Gå til innhold

1.Klassinger som er alene hjemme!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er et par 1.klassinger som bor i nærheten av oss som er hjemme alene både før og etter skolen. De kjører buss til og fra skolen. Noen ganger er de alene i 3 timer etter skolen har sluttet før foreldre kommer hjem(disse barna bor ikke sammen) Er dette normalt? Foreldrene har gitt uttrykk for at de ønsker å spare pengene.Synes det er litt uansvarlig igrunn da mitt barn som går i 3. Klasse ikke får lov til dette. Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 4e8b0...87b

Skrevet

Unger er forskjellig.

Her er hvertfall de fleste tredjeklassinger alene hjemme, så tror ikke du kan bruke ditt barn som målestokk for hva som er vanlig.

Skrevet

Det kan da komme an på barna. Da jenta mi gikk i første kom hun fjerne hjem før vi var ferdig på jobb. Hun kunne gå til jobben min eller dra hjem. Hun gikk alltid hjem. Det lengste hun var alene hjemme var ca 3 timer, noe som kanskje hendte 1 gang i uka. Hun ringte når hun kom hjem fra skolen og ellers om det var noe. Hun lagde seg brødskiver om hun var sulten, lekte ute eller slappet av inne. Ville hun ikke være alene, kunne hun også ringe bestemor som kunne være her på 10 minutter. Jeg har tantebarn som går i 1-3 klasse og de eldste kan en sjelden gang være hjemme alene fra morgen til ettermiddag hvis du har fri fra skolen. De ringer til de som bor nærmest om de vil noen skal komme likevel. 

Poenget mitt var at barna kan ha en ordning du ikke bet om. Noen 1klassinger kan fint klare seg alene noen timer, mens andre ikke er like gode. Der kommer an på barna og hva slags ordning de har tenker jeg. 

Anonymkode: 3af95...a6d

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er et par 1.klassinger som bor i nærheten av oss som er hjemme alene både før og etter skolen. De kjører buss til og fra skolen. Noen ganger er de alene i 3 timer etter skolen har sluttet før foreldre kommer hjem(disse barna bor ikke sammen) Er dette normalt? Foreldrene har gitt uttrykk for at de ønsker å spare pengene.Synes det er litt uansvarlig igrunn da mitt barn som går i 3. Klasse ikke får lov til dette. Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 4e8b0...87b

Vet du hva, da jeg var seks år var jeg alene hjemme i flere timer med et søsken som var bare noen få måneder gammel. Det gikk helt fint, men i dag ville noen, innkludert meg selv, sagt det var helt uansvarlig. 

Klarer barna seg hjemme alene så er ikke dette ditt problem, ts. De har garantert foreldre de kan kontakte og har kontakt med på telefon. 

Anonymkode: bd656...711

• Liker 7
Skrevet

Hææ? Jeg og mine to søstre har vært alene hjemme fra første stund (altså 1. klasse og oppover). Det gikk kjempefint og vi lærte oss fort å være selvstendige og ikke bli redd for å være alene hjemme (husredd), slik som enkelte som var vant til at det bestandig var en voksenperson som passet dem. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Nøste~ skrev:

Hææ? Jeg og mine to søstre har vært alene hjemme fra første stund (altså 1. klasse og oppover). Det gikk kjempefint og vi lærte oss fort å være selvstendige og ikke bli redd for å være alene hjemme (husredd), slik som enkelte som var vant til at det bestandig var en voksenperson som passet dem. 

Du er veldig selvstendig.

Jeg fikk også lov til å gå hjem alene når jeg var 6 år, og det var i Oslo. 

• Liker 5
Skrevet

Oj! Huska godt når jeg jobba med første klassinger, da spurte jeg lederen om første klassingene gikk hjem selv fra skolen osv, da var hun kjapp med å si at neeeei det hadde vært en barnevernssak om barnet gikk hjem fra skolen alene og var alene hjemme i 1 time. Jeg fikk helt sjokk der jeg sto! Jeg har selv et barn på 6 år og han kan få vær alene hjemme i 30 min til 1 time mens jeg feks er på butikken 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk alene til barnehagen da jeg var 4 og 5 år, gammel. Galskap, spør du meg, men unger er virkelig forskjellig.

Min gutt på 5 år er såpass ansvarlig at han kunne nok vært alene hjemme når han begynner på skolen til neste år.

Skrevet

Kommer an på barna, men i de fleste tilfeller er det helt greit. Gikk ofte alene til skolen selv, og var hjemme alene noen timer etterpå. Ingen varige men.

Anonymkode: 49f84...6b1

Skrevet

Når jeg gikk i førsteklasse på 90-tallet så var det bare noen få i klassen som gikk på sfo. Resten av oss var nøkkelbarn. Jeg syntes det var kjempefint å være litt alene jeg. Spiste som regel et mellommåltid som mamma hadde gjort klar på morran, så litt på tv eller leste og bare slappet av. Når det var sagt så var det alltids en nabo å gå til om jeg ble redd eller villa ha selskap eller noe skjedde. Mamma hadde avklart med et par naboer.

Anonymkode: 271a9...321

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde aldri latt min 1. klassing være alene hjemme i 3 timer. Men barn er jo forskjellige. Håper barna i det minste har mulighet til å få tak i foreldrene ved behov. 

Anonymkode: c147a...18c

Skrevet

Noen barn takler dette greit.  Da våre begynte på skolen fantes ikke sfo.  De ordnet seg mat selv da de kom hjem, og lekte alene.  Kan ikke huske at de noen gang ringte oss på jobb for at vi måtte komme hjem. 

Vet ikke hva det koster i andre kommuner, men her koster det tett på 3000 kr per måned for å ha en 1.klassing på sfo.  Det er ingen leksehjelp der, kun lek i skolegården.  Forstår godt foreldre som synes at dette er dyrt for veldig lite. 

Er man f.eks. eneforsørger, i 100% stilling,  med to barn som skal i sfo/barnehage koster det  kr 6.000 per måned. 

• Liker 3
Skrevet

Min 1. Klassing hadde greid det helt fint. Vi har han på aks, men det er mest for det sosiale. Gan greier seg fint alene noen timer. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: c7172...394

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 1. klassing dro jeg hjem til tomt hus i noen timer. Lagde meg toast/nudler. Søsteren min er eldre enn meg, så hun kom noen timer senere. Jeg synes det gikk helt greit. Jeg elsket å komme hjem til tomt hus etter skolen. 

Barn er forskjellige. Hva som fungerer for noen barn fungerer ikke for andre. Jeg ville vært litt forsiktig med å bli helt forferdet over dette.

Anonymkode: 2a072...b42

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri latt min 1. klassing være alene hjemme i 3 timer. Men barn er jo forskjellige. Håper barna i det minste har mulighet til å få tak i foreldrene ved behov. 

Anonymkode: c147a...18c

Jeg regner med de fleste foreldre som gjør dette allierer seg med noen naboer eller venner i tilfelle det skulle være nødvendig. 

Anonymkode: 2a072...b42

• Liker 2
Skrevet

Det der er flinke og selvstendige barn! Syns ungene nå er alt for hjelpeløse og knyttet til foreldrene. 

Så det der har vært flinke foreldre som har oppdradd barnene sine til å greie disse tingene. Blir feil å dømme noen mens man har mammadalter hjemme selv. Det der er slik vi vokste opp og lærte å en dag bli selvstendige voksne individer.

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, jauda skrev:

Oj! Huska godt når jeg jobba med første klassinger, da spurte jeg lederen om første klassingene gikk hjem selv fra skolen osv, da var hun kjapp med å si at neeeei det hadde vært en barnevernssak om barnet gikk hjem fra skolen alene og var alene hjemme i 1 time. Jeg fikk helt sjokk der jeg sto! Jeg har selv et barn på 6 år og han kan få vær alene hjemme i 30 min til 1 time mens jeg feks er på butikken 

Vår skole har sendt bekymringsmelding til Barnevernet på de barna som gikk hjem alene. 

Anonymkode: 32a6f...dcc

Skrevet

Barnevernet for at ungen går hjem alene til tom hus et par timer? 

Har moren kort hår,går i joggebukse og har grandiosa til middag også ?😱😱😱

• Liker 12
Skrevet
10 timer siden, Akay skrev:

Barnevernet for at ungen går hjem alene til tom hus et par timer? 

Har moren kort hår,går i joggebukse og har grandiosa til middag også ?😱😱😱

Skal ikke se bort i fra at det er sant. Når datteren til bestevenninna mi begynte i 1 klasse så fikk de streng beskjed om at ingen førsteklassinger fikk lov til å sykle eller gå til skolen alene. Og en ble faktisk meldt til barnevernet fordi barnet hennes gikk til og fra skolen, enda han bodde 4 minutter unna. Ble jo selvfølgelig ikke noe ut av saken, men allikevel.

Anonymkode: 0217b...05c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...