AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Vi venter vårt første barn sammen( jeg har et barn fra før) og så er det diskusjon om etternavn. Han står på sitt og skal absolutt ha sitt etternavn til slutt mens jeg vil mitt skal være sist, siden barnet jeg har fra før av har kun mitt etternavn( bf har ikke noe med barnet å gjøre) grunnen til at jeg vil det er fordi at jeg vil at søskene skal "ha det samme navnet" og at jeg har sakt til samboeren min at om vi gifter oss engang så har jeg ikke noe imot at vi alle kan ha det samme etternavnet (hans) men det driter han i og skal absolutt stå på at etternavnet hans skal barnet kun ha og vist ikke så er jeg utrolig råten osv, jeg har prøvd å forklare han at jeg ikke mener noe vondt med det. Men det som toppet alt på dette var at svigermor klikka fordi jeg luftet tanken (hun som spurte) og blei furten/irritert for barna barna hennes SKAL hete det samme som faren, så sa jeg at vi lever trossalt i 2016 og det er ikke nødvendigvis slik at vi forsatt lever i gamledager og barnet må absolutt ikke ha etternavnet deres til slutt, jeg synst heller at vi skal tenke på at det er et annet barn her og som kan føle på dei tinga selv og dei blir trossalt søsken, men hun og han ga seg ikke! Så spurte jeg om at ok, vist det var slik at vi giftet oss da og jeg hadde villa at alle skulle ta kun mitt etternavn, hadde du godtatt det? Da fikk jeg tilbake at det er alltid damen som skal ta etternavnet til mannen og det samme gjelder barna. Er jeg slem som vil dette/ tenker på dette? Anonymkode: 53b26...06a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Her må du nesten ta en oppvask. Du må først roe ned situasjonen (bruk tid, ikke innrømmelser). så setter du mannen ned en kveld og forklarer han at dette er 2016. Det kommer ikke, under noen omstendighet, på tale å overføre steinalder-holdninger til verken en datter eller en sønn. For det din mann og svigermor her formidler er holdningen "menn er mer verdt enn kvinner". og mener han oppriktig det? At dersom dere får en felles datter så er hun, per default, mindre verdt enn en sønn? At kvinnen tar mannens navn er ikke en koselig sedvane eller tradisjon: det er rett og slett en levning fra den gang en mann kjøpte seg en kone av en annen mann. Og en kan synes det er "sånn det har vært", men det er på ingen måte noe en gjør i 2016. Selvsagt. Så du får ta oppvasken nå. Og Hom han oppriktig mener at menn er kvinnens eiger: kanskje revurdere forholdet. Ingen bør oppdra barn på 1800-talls mentalitet i dagens Norge. Anonymkode: d4ffb...b50
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Skrevet 14. september 2016 Er han utlending ? Anonymkode: 6e35a...c75
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Spiller da vel ingen rolle om de heter det samme eller ikke. Ene naboen min har 2 barn med 2 forskjellige menn, de heter etternavnet til fedrene sine. Nabokona mi heter noe helt annet. Så på postkassa står det 3 forskjellige etternavn men de er jo likevel en familie. Kan også nevne at mine barn het det samme som faren sin fra fødselen, men ene barnet mitt ønsket ikke ha det navnet lenger siden faren ikke har vist interesse for barna på flere år, så hun byttet til mitt pikenavn. Anonymkode: 51ad0...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå