AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #21 Skrevet 15. september 2016 Barn er forskjellig, jeg gikk selv til og fra skolen fra første klasse, og var ofte hjemme alene 2-3 timer etter skolen til foreldrene mine kom hjem. Var aldri noe problem, kunne fikse meg selv mat om jeg var sulten. Mens mitt tantebarn på 12 år klarer å være alene hjemme i maks en time om gangen før han blir redd og ringer sin mor eller far. Ikke klarer han å smøre seg en brødskive heller.. Dette er ett helt normalt barn uten diagnoser. Så, ja, se det an.. Anonymkode: 28f8b...aa7 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #22 Skrevet 15. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn er forskjellig, jeg gikk selv til og fra skolen fra første klasse, og var ofte hjemme alene 2-3 timer etter skolen til foreldrene mine kom hjem. Var aldri noe problem, kunne fikse meg selv mat om jeg var sulten. Mens mitt tantebarn på 12 år klarer å være alene hjemme i maks en time om gangen før han blir redd og ringer sin mor eller far. Ikke klarer han å smøre seg en brødskive heller.. Dette er ett helt normalt barn uten diagnoser. Så, ja, se det an.. Anonymkode: 28f8b...aa7 Litt på siden, men man påfører nesten barna "diagnoser" ved å være for kontrollerende og 🤔 I mine dager fantes ikke Sfo, og vi gikk hjem til tomt hus. Forskjellen fra i dag er vel at det på den tiden var det mange nabounger som hadde hjemmeværende mødre. Anonymkode: a0cc1...843 2
jauda Skrevet 15. september 2016 #23 Skrevet 15. september 2016 14 timer siden, Akay skrev: Barnevernet for at ungen går hjem alene til tom hus et par timer? Har moren kort hår,går i joggebukse og har grandiosa til middag også ?😱😱😱 Jeg synst det er sykt å sende en bekymringsmeld på dette! En 6 åring klare seg fint alene i en time. 3
Minlillesky Skrevet 15. september 2016 #24 Skrevet 15. september 2016 Den 14.9.2016 at 10.50, AnonymBruker skrev: Er et par 1.klassinger som bor i nærheten av oss som er hjemme alene både før og etter skolen. De kjører buss til og fra skolen. Noen ganger er de alene i 3 timer etter skolen har sluttet før foreldre kommer hjem(disse barna bor ikke sammen) Er dette normalt? Foreldrene har gitt uttrykk for at de ønsker å spare pengene.Synes det er litt uansvarlig igrunn da mitt barn som går i 3. Klasse ikke får lov til dette. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 4e8b0...87b Da jeg gikk i 3 klasse fikk jeg og lillebror være hjemme alene. Tok buss fra skolen og nesten hjem og gikk resten av vegen hjem. 3- 3,5 km mellom skole og hjem. Bodde på landet, måtte gå langs en vei før vi kunne gå vekk fra hovedveien og inn på "Bondegård vei". Var hjemme alene ca 3-4 timer etter skoletid i ukedagene. Det gikk fint for oss. Det kommer ikke ann på alder, men på personen selv.. Noen klarer det fint allerede i 1 klasse, noen må vente noen år... 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #25 Skrevet 15. september 2016 Hadde vegret med for å sende ungene på aks - de jeg kjenner som jobber der er hasj-narkiser uten mål og mening med livet... Anonymkode: a59a8...a47 1
Gjest Raiu Skrevet 15. september 2016 #26 Skrevet 15. september 2016 21 timer siden, HenLu skrev: Jeg gikk alene til barnehagen da jeg var 4 og 5 år, gammel. Galskap, spør du meg, men unger er virkelig forskjellig. Ååå det gjorde jeg og, når jeg var 5! Husker det godt hvor morsomt det var å gå på butikken med litt penger og noen flasker å pante. Fikk jeg øvet meg på regning slik at jeg kunne bruke opp hver lille krone.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #27 Skrevet 15. september 2016 Uansvarlig,når de er så unge, jeg hadde hold øye med de, og prøvet å finne ut hvordan de gjør det, kahskje det er nabo som stikker innom/de kan stikke til. Er de helt alene, uten noen voksen tilgang hadde jeg gitt en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 21efe...11a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #28 Skrevet 15. september 2016 20 timer siden, Zienna skrev: Noen barn takler dette greit. Da våre begynte på skolen fantes ikke sfo. De ordnet seg mat selv da de kom hjem, og lekte alene. Kan ikke huske at de noen gang ringte oss på jobb for at vi måtte komme hjem. Vet ikke hva det koster i andre kommuner, men her koster det tett på 3000 kr per måned for å ha en 1.klassing på sfo. Det er ingen leksehjelp der, kun lek i skolegården. Forstår godt foreldre som synes at dette er dyrt for veldig lite. Er man f.eks. eneforsørger, i 100% stilling, med to barn som skal i sfo/barnehage koster det kr 6.000 per måned. Men eneforsørgere får dobbel barnetrygd og bidrag fra barnas far..og satser fra staten hvis lønnen er under en viss grense. Anonymkode: 32a6f...dcc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #29 Skrevet 15. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uansvarlig,når de er så unge, jeg hadde hold øye med de, og prøvet å finne ut hvordan de gjør det, kahskje det er nabo som stikker innom/de kan stikke til. Er de helt alene, uten noen voksen tilgang hadde jeg gitt en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 21efe...11a Enig! Synes Barnevernet bør opprette undersøkelsessak når det kommer inn slike bekymringsmeldinger: noe er galt når små barn blir overlatt til seg selv! Anonymkode: 32a6f...dcc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #30 Skrevet 15. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde vegret med for å sende ungene på aks - de jeg kjenner som jobber der er hasj-narkiser uten mål og mening med livet... Anonymkode: a59a8...a47 Merkelig at foreldre må betale flere tusen for elendig personale, opplegg og "mat" da AKS ikke stiller krav... Anonymkode: 32a6f...dcc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2016 #31 Skrevet 15. september 2016 2 timer siden, jauda skrev: Jeg synst det er sykt å sende en bekymringsmeld på dette! En 6 åring klare seg fint alene i en time. Nei! Det er uansvarlig å la små barn være alene. Barnevernet må varsles! Anonymkode: 32a6f...dcc
Zienna Skrevet 15. september 2016 #32 Skrevet 15. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men eneforsørgere får dobbel barnetrygd og bidrag fra barnas far..og satser fra staten hvis lønnen er under en viss grense. Anonymkode: 32a6f...dcc Men dersom forsørger jobber 100% og har en brutto inntekt på ca. 500.000, får han/hun ikke mer enn dobbel barnetrygd og bidrag. Dersom bidragsforelder ikke jobb/har inntekt, så mottar man under kr. 3.000 for 2 barn (minstebidraget gjennom NAV). Dette dekker altså halve barnehage/sfo, men ikke noe til klær, mat osv. osv. Riktignok mottar enslig forsørger ekstra skattefradrag, men tror dette er uavhengig av hvor stort bidrag man får.
Zienna Skrevet 15. september 2016 #33 Skrevet 15. september 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei! Det er uansvarlig å la små barn være alene. Barnevernet må varsles! Anonymkode: 32a6f...dcc Når jeg leser her på KG om alt som bør meldes til barnevernet, blir jeg sjokkert! Har lest emner om overhørte kommentarer om Pizza Grandiosa til middag, om barn som ikke er rene nok, om foreldre som ser sjuskete ut. Alltid om "staffasje", uviktige ting for barns liv. De som virkelig bør meldes til barnevernet er foreldrene som presser og stresser barna sine på allslags aktiviteter! De som er mer opptatt av merkeklær til barna og "riktig" bilsete, enn av barna selv! Barn på 7-9 år takler mye mer enn vi voksne tror. De liker og trenger å oppleve at de mestrer. Barnebarnet vårt, snart 7 år, er umåtelig stolt over at h*n tar skolebussen alene. At han smører matpakken sin selv, og nå også skjærer brødskivene selv. Når forelder kommer fra jobb kl 16 viser h*n stolt fram leksene, som er gjort helt alene. Barn er forskjellige, og foreldre må vurdere og prøve seg fram. 4
Akay Skrevet 15. september 2016 #34 Skrevet 15. september 2016 Synes det er helt sinnsykt at voksne folk skal behandle ungene sine som bobleplastunger. ALT er jo farlig i dag! Man skal sende bekymringsmeldinger til barnevernet for alt. Når jeg var ung så visste folk knapt hva barnevernet var og i tillegg så hadde vi hammer og spiker og bygde trehytter lang oppe i trær! Ja vi klatret faktisk i trær!!! Fysj! Tenk så farlig det er !!! Sikker på at om guttungen min hadde klatret i et tre så hadfe det blitt sendt en bekymringsmelding på ham. Ikke hadde vi sfo heller når jeg var ung... hvertfall ikke på min skole.. vi gikk alltid hjem også... det gjorde alle. Neida... kjøp hversin ipad til ungene deres. Pakk dem inn i bobleplast og la dem ende opp med sosial angst alle sammen fordi alt er så jævla farlig! Det gjør garantert ikke vi med våre unger. Livet har faktisk litt utfordringer og å skjerme unger for absolutt alt til de er voksne er jo helt hinsides idiotisk. Og ja forresten... kjerringa jobber faktisk i barnevernet og hun er faktisk rystet av mye av tullet som kommer fram her inne. 8
Sh999 Skrevet 15. september 2016 #35 Skrevet 15. september 2016 Den 14. september 2016 at 10.50, AnonymBruker skrev: Er et par 1.klassinger som bor i nærheten av oss som er hjemme alene både før og etter skolen. De kjører buss til og fra skolen. Noen ganger er de alene i 3 timer etter skolen har sluttet før foreldre kommer hjem(disse barna bor ikke sammen) Er dette normalt? Foreldrene har gitt uttrykk for at de ønsker å spare pengene.Synes det er litt uansvarlig igrunn da mitt barn som går i 3. Klasse ikke får lov til dette. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: 4e8b0...87b Jeg går ikke på butikken i 10 min alene uten min 6 åring. Jeg synes de er for små til og være alene! Jeg tror jeg vil vente til 10 år, men det er meg da..
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #36 Skrevet 16. september 2016 16 timer siden, Akay skrev: Synes det er helt sinnsykt at voksne folk skal behandle ungene sine som bobleplastunger. ALT er jo farlig i dag! Man skal sende bekymringsmeldinger til barnevernet for alt. Når jeg var ung så visste folk knapt hva barnevernet var og i tillegg så hadde vi hammer og spiker og bygde trehytter lang oppe i trær! Ja vi klatret faktisk i trær!!! Fysj! Tenk så farlig det er !!! Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal overbeskytte barna, men sånn argumentering som dette minner meg om "Før i tida var det ikke noe som het barnestol i bil, vi hadde ikke engang belte, det gikk da fint med oss for det! Foreldre i dag er så overbeskyttende" osv. Ja, det gikk fint med de fleste, men det var langt flere barn som døde i trafikken før. Husk også at da de fleste av oss som er foreldre nå faktisk var ett år eldre da vi begynte på skolen enn de er i dag. Anonymkode: 8c795...316
Ulrikke Skrevet 16. september 2016 #37 Skrevet 16. september 2016 Datteren min var alene i 1.klasse, men ikke i tre timer... Hun gikk alene hjem og kom hjem før oss, men ikke så lang tid i forveien. At en tredjeklassing ikke kan være alene et par timer synes jeg derimot er litt i overkant andre veien, gitt at ungen selv hadde vært ok med det og det ikke er grunn til å ikke stole på ungen... Det finnes en mellomting mellom å ikke slippe barnet før de er myndige, og å slippe helt opp når de er 4.... Når det er sagt så jobber jeg selv på barnetrinnet, og det er enkelte barn jeg tenker at ikke burde være alene mer enn i fem minutter, selv i 3.klasse altså.... 3
Zienna Skrevet 16. september 2016 #38 Skrevet 16. september 2016 15 minutter siden, Ulrikke skrev: Datteren min var alene i 1.klasse, men ikke i tre timer... Hun gikk alene hjem og kom hjem før oss, men ikke så lang tid i forveien. At en tredjeklassing ikke kan være alene et par timer synes jeg derimot er litt i overkant andre veien, gitt at ungen selv hadde vært ok med det og det ikke er grunn til å ikke stole på ungen... Det finnes en mellomting mellom å ikke slippe barnet før de er myndige, og å slippe helt opp når de er 4.... Når det er sagt så jobber jeg selv på barnetrinnet, og det er enkelte barn jeg tenker at ikke burde være alene mer enn i fem minutter, selv i 3.klasse altså.... Nettopp. Som foreldre må man vurdere hva barnet er komfortabel med og om det er trygt. 1
Leifern Skrevet 16. september 2016 #39 Skrevet 16. september 2016 Den 14. september 2016 at 19.36, HenLu skrev: Jeg gikk alene til barnehagen da jeg var 4 og 5 år, gammel. Galskap, spør du meg, men unger er virkelig forskjellig. Min gutt på 5 år er såpass ansvarlig at han kunne nok vært alene hjemme når han begynner på skolen til neste år. Jeg gikk også alene. Var ofte alene etter skoletid, var ikke noe SFO da. Men var som regel "alene" sammen med noen kompiser i klassen/barnehagen/førskolen. Nå om dagen må man visst være omtrent myndig før man får være i fred fra foreldre og barnevakter. Hysteri. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2016 #40 Skrevet 16. september 2016 Her må førsteklassingene følges til og fra skolen av en voksen. Men ungen min hadde nok helt fint klart å gjøre det alene. Det hender at jeg glemmer å kjøpe ting i butikken, som jeg husker på når vi har kommet hjem. Butikken er to minutter unna med bil. Da hender det at jeg lar ungen være hjemme når ungen oppfordrer til det selv. "Mamma, jeg klarer meg, gå i butikken nå!" Sier seksåringen min, og håper jeg lar henne være alene hjemme de minuttene det tar å dra og handle den ene tingen. Det har litt med mestring til ungene å gjøre også. En sjelden gang får ungen lov til det. Jeg har tro på å gjøre sånt gradvis og å se an. Er det midt på lyse dagen, og fem minutter hjemme alene er ikke farlig i den alderen. Anonymkode: 5ec29...218 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå