Gå til innhold

Ingen rettigheter som nyutdannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er veldig opprørt og jeg vet ikke hva råd jeg skal gi for jeg kan ikke noe om dette. Hun er nyutdannet i vår, men det er en del kniving om stillingene så hun har ikke fått napp enda, så hun tok en liten deltidsstilling på en kiosk. Men det er jo overhodet ikke nok selv om hun fremdeles lever superbillig på hybel osv. Det har bare holdt henne flytende litt lengre. Men nå tar snart sparepengene slutt og hun er rett og slett hysterisk for hun er redd for å havne på gata. Det var det som skjedde med storebroren; nyutdanna, fikk seg ikke jobb(hverken relevant eller urelevant), Nav mente han ikke hadde opparbeidet seg noen rettigheter for han kun hadde hatt en liten deltidsstilling. Så han solgte alt av eiendeler og kjøpte teiltutstyr ol. og levde ute nesten et års tid.

Har man virkelig INGEN rettigheter som nyutdannet? Bare synes det høres litt rart ut... Jeg kan overhodet ingenting om sånt. Eneste venninna mi har igjen nå er BSU, men det er bare en 10 000 der. Jeg skal jo selvsagt ikke la henne havne på gata, hun kan bo hos meg, men jeg bor jo også på hybel enda og kan ikke ha noen boende her fast...

Anonymkode: 7755f...c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har rett på sosialhjelp. Det har alle som ikke har oppsparte midler eller intekt på noe vis.

• Liker 6
Skrevet

Hun må søke solsialstøtte. Det er bedre enn ingenting. Og det er mer enn studielånet-så sånn sett er det "mye" for en nyutdannet.

Anonymkode: acde1...858

Skrevet

Sosialhjelp. Til husleie strøm osv. De kan ikke kreve at hun tar bsu. 

For å ha rettigheter ellers, må man ha jobbet

Anonymkode: fd7f2...2be

Skrevet

Takk for svar folkens:) Er det Nav som gir sosialhjelp forresten? Eller er det en egen instans? Bare synes det er rart at broren hennes ikke ble fortalt han kunne søke sosialhjelp.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosialhjelp. Til husleie strøm osv. De kan ikke kreve at hun tar bsu. 

For å ha rettigheter ellers, må man ha jobbet

Anonymkode: fd7f2...2be

Når du sier jobbet, er det kun 100% stilling som teller eller teller deltid også, selv om man kanskje ikke får like mye støtte? For begge har jo hatt det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar folkens:) Er det Nav som gir sosialhjelp forresten? Eller er det en egen instans? Bare synes det er rart at broren hennes ikke ble fortalt han kunne søke sosialhjelp.

Når du sier jobbet, er det kun 100% stilling som teller eller teller deltid også, selv om man kanskje ikke får like mye støtte? For begge har jo hatt det.

Det går på antall penger tjent i løpet av siste år.  Ikke hvor stor stillingen er.

• Liker 3
Skrevet

Hun må fysisk gå ned på nav, levere selvangivelse og kontoutskrifter for alle kontoene sine de siste 3 månedene. Dokumentere alle utgifter. Få husleiekontrakten med.

For å få dagpenger må en ha tjent over 1.5 G og ha fått redusert sin arbeidsinntekt/prosent så og så mye. Å avslutte studier er ikke arbeid, og så lenge hun beholder deltidsjobben har hun jo ikke mistet arbeidsforholdet sitt. Dagpenger er altså for de som har mistet jobben sin, og ikke for de som avslutter studiene og ikke får jobb. Med mindre jobben sier en opp, men da får en bare dagpenger for den prosentsatsen en jobbet.

Anonymkode: acde1...858

• Liker 3
Skrevet

Sosialtrygd/sosialstønad er en universell trygdeytelse i Norge, og det betyr at alle norske statsborgere uten inntekt har krav på det uavhengig av tidligere inntekt og tidligere forhold også videre. I ulikhet med arbeidsledighetspenger er det ingen tidsbegrensninger på sosialtrygd. Har man ikke inntekt, har man rett på sosialtrygd/sosialstønad. Og det gjelder alle norske statsborgere så lenge de lever.

Hele poenget med NAV (Nye arbeids- og velferdsdepartementet) er at alt av trygder og stønader er sentralisert og samlet i ett enhetlig offentlig organ. Derfor er det også NAV som nå håndterer sosialstønad. Før NAV var det ulike offentlige organisasjoner som håndterte ulike stønads- og trygdeordninger. For eksempel ble slikt som uføretrygd, pensjon og tannlegerefusjon håndtert av et statlig organ kalt Trygdekontoret, mens sosialtrygd/sosialstønad ble håndtert av den enkelte kommune (for sosialstønad måtte man altså oppsøke et helt annet kontor som var direkte underlagt den enkelte kommune og kommunebudsjett).

Nå er derimot alt dette slått sammen til NAV, som er en forkortelse for Nye arbeids- og velferdsdepartementet. Så ja, NAV er stedet for å søke sosialtrygd/sosialstønad.

Problemet med sosialstønad/sosialtrygd er at du i tillegg til inntekt heller ikke kan ha verdier før du kvalifiserer til denne stønaden. Har du eiendom, bil, bankinnskudd, aksjer og dyre elektroniske duppeditter må du i utgangspunktet selge unna dette før du kan få sosialstønad/sosialtrygd. Dette kan dog løses hvis du har familie eller venner du stoler veldig godt på. Du bare overfører verdiene dine til disse proforma, slik at du kan dokumentere at du hverken har bankinnskudd, aksjer eller eiendom (alt du trenger er bankutskrift fra de tre siste månedene som går i null).

Det finnes visse unntak til dette kravet, men det er alltid behovsprøvd og opp til den enkelte saksbehandler å avgjøre. Boligsparing for ungdom (BSU) tror jeg likevel er unntatt. Jeg tror ikke NAV krever at du spiser opp BSU-kontoen din før du kan få sosialtrygd/sosialstønad (ikke minst tror jeg det er noen regler om at du ikke kan bruke disse pengene til annet enn å kjøpe bolig).

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Sosialtrygd/sosialstønad er en universell trygdeytelse i Norge, og det betyr at alle norske statsborgere uten inntekt har krav på det uavhengig av tidligere inntekt og tidligere forhold også videre. I ulikhet med arbeidsledighetspenger er det ingen tidsbegrensninger på sosialtrygd. Har man ikke inntekt, har man rett på sosialtrygd/sosialstønad. Og det gjelder alle norske statsborgere så lenge de lever.

Hele poenget med NAV (Nye arbeids- og velferdsdepartementet) er at alt av trygder og stønader er sentralisert og samlet i ett enhetlig offentlig organ. Derfor er det også NAV som nå håndterer sosialstønad. Før NAV var det ulike offentlige organisasjoner som håndterte ulike stønads- og trygdeordninger. For eksempel ble slikt som uføretrygd, pensjon og tannlegerefusjon håndtert av et statlig organ kalt Trygdekontoret, mens sosialtrygd/sosialstønad ble håndtert av den enkelte kommune (for sosialstønad måtte man altså oppsøke et helt annet kontor som var direkte underlagt den enkelte kommune og kommunebudsjett).

Nå er derimot alt dette slått sammen til NAV, som er en forkortelse for Nye arbeids- og velferdsdepartementet. Så ja, NAV er stedet for å søke sosialtrygd/sosialstønad.

Problemet med sosialstønad/sosialtrygd er at du i tillegg til inntekt heller ikke kan ha verdier før du kvalifiserer til denne stønaden. Har du eiendom, bil, bankinnskudd, aksjer og dyre elektroniske duppeditter må du i utgangspunktet selge unna dette før du kan få sosialstønad/sosialtrygd. Dette kan dog løses hvis du har familie eller venner du stoler veldig godt på. Du bare overfører verdiene dine til disse proforma, slik at du kan dokumentere at du hverken har bankinnskudd, aksjer eller eiendom (alt du trenger er bankutskrift fra de tre siste månedene som går i null).

Det finnes visse unntak til dette kravet, men det er alltid behovsprøvd og opp til den enkelte saksbehandler å avgjøre. Boligsparing for ungdom (BSU) tror jeg likevel er unntatt. Jeg tror ikke NAV krever at du spiser opp BSU-kontoen din før du kan få sosialtrygd/sosialstønad (ikke minst tror jeg det er noen regler om at du ikke kan bruke disse pengene til annet enn å kjøpe bolig).

Dessverre kan NAV kreve at du åpner BSU-kontoen.... :riste:

Anonymkode: fa7c3...4f5

• Liker 3
Skrevet

Venninnen til ts må gå på sosialkontoret!

Anonymkode: 7678f...0ab

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen til ts må gå på sosialkontoret!

Sosialkontoret eksisterer ikke lenger. Nå heter det NAV (Nye arbeids- og velferdsdepartementet), noe som innebærer at Sosialkontoret er slått sammen med Trygdekontoret.

Skrevet

Jeg er redd for å havne i en lignende situasjon neste år, men jeg er bosatt på bygda og er ganske avhengig av bilen min om jeg skal komme meg ut i jobb så fort som mulig. Kan de virkelig kreve at jeg selger bilen min (som jeg uansett ikke kommer til å få mer enn noen tusenlapper for)?

Anonymkode: 5b37a...05a

Skrevet

Sosialhjelp ja. Vil bare nevne at dette er for folk som faktisk trenger det da, som venninnen til TS, ikke folk som overfører verdier til venner/familie for å kunne slippe å jobbe.

Anonymkode: 4f3ad...5bc

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Sosialkontoret eksisterer ikke lenger. Nå heter det NAV (Nye arbeids- og velferdsdepartementet), noe som innebærer at Sosialkontoret er slått sammen med Trygdekontoret.

Tull. Sosialkontoret hjelper deg om du ikke har penger til livsopphold. Og Aetat vil evt hjelpe deg til å finne ny jobb samt gi deg dagpenger om du er arbeidsledig.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Sosialkontoret hjelper deg om du ikke har penger til livsopphold. Og Aetat vil evt hjelpe deg til å finne ny jobb samt gi deg dagpenger om du er arbeidsledig.

De du snakker om heter nå NAV sosial og NAV arbeid. De har vært slått sammen i flere år.

• Liker 13
Skrevet

NAV står vel for Nye arbeids- og velferdsETATEN. Det er ikke akkurat et departement...

• Liker 2
Skrevet

Ny arbeids- og velferdsforvaltning.

I tillegg til å være et substantiv egennavn i form av en forkortelse, er det i nyere tid også blitt et verb (som vi alle kjenner til)

Å nave, har navet, hadde navet, skal nave

i Somalia er NAV nå den tredje mest kjente internasjonale merkevaren etter Coca-Cola og Facebook.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er redd for å havne i en lignende situasjon neste år, men jeg er bosatt på bygda og er ganske avhengig av bilen min om jeg skal komme meg ut i jobb så fort som mulig. Kan de virkelig kreve at jeg selger bilen min (som jeg uansett ikke kommer til å få mer enn noen tusenlapper for)?

Anonymkode: 5b37a...05a

Du kan sikkert prøve å få dem til å akseptere at du skal slippe å selge bilen før du får sosialtrygd/sosialstønad. Du har jo et godt argument for at du skal få lov å beholde den, men i utgangspunktet vil dette være opp til saksbehandlinger å behovsprøve på ditt individuelle grunnlag. I verste fall kan du proforma overføre eierskapet av bilen til familie eller venner du stoler veldig godt på.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sosialhjelp ja. Vil bare nevne at dette er for folk som faktisk trenger det da, som venninnen til TS, ikke folk som overfører verdier til venner/familie for å kunne slippe å jobbe.

Anonymkode: 4f3ad...5bc

Har du et akutt tilfelle av moralsk panikk? I praksis er det ingen nordmenn som søker sosialhjelp for å slippe å jobbe. Du fremstår som en av disse nåslige høyremenneskene som ikke er mentalt frisk nok til å forstå den personlige kostnaden for nordmenn ved å leve utenfor arbeidsmarkedet.

Skrevet

For noe tull! Tror ikke et sekund på at noen bodde i telt et helt år fordi man ikke greide å finne ut av at man Jar rett på sos. Støtte. Da er man bare dum. Ingen i Morge blir kastet på gaten. 

Anonymkode: 1437e...507

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...