Gå til innhold

Hvilken type skjærebrett har du? Tre eller plast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv hatt skjærebrett i tre, men i.o.m at tre fliser seg opp og også bør unngå maskinvask har jeg nå gått over til plast. Så tenker jeg heller å bytte det ut når det begynner å bli for mange hakk i plasten. Plastbrett koster heldigvis ikke en formue. Hvilken type skjærebrett har du?

Når det gjelder hva som er mest hygienisk har jeg hørt litt forskjellig, så vet ikke om jeg blir så mye klokere på akkurat det.

Anonymkode: a1354...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plast, 1 til grønnsaker etc og 1 til kjøtt, fisk trenger jeg ikke til da jeg alltid kjøper dem som filet som går rett i ovnen/panna. Har en i tre også, er nesten ikke i bruk, kun til brød som jeg veldig sjelden spiser.

Skjærebrettene er med i oppvaskmaskinen hver gang den kjøres.

Anonymkode: d5e89...133

Skrevet

Tre. Det er også mest hygenisk. De artiklene av kvalitet bekrefter det

Anonymkode: a7bd0...130

• Liker 2
Skrevet

Tre i plast, en til kylling, en til kjøtt/fisk og en tin grønnsaker. Og en i tre til brød 

Anonymkode: 79c5d...b1c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tre. Det er også mest hygenisk. De artiklene av kvalitet bekrefter det

Anonymkode: a7bd0...130

Hvordan vasker du skjærebrettene i tre? TS

Skrevet

Har  tre. Synes det er mye mer behagelig å skjære på. Vasker den jeg bruker til grønnsaker og brød for hånd, og den for kjøtt i oppvaskmaskin. Smører den også jevnlig inn med olje. Bruker bare rapsolje eller olje jeg har stående. Bytter de ut når det blir for mye sprekker. Billige, men faktisk gode, greier fra Ikea.

Anonymkode: 1d88b...738

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tre til brødmat, plast til kjøtt/fisk/grønt. Har sånt sett med tre forskjellige farger til de forskjellige matvarene. Synes det er ekkelt å skjære kjøtt og fisk på tre og føler flekkene ikke forsvinner.

Endret av toothfairy
Skrevet
3 minutter siden, toothfairy skrev:

Tre til brødmat, plast til kjøtt/fisk/grønt. Har sånt sett med tre forskjellige farger til de forskjellige matvarene. Synes det er ekkelt å skjære kjøtt og fisk på tre og føler flekkene ikke forsvinner.

Hva er grunnen til at du bruker tre til brødmat og ikke går for plast også her?:) TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du bruker tre til brødmat og ikke går for plast også her?:) TS

Gammel vane sikkert, hehe. Vokst opp med det. Og nå som jeg tilfeldigvis har et treskjærebrett blir det til at jeg alltid bruker det.

Skrevet
1 minutt siden, toothfairy skrev:

Gammel vane sikkert, hehe. Vokst opp med det. Og nå som jeg tilfeldigvis har et treskjærebrett blir det til at jeg alltid bruker det.

Ok, takk:) TS

Skrevet
1 time siden, toothfairy skrev:

Samme her! Liker best å skjære brød på trefjøl, det "glir" liksom bedre :)  Bytter ofte ut de i plast, kjøper billige på Ikea, trefjøla vasker vi for hånd og setter inn med olje en gang i blant

• Liker 1
Skrevet

Har både i treverk og i plast.

Plast bruker jeg til å rense fisk på, og til å dele opp kjøtt.

Treverket brukes til absolutt alt mulig annet. 

Plasten kjøres i oppvaskmaskinen. Treverket vaskes for hånd.

Skrevet

Jeg har ei trefjøl som jeg elsker. Den skylles i rennende vann etter bruk og står vanligvis i oppvaskstativet når den ikke brukes. Når det vaskes opp får den seg en rask dupp i såpevann før den skrubbes, skylles og settes til tørk. Den begynner å bli ganske tynn (den er minst 30 år, og har blitt brukt daglig de siste fire), så nå ønsker jeg meg en ny til jul.

Jeg har også noen plastfjøler. Den ene er rød og brukes derfor til kjøtt og fisk. Jeg vil ikke at kjøttsaft eller fiskelukt skal trenge inn i trefjøla, og jeg liker å kunne kjøre kjøtt/fiskefjøla i oppvaskmaskin. En annen er grønn og skal derfor brukes til grønnsaker, derfor er den nesten ubrukt. En tredje er av den store typen som kan brettes. Den er praktisk når jeg skal kutte masse grønnsaker, så jeg bruker den hvis jeg skal lage suppe eller klargjøre grønnsaker for frysing. Alle tre har tydelige hakk, og jeg er litt bekymret for om plastbiter kan løsne og havne i maten. Treflis er faktisk bare fiber, men plast bør man faktisk ikke spise. I framtiden kommer jeg derfor bare til å kjøpe plastfjøler til kjøtt og fisk.

Tre har en del antiseptiske egenskaper, så selv om de får litt hakk vil det ikke gro like mye bakterier i hakkene som i trefjøler. Trefjøler har også andre praktiske bruksområder, som underlag ved sylting eller til å sette varme ting på. Dersom man skyller av fjølene etter bruk er de heller ikke vanskelige å holde rene. 

Anonymkode: 4caaf...ad9

Skrevet

Jeg ville aldri brukt samme skjærebrett til alt jeg lager. Har ett lignende sett som dette. Følger med brett til frukt/grønt, fisk, rått kjøtt og ferdig stekt/kokt kjøtt.

Til brød har jeg i tre. Har en slik brødboks med skjærebrett som lokk. I tillegg er det justering for lufting for å slippe plastpose på brødet.

Skrevet

Jeg har en i tre. Men jeg er vegetarianer, så det blir ikke skåret kjøtt eller fisk på den. Vasker opp for hånd, da går også trefjøla med.

Skrevet

Begge deler. Bruker det jeg føler for. Gidder jeg ikke oppvask, blir det i hvert fall plastfjøl. Har tre ulike plastfjøler: fisk, grønnsaker og kylling/annet kjøtt. Til ferdig steker ol., blir trefjøla brukt. Til brød har vi en annen trefjøl. Mest behagelig å kutte i trefjøl. Men de vi har, er tykke og ikke så enkle å bruke til f.eks grønnsaker og kjøtt som skal skyfles ned i panna eller gryta. 

Anonymkode: 1fc96...c6d

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 9/14/2016 at 8:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg har også noen plastfjøler. Den ene er rød og brukes derfor til kjøtt og fisk. Jeg vil ikke at kjøttsaft eller fiskelukt skal trenge inn i trefjøla, o

Forstår ikke dette helt. Jeg hører alle sier at de helst bruker trefjøl til nettopp det du skriver her, og det er visst det som er best. Også i følge kokker. Sålenge man rengjør trefjølene kort tid etter bruk så er det vel ikke farlig med kjøttsaft som trenger inn og fiskelukt? 

Anonymkode: 1a943...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...