Gå til innhold

Baby vil ikke drikke!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 9 mnd gammel gutt har sluttet å drikke. 

Fikk beskjed fra helsestasjon at man skulle begynne å gi mat deretter melk i hans alder. Begynte med dette i dag. Men da drikker han ikke. Spiste som vanlig grøt av 50 ml vann kl. 08. Men nektet å drikke noe etter maten. Fikk i han 25 ml kl. 10. Det er alt han har fått i seg siden kl. 18 i går. Hvordan fikk dere i babyen deres drikke etter maten? Blir så bekymret og redd for dehydrering. Drikker til vanlig veldig lite også og nå enda mindre enn det igjen :(

Anonymkode: 1430d...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsmelk eller MME skal være hovednæring frem til ett år. Har han ikke fått i seg det heller? Bør prioriteres foran grøt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var baby uinteressert i både pupp og flaske fra 5 mnd alder(med mindre det var vann i, han elsker vann). Da hadde jeg allerede pumpet for fullt i 2 mnd :P så vi begynte med fast føde fra 4 mnd. Tilbyr alltid melk før mat, men han vil ikke ha. Bare kniper igjen munnen. Så helsesøster sa at det er viktigere at han får i seg mat og drikke enn at det er nettopp melk. Jeg blander mm i grøten hans.

Har du prøvd å gi melk mår han er i halvsøvne. Her prø er jeg å våkne før babyen hver morgen for å få ammet han siden han tar pupp i søvne :P samme på kveldstid, ammer han etter at han har sovnet.

Anonymkode: 28595...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitnir skrev:

Morsmelk eller MME skal være hovednæring frem til ett år. Har han ikke fått i seg det heller? Bør prioriteres foran grøt. 

Fått i seg de 25 ml. Det er det. Og siden helsesøster sa jeg skulle gi mat først så ble det i grunn bare grøt. Fått i han noe mer nå. Men han bare gråter og vil i grunn ikke ha det. Men fikk i han litt mer. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var baby uinteressert i både pupp og flaske fra 5 mnd alder(med mindre det var vann i, han elsker vann). Da hadde jeg allerede pumpet for fullt i 2 mnd :P så vi begynte med fast føde fra 4 mnd. Tilbyr alltid melk før mat, men han vil ikke ha. Bare kniper igjen munnen. Så helsesøster sa at det er viktigere at han får i seg mat og drikke enn at det er nettopp melk. Jeg blander mm i grøten hans.

Har du prøvd å gi melk mår han er i halvsøvne. Her prø er jeg å våkne før babyen hver morgen for å få ammet han siden han tar pupp i søvne :P samme på kveldstid, ammer han etter at han har sovnet.

Hvor gammel er babyen din? Tror vi må fortsette med å gi melk før mat for ellers får han visst ikke i seg noe drikke. Her er vann også helt uinteressant. Han suger ikke på flaska i det hele tatt, så han vet i grunn ikke hva som er oppi der heller.

Får din da vann etter maten eller før? :)

Ja, prøvd det også men vil ikke ha :(

Alltid drukket lite han her da, siden han var født. Men nå slår det nye rekorder.. Så blir nok ikke mat også drikke på denne karen. Drikke må jo være viktigere enn maten tenker jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått i seg de 25 ml. Det er det. Og siden helsesøster sa jeg skulle gi mat først så ble det i grunn bare grøt. Fått i han noe mer nå. Men han bare gråter og vil i grunn ikke ha det. Men fikk i han litt mer. 

Hvor gammel er babyen din? Tror vi må fortsette med å gi melk før mat for ellers får han visst ikke i seg noe drikke. Her er vann også helt uinteressant. Han suger ikke på flaska i det hele tatt, så han vet i grunn ikke hva som er oppi der heller.

Får din da vann etter maten eller før? :)

Ja, prøvd det også men vil ikke ha :(

Alltid drukket lite han her da, siden han var født. Men nå slår det nye rekorder.. Så blir nok ikke mat også drikke på denne karen. Drikke må jo være viktigere enn maten tenker jeg.  

6 1/2 mnd :) men når jeg tenker meg om så syns jeg det er litt rart at du har fått beskjed om å gi mat før melk. Her fikk vi bemlig beskjed om motsatt. Så jeg tilbyr som sagt før hvert måltid, selv om jeg på forhånd vet svaret :P

Lltid vært småspist min også, så kjenner frustrasjonen. Veier bare 6,5 kg. Ser liksom andre babyer på den aldern veier opp mot 10 kg.

Vann får han underveis, pleier å tilby etter 3-4 skjeer. Vi kjøpte en ganske liten tåtekopp som han klarer å holde selv, og det syns han er veldig stas, så han sitter gjerne å sutter på den en stund etter måltidet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 1/2 mnd :) men når jeg tenker meg om så syns jeg det er litt rart at du har fått beskjed om å gi mat før melk. Her fikk vi bemlig beskjed om motsatt. Så jeg tilbyr som sagt før hvert måltid, selv om jeg på forhånd vet svaret :P

Lltid vært småspist min også, så kjenner frustrasjonen. Veier bare 6,5 kg. Ser liksom andre babyer på den aldern veier opp mot 10 kg.

Vann får han underveis, pleier å tilby etter 3-4 skjeer. Vi kjøpte en ganske liten tåtekopp som han klarer å holde selv, og det syns han er veldig stas, så han sitter gjerne å sutter på den en stund etter måltidet :P

Fikk også samme beskjed som deg når mini var på din alder. Men nå som han er 9 mnd så skal man visst ta motsatt. Men tenker vi ikke får gjort det siden han da streiker helt med drikken. Drikke er jo tross alt det viktigste.

Ja det er utrolig frustrerende!! Dummeste jeg har gjort er å lese på nettet om andre babyer hvor mye de spiser og drikker og sammenligner med min. Det er to forskjellige verdener. Her veier mini nå 7,5 kg. Gått opp 3,5 kilo siden han ble født. Ser andre babyer på hans alder og ser ganske tydelig hvor slank han er her er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk også samme beskjed som deg når mini var på din alder. Men nå som han er 9 mnd så skal man visst ta motsatt. Men tenker vi ikke får gjort det siden han da streiker helt med drikken. Drikke er jo tross alt det viktigste.

Ja det er utrolig frustrerende!! Dummeste jeg har gjort er å lese på nettet om andre babyer hvor mye de spiser og drikker og sammenligner med min. Det er to forskjellige verdener. Her veier mini nå 7,5 kg. Gått opp 3,5 kilo siden han ble født. Ser andre babyer på hans alder og ser ganske tydelig hvor slank han er her er da. 

Haha, kjenner meg så igjen. Ser andre babyer drikker godt over 200 ml i et jafs liksom, mens her er rekorden på 100 ml, og da vsr han kjempesulten. Har heldigvis hatt en beroligende helsesøster. Han er jo frisk og rask og ligger foran de fleste på utvikling ellers. Men skal love deg at jeg har ligget våken en natt eller to og vært bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med min, han er 2 år nå. Satte fram drikke hele tiden, alltid en tutekopp tilgjengelig hele dagen :) nå drikker han helst mer enn han spiser. Han har spist lite fra 6-7 mnd alder og spiser fortsatt lite, men har fått besked om at "de spiser når de er sultne" så stresser ikke så mye med det nå lengre. Hadde IKKE kuttet ut MME eller morsmelk om han drikker godt av det, gi heller det først og mat etterpå. Det går seg til! :) 

(han veier forresten kun 11 kg nå, 2 år gammel. Lang og fin :) så ikke alle babyer som er kjempe store!) 

Anonymkode: da4eb...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glitnir skrev:

"Skal være" Hva i all verden!??

Anonymkode: f6dc3...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Skal være" Hva i all verden!??

Fra Helsedirektoratet:

Når barnet er seks måneder gammelt, trenger det mer energi og næringsstoffer enn det morsmelken eller morsmelkerstatningen gir. Fast føde kan derfor introduseres gradvis og forsiktig fra omkring seks måneders alder. Morsmelk eller morsmelkerstatning skal likevel utgjøre den viktigste maten i hele det første året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 8 mnd blir mindre og mindre interessert i melk og flere i bareselgruppen sier det samme (både de som gir mme og de som ammer). Det blir stort sett melk (ca 100 ml) før det skal soves (to ganger på dagen og før legging for natta). Pluss to flasker om natta på ca 150. Det hjalp også å gi flasken liggende i senga fant jeg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Glitnir skrev:

Fra Helsedirektoratet:

Når barnet er seks måneder gammelt, trenger det mer energi og næringsstoffer enn det morsmelken eller morsmelkerstatningen gir. Fast føde kan derfor introduseres gradvis og forsiktig fra omkring seks måneders alder. Morsmelk eller morsmelkerstatning skal likevel utgjøre den viktigste maten i hele det første året.

"Skal skal skal"

Hva med å tenke litt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Skal skal skal"

Hva med å tenke litt selv?

Tom for argumenter...? 🙄

Om jeg prøver å tenke selv ville jeg ment at det opplagt må være viktigere med drikke enn fast føde pga dehydrering. 

Anonymkode: 3f661...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 9 mnd gammel gutt har sluttet å drikke. 

Fikk beskjed fra helsestasjon at man skulle begynne å gi mat deretter melk i hans alder. Begynte med dette i dag. Men da drikker han ikke. Spiste som vanlig grøt av 50 ml vann kl. 08. Men nektet å drikke noe etter maten. Fikk i han 25 ml kl. 10. Det er alt han har fått i seg siden kl. 18 i går. Hvordan fikk dere i babyen deres drikke etter maten? Blir så bekymret og redd for dehydrering. Drikker til vanlig veldig lite også og nå enda mindre enn det igjen :(

Slik var min baby også. Han nektet å ta flaske og hadde sluttet å amme. Vi ga han mye smoothie og blandet grøten veldig tynn slik at han fikk i seg vann på den måten. Det gikk seg til etterhvert. Min baby fikk kun i seg rundt 5ml med flasken så ville ikke vært såå bekymret hvis han drikker 25ml. 

Anonymkode: 18220...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 14.9.2016 at 13.40, Million skrev:

Kan du ikke friste med noe annet å drikke enn vann og melk da? F.eks. sukkerfri eplejuice eller noe lignende?

Vil helst ikke at han skal lære seg at han kan få andre ting. Helsesøster har også frarådet meg dette. Men jeg har tenkt tanken med å blande eplejuice og vann. Men har tideligere gitt han sukkervann for å se om det var smaken som gjorde at han ikke ville ha. Men nektet likevel.

Den 14.9.2016 at 19.34, karella skrev:

Min på 8 mnd blir mindre og mindre interessert i melk og flere i bareselgruppen sier det samme (både de som gir mme og de som ammer). Det blir stort sett melk (ca 100 ml) før det skal soves (to ganger på dagen og før legging for natta). Pluss to flasker om natta på ca 150. Det hjalp også å gi flasken liggende i senga fant jeg ut. 

Er ikke lett det her. Men ser totalmengden for ditt barn er jo ganske bra. Her ligger det på 300-350 ml i døgnet.

Den 15.9.2016 at 9.47, AnonymBruker skrev:

Slik var min baby også. Han nektet å ta flaske og hadde sluttet å amme. Vi ga han mye smoothie og blandet grøten veldig tynn slik at han fikk i seg vann på den måten. Det gikk seg til etterhvert. Min baby fikk kun i seg rundt 5ml med flasken så ville ikke vært såå bekymret hvis han drikker 25ml. 

Anonymkode: 18220...ff4

Han får fruktmos  som er så tynn at det er vel egentlig som en smoothie. Det liker han veldig godt. Så burde kanskje gi mer av det. Det med grøten var smart, det skal jeg klare. Han er glad i grøt så..

34 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

Har du prøvd å la han ta flaska og drikke selv? Min nekter å drikke med mindre hu får holde flaska selv :)

Ja har prøvd det. Han bare tuller med den. Hvis han tar den i munn bare tygger han på den og trekker den fort bort om det skulle komme noe drikke i munnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/17/2016 at 11.17, AnonymBruker skrev:

Er ikke lett det her. Men ser totalmengden for ditt barn er jo ganske bra. Her ligger det på 300-350 ml i døgnet.

Hei! Vi har begynt med nattavvenning og nå drikker han mye mer på dagtid. Vi gjorde dette etter anbefaling av helsesøster. Hun foreslo det samme på 6 mnd kontroll men jeg var ikke klar da. Det har ihvertfall gått veldig bra og jeg ble overrasket over hvor fort det gikk. Han begynte plutselig å "spørre" etter melk selv på dagen. Vanligvis gir jeg før han skal sove som jeg nevnte tidligere. Han drikker fortsatt best liggende eller i vogna si da. 

Nattavvenning er selvfølgelig veldig individuelt og jeg syns man skal ta ting i sitt eget tempo men jeg tenkte det er greit å dele erfaringer uansett :)

Endret av karella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...