt etternavn, da får jo begge viljen sin.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #8 Skrevet 14. september 2016 3 minutter siden, H Smith skrev: Rart at verken trådstarter eller de som svarer har tenkt på dobbelt etternavn, da får jo begge viljen sin. Jeg har aldri sett på dette som en god idé, for dobbeltnavn med bindestrek vil bli en nytt og tredje etternavn i familien. Anonymkode: 79fbb...f51 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Skrevet 14. september 2016 Alt det er å bry seg med.. Jis! De fleste mødre er bare egoistiske når de på død og liv skal ha ny samboer sitt navn på ett barn som har en annen far som stiller opp.. Stiller han ikke opp, nei da er det en annen sak, men barna bryr seg ikke om etternavnet, i så fall har noen påvirket barnet om å bry seg, spesielt hvis man allerede har ett navn som binder søsken sammen. Jeg har mange venninner som har stefedre og søsken og det har aldri aldri vært ett tema en gang i oppveksten og heller ikke den dag i dag så mødre i dag vil jeg påstå er ekstra egoistiske når det kommer til ny mann. Jeg heter f.eks Lise Are Hansen. Min sønn heter Lars Are Sørensen Min samboer heter Bjarne Johannesen. Vi har fått barnet Andreas Are Johannesen... Når vi gifter oss blir jeg Lise Are Johannesen og Are binder fremdeles meg og sønnen mine, uansett far. Bare tullball at min første sønn skal ta samboer sitt etternavn. Hvis barnet føler seg utenfor på grunn av ett etternavn ville jeg gravd dypere i det problemet, da er det mest sannsynlig noe annet som er problemet. Anonymkode: 349bb...c6a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #10 Skrevet 14. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt det er å bry seg med.. Jis! De fleste mødre er bare egoistiske når de på død og liv skal ha ny samboer sitt navn på ett barn som har en annen far som stiller opp.. Stiller han ikke opp, nei da er det en annen sak, men barna bryr seg ikke om etternavnet, i så fall har noen påvirket barnet om å bry seg, spesielt hvis man allerede har ett navn som binder søsken sammen. Jeg har mange venninner som har stefedre og søsken og det har aldri aldri vært ett tema en gang i oppveksten og heller ikke den dag i dag så mødre i dag vil jeg påstå er ekstra egoistiske når det kommer til ny mann. Jeg heter f.eks Lise Are Hansen. Min sønn heter Lars Are Sørensen Min samboer heter Bjarne Johannesen. Vi har fått barnet Andreas Are Johannesen... Når vi gifter oss blir jeg Lise Are Johannesen og Are binder fremdeles meg og sønnen mine, uansett far. Bare tullball at min første sønn skal ta samboer sitt etternavn. Hvis barnet føler seg utenfor på grunn av ett etternavn ville jeg gravd dypere i det problemet, da er det mest sannsynlig noe annet som er problemet. Anonymkode: 349bb...c6a BEKLAGER LESTE LITT FORT! TRODDE DET VAR SNAKK OM Å BYTTE ETTERNAVN PÅ BARNET DU ALLEREDE HADDE: SORRY! Anonymkode: 349bb...c6a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #11 Skrevet 14. september 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett på dette som en god idé, for dobbeltnavn med bindestrek vil bli en nytt og tredje etternavn i familien. Anonymkode: 79fbb...f51 Det letteste er jo selvfølgelig om alle har samme navn, men blir jo gjerne ikke sånn når det er snakk om mine, dine og våre barn. Dobbelt etternavn er således et kompromiss for alle. Anonymkode: 2a995...4a3 2
Juniper Skrevet 15. september 2016 #12 Skrevet 15. september 2016 Er ikke dette en detalj dere burde ha avklart før dere produserte ungen? Det eneste som er "feil" her er at Svigermor blander seg opp i diskusjonen. Det fungerer bare til mer gnisninger. Dere må bare sette dere ned og bli enige. Er det ikke noe med at ungen får morens etternavn om foreldrene ikke blir enige? Eller husker jeg feil? 1
Arkana Skrevet 15. september 2016 #13 Skrevet 15. september 2016 Blir dere ikke enige må dere trekke lodd. Søsken må forøvrig ikke ha samme navn (det er da helt vanlig at familier med mine/dine/våre har ulike navn) og svigermor har ingenting med dette å gjøre.
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. september 2016 #14 Skrevet 15. september 2016 Dere kan ha bleieskift-budkrig. Den som er villig til å bytte flest bleier (i situasjoner der begge har mulighet til det) får bestemme navnet.
ViljaH Skrevet 15. september 2016 #15 Skrevet 15. september 2016 Hvis ditt navn er Sørensen, hans er Hansen, og dere får en gutt, vil du få skjema fra folkeregistret med "Gutt Sørensen" til navn. Da kan du nekte å skrive under på annet enn endring av fornavn. Men det er jo dårlig gjort overfor far. Jeg skjønner far godt at han vil følge tradisjonen. Og jeg skjønner deg som er mer moderne. Det finnes ingen opplagt løsning, ingen av dere har argumenter som har stor tyngde. Så ingen har rett. Dere får trekke. Hvis dere venter over 6 mnd, så blir barnet gitt et navn av folketegistret, fornavn det mest populære i området + ditt etternavn. Så du kan jo hale ut tiden...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #16 Skrevet 15. september 2016 Kanskje mannen føler seg litt utenfor om både du og ungene deler etternavn og han er alene om sitt. Jeg kan ikke se for meg at ungene egentlig bryr seg, så jeg synes du er vanskelig. Anonymkode: 1df39...499 1
stan Skrevet 15. september 2016 #17 Skrevet 15. september 2016 Hvis dere er gift bør barnet ha hans navn. Eventuelt kombinert med ditt som mellomnavn. Så lenge dere ikke er gift, bør det bli ditt navn.
Sushi Skrevet 15. september 2016 #18 Skrevet 15. september 2016 Med en mann som virker å være så lite villig til å ha en normal diskusjon om saken så ville jeg stått på mitt hvis jeg var TS. Hva blir det neste? At det er "tradisjon" at mor skifter alle bleier og tar alt nattevåk? Svigermor har i alle fall ingenting hun skulle sagt. Man bør jo helst bli enige, men om noen skal ha noe mer krav på å gi barnet sitt etternavn så vil jeg si det er den som føder. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå