Gå til innhold

lavt jern- hvordan påvirker det kondisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver med løping og deltar i noen konkurranser. Jeg tok noen blodprøver hos legen som jeg fikk svar på denne uken. Jeg hadde lavt S-Jern på 7,9 med referanseområde (9-34). Har man for lavt jernnivå kan det bli for lite oksygen i blodet, og det går ut over kondisjonen har jeg lest. Men er det kun S-jern som bestemmer om det blir for lite oksygen i blodet? De andre jernprøvene viste disse verdiene

S-jernmetning 10 (10-50) -altså lavt

S-Jernbindingskapasitet 73 (49-83) bra

S-Ferritin 55 (15-200) - dette er vel jernlagre og denne er jo bra

Hemoglobin er på 14,8 (11,7-15,3) så denne er jo veldig bra

Jeg føler meg ikke slapp eller sliten og føler vel at jeg ikke presterer dårligere på trening, men jeg restituerer treigt. Nå som jeg skal løpe en konkurranse så tenker jeg jo at jeg ikke presterer så bra fordi jeg har lav S-jern og at det tilsier at musklene mine ikke får nok oksygentilførsel. Men kan det være at S-jern ikke påvirker kondisjonen min? Eller må den gjøre det? Er det ikke hemoglobin (blodprosenten) som har noe å si for kondisen, det er jo høye verdier av disse som er bloddoping.

Håper noen kan svare meg ettersom!

Anonymkode: bf186...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor spør du? Du bør jo på ett eller annet tidspunkt få i deg mer jern så det ikke går ut over hemoglobinet. Det første stedet det begynner å skorte er i lagrene, det siste stedet er hemoglobinet. Det gjelder derfor å ha gode lagre.

Dersom man tar gode jerntilskudd vil man ofte kunne merke besvær i magen (treg mage) så det vil man jo ikke gjøre rett før en konkurranse. Men så fort du har muligheten bør du bygge opp lagrene ved et godt tilskudd.

Spis godt med grovbrød og mørkegrønne blader (spinat) og eventuelt rødt kjøtt, se også etter andre jernrike matvarer så lenge, og pass på å få i deg C-vitamin samtidig for bedre opptak :) 

Anonymkode: 84ee2...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor spør du? Du bør jo på ett eller annet tidspunkt få i deg mer jern så det ikke går ut over hemoglobinet. Det første stedet det begynner å skorte er i lagrene, det siste stedet er hemoglobinet. Det gjelder derfor å ha gode lagre.

Dersom man tar gode jerntilskudd vil man ofte kunne merke besvær i magen (treg mage) så det vil man jo ikke gjøre rett før en konkurranse. Men så fort du har muligheten bør du bygge opp lagrene ved et godt tilskudd.

Spis godt med grovbrød og mørkegrønne blader (spinat) og eventuelt rødt kjøtt, se også etter andre jernrike matvarer så lenge, og pass på å få i deg C-vitamin samtidig for bedre opptak :) 

Ja, men det var dette om det påvirker oksygenopptaket mitt. Har nå funnet ut at det er hemoglobin det går på og jeg skal selvfølgelig bygge opp jernlagrene. Men jeg trodde lavt jern var ensbetydende med lav blodprosent, men da har det bare ille rukket å bli så ille enda. Jeg ble bare litt stressa ift.konkurranse🙄 Det blir en sånn psykisk sperre hvis man går og tenker at "nå har jeg lavt jern så nå får jeg lettere melkesyre". Men når blodprosenten var så bra (i øvre sjiktet til og med😊) så kan jeg iallfall stille til start med tro på formen. Men etterpå er det rett på med jerntilskudd👍 Takk for svar og gode råd😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det var dette om det påvirker oksygenopptaket mitt. Har nå funnet ut at det er hemoglobin det går på og jeg skal selvfølgelig bygge opp jernlagrene. Men jeg trodde lavt jern var ensbetydende med lav blodprosent, men da har det bare ille rukket å bli så ille enda. Jeg ble bare litt stressa ift.konkurranse🙄 Det blir en sånn psykisk sperre hvis man går og tenker at "nå har jeg lavt jern så nå får jeg lettere melkesyre". Men når blodprosenten var så bra (i øvre sjiktet til og med😊) så kan jeg iallfall stille til start med tro på formen. Men etterpå er det rett på med jerntilskudd👍 Takk for svar og gode råd😊

Ja, det er riktig, det har bare ikke rukket å bli så ille enda 😊 Kroppen er flink til å utnytte det man har, men det du skrev om lang restitusjonstid kan muligens komme av at det er vanskeligere å utnytte lageret fordi det begynner å bli tomt. Litt vanskelig å si. Jeg manglet selv jern og B12 (mest sannsynlig pga at jeg ikke spiser kjøtt og i tillegg er kvinne som mister blod regelmessig), men da jeg leste om jern i kosten stod det at den største kilden til jern faktisk er grovbrød, så da byttet jeg tvert til det groveste hver gang! 😄 Tar også tilskudd av og til, men det er tøft for magen, så det blir litt pø om pø.

Lykke til med konkurranse og jernlagerpåfyll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...