jauda Skrevet 16. september 2016 #41 Skrevet 16. september 2016 Den 15.9.2016 at 18.34, AnonymBruker skrev: Nei! Det er uansvarlig å la små barn være alene. Barnevernet må varsles! Anonymkode: 32a6f...dcc Eeeh nei, et barn klarer fint å være alene litt om mor eller far er på butikken, et barn på 6 år klarer fint å gå hjem fra skolen selv,om dei bor i nærheten da. Folk roper ut for den minste ting om at alt skal meldes til bv, som mor selv så lar jeg barnet mitt på 6 år være hjemme alene max en time mens jeg fyker på butikken eller må ordne noe kjapt, men jeg går feks ikke å sier det til skolen eller andre "folk" siden jeg vet hvor lett det er å få bv på nakken. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #42 Skrevet 16. september 2016 49 minutter siden, Ulrikke skrev: Datteren min var alene i 1.klasse, men ikke i tre timer... Hun gikk alene hjem og kom hjem før oss, men ikke så lang tid i forveien. At en tredjeklassing ikke kan være alene et par timer synes jeg derimot er litt i overkant andre veien, gitt at ungen selv hadde vært ok med det og det ikke er grunn til å ikke stole på ungen... Det finnes en mellomting mellom å ikke slippe barnet før de er myndige, og å slippe helt opp når de er 4.... Når det er sagt så jobber jeg selv på barnetrinnet, og det er enkelte barn jeg tenker at ikke burde være alene mer enn i fem minutter, selv i 3.klasse altså.... Enig. Men at en seksåring er alene hjemme i tre timer hver dag synes jeg usnsett er for lenge. Stor forskjell på f.eks. førsteklassing og tredjeklassing. Så kommer selvsagt individuelle forskjeller i tillegg. Men jeg hadde aldri latt en seksåring være alene hjemme i tre timer, uansett. Anonymkode: 608a7...dd4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #43 Skrevet 17. september 2016 Barn er som voksne, forskjellige. Jeg gikk ofte alene til skolen som første klassing og vi bodde faktisk en liten gåtur unna. Med mine små bein brukte jeg kanskje en halvtime fra skolen og hjem. Etter skolen var jeg også alene hjemme til mamma kom hjem fra jobb rundt klokken 16.00. Det var alltid mat i kjøleskapet, kjeks eller annet tilgjengelig. Og vann i vannflaske som jeg kunne hente. Tv'en greide jeg fint å slå på selv og Gud så fort tiden går når man har Barne-TV. Om en seks åring kan være hjemme alene eller gå til å fra skolen er opp til foreldrene og om de syns selv at barnet er stort nok til det. Noen er voksen nok til å være alene, andre er ikke. Ikke vits å hyle etter BV etter hver minste ting. De hsr mer enn nok å gjøre fra før av. Anonymkode: 797dd...f28
Arabella Skrevet 17. september 2016 #44 Skrevet 17. september 2016 Den 14.9.2016 at 11.03, AnonymBruker skrev: Vet du hva, da jeg var seks år var jeg alene hjemme i flere timer med et søsken som var bare noen få måneder gammel. Det gikk helt fint, men i dag ville noen, innkludert meg selv, sagt det var helt uansvarlig. Klarer barna seg hjemme alene så er ikke dette ditt problem, ts. De har garantert foreldre de kan kontakte og har kontakt med på telefon. Anonymkode: bd656...711 Det du forteller, er hårreisende både uansvarlig og uforsvarlig gjort av foreldre. Å la en liten seksåring være alene i flere timer med en baby er en meget grov forsømmelse og en barnevernssak. 4
EvaLena Skrevet 17. september 2016 #45 Skrevet 17. september 2016 Jeg synes foreldre skal se ann barna sine. Føler de at barnet klarer seg fint så la de være hjemme aleine. Da mine barn skulle begynne å være hjemme aleine så var jeg redd for at de skulle bruke ovnen, men det fikset vi lett ved å dra ut stikkontakten. Fyrstikker og andre ting lå godt gjemt. Jeg hadde en nabo som bare så etter litt, når barna var ute. Der bare lekte de i timesvis på trampoline. Eller de satt inne og så på TV. Her vi bor så fikk ikke barna lov å sykle til skolen før de begynte i 5 klasse og det synes jeg var helt sykt. Vi må ikke krysse en eneste vei for å komme til skolen og gangfelt hele veien frem. Dermed måtte de ta buss fremmog tilbake selv hver dag, ellers kjørte jeg de. Mat klarte de å fikse til nå de seg selv og andre barn de dro med seg hjem. At BV skal kalles inn for alt ting skremmer meg. Alt er jo så farlig og jeg er enig med en annen skriver her at barn idag vokser opp med bobleplast rundt seg. Det er syns det skal være sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #46 Skrevet 17. september 2016 1 time siden, Arabella skrev: Det du forteller, er hårreisende både uansvarlig og uforsvarlig gjort av foreldre. Å la en liten seksåring være alene i flere timer med en baby er en meget grov forsømmelse og en barnevernssak. Det er jeg ikke enig i. Kjenner faktisk flere som har gjort det samme. Faktisk min nærmeste venninne tok vare på sine små søsken når hun selv var liten. Ordnet mat til de små når hun kom hjem fra skolen som 1 og 2 klassing hvis moren skulle ut en tur. Var da ingen som tok skade av det. Anonymkode: 797dd...f28
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #47 Skrevet 17. september 2016 Syns en 6 åring fint kan klare seg alene noen timer. Det er selvsagt forskjell på barn, men er barnet selvstendig og klar for det så ser jeg ikke problemet. Jeg var ofte alene et par timer når jeg var 7 år. Det gikk helt fint. Syns det er sykt at folk sier man skal ringe barnevernet! Man vet ingenting om hva slags ordning barnet har. Det har antakeligvis kontakt med foreldrene på telefon når de kommer hjem, kanskje har de en nabo som passer på litt, eller noe familie i nærheten som barnet kan gå til hvis det er behov for det. Nå må folk slutte å dra barnevernet inn i familiers liv for sånne bagateller!!!! Barnevernet har mange viktigere ting å drive med enn å måtte undersøke barn som er selvstendige og kan være alene noen timer på ettermiddag! Anonymkode: fa4d4...c18
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #48 Skrevet 17. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns en 6 åring fint kan klare seg alene noen timer. Det er selvsagt forskjell på barn, men er barnet selvstendig og klar for det så ser jeg ikke problemet. Jeg var ofte alene et par timer når jeg var 7 år. Det gikk helt fint. Syns det er sykt at folk sier man skal ringe barnevernet! Man vet ingenting om hva slags ordning barnet har. Det har antakeligvis kontakt med foreldrene på telefon når de kommer hjem, kanskje har de en nabo som passer på litt, eller noe familie i nærheten som barnet kan gå til hvis det er behov for det. Nå må folk slutte å dra barnevernet inn i familiers liv for sånne bagateller!!!! Barnevernet har mange viktigere ting å drive med enn å måtte undersøke barn som er selvstendige og kan være alene noen timer på ettermiddag! Anonymkode: fa4d4...c18 Nå må du huske at dette er Kvinneguiden, og majoriteten i dette forumet er unge mennesker uten erfaring. Jeg ser det spesielt hos unge mødre på 19-20... de er raske med å rope barnevern. Hvorfor? Fordi de selv prøver å fremstå som perfekte, da de er livredde for barnevernet selv. og hva er vel bedre kamuflasje for sine egne feil, enn å passe på andre og finne feil hos de? Da fremstår en jo selv som den perfekte mor Jeg ser det stadig her på kvinneguiden om at de roper om barnevern for den minste ting. Altså - de fleste foreldre er faktisk redde for barna sine, og de ville ikke latt barnet gått hjem selv dersom de mente det ikke var trygt! Jeg har en 6 åring og en 8 åring. 8 åringen har alltid vært veldig forsiktig, litt husredd osv, så henne har jeg ikke latt gå til skolen selv, MEN nå etter sommeren har de skjedd en dramatisk endring. Hun har fått mye mer selvtillit og mestringsfølelse. Bare det å gå til butikken alene (den er nesten ved skolen) gir henne et skikkelig puff! Hun har ikke gått selv til skolen ennå, men vi har begynt så vidt med at jeg har kommet og hentet henne - men så har hun fått med seg telefonen (har en gammel nokia som er hennes nå) - den går det kun an å ringe til kjente med, så går hun fint hjem selv. Vi har også fått en nøkkel som vi har på et hemmelig sted, og vi har prøvd litt at vi har kommet hjem litt senere enn henne... med at vi går og handler mens hun går hjem... men så blir hun sur da om vi kommer hjem for tidlig :D Men det har gått så fint, jenta stråler av selvtillit. Hun er forsiktig og kan trafikkreglene, hun er ikke av typen som ville sittet på med fremmede biler og sånn... ja det er ikke til å komme bort fra at det finnes litt andre farer enn å bli påkjørt også - nå til dags... Hun har så vidt prøvd å være hjemme litt og, hun nekter å bli med på butikken, så jeg og lillesøster drar på butikken,s å er hun hjemme en halvtime-tre kvarter... det går helt fint. Og hun er ikke husredd. Jeg tror det er mer om det er om kvelden.... så alene om kvelden tror jeg ikke barn er modne for før de nærmer seg 12-års alderen. Men på dagtid, naboene er hjemme, mormoren kan nås på telefon (hun behersker telefonen da, vi har lagt til bilde av de hun kan ringe til, så bare trykker på navnet/bildet :D) og jeg kommer hjem maks et par timer etter henne. Så finner hun seg mat selv. Vi har induksjonsovn, og den kan hun seg ikke med, så hun kommer ikke til å prøve å lage mat selv, og vi har ikke lightere og slike ting tilgjengelig, og ungene har aldri prøvd å leke med sånt heller. MEN lillesøsteren - hun kan godt slå følge med søsteren hjem nå - men hun er så liten nå og litt husredd, og selv om søsteren er hjemme, så er hun ikke klar for det ennå... Konklusjonen min er at unger er forskjellige. Det skal ikke være sånn at ungene blir redde da. Om ungen er av den engstelige typen, som blir husredd... så vent. Er de selvstendige, ordner seg selv og ikke blir redde, vet hvem de skal kontakte om det er no - så kjør på og lær de trafikkregler. Gå sammen med de noen ganger til og fra skolen så du ser hvordan de behersker den turen Å sykle til skolen er jeg fortsatt skeptisk til.... det er mye trafikk til og fra skolen.. men hun eldste maser om å få sykle... snart sier jeg hehe... vi får se til våren Anonymkode: fe523...a50 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #49 Skrevet 18. september 2016 Den 16.9.2016 at 22.32, AnonymBruker skrev: Enig. Men at en seksåring er alene hjemme i tre timer hver dag synes jeg usnsett er for lenge. Stor forskjell på f.eks. førsteklassing og tredjeklassing. Så kommer selvsagt individuelle forskjeller i tillegg. Men jeg hadde aldri latt en seksåring være alene hjemme i tre timer, uansett. Anonymkode: 608a7...dd4 enig. Anonymkode: 21efe...11a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #50 Skrevet 18. september 2016 Den 16. september 2016 at 22.32, jauda skrev: Eeeh nei, et barn klarer fint å være alene litt om mor eller far er på butikken, et barn på 6 år klarer fint å gå hjem fra skolen selv,om dei bor i nærheten da. Folk roper ut for den minste ting om at alt skal meldes til bv, som mor selv så lar jeg barnet mitt på 6 år være hjemme alene max en time mens jeg fyker på butikken eller må ordne noe kjapt, men jeg går feks ikke å sier det til skolen eller andre "folk" siden jeg vet hvor lett det er å få bv på nakken. Synes du utviser en uansvarlig holdning. Små barn skal ikke være alene hjemme så lenge. Jeg ville ha sendt en anonym bekymringsmelding dersom jeg visste om slikt! Anonymkode: 32a6f...dcc
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #51 Skrevet 18. september 2016 Den 17. september 2016 at 6.26, AnonymBruker skrev: Det er jeg ikke enig i. Kjenner faktisk flere som har gjort det samme. Faktisk min nærmeste venninne tok vare på sine små søsken når hun selv var liten. Ordnet mat til de små når hun kom hjem fra skolen som 1 og 2 klassing hvis moren skulle ut en tur. Var da ingen som tok skade av det. Anonymkode: 797dd...f28 Jeg er svært godt voksen - og ville absolutt ha meldt en bekymring til Barnevernet for flere her! Er sjokkert. Anonymkode: 32a6f...dcc 2
jauda Skrevet 18. september 2016 #52 Skrevet 18. september 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du utviser en uansvarlig holdning. Små barn skal ikke være alene hjemme så lenge. Jeg ville ha sendt en anonym bekymringsmelding dersom jeg visste om slikt! Anonymkode: 32a6f...dcc Uansvarlig holdning for at jeg lar barnet mitt på 6 år sitte hjemme alene i max 1 time mens jeg fyker opp på butikken? Nei vettu! Hadde jeg fått en anonym bekymringsmelding på meg for dette så hadde jeg faktisk ikke brydd meg, det dinst viktigere ting å bry seg om enn at ei mor drar opp på en butikk menst barnet ser på tv😋 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #53 Skrevet 18. september 2016 . Jeg er i midten av 20 åra. Da jeg var liten var det ingen foreldre som fulgte barna til skolen. Alle klassekameratene mine bodde i nærområdet (Max 20 min å gå) og vi slo jo følge med hverandre. Jeg ville ikke gå på SFO så var alene hjemme en time eller to, etter skolen, foreldrene mine jobbet jo. Syns det var flott. jeg er faktisk sjokkert over at skolen/andre foreldre kontakter bv for noe slik? Noe jeg har sett på som helt normalt da alle gikk selv da jeg gikk i førsteklasse. Jeg ville faktisk trodd at bv ville ledd av noe slikt. Anonymkode: c367e...3e8 3
Arabella Skrevet 18. september 2016 #54 Skrevet 18. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Jeg er i midten av 20 åra. Da jeg var liten var det ingen foreldre som fulgte barna til skolen. Alle klassekameratene mine bodde i nærområdet (Max 20 min å gå) og vi slo jo følge med hverandre. Jeg ville ikke gå på SFO så var alene hjemme en time eller to, etter skolen, foreldrene mine jobbet jo. Syns det var flott. jeg er faktisk sjokkert over at skolen/andre foreldre kontakter bv for noe slik? Noe jeg har sett på som helt normalt da alle gikk selv da jeg gikk i førsteklasse. Jeg ville faktisk trodd at bv ville ledd av noe slikt. Anonymkode: c367e...3e8 Vet du hva, da jeg var seks år var jeg alene hjemme i flere timer med et søsken som var bare noen få måneder gammel. Det gikk helt fint, men i dag ville noen, innkludert meg selv, sagt det var helt uansvarlig. Klarer barna seg hjemme alene så er ikke dette ditt problem, ts. De har garantert foreldre de kan kontakte og har kontakt med på telefon. Anonymkode: bd656...711 ---------------------------------------------------------- Dette, grønn skrift, reagerte jeg på. Synes du det er helt greit å la en seksåring være alene med en liten baby, eller i det hele tatt en baby, i timevis? Jeg tror neppe barnevernet ville ledd om de fikk en melding om slike forhold. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #55 Skrevet 18. september 2016 Den 16. september 2016 at 22.32, jauda skrev: Eeeh nei, et barn klarer fint å være alene litt om mor eller far er på butikken, et barn på 6 år klarer fint å gå hjem fra skolen selv,om dei bor i nærheten da. Folk roper ut for den minste ting om at alt skal meldes til bv, som mor selv så lar jeg barnet mitt på 6 år være hjemme alene max en time mens jeg fyker på butikken eller må ordne noe kjapt, men jeg går feks ikke å sier det til skolen eller andre "folk" siden jeg vet hvor lett det er å få bv på nakken. Jeg syns det er sinnsykt at du føler du må "skjule" at du lar en 6.åring være hjemme alene en time. Dette klarer en selvstendig 6.åring fint. Jeg lurer faktisk litt på hvordan disse barna som aldri får gjøre litt selv kommer til å vokse opp. De må jo bli ekstremt hjelpeløse og uselvstendig. Anonymkode: c367e...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #56 Skrevet 18. september 2016 å. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er svært godt voksen - og ville absolutt ha meldt en bekymring til Barnevernet for flere her! Er sjokkert. Anonymkode: 32a6f...dcc Ikke rart at noen saker med grov barnemishandel ikke blir tatt tak i av bv, da de må drukne i tullete bekymringsmelding. Anonymkode: c367e...3e8 2
Birdo Skrevet 18. september 2016 #57 Skrevet 18. september 2016 39 minutter siden, Arabella skrev: Dette, grønn skrift, reagerte jeg på. Synes du det er helt greit å la en seksåring være alene med en liten baby, eller i det hele tatt en baby, i timevis? Jeg tror neppe barnevernet ville ledd om de fikk en melding om slike forhold. Nå handler ikke tråden om dette da, så ser ikke poenget med å dra opp det. Det var én bruker som skrev at h*n gjorde dette for sikkert veldig mange år siden. Det er stor forskjell på å la en seksåring passe en baby og det å la en seksåring være hjemme alene noen timer etter skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #58 Skrevet 18. september 2016 44 minutter siden, Arabella skrev: Vet du hva, da jeg var seks år var jeg alene hjemme i flere timer med et søsken som var bare noen få måneder gammel. Det gikk helt fint, men i dag ville noen, innkludert meg selv, sagt det var helt uansvarlig. Klarer barna seg hjemme alene så er ikke dette ditt problem, ts. De har garantert foreldre de kan kontakte og har kontakt med på telefon. Anonymkode: bd656...711 ---------------------------------------------------------- Dette, grønn skrift, reagerte jeg på. Synes du det er helt greit å la en seksåring være alene med en liten baby, eller i det hele tatt en baby, i timevis? Jeg tror neppe barnevernet ville ledd om de fikk en melding om slike forhold. Nei det syns jeg ikke! Det jeg sa var at jeg trodde bv ville ledd av en bekymringsmelding om at et 1.klassing går til/fra skolen alene. Anonymkode: c367e...3e8
jauda Skrevet 19. september 2016 #59 Skrevet 19. september 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er sinnsykt at du føler du må "skjule" at du lar en 6.åring være hjemme alene en time. Dette klarer en selvstendig 6.åring fint. Jeg lurer faktisk litt på hvordan disse barna som aldri får gjøre litt selv kommer til å vokse opp. De må jo bli ekstremt hjelpeløse og uselvstendig. Anonymkode: c367e...3e8 Ikke så rart at jeg må "skjule" dette utifra mange av kommentarene som kommer. Folk melder ifra om den minste ting til bv, jeg har selv opplevd å få syke bekymringsmeldinger på meg som ikke henger sammen i virkeligheten. Folk skal legge seg oppi alt som andre gjør, eller for å hevne seg/ eller før å føle seg bedre selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå