AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #1 Del Skrevet 14. september 2016 Overskriften sier det meste. På barneskolen er det flest kvinnelige lærere, og det virker som om mennene hovedsaklig ønsker å undervise på de eldre trinnene (ungdomsskole og videregående). Mannlige rollemodeller trenger jo så klart ikke bety lærere, men også assistenter. Anser du det som viktig at det også er menn på de lavere trinnene, eller spiller det ingen rolle? Anonymkode: fc9c4...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 14. september 2016 #2 Del Skrevet 14. september 2016 Selvfølgelig er det viktig, fra barnehage til skole. 😊 Greit med en jevn fordeling og så er det fint for oss som ikke har en mann i hus, da får våre barn mannlige rollemodeller i barnehagen. Veldig fornøyd med sønnen min sin barnehage, der er det nesten jevnt fordelt. Kjempebra. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #3 Del Skrevet 14. september 2016 Ja, viktig med begge kjønn representert i barnets liv på hjemme og i barnehage / skole. Dessverre så er det ofte ikke slik. Anonymkode: 9f52b...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 14. september 2016 #4 Del Skrevet 14. september 2016 Som om menn som jobber i en barnehage kan være rollemodell for noen som helst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #5 Del Skrevet 14. september 2016 Jeg har et barnehagebarn og må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på det med rollemodeller. Jeg er mest opptatt av at de som jobber i barnehagen gir god omsorg. Og det gjør både mennene og kvinnene som jobber på mitt barns avdeling (2 av hver). Veldig fornøyd med dem. Anonymkode: bd8ba...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 14. september 2016 #6 Del Skrevet 14. september 2016 29 minutter siden, amativeReflection skrev: Som om menn som jobber i en barnehage kan være rollemodell for noen som helst. Dette har du peiling på, skjønner jeg. Du er vel stjerneeksempelet på en som kunne trengt en god mannlig rollemodell i oppveksten. Ja, selvfølgelig er det viktig. Jeg er førskolelærer, og har jobbet/jobber i barnehager med bare kvinner, med noen få menn, og med like mange menn som kvinner. Det finnes ikke tvil i min sjel om hva som er det beste, både for barna og arbeidsmiljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 14. september 2016 #7 Del Skrevet 14. september 2016 Ja, det synes jeg er viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #8 Del Skrevet 14. september 2016 45 minutter siden, amativeReflection skrev: Som om menn som jobber i en barnehage kan være rollemodell for noen som helst. Når ble du kvinne? Er det noen forskjell på om en mann jobber i barnehage kontra barneskole? Anonymkode: fc9c4...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #9 Del Skrevet 14. september 2016 Ja, jeg syns det er kjempeviktig at det er menn i barnehage og skole, helst skulle det vært minst 50/50 menn og kvinner. Det gjør noe veldig positivt med både hverdagen til barna og arbeidsmiljøet (har ikke jobbet i bhg, men har jobbet både med flest kvinner, flest menn og tilnærmet 50/50 på flere steder). Barnehagen vår har ca 30% menn, og det er veldig bra ift mange andre barnehager jeg vet om her. Datteren min trekker heller til "gutteleker" enn "jenteleker" ute i barnehagen (inne kan hun godt sitte og perle eller tegne, ute vil hun "herje"). De gruppene som leker med de mannlige ansatte gjør generelt mer av dette, og jeg ser hvor godt hun trives med det. Det er heller aldri noe i veien for å få sitte rolig på fanget eller få kos og trøst av mennene heller, så det er ikke sånn at de bare blir "lekekompiser" og at damene blir "mammaene". Selv har jeg alltid foretrukket mannlige lærere, de har hatt en annen autoritet bare ved å være mann, hatt andre og mer praktiske tilnærmingsmåter til problemer og oppgaver, og jeg har generelt fått mer ut av et fag med mannlig lærer. Anonymkode: 3ed22...e55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #10 Del Skrevet 14. september 2016 Ja, men bare hvis de faktisk er gode forbilder. Dårlige assistenter og udugelige lærere trenger vi ikke, uansett kjønn. Gode lærere og gode voksne forbilder, ja! Og da fint hvis de er av begge kjønn. Anonymkode: f4e14...b2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 14. september 2016 #11 Del Skrevet 14. september 2016 Nei, jeg synes ikke det spiller noen rolle. Folk er folk, om de er mann eller kvinne, altså forskjellige. Ville synes det var mye verre om barna mine, og nå barnebarna, skulle bli tillært at visse kvaliteter, gjøremål og egenskaper er knyttet til kjønn. F,eks. at kvinner er omsorgsfulle og menn er morsomme og sterke. At det er damer som vasker, for det gjør de i barnehagen. Tror kvinner som oppdrar barn uten en far, og fedre som oppdrar uten en mor, evner å hente fram både sine mannlige- og kvinnelige sider når det behøves. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #12 Del Skrevet 16. september 2016 Godt å høre at de fleste mener det er viktig. Anonymkode: fc9c4...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 16. september 2016 #13 Del Skrevet 16. september 2016 Ja, det er viktig Menn tilfører noe annet enn kvinner. Man trenger begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #14 Del Skrevet 16. september 2016 Ja, jeg synes det er viktig. Jeg har en sønn som virker naturlig tiltrukket mot menn, altså, mamma er selvfølgelig favoritt og pappa er fortsatt litt på andre plass, men han er veldig glad i sine begge onkler, og bestefar, og foretrekker de klart fremfor tanter og bestemødre. Ingenting med personlighet å gjøre, tror jeg, da alle er like hyggelige og snille mot ham, men det er bare sånn det er, han lærte å si navn på onkler og bestefar først, f.eks, og sånne ting. Også i barnehagen er han veldig glad i han barnehageassistenten som er mann. For han er flink å sparke ball høyt, skal du høre. Jeg har aldri reflektert over det angående mannlige rollemodeller før jeg fikk barn, men jeg ser det klart nå at det er viktig for ham. Er bare glad han har de i livet sitt. Anonymkode: b6d9d...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 16. september 2016 #15 Del Skrevet 16. september 2016 En god mannlig rollemodell er kjempeviktig, men jeg tror ikke en mannlig barnehageassistent eller lærer kan erstatte en far. Det viktigste valgt man tar er hvem man velger som far til sine barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 16. september 2016 #16 Del Skrevet 16. september 2016 Sønnen min har alltid hatt opptil flere mannlige forbilder både i barnehagen, på barneskolen og på ungdomsskolen. Jeg tror det er veldig viktig at barna lærer å se verden både fra en manns- og kvinneperspektiv, og ikke minst at de har gode forbilder av eget kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 16. september 2016 #17 Del Skrevet 16. september 2016 Barnebarna mine, jente og gutt, har vokst opp hos far siden de var hhv. 1,5 og 3 år. Det har vært nødvendig å hente fram sine kvinnelige sider, som faren kaller det. De vokser opp med en pappa som leser og synger til dem, kjøper barneklær, lager middag, baker, pynter til bursdag og jul, trøster når det behøves og har plass i armkroken om de våkner om natta. Så er de mye ute, ligger i telt, bruker kniv og lager bål i marka. Pappa har blomster i hagen, vasker hus og klær. Poenget er at jeg tror aleneforeldre finner fram de sidene som behøves når de må. Er der ingen mor, så MÅ man. Er der ingen far, så MÅ man. Det fine er at disse barna lærer at det ikke finnes kvinne- og mannearbeid. Er ikke DET en bedre rollemodell for barna enn steriotype kvinne- og mannsroller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #18 Del Skrevet 16. september 2016 På skolen til mitt barn virker det som om at det er 50% ca. av hvert kjønn når det gjelder de ansatte. Jeg vil anta at de har kjønnskvotering på de ansatte dersom motsatte skulle bli en tendens. Slik er det i alle fall andre steder i kommunen vår. Jeg er ikke for kvotering av ansatte på grunnlag av kjønn (for å sikre likestilling, at de ansatte skal gjenspeile samfunnet), men jeg synes det er viktig at gutten min har mannlige rollemodeller å se opp til. Både hjemme og på skolen. Men på skolen, så som andre steder, bør de ansatte bli ansatt på grunn av sine kvalifikasjoner og ikke på grunn av sitt kjønn. Så ser jeg også en litt annen side av saken, for innvandrerbarn som kanskje er mest vant med at eldste far i huset bestemmer (?), synes jeg likevel det er svært viktig at kvinner får maktposisjoner både som rektorer og i kommunen ellers. Men da også uten at de blir kvotert inn. Anonymkode: 15830...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #19 Del Skrevet 16. september 2016 12 minutter siden, Zienna skrev: Barnebarna mine, jente og gutt, har vokst opp hos far siden de var hhv. 1,5 og 3 år. Det har vært nødvendig å hente fram sine kvinnelige sider, som faren kaller det. De vokser opp med en pappa som leser og synger til dem, kjøper barneklær, lager middag, baker, pynter til bursdag og jul, trøster når det behøves og har plass i armkroken om de våkner om natta. Så er de mye ute, ligger i telt, bruker kniv og lager bål i marka. Pappa har blomster i hagen, vasker hus og klær. Poenget er at jeg tror aleneforeldre finner fram de sidene som behøves når de må. Er der ingen mor, så MÅ man. Er der ingen far, så MÅ man. Det fine er at disse barna lærer at det ikke finnes kvinne- og mannearbeid. Er ikke DET en bedre rollemodell for barna enn steriotype kvinne- og mannsroller? Jeg er svært enig i det du skriver. Poden fikk spørsmål fra de ansatte i barnehagen en dag om det var mamma (meg) som hadde bakt brødet til han. "Nei, pappa" svarte han som sant var. Jeg er veldig for å ikke putte folk inn i disse stereotypene. Anonymkode: 15830...8d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #20 Del Skrevet 16. september 2016 En gang før Aftenposten ble tilgjengelig som e-avis. En gang i tidenes morgen hadde Aftenposten er reportasje hvor en mannlig vaktmester på en Oslo-skole ble intervjuet om sin arbeidshverdag. Han fikk nesten ikke gjort den jobben han egentlig skulle gjøre. Grunnen til det var at nesten alle guttene på skolen ville være med ham. Som han sa så var han for veldig mange av disse guttene den eneste voksne mannen de kjente! Ja. Barn trenger rollemodeller av begge kjønn. Og har de ikke det i sitt eget hjem og egen familie så blir det ekstra viktig at de finner det der de tilbringer dagene i barnehage og på skole. Og siden bare en person av et kjønn utgjør en veldig stor påvirkning så er det enda viktigere at det finnes flere mennesker av begge kjønn i barnas liv og hverdag. Anonymkode: e138e...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå