Gå til innhold

Når får jeg oppgjøret fra boligsalget mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 12 dager siden de nye eierne overtok og  9 dager siden huset ble tinglyst.Venter enda på oppgjøret.

Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 9315f...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt megler - de kan nok svare på det.

• Liker 1
Skrevet

Skal kontakte han i morgen. Han sa jo at jeg skulle få oppgjøret når tinglysningen var i orden og det var den jo for 9 dager siden. Sjekket det selv. Merkelig at ikke lånene mine er innfridd da og pengene kommet på min konto

• Liker 3
Skrevet (endret)

2-3 uker. Dritt å gå og vente på det der, been there, done that.

Endret av Harmankaya
  • Liker 3
Skrevet

2 til 3 uker ja. Det tar litt tid.

Anonymkode: e657a...313

Skrevet

Jeg fikk det etter en uke.

Hør med megleren din!

Skrevet

Megler sa ca 10-14 dager, etter 14 dager ringt banken min meg og mente det hadde gått unormalt lang tid. Megler påsto da at det var vanlig med 10-15 virkedager. Pengene kom et på konto dagen etter jeg etterlyste dem hos megler.

Anonymkode: 9d162...f95

Skrevet

Jeg ringte også min megler og først da fikk jeg pengene mine dagen etter.

Skrevet

Har hørt at dette er en taktikk fra meglerfirmaene - at de "holder igjen" på utbetalingen en ukes tid - dermed tjener de ganske greit med renter ila et år. (Om du ser for deg alle de millionbeløpene de håndterer ila en måned, så skjønner man jo at det ligger en ganske grei renteinntjening på et år - iallefall for de største firmaene. Og klassiske er at de pengene ofte kommer dagen etter man etterlyser de, sant? Og om du ikke purrer på de, så kan det fort gå 2-2,5 uker mellom transaksjonene. Derimot får jo meglerfirmaet pengene for boligkjøpet samme dag som boligen overdras ny eier, eller senest dagen etter. 

Egentlig merkelig at de får drive denne praksisen uten at noen reagerer??

Anonymkode: a591f...3ba

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at dette er en taktikk fra meglerfirmaene - at de "holder igjen" på utbetalingen en ukes tid - dermed tjener de ganske greit med renter ila et år. (Om du ser for deg alle de millionbeløpene de håndterer ila en måned, så skjønner man jo at det ligger en ganske grei renteinntjening på et år - iallefall for de største firmaene. Og klassiske er at de pengene ofte kommer dagen etter man etterlyser de, sant? Og om du ikke purrer på de, så kan det fort gå 2-2,5 uker mellom transaksjonene. Derimot får jo meglerfirmaet pengene for boligkjøpet samme dag som boligen overdras ny eier, eller senest dagen etter. 

Tilfaller ikke rentene selgeren da? Skal megleren ha rentene? Det høres jo ikke helt stuerent ut :angry:

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig du har hørt det - men loven/forskriften er klar i forhold til renter på klientkonto.. 
Etter eiendomsmeglingsforskriften § 3-10 tredje ledd skal renter på klientkonto i sin helhet godskrives klientene, og utbetales til den som megler til enhver tid besitter klientmidlene på vegne av. Alle innbetalinger til klientkonto inngår i renteberegningsgrunnlaget og det er de reelle transaksjonsdatoer som skal legges til grunn for renteberegningen.

Endret av -hild
  • Liker 1
Skrevet

kontakt megler - hvis eiendommen er tinglyst over på nye eiere for 9-10 dager siden, så høres det litt rart ut at du ikke har mottatt oppgjør enda. Megler kan (og skal!) foreta oppgjør så snart de har mottar skjøte i tinglyst stand fra kartverket. 

Lykke til :) 

Skrevet

Kan ta tid. Har alltid fått renter med i oppgjøret btw. 

Anonymkode: 06a2e...d86

Skrevet

Fikk tydelig beskjed fra megler om at det vil ta to til tre uker å få oppgjøret. Det sa også banken sa vi skulle ha mellomfinansiering.  

Anonymkode: 9cafe...c5e

Skrevet

Dersom det er borettslag så går det ofte fortere - ca 1 uke.

dersom det er selveier så beregn 1-2 uker. Som andre her også sier.. det er alltid selger som skal ha rentene, derfor har de ingenting å tjene på å holde igjen. Du betaler uansett en sum i megleroppgjøret som dekker oppgjør og utbetaling. Det du kan se er at jo større meglerfirma du bruker, jo lenger tid kan det ta å få oppgjør. Dette fordi at de har et oppgjørskontor som dekker alle meglerkontorene, derfor blir det ofte køen du havner i som gjør at det tar tid.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
53 minutter siden, -hild skrev:

Det er mulig du har hørt det - men loven/forskriften er klar i forhold til renter på klientkonto.. 
Etter eiendomsmeglingsforskriften § 3-10 tredje ledd skal renter på klientkonto i sin helhet godskrives klientene, og utbetales til den som megler til enhver tid besitter klientmidlene på vegne av. Alle innbetalinger til klientkonto inngår i renteberegningsgrunnlaget og det er de reelle transaksjonsdatoer som skal legges til grunn for renteberegningen.

Var dette jeg også trodde, fint å få det bekreftet :)

Skrevet
49 minutter siden, -hild skrev:

kontakt megler - hvis eiendommen er tinglyst over på nye eiere for 9-10 dager siden, så høres det litt rart ut at du ikke har mottatt oppgjør enda. Megler kan (og skal!) foreta oppgjør så snart de har mottar skjøte i tinglyst stand fra kartverket. 

Lykke til :) 

Ja var dette han sa også går det så lang tid. Men jeg ringte han og klaget og da kom som sagt pengene inn neste dag. Så virket jo som om at han da satte igang prosessen siden jeg klaget

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...