Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #1 Skrevet 16. november 2004 Fant en oppskrift på nettet på en troikakake som så veldig god ut. Den består av nøttebunn, trøffelkrem, gele, marsipan og sjokolade på toppen. Problemet var at når jeg skulle skjære opp kaken, hadde marsipanen smeltet og løst seg opp og hadde en sukkerlakelignende konsistens. Hva gjorde jeg galt? Brukte ferdig odense marsipan og vanlig kokesjokolade smeltet med litt delfiafett. Noen tips?
Lady Lovelylocks Skrevet 16. november 2004 #2 Skrevet 16. november 2004 Kanskje sjokoladen var for varm?? Vet ikke jeg.. Det var iallefall det første jeg tenkte.
Gjest Anonymous Skrevet 16. november 2004 #3 Skrevet 16. november 2004 Men kaken hadde stått i kjøleskapet over natten og sjokoladen hadde stivnet.
Lady Lovelylocks Skrevet 16. november 2004 #4 Skrevet 16. november 2004 Åja.. Men da vet jeg ikke.. Har ikke så mye peiling på kaker og sånt jeg
Cilla Skrevet 16. november 2004 #5 Skrevet 16. november 2004 Aner ikke jeg heler,dessverre, men kaka hørtes kjempegod ut, og jeg vil gjerne ha oppskriften , og gjerne med en forklaring på det problemet ditt :-)
Væren Skrevet 16. november 2004 #6 Skrevet 16. november 2004 Jeg vet ikke hva som kan ha skjedd. Jeg har en oppskrift som ligner; den heter trøffelkake og inneholder alle "lagene" - bortsett fra geleen. Kanskje geleen var for tyntflytende? Lot du den stivne helt før du la på marsipan? Hvis geleen var tyktflytende vil det sikkert kunne ha vært nok til å løse opp marsipanen. Du får prøve igjen! Jeg kunne også godt tenke meg denne oppskriften... Den hørtes nydelig ut!
Gjest Jamila Skrevet 17. november 2004 #7 Skrevet 17. november 2004 Vet desverre ikke hvordan dette kan løses... minner meg om julekonfekt-lagingen i fjor... skulle lage troikakuler, med marsipan, gele, nougat og sjokoladetrekk. Brukte en del tid på å finne ut av rekkefølgen av det, ja! Lagde først små gelekuler som jeg trakk med marsipan-- men da ble nougaten for myk til å legge utenpå der igjen. endte opp med å lage nougatkuler med et løst lag marsipan utenpå, lot dette avkjøles totalt før jeg sprøytet inn halvstivnet gele med sprøyte! tror ikke jeg skal gjenta det i år....
Trill Skrevet 17. november 2004 #8 Skrevet 17. november 2004 Jeg kunne også godt tenke meg denne oppskriften... Den hørtes nydelig ut! Eg og
Arkana Skrevet 17. november 2004 #9 Skrevet 17. november 2004 Nå er ikke jeg hovedinnlegger, men jeg slenger ut min oppskrift på troika-kake likevel. Har aldri hatt problem med at sjokoladen har smeltet andre ingredienser, men jeg avkjøler sjokoladen så mye som mulig før den smøres på og kaken går rett i kjøleskapet. Troika-kake 200 g malte mandler 200 g melis 3 eggehviter 75 g melis 1 dl vann 3 eggeplommer 150 g smør 1 ss kakao 1 pk rød gelé 3 dl vann 500 g marsipan til lokk 1 ½ plate sjokolade 2 ss delfiafett (jeg bruker som oftest vanlig smør eller margarin fordi jeg synes delfiafett er kvalmende og gidder ikke kjøpe en hel pakke for 2 skjeer, fungerer like bra) Pisk eggehvitene stive og rør i mandler og melis. Stekes ved 170 g i ca 30 min. i 26 cm form m/ bakepapir. Trøffelkrem: Kok melis og vann til litt seig masse (ca 8 min.) og avkjøl. Pisk eggeplommer, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du pisker godt. Rør inn smøret i små biter, til slutt kakao. Smør kremen på den avkjølte bunnen. Sett på kakeformringen. Ha så på gele som har begynt å stivne. La den stivne helt. Kjevle marsipan til en tynn leiv, som legges over geleen og på sidene, formes glatt og fin. Smelt sjokolade/fett, som avkjøles litt og smøres forsiktig i et jevnt lag over marsipanlokket.
aline Skrevet 17. november 2004 #10 Skrevet 17. november 2004 hmm.. hørtes nydelig ut begge deler.. vil det ikke være lurt å la geleen være øverst i kaken? slik den er i sjokoladen troika? for geleen smelter kanskje ikke? og istedenfor kuler, kanskje det går an å lage troika-ruller istedenfor? rull marsipan og nugat til ett rør, fyll med gele og dekk alt med sjokolade?
Arkana Skrevet 17. november 2004 #11 Skrevet 17. november 2004 vil det ikke være lurt å la geleen være øverst i kaken? slik den er i sjokoladen troika? for geleen smelter kanskje ikke? Du kan ha ingrediensene i akkurat den rekkefølgen du vil. Det har ingen betydning, annet enn at det kanskje er vanskeligere å få bredt sjokolade utover skjelvende gelé og at den tåler mye mindre varme enn marsipan gjør. og istedenfor kuler' date=' kanskje det går an å lage troika-ruller istedenfor? rull marsipan og nugat til ett rør, fyll med gele og dekk alt med sjokolade?[/quote'] Det kan du helt sikkert lage. Høres litt fiklete ut, men går nok bra.
Ciara Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 Henter opp denne tråden fordi kaken høres så god ut. Er det noen som vet om det gjør noe å lage kaken dagen før den skal serveres?
Gjest Lille-pus Skrevet 19. februar 2011 #13 Skrevet 19. februar 2011 Henter opp denne tråden fordi kaken høres så god ut. Er det noen som vet om det gjør noe å lage kaken dagen før den skal serveres? Helt enig Høres bare kjempegod ut Jeg ville tro det var mer enn bare lurt å lage kaken dagen før servering. Da får sjokoladen stivnet godt, og geleen stivnet skikkelig. Det kan med andre ord ikke gjøre annet enn godt å lage kaken dagen før servering. Den tåler garantert å tilbringe et døgns tid i kjøleskapet før den spises (utfordringen er vel å la være å ta en liten smakebit.....og en til.... )
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. februar 2011 #14 Skrevet 19. februar 2011 Dette må være himmelen?! TROIKA KAKE? Hvorfor har ingen fortalt meg om det før? 1
Mixelite Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Jeg har opplevd at marsipanen smelter hvis kaken blir oppbevart for mange dager i kjøleskapet. Kanskje denne oppskriften ikke egner seg til bruk dagen etterpå?
Ciara Skrevet 21. februar 2011 #16 Skrevet 21. februar 2011 Jeg lagde den dagen før og den ble helt nydelig. Fikk masse komplimenter for den også, så denne anbefales virkelig å prøve hvis man er glad i Troika. Ikke var den spesielt vanskelig å få til heller
Pinkee Skrevet 21. februar 2011 #17 Skrevet 21. februar 2011 For å unngå smelting av marsipan under lagring, så er det sikkert lurt å lagre den i en ikke-tett embalasje. Marsipankaker blir jo svett/smelta hvis det blir for tett. Dette er jo en aldeles nydelig, og enkel kake, anbefales alle
Mixelite Skrevet 21. februar 2011 #18 Skrevet 21. februar 2011 For å unngå smelting av marsipan under lagring, så er det sikkert lurt å lagre den i en ikke-tett embalasje. Marsipankaker blir jo svett/smelta hvis det blir for tett. Det virker som et godt råd. Jeg hadde min på et kakefat fra Porsgrund porselen med lokket godt plantet over. Kanskje det gjorde sitt til at marsipanen smeltet etter noen dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå