Eliza Doalot Skrevet 14. september 2016 #1 Skrevet 14. september 2016 Vi har veldig lyst til å med barna å reise til Vietnam og Kambodsja neste sommer. Turen blir 2-3 uker og vi er 2 voksne og 2 barn i barnehage-/barneskolealder. Kostnad til fly, hotell og andre store ting er jo enkelt å finne ut, men hvor mye vi trenger for å leve er vanskeligere, spesielt fordi mye av det jeg finner på nett er beregnet på backpackere. Og vi er på ingen måte der. Altså, vi er ikke ute etter et luksusbudsjett men vi er glade i å hygge oss. Hotellene vi har sett på har hatt frokost inkludert, men utover det vil alle måltider spises på restaurant/ute. Vi spiser kun lokal mat (altså ikke vestlig som ofte er mye dyrere) og kjøper gjerne lunsj på markeder/streetfood om det passer seg sånn. Vi spiser helst andre steder enn på hotellrestauranten, men noen hotellmåltider blir det nok av praktiske årsaker. Vi drikker lokale drikkevarer, ikke importert vin ol. Vi shopper minimalt, men reiser dit for å se og oppleve og det koster jo gjerne litt. Vi betaler heller for taxi, enn å reise med lokal buss/tog. Områdene vi tenker å reise til er Hanoi, Halong Bay, Siem Riep + et sted for sol og bad feks Da Nang Hvor mye lommepenger trenger til en sånn tur? Vi skal ikke kaste penger rundt oss, men ha det komfortabelt.
Gjest morhjertegod Skrevet 14. september 2016 #2 Skrevet 14. september 2016 Vietnam og Kambodsja er vel generelt rimligere en Thailand ? Så om du tar utgangspunkt i det, så vil jeg jo tro man kan leve godt der nede for en billig penge. Men å beregne hvor mye lommepenger du trenger kan jeg ikke hjelpe deg med, vi er så forskjellige på hva som omhandler lommepenger på ferie. Kjenner du ingen som har vært der? Google blogger og reiseskildringer, kanskje du får noen tips. Ha en flott tur, høres kjempe spennende ut.
Eliza Doalot Skrevet 14. september 2016 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2016 Takk for svar! Vi var i Thailand for noen år siden, så det er nok et godt utgangspunkt. Du har helt rett i at det er vanskelig. Folk legger så forskjellig i det å leve godt og hva som er nødvendig/unødvendig. Jeg har kikket litt på reiseskildringer på nett, men mye av det er fra typiske backpackerturer og inkluderer ofte områder som er utenfor de typiske turistområden, og der er jo gjerne prisnivået lavere. Men, skal kikke mer! Har akkurat begynt å se på det, så vet ikke engang om det blir noe av turen, men planleggingen og drømmingen er jo halve moroa Tar gjerne i mot flere tips!
kristine20 Skrevet 14. september 2016 #4 Skrevet 14. september 2016 Var i Vietnam for to år siden, brukte vel selv rundt 6000 kr, men reiste med mine besteforeldre og de betalte mye for meg. Husker ikke så godt alle prisene, men trur vi spiste godt alle tre for rund 300k - 400k dong. Betalte vel 3millioner for 11 personer, tre retter på tre stjernes resturang. Men gatematen der nede er fantastisk, billig og god. Gå der alle de lokale sitter, gjerne rett på gata på bittesmå plaststoler. I hoian anbefaler jeg å se the president Palace, spennende hus, ble brukt under krigen og du får sett alt! Så en waterpuppet performance på et teater i byen, ikke så langt unna det som heter Diamond Plaza (trur jeg, husker ikke så godt lengre). Hadde sikkert vært fint for barna. Hrnsikkert masse andre tips, men dette er det jeg kommer på nå ☺️
AnonymBruker Skrevet 14. september 2016 #5 Skrevet 14. september 2016 Var i Vietnam for 3 uker siden. Billig å leve der, mat koster lite. Vi spiste oss mett for 40 kr 2stk.. tilsvarer 100.000 dong. Beste maten er lokal. Vi var i Da Nang, Hoi An og Hue. Taxi i 30-40 min koster ca 120kr. Lurt å avtale pris på forhånd. Scooter 42kr dagen. Anbefaler å ikke kjøre scooter egentlig, det er ville tilstander der nede. Samme når du krysser veien, ha en jevn fart over, så de kan beregne farten din når de kjører rundt deg. Da Nang har kjempe fin strand. Anbefaler å dra opp til Bana Hills litt utenom Da Nang, fantastisk utsikt. Og besøke monkey mountain på scooter, der er ikke noe særlig trafikk da de egner seg for scooter og det er nesten bare turister som kjører. Møtte kanskje 30 scootere. Smale veier igjennom jungelen, med ville apekatter. Anonymkode: 1bd0f...449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå